| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad skall man ha för fjäderkonstant
|
9394 besök totalt |
|
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
|
Tråd diametern jag mätte är den som är mest exakt... de andra måtten var svårare att mäta vilket gav en viss differans så lita på yttermåttet på fjädern samt tråddiametern. räcker det ?
_________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
|
Hmm om man nu kunde läsa vad man själv skrivit
Jag hadde vänt på MR fram och bak. Nu lirar det bättre. Du borde kunna gå på med mer fjäder fram. Nu ca ca 107N/mm. Tumme pekfinger ca 140-160N/mm Bak är det lurigare, jag är lite ute på hal is. Men med svingramar så ligger rc högt så man borde kunna gå upp en del Nu ca ca ca 21,4N/mm. ca ca 40-50N/mm. Nu ser det ut som man går upp mycket mer bak än fram men bilen är redan nu reält mycket hådare fram än bak. obs det är ett höftskott av mig _________________ Johan Sjölinder |
|
Perfekt då skall jag kolla bland biltemafjädrarna vad som finns... nu har jag iaf ett utgångsläge:)
Tack så mycket _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
|
Jag lånar tråden lite
Jag håller på att räkna på egna fjäderkonstanter till mitt bygge på en saab 9000 Jag har samma macpherson upphängning fram och bak så använder MR=0.94 massan är ungefär 200kg per hjul fram och 350kg bak. Och jag vill ha egenresonans på ca 2Hz bak och lite mer fram då drivning är bak Jag har använt formeln f=((k*MR^2)/m)^0,5 / (pi*2) Och gjort om den så k=m*(2*Pi)^2*f^2/MR^2 Och får då Fram ca 35N/mm Bak ca 63N/mm Vid 2 Hz Detta tycker jag dock låter lite lite? _________________ Ax |
![]() |
Skruva banåkabil
Vad skall man ha för fjäderkonstant
|
9394 besök totalt |