Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Söker efter friktionsvärdesmätare
<<   1, 2
6676 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

DanielG skrev:
På det jag sysslar med (bakaxlar) så mäts momentet som krävs för att hålla pinjongen snurrande (alltså inte startmomentet).
Skiljer det nåt nämnvärt mellan rotationshastigheter (det kanske inte ska göra det med lager men frågar man inte får man aldrig veta)?

DanielG
Söderköping
Här sen Jan 2007

Re:

Niklas Falk skrev:
DanielG skrev:
På det jag sysslar med (bakaxlar) så mäts momentet som krävs för att hålla pinjongen snurrande (alltså inte startmomentet).
Skiljer det nåt nämnvärt mellan rotationshastigheter (det kanske inte ska göra det med lager men frågar man inte får man aldrig veta)?

Eftersom jag snurrar dem för hand så får jag aldrig någon skillnad beroende på hastigheten (alltid låg hastighet). Det enda jag är beroende av är att hålla en jämn hastighet. Förändringar i hastigheten på rotationen ger direkt förändring på momentet.
Jag har även en momentnyckel av "klick"-typ (vanlig, typ ex.vis biltema som klickar och fjädrar när momentet är nått) som jag använder genom att öka momentet över det jag tror krävs och sedan medan jag snurrar pinjongen med ena handen sänker momentinställningen med den andra tills dessa att momentnyckeln "klickar". Då kan jag läsa av värdet, lite krångligare dock.
Eftersom jag gjort detta ett antal gånger så har jag rätt bra känn i tumme/pekfinger för när det är rätt, men brukar kontrollera iaf.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

DanielG skrev:
Eftersom jag gjort detta ett antal gånger så har jag rätt bra känn i tumme/pekfinger för när det är rätt, men brukar kontrollera iaf.
Underskatta aldrig synvinkeln, ögonmåttet, fingermomentet och ryggmärgen, erfarenhet av vad som funkar är ju det viktiga. thumbs up
Men ska man beskriva vad man gör så att andra kan få det lika bra så blir det svårare

Svårbeskrivlig erfarenhet/kunskap kan man ju dessutom ta betalt för, svårt att kopiera via Piratebay.

Götesson
Nybro
Här sen Jan 2004

Trådstartare
Re:

porschedriver skrev:
Fäst en trissa på axeln med ett snöre löpande i spåret. dra sedan i snöret med en fjädervåg.
(Eller alt ett hjul som man lindar ett papper kring)

Detta tar bort många felkällor jämfört med hävarmar.

Momentet = (avståndet från hjulets centrum till där linan/pappret ligger) * avläst fjädervåg (i kg) * 9,82

Det var ju finurligt... thumbs up

Blir till att svarva något på jobbet och prova...

Malmö
Här sen Maj 2003

Man får nog kolla med tillverkaren om momentet skall mätas stillastående eller roternade.

Metoden med trissan fungerar i bägge fallen, dock viktigt (svårt) att hålla jämn hastighet vilket krävs för att få rätt värde.

Den stillastående friktionen är alltid något högre än den rörliga. I fallet med kullager är skillnaden inte jättestor, pratar vi om ren glidfriktion kan skillnaden vara runt 20% eller mer.

Friktionen är i princip hastighetsoberoende när man väl har en glidrörelse.

Anledningen till att stillastående friktion är högre är dels att friktion till viss del består av temporära förbindelser på atomnivå mellan materialen, vid rörelser "hinner" dessa inte binda lika hårt som om det står still.

Även ytans geometri påverkar, ojämnheter i ytorna "greppar" tag i varandra. Vid rörelse så glider ytorna mer på topparna vilket ger mindre friktion.

Friktion är nog det närmsta svart magi man kommer inom mekaniken, egentligen otroligt att det fungerar så bra att räkna på en konstant!!!

När det gäller våra rejsdäck har vi ju en annan intressant faktor, där är friktionen omvänt proportionell mot belastningen, dvs ett däck med låg belastning har högre friktion än ett med hög belastning, det är ju det som gör att man kan justera över/understyrning med fjäderkonstanter och krängare.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Skruva banåkabil
Söker efter friktionsvärdesmätare
<<   1, 2
6676 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande