Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Montera bälte i bil utan bur
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (8518 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

johan sjöström skrev:
Synpunkter på föregående inlägg??, har fått för mig att det eg. inte går att göra nåt på en helbilsgodkänd bil om man skall hårddra. Men andra kanske vet bättre.
Skruvbar halvbur som "bara sitter i när den behövs" fungerar fint. Du besiktar ju inte mer än 20 minuter per år

Annars finns det möjlighet att regga som standardrallybil, men då bör man vara säker på sin sak först.

3pt och CG-lock är ju ett alternativ, om man skall stanna kvar vid gatbilssimlueringarna av händelse vid krock/rullning. Då fyller även krockkuddar etc en bra funktion. Men då får man ju halka runt i ett originalsäte för att allt skall fungera som tänkt.

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
johan sjöström skrev:
Synpunkter på föregående inlägg??, har fått för mig att det eg. inte går att göra nåt på en helbilsgodkänd bil om man skall hårddra. Men andra kanske vet bättre.
Skruvbar halvbur som "bara sitter i när den behövs" fungerar fint. Du besiktar ju inte mer än 20 minuter per år

Annars finns det möjlighet att regga som standardrallybil, men då bör man vara säker på sin sak först.

3pt och CG-lock är ju ett alternativ, om man skall stanna kvar vid gatbilssimlueringarna av händelse vid krock/rullning. Då fyller även krockkuddar etc en bra funktion. Men då får man ju halka runt i ett originalsäte för att allt skall fungera som tänkt.

Tråden tenderar att växa :-)

CG-Lock är jag lite nyfiken på någon som har personliga erfarenheter?

Halvbur låter intressant men hur puligt är det att få i och ur? Någon som har en uppfattning om pris på detta? Vilket skydd ger en halvbur för föraren egentligen?

Jag vill helst inte att det blir flera dagars jobb inför besiktning men det är väl ett val man får göra.

standardrallybil, vilkat för och nackdelar (det viktigaste alltså)

Tack för alla svar hitills

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

johan sjöström skrev:
Halvbur låter intressant men hur puligt är det att få i och ur? Någon som har en uppfattning om pris på detta? Vilket skydd ger en halvbur för föraren egentligen?

Jag vill helst inte att det blir flera dagars jobb inför besiktning men det är väl ett val man får göra.

Jag skohornar i/ur min skruvade helbur på ca 4-6 timmar per gång (inklusive rattbyte, stolbyten, lite inredning och hardtop). En Halvbur i bil med tak borde nog finnas i varianter som man får i/ur med ganska lite jobb. Att plocka i/ur baksäte etc tillkommer naturligtvis.

Stadardrallybil nämnde jag bara som en utväg. Det är egenterligen en återvändsgränd (eftersom jag tolkat det som att de inte vill tillåta återgatreggning av rallybil), men innebär i princip; Stadardbil med bur, förar+kartläsarplatser enligt nationellt reglemente, bortplockade 3ptbälten, borttaget rattlås samt nåt mekaniskt stöldskydd.
Dessutom behövs det SBF tävlingslicens för att få framföra den på allmänn väg (men ingen nyttjandebegränsning).
För egen del är det intressant för att slippa bygga fram/tillbaka, men då är min bil en återvändsgränd redan (och jag har inga andra planer).

Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Jag kör med halvbur, vet inte hur mycket säkrare det är på en skala, men i kombination med 6-punktsbälte så känns det i alla fall mycket säkrare och bara det är värt pengarna. Innan jag monterade in buren så hade jag funderingar på racebälte utan bur, men efter att ha läst 1km med trådar på olika forum så blev jag helt övertygad om att det inte är en bra idé.

På Ringen har jag sett många voltade bilar och väldigt ofta så är taken på bilarna utan bur så platta att man undrar "hur kan han ha överlevt det där" och man hoppas att personen inte hade 4/6-punktsbälte.

om jag var i dina kläder skulle jag helt klart satsa på en skruvbar halvbur även om det skulle betyda att jag var tvungen att skruva ur den 1 gång per år.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Nu tycker jag vi har spårat ur lite här. Det säkraste är ju helbur med Hans nackskydd, 6-punkts bälte, brandsläckarsystem och kondom, men någonstans måste man ju dra gränsen som hobby förare. Särskilt om bilen ska användas på gatan också. Tillbaka till frågan om bältena så tycker jag att de höjer säkerheten om du går från 3 -punkts till RÄTT installerade 6-punkts (eller 4 punkts eller vad det nu var). Allt som är fel installerat är en extra risk.

om sedan taket rasar in (eller ej) är ju ett problem oavsett vilka bälten du använder. Detta ska inte blandas ihop med oss som åker cab eller cab med hard top eftersom vi absolut INTE ska ha 4-5 eller 6 punkts bälten utan Rullbåge. Men detta beror ju på att om våra bilar slår (och maninte har båge) har man iallafall en lite chans att glida i sidled ner i bilen om man har 3 punkts bälte.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005

Lite hjälp http://web.sbf.se/regler/up/2/TR_Regler.pdf

Kolla sidan 11-12, TR 5.6 Bilbälten

Jönköping
Här sen Mar 2006

Re:

johan sjöström skrev:
Niklas Falk skrev:
johan sjöström skrev:

Tråden tenderar att växa :-)

CG-Lock är jag lite nyfiken på någon som har personliga erfarenheter?

Tack för alla svar hitills

Hej Johan.

Jag tror Hobbe har testat CG-Lock. Och har inte Matz och Mia lyckats rega sina Coupéer
med halvbur ?? De borde väl vara helbilsgodkända...
För egen del skulle jag absolut satsa på bur OM/NÄR jag kan tänka mig leva utan baksäte.
Tills dess ska jag försöka hålla mig på rätt köl...

Men med tanke på att du bruksar bilen en hel del kanske inte bur är någon höjdare..
Burbilar bör väl egentligen framföras med hjälm.
Känns som man får kompromissa lite när det gäller gat/banbil.

MS//

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

johan sjöström skrev:
........

Vilka alternativ finns, bur är inte att tänka på då bilen är helbilsgodkänd annars hade jag kanske inte bangat, åtminstone inte på lite sikt.

hej johan, du kan utan minsta problem rega om din Bimmer till "paketbil/lätt lastbil & då försvinner helfordonsgodkännandet.

& sedan är det bara att regga om igen med bur.

om man nu vill göra så .
mvh k

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Jag har ett cglock. Funkar faktiskt riktigt bra, dock så sitter ju inte överkroppen still som ett riktigt bälte. Men det är en jäkla skillnad jämfört med att köra utan, man slipper fara runt i stolen

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re:

KristianAE86 skrev:
johan sjöström skrev:
........

Vilka alternativ finns, bur är inte att tänka på då bilen är helbilsgodkänd annars hade jag kanske inte bangat, åtminstone inte på lite sikt.

hej johan, du kan utan minsta problem rega om din Bimmer till "paketbil/lätt lastbil & då försvinner helfordonsgodkännandet.

& sedan är det bara att regga om igen med bur.

om man nu vill göra så .
mvh k

om det nu är så här enkelt varför gör inte alla det som har nyare bilar och vill ha bur, det låter för enkelt för att vara sant.

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

johan sjöström skrev:

om det nu är så här enkelt varför gör inte alla det som har nyare bilar och vill ha bur, det låter för enkelt för att vara sant.

Det är så enkelt - enda som krävs (tror jag) är vågsedel, lastförskjutningsskydd (godkänt) samt lastförankringsöglor i ett visst antal.. Finns flera Civic Type R som reggat på detta sättet, & efter att ha sett din bild på så går det på din bil med, då du har "kombibaklucka) på bilar som en M3 hade det ej gått då de inte har samma sorts lastmöjigheter. lastgallret finns det en firma i HBG som tillverkar.
mvh k

Mikael Svantesson
Stockholm
Här sen Dec 2007

För att skjuta in något till debatten angående fyr- eller sexpunktsbälten utan bur.

Den här bilen gick av vägen i 120-130 km/h (tror vi, föraren vet/minns inte riktigt), flög ett antal meter och roterade 1,5 varv innan den landade på taket (man ser ganska tydligt ungefär hur den landade) och roterade sista halvvarvet för att därefter stanna.

http://distopic.net/images/Wrecked%20Supra/

Både föraren och passageraren klarade sig med bara lite blåmärken och ett och annat skärsår efter glaset i sidorutorna.

Däremot har denna bil targatak, vilket betyder lite extra förstärkningar vid B-stolparna, vilket kan tänkas vara en av anledningarna till att den är såpass välformad därkring (tillsammans med lite tur, kan tänkas).

Så, beroende på bil så kan man säkert trycka ner skalstolar och fyr- eller sexpunktsbälten utan bur med en någorlunda låg risk.
Jag tänker dock åka trepunktsbälte i sommar i väntan på att montera bur nästa vinter.

Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Jag skulle inte sätta in 4-6 punktsbälte i en modern bil med airbagar och annat. En sådan bil med båge och utrensad inredning osv. skulle jag ha det i. Däremot en gammal bil utan airbagar osv. skulle jag mycket väl kunna tänka mig skalstol och 4-6 punktsbälte i utan båge. Men de ska vara rätt monterade. lutning 10-20 grader på axelremmarna osv. enligt bältestilverkarens anvisning. Glöm inte förstärkningar i golvet.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Ang att så i huvet så sitter i alla fall jag bra mycket lägre i bilen när jag sitter i min
race stol ca 1dm handlar det om . Sen är ju en båge som enklaste alternativ absolut ingen
nackdel. Det borde ju inte vara nått problem att sätta in en skruvbar variant kostar inte
många kronor. Man hindras från att få taket i skallen & man plockar in & ur den på 1 timme.

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Bo_H
Växjö
Här sen Apr 2007

Mycket intressant tråd att läsa, nu till min fundering:
Är det bra eller anus för mig att enda uppgradera till 4-p bälte i min Rx-7 med godkänd båge (inte bur) utan att byta till skalstol. Originalstolarna har nackstöd på "pinnar" så bältet borde kunna gå rätt runt kroppen. Läste igenom SBFs reglemente och jag tilkade det som att stolen måste ha nackstöd och men det får inte varas sammanbyggt med ryggstödet om 4/6-p bälte ska få användas.

Jag är inte speciellt sugen på riktiga stolar då jag använder bilen mer på gata än på bana och platsen i innanför är ganska begränsad. Däremot är vill man ju göra det bästa av situationen.

Så frågan är om det är bara gör skada att endast uppgradera bältet.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Bo_H skrev:
Så frågan är om det är bara gör skada att endast uppgradera bältet.
Kravet på styv rygg finns eftersom ett fixt bälte inte anpassar sig efter förutsättningarna (som ett rullbälte ska kunna).
När din mjuka stolsrygg ger efter (eller lossnar) så sitter du lös (tänk backa in i räcke, returen efter första ställen framåt etc). Frågan är om det inte trillar av axlarna tom under vanlig körning pga stolrörelser.
Ett korrekt fungerande 3pt ska ju kontinuerligt se till att det sitter hyffat rätt (men det hinner naturligtvis ju inte rulla tillbaka inför nästa påverkan under en multirull etc).

Ett exempel på bedömningar är att SCCA inte tillåter Kirkeystolar (tunna lätta i Alu) utan extra ryggplatta ordentligt fäst i chassi/bur.

Nu flexar skalstolar också en del (lite olika mycket har jag märkt) men de FIAmärkta har iaf genomgått nån form av testning tillsammans med fixt 4/5/6pt-bälte.

Bo_H
Växjö
Här sen Apr 2007

Tackar: All or nothing it is.

Citera
Skruva banåkabil
Montera bälte i bil utan bur
<<   1, 2
5 besök senaste veckan (8518 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande