Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (19660 totalt) |
sju sorger
Efter sju sorger och åtta bedrövelser så har jag nu äntligen fått till fästen och förstärkning av bakre stötdämparna. Tänkte göra en uppochnervänd U-profil först men kom fram till att man kan inte dra fast bussningen till stötdämparen då. Hade i princip gjort allt klart när jag kom på det... Gjorde då fästen liknande de som sitter i bärarmen nere med bult fäst i ena sidan. Tog en ny U-profil och gjorde såhär. ![]() Jag fick kapa ett hål i baksätesryggstödet för att komma åt att svetsa. Tror att det blir bra och tillräckligt stadigt. Det som kan vara problem är om Porsche har tillverkat bakvagnsbalken för klen. ![]() Nu ska jag laga lite rost i golv och trösklar sedan är det ihopmontering av bakvagnen. _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
Lite uppdatering
Efter en vår med lite snöskoterkörning får man uppdatera projekttråden lite. Fick ett nedslag från SFRo ang. min konstruktion av bakdämparinfästningen. Gör om o gör rätt... Har flyttat fram och ändrat infästningen så nu är det som det ska vara. ![]() Nu har även bakbromsarna kommit på plats. Fick modifiera skölden som håller handbromsen efersom att skivorna har 9mm mindre offset än orginal. Handbromsbackarna hade annars legat innanför trumman. ![]() Så här ser färdigt resultat ut. ![]() Det som ligger framför är en tätning av oljeläckage i motor samt en provisorisk inredning för provkörning i sommar. _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
Motor
Nu är motorn på plats, och provstartad. Mystiskt var att jag har 0 spänning på startmotor plussen? Fick felsöka på jordpunkter, + poler mm, men jag hittade inte felet. Har kopplat en startkabel mellan batteriet och startmotorn och då fungerar det. Jag har spänning till tändning, bakljus mm. Ska försöka hitta felet imorgon annars får jag dra en mer permanent kabel än en startkabel... ![]() Kvar är nu endast... bromsvätskebehållare och stolar innan jag kan provköra. Siktar på en PCS slalom på söndag 31/5. _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
oki, Så du fick den till att gå utan att hålla på startnyckeln...
Hoppas att du kan testa den inom kort och att man får en provtur sista maj ![]() Jag hoppas att jag kan fara på Mantorp på måndag Allt under bilen är klart nu så jag skall bara montera alla slangar som sitter på motorn för att få fjutt i bilen MVh Danne _________________ Daniel Grahn Porsche 911SC -81 |
||
Re:
Hejsan där! Läste ovan och blev lite nyfilen, vad var felet? Har precis samma bekymmer med min BettanII! /Mats _________________ Mats Johannesson Jag vet inte alltid vad jag pratar om, men jag vet att jag har rätt. http://easec.blogspot.com/ |
||
provtur
Nu är nya bromsslangar monterade. Jag känner mig fn. mycket nöjd att kunna ta ut bilen på en första provtur. Motorn var svårstartad i höst när jag köpte bilen men nu med NY soppa så startar den direkt. Känns bra. Jag var ut en första provtur igår kväll, och då tog däcken i skärmarna fram. Har plockat bort spacern där och satt en lite bredare bak. Har justerat in hjulen så gott det gick utan större engagemang. Spände två linor och mätte in toe fram o bak. Nu har jag toe in bak o toe ut fram. Kanske för mycket för när jag släpper gasen i 90+ så ormar den sig lite? Någon som vet varför? _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
Härligt köp och fina modifieringar! Tummen upp för seriös ombyggnad av dämpartornen, det behövs absolut om man ska åka coilovers!
![]() Det ser ut att vara en MFI motor? Dessa motorer har oöverträffad gasrespons (pga. mekaniska sprutet). Nu är det ifof. för sent men med lite kärlek (S-kammar, injusterad sprut, JE-kolvar, H-stakar, rlättat svänghjul riktiga headers och megafoner) kan denna motorn gå som ett skott! Dessutom kommer en 3.6:a aldrig låta som en högvarvig MFI 2.7:a ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Re:
Kul att du tycker att jag varit seriös. Tanken var att bygga om så att det fungerar, och inte renovera i sinne utan laga den rost som var. Finishen kan man fixa senare. Känner att håret reser sig på armarna när motorn varvar upp, har hål i hatthyllan så att ALLT ljud, utom det jag kör ifrån, kommer in i kupèn. 3,6an står där den står, och MFI får fungera i sommar. Jag vet inte vad det sitter för grejer i motorn men den är trimmad innan 1983 när den kom till sverige. Många byggde 2,4 MFI till 2,7 med S-kammar o S-kam i pumpen vad jag fått förstå. Vi får se på PCS slalom imorgon hur den går. Fredde _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
Besiktad
Har besiktat bilen idag så nu får man äntligen köra på allmän väg utan att man ska ha meckarkläder för att kalla det "provtur"... Ska prova bilen på Mittsverige nästa lördag, så det blir en intressant dag. _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
provåkt
Efter att ha kört på Mittsverige så blev det en sänkning av bilen fram för att ev. få lite mer tyngd på framhjul och på så sätt minska understyrning. Så här blev resultatet med sänkt o lite aerodynamik monterat. ![]() Planer för vintern: Bilen ska sänkas bak samt att främre bärarmar ska förlängas för att få lite mer neg. camber. Kör fortfarande utan krängningshämmare men det fungerar riktigt bra. Det är tänkt att fixa ställbart fram o bak. Efter körning på Kemorabanan i helgen (bra mycket snabbare än Mittsverige) så känns det som att 3,6an vill in i bilen. _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
hmm...
Så var bilsommaren slut och nattfrosten infunnit sig. Var på Gotland Ring i helgen som var och skulle åka 2 dgr. Tyvärr så fick jag oljeläckage på lördageftermiddagen så det var färdigkört. Efter hemkomst så ser jag att det rinner olja ur dräneringshålet i sprängkåpan. Detta tyder ju på att vevaxeltätningen gått. Nu blir det byte av växellåda, burmontage, och nytt spakställ, mod. pedalställ, mm . Hinner jag så gör jag även klar 3,6an och stoppar i den. Åkte 1.39.5 , på det varv jag tog tid, hade dock bara ett stoppur, kanske inte så exakt men det diffar ju inte på så mycket. _________________ Fredrik Melander Porsche 911T -71, banracer Porsche 996 Cup Porsche 968 CS race |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 2 besök senaste veckan (19660 totalt) |