Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bläster med bakpulver..bra eller dåligt ?
<<   1, 2
29 besök senaste veckan (31515 totalt)
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re:

Niklas Falk skrev:
Michael Th skrev:
wow... bara måste prova detta.. var hittar man bakpulver i storförpackning???
Sockerkaksbagare här bor i staden...

Men vid helkarossblästning med några hundra kilo media så blir det ju inte i kilospaket och med lite mer ändamålsenlig bläster.

"Baking soda" (bikarbonat) är nog enklare att få tag på säckvis än bakpulver (som ju är en mix med nåt annat "jäsmedel").
För blästring så spelar förmodligen korstorlek och hårdhet dessutom stor roll, inte bara kemiskt innehåll.
Men förgasaren såg ju vacker ut efteråt. thumbs up

Ja, det gör det. Jag pysslade med optimering av sånt en efter att jag installerat ett blästersystem för vård av formverktyg på hos min förra arbetsgivare.

Kolsyreis är mkt skonsamt, men mkt blygsam avverkning. Inga rester av blästermedlet kan dock ha sin fördel. Andra blästermedel för paintstrippning är typiskt av plast, t.ex urea eller polukarbonat (har jag för mig). Stora korn avverkar även hårt sittande färg, men det tar längre tid eftersom det blir färre korn per tidsenhet. Hårda avverkar bra, men "slits" fort. Mjuka tvärtom. Ska man få ngn form av ekonomi i det måste blästermedlet återanvändas. Kostar, om jag minns rätt, flera 10-tals kr/kg.

Fin blästersand (av sand) är nog billigast.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Re:

Pär Hylander skrev:
Andra blästermedel för paintstrippning är typiskt av plast, t.ex urea eller polukarbonat (har jag för mig).

Tänker vi på samma urea? (jag tänker på den som man använder som gödning/urinämne)

Citera
Skruva banåkabil
Bläster med bakpulver..bra eller dåligt ?
<<   1, 2
29 besök senaste veckan (31515 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande