Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
2009-05-30/31 ?timmars SLC & 5papp+ STOCKHOLM
<<   1, 2, 3, 4   >>
74 besök senaste veckan (10787 totalt)
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Fredrik - SLC skrev:
Dude skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det finns ju stålband för packitering, att der ihop pallar med.


Det funkar galant thumbs up
Annars är denna http://www.witre.se/wg-band-standard_263402001102442331.html thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Den där såg ju riktigt intressant ut.... borde ju inte ta så lång tid att fixa däcksbuntar om man sätter såna 3ställen...... hmmm 120 cm..... gånger upp och ner och lite runt... borde bli ca 2,5 m och då gånger 3ställen på varje... vilket blir 7.5meter per däcksbunt..... 1000 meter per rulle borde bli ca 130 däcksbuntar.... för en kostnad av ca 1500:-

borde vara oslagbart kostnads och arbetsmässigt....... eller räknar jag fel?

Dude kan du ordna däck till 130 däcksbuntar eller fler??


Det brukar finnas ett par tusen däck att tillgå i Bromma, beroende på säsong.
Frågan är väl hur vi ska lösa logistiken?

130balar x 7 =910st däck á 7kg 6370kg att släpa runt på
Jag har ingen bil som kan ta dessa mängder på en runda och det är lätt 4-6tim jobb bara att lasta, transportera och lossa för 4 man.

Ska balarna sedan därifrån på Söndagen eller?

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
Re:

Dude skrev:
Fredrik - SLC skrev:
Dude skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det finns ju stålband för packitering, att der ihop pallar med.


Det funkar galant thumbs up
Annars är denna http://www.witre.se/wg-band-standard_263402001102442331.html thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up


Den där såg ju riktigt intressant ut.... borde ju inte ta så lång tid att fixa däcksbuntar om man sätter såna 3ställen...... hmmm 120 cm..... gånger upp och ner och lite runt... borde bli ca 2,5 m och då gånger 3ställen på varje... vilket blir 7.5meter per däcksbunt..... 1000 meter per rulle borde bli ca 130 däcksbuntar.... för en kostnad av ca 1500:-

borde vara oslagbart kostnads och arbetsmässigt....... eller räknar jag fel?

Dude kan du ordna däck till 130 däcksbuntar eller fler??


Det brukar finnas ett par tusen däck att tillgå i Bromma, beroende på säsong.
Frågan är väl hur vi ska lösa logistiken?

130balar x 7 =910st däck á 7kg 6370kg att släpa runt på
Jag har ingen bil som kan ta dessa mängder på en runda och det är lätt 4-6tim jobb bara att lasta, transportera och lossa för 4 man.

Ska balarna sedan därifrån på Söndagen eller?


kan nog ordna lastbils-transport...... har ju iaf tänkt ta dit containers..... kan väl lasta i dom.... hur många går in i en 40fots container?

vikten är väl knappast något bekymmer däremot så lär det väl vara skrymmande.....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20146



Re:

Fredrik - SLC skrev:
kan nog ordna lastbils-transport...... har ju iaf tänkt ta dit containers..... kan väl lasta i dom.... hur många går in i en 40fots container?

vikten är väl knappast något bekymmer däremot så lär det väl vara skrymmande.....
Färdiga buntar kan ju vara bökiga att lasta i container jämfört med öppet flak, kanske med Bobcat. Öppet lastat går det ju med vad som helst.
Handlastning låter obekvämt

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8841

Hjälpmoderator

Re:

Dude skrev:
ButterflyRacing skrev:
Det finns ju stålband för packitering, att der ihop pallar med.


Det funkar galant thumbs up
Annars är denna http://www.witre.se/wg-band-standard_263402001102442331.html thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up
Dessutom ruggigt snabb att montera samt spännbar på plats och återanvändbar


Funkar den där varianten att bränna ihop? Vi kör med ett rätt hårt plastband på jobbet, men det är också sprött och skulle nog gå av vid inpact. Däremot har vi en trevlig liten handjagare som drar åt och bränner ihop bandet. En sån skulle underlätta jobbet rejält om det funkade...

Team snålänning jagar för övrigt bil till höger och vänster.

Edit: En sån här http://www.witre.se/bandningsverktyg-kombinationsverktyg-batteridrivet . . . . men det verkar inte funka.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Banden från witre håller knappt för hyrkart!!! Plastning är även det normalt för klent.

Stålband och lååååånga däckkedjor är det enda som kan fungera. Däcken måste buntas typ 2 och 2 annars viker sig traven vid minsta beröring och fungerar inte. De andra förslagen lär en bil gå igenom. En trave däck tar inte upp mycke energi om man kör av. Enda chansen är att däckkedjan är tillräckligt lång och blir tung av det. Då måste den säkert hålla ihop när rycket kommer. Jämför med att bogsera en bil och det blir ett ryck. Efter avåkning måste hela skiten rättas upp igen.

När vi byggt sådana till gokart hinner ett gäng på tre man med max 20m enkeltrave med 1,2m höjd på en dag. Lite tips bara.

Räkna lite på hur mycket det går åt och i meter och däck, det blir en jä..a massa. 0,6m/per däcktrave som innehåller 6-7 däck det går med andra ord åt ca:10däck per meter och ett antal meter stålband.

Frågan är om det inte är mer möjligt med någon form av gunnebostängsel och rejäla stolpar att borra fast men det kanske man inte får.
Skulle det gå att låna tex betongelement typ vägarbeten och ställa bakom ett gäng lösa däck?
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Man åker även på att sortera däcken någorlunda i storlek annar skiter det sig efter bara någon meter. Givetvis måste man ha en bra bandmaskin om man ska hålla det tempot. 7st bandningar per trave a' varje trave blir ca:0,6m däckbarriär.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Witrebanden är av tyg/nylon-typ och fästes med självlåsande stålbyglar.
Är det verkligen så klent Björn?

Isåfall är det nog bara bult och bricka kvar som alternativ.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Tänkt mer Finns det något stadigt precis bakom så kan man ju bara binda ihop däcken på enklare sätt i en tillräckligt stor hög bara så de inte rullar iväg. Men ska de stå på asfalt och begränsa så man inte hamnar bland stock och sten krävs rejäla travar som sitter ihop.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Jag byggde en hel gokartbana med det med två däck på varandra innomhus. Med en halvskaplig avåkning inte brutal gick hyrkartarna igenom.
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523


Trådstartare
däcksbuntarna ska ENBART användas som lite extra stötdämpning framför väldigt solida saker, t,ex en container-vägg.... som inte heller kommer stå i närheten av banorna....... men för att få extra säkerhet om ifall ändå någon bil åker av....... långt....

så enbart som stötdämpande material

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20146



Re:

Fredrik - SLC skrev:
däcksbuntarna ska ENBART användas som lite extra stötdämpning framför väldigt solida saker, t,ex en container-vägg.... som inte heller kommer stå i närheten av banorna....... men för att få extra säkerhet om ifall ändå någon bil åker av....... långt....

så enbart som stötdämpande material
Nämnde du inte 1m3 vattenkuber? Tar man bort buren runt om så tar de upp rätt rejält med energi när man dunsar i dem. Annars kanske vattentunnor/fat.
Men då ska det dit ett större antal kubik med vatten istället (om det finns brandposter så slipper ni släpa det i alla fall, och att tömma efteråt lär väl inte vara några problem.

Men vattenbarriärer är ju inte vanliga så det är ju svårt att veta hur mycket som behövs (räcker det med 2m eller behövs det 10m penetration av barriär för att sänka farten?). Amerikanska motorvägsavfarter verkar ju ha den formen av fartsänkare (i filmer iaf).

Hade det funkat bra så kunde det bli en produkt med barriärstunnor liknande pooler (självstagande med luftfylld kant). Men man måste ha vattenbil för att kunna fylla på nya barriärer efter kollision.

Äh, bara en dum idé, men det finns alltid en chans att det inte är idiotiskt.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Då är det inga problem Fredrik! Då kan man i princip trava däck lösa på en pressenning framför hindret och vika över samt knyta ihop. det finns billiga på ÖB och liknande.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6230



Som jag har sagt till fredrik så är viss kontakt tagen med Radiostockholms Sportredaktion.

Skulle jag säga att dem inte verkade intresserade så skulle jag ljuga

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
JohnE
Västerås
Här sen Okt 2007
Inlägg: 148



Lite för tidigt med frågor om regler kanske
Både i tid på dygnet och långt till tävling månne..

Gissar på att det kommer vara ungefär samma reglemente som i den nyss avklarade 24-timmars 5papp, och i och med den utgångspunkten har jag ett par frågor.
KANSKE självklara saker, men jag har inte kört 5-papp långlopp tidigare men är väldigt sugen. Siktar väl egentligen på 24-timmars i juli men det fanns ingen tråd för det...

Bilen som är tilltänkt är billigare än 5 papp i grundutförande.

"Lönar sig inte med stor motor"
Motorbyte allmänt eller turbospis (generellt överladdning) hittade jag inget i reglerna om.
- om bilen får eftermonterad turbo - BS-poäng?
- om bilen har turbo men får lite vassare turbospis (långt under 2,5 liter) - BS-poäng?
- Byta sugmotor till turbomotor (långt under 2,5 liter) - BS-poäng?
- Byta sugmotor till vassare sugmotor (men långt under 2,5 liter) - BS-poäng?

Riskerar jag specifika bullshit-poäng för de varianterna eller räknas det som att bilen blir mer värd?


och så en fråga gällande undantagen för frivillig säkerhetsutrustning.
- Man får alltså ha så stora/bra bromsar som möjligt så länge man inte använder har större än 17"-fälgar?
Gäller både skivor/ok/belägg runt om? Slangar ect.

Depåutrustning, riskerar man BS-poäng för sånt?
Ex
- tryckluft vid däckbyte
- snabbtankanordning
- olika stol för olika förare
- glasskiosk/massörer/psykologer/mammor

_________________
John Edvardsson
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6230



Re:

JohnE skrev:
Lite för tidigt med frågor om regler kanske
Både i tid på dygnet och långt till tävling månne..

Gissar på att det kommer vara ungefär samma reglemente som i den nyss avklarade 24-timmars 5papp, och i och med den utgångspunkten har jag ett par frågor.
KANSKE självklara saker, men jag har inte kört 5-papp långlopp tidigare men är väldigt sugen. Siktar väl egentligen på 24-timmars i juli men det fanns ingen tråd för det...

Bilen som är tilltänkt är billigare än 5 papp i grundutförande.

"Lönar sig inte med stor motor"
Motorbyte allmänt eller turbospis (generellt överladdning) hittade jag inget i reglerna om.
- om bilen får eftermonterad turbo - BS-poäng?
- om bilen har turbo men får lite vassare turbospis (långt under 2,5 liter) - BS-poäng?
- Byta sugmotor till turbomotor (långt under 2,5 liter) - BS-poäng?
- Byta sugmotor till vassare sugmotor (men långt under 2,5 liter) - BS-poäng?

Riskerar jag specifika bullshit-poäng för de varianterna eller räknas det som att bilen blir mer värd?


och så en fråga gällande undantagen för frivillig säkerhetsutrustning.
- Man får alltså ha så stora/bra bromsar som möjligt så länge man inte använder har större än 17"-fälgar?
Gäller både skivor/ok/belägg runt om? Slangar ect.

Depåutrustning, riskerar man BS-poäng för sånt?
Ex
- tryckluft vid däckbyte
- snabbtankanordning
- olika stol för olika förare
- glasskiosk/massörer/psykologer/mammor


Turbo är enl reglerna inte okej så det ända alternativet som gäller för din del utan att få för mycket BS poäng skulle vara att byta till en vassare sugmotor. Men räkna med att du får BS poäng på det ändå.

Bromsar Fritt.

Depåutrustningen tror jag inte renderar några BS poäng i den mån du räknar upp med tanke på att Dekaltrim/jimbean Racing kom med en komplett racingtrailer.

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Blanda inte ihop 5papp och 5papp+

5papp+
Max 2,5 liters sugmotor eller 1,4 liters turbo. Dispens fick en gammal volvo 240 diselturbo på Mantorp. Trimmning som kostar pengar tas med i beräkningen och Bullshitpoängen är dynamiska (man ska inte vinna på att komma med för fin/ombyggd/trimmad bil). Är det gränsfall kan tävlingsledningen låta det vara öppet tills racet gått en stund så justerar man då. Sådant som gav poäng sist var säkerhetsrellaterade saker, Eftermarknadssprut, plastrutor osv.
Citera
hermes
norrtälje
Här sen Okt 2007
Inlägg: 87



Re:

Fredrik - SLC skrev:
Björn skrev:
Tänkte mer på att 6 timmar är sprintrace.


åhå..... lite speciellt här.... med buller-problematik om vi vill kunna komma tillbaka...... ska fundera på exakt upplägg.....


24h 24h 24h , långa lopp är roligt

_________________
svante hedlund
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

JohnE skrev:
- snabbtankanordning


om det innebär snabbtanknings grejer på bilen också så lär det bli bullshit poäng. Om det däremot bara rör sig om modifierade jeepdunkar eller någon annan form av "snabbtankning" tänkt att användas tillsammans med original tankrör på bilen så är det nog lugnt.

Nu gissar jag bara iof... jag är inte med i Bullshitpoäng juryn.

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11803

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tog fram reglerna från förra rejset, skall gälla även för rejset 30-31/5 (något kan säkert ändras med tanke på utvärderingen från Mantorp)



5papp + som är femtusenkronorsbilar (Länk till reglemente) men i korthet så är det bilar som får kosta max 5000 exklusive säkerhetsutrustning (och till säkerhetsutrustningen så ingår minst halvbur enligt roadsportreglementet, stol, 4-6punktsbälte, bromsar, däck och fälg och säkerhetstank)



REGLER

Regler 5 Papp+
Dessa regler arbetas på nu och tillägg kommer att ske fram till 20 december, därefter är dom slutgiltiga.



0. Grundmeningen med den här klassen och tävlingsformen är att det ska vara skoj och till en låg kostnad som alla kan vara med på, om ni inte kan vara med för att ha skoj, stanna hemma.
Tävlingarna skall vara säkra och minimera risken för skador, vilket innebär att arrangören kommer ha ordentlig säkerhet i personal och utrustning men ändock är det ni tävlande som är den viktigaste säkerhet och därför är påkörningar, farlig körning och annat som kan skada funktionärer, andra tävlande eller sig själv inte tillåtet och kommer bestraffas hårt med tidsstraff, diskvalifikation av enskild förare eller team straff som tävlingsjuryn kan utdela enligt tycke och överklagan av såna beslut är INTE möjliga och gillar ni inte det.... synd men det är ändå vi som bestämmer......

1. Bilen skall vara av standardbils variant, antingen 2 eller 4 dörrar, pickuper tillåts endast om det är av en bil som i standardskick väger under 1650Kg, Vi ska köra biltävling och inte Truckrace. Arrangören förbehåller sig rätten att avslå anmälan om det är fel sorts bil enligt våran jury.

2. Bilen skall vara värd max 5.000 exklusive av arrangören godkänd säkerhetsutrustning. Bilarna kommer besiktigas av en Jury som utdelar bullshit-poäng för överskridande av 5.000 gränsen och 100 bullshit-poäng innebär 1 varvsavdrag och så vidare, Juryns beslut är ej överklagningsmöjliga och gillar ni inte det, ANMÄL ER INTE.......

3. Säkerhetsutrustning som undantas från dom 5.000:
obligatoriska : Bur byggd enligt SBFs normer och då minst halvbur (halvbur innebär direkt minst 500 bullshitpoäng) men med stark rekommendation av helbur enligt Kl Ekonomi reglementet , se t.ex www.finess.se som säljer sådana bursatser för 3.500 som är godkända. Bur SKALL vara professionellt svetsad, kan ni inte svetsa ordentligt själva så lej bort det till någon som kan.
Stol, skall vara "Racingstol".
Bälte, skall vara FIA klassad för Racing av 4 , 5 eller 6punktsmodell.
Fönsternät, skall vara tillräckligt hållbart och monterad i fordonets karross och INTE i dörren.

Frivillig säkerhetsutrustning som undantas från 5.000 regeln.
Bromsar, stora är bra fast ordentlig kylning tillsammans med bra bromsvätska är bättre.....
Däck och fälgar, Stora är bra men max 17tum och 205 breda gatdäck med minimum treadwear på 200 (om det är snöunderlag eller is så tillåts vinterdäck oavsett treadwear, dock får dom inte tilläggsdubbas med mer dubbar en ett normalt svenssondäck och endast använda svensson-dubb. Om tävlingen börjar på vinterunderlag och övergår till ren bana så tas tillståndet till vinterdäck bort när underlaget medger det, så det kan krävas bägge däcksvarianterna)
Bensintank av FIA standard med en maxstorlek på 100liter, om en sådan används så skall alla FIA regler följas.

4. Motor får ha en maxstorlek på 2,5 liter , dock så kommer motorer på upp till 3,5liter tillåtas men ges bullshitpoäng enligt en formel som baseras på oändlig vishet och en smula känsla från vår Jury. Det kommer inte löna sig att medvetet skaffa sig en stor motor och hoppas på få bullshitpoäng....

5. Kaross skall finnas och fortfarande se ut som en vanlig bil, självklart är spoilers och vingar som är hemtillverkade fullständigt tillåtna så länge som dom inte är farliga för medtävlare, den tävlande och vår känsla för skönhet, Alla typer av fabrikstillverkade vingelement är förbjudna. Av juryn utdömda vingar och spoilers skall åtgärdas innan tävling får startas

6. Inredning , all inredning får tas bort, dock skall förarsäkheten bibehållas med att förardörren är slät utan utskjutande delas som kan skada förare och övrig utformning av förarmiljön skall göras med tanke på förarsäkerheten.....

7. Lättningar och förstärkningar är i grunden tillåtet, dock alltid med en tanke på säkerheten både för egen förare likväl som annan förare... så t.ex en ordentlig bullbar framtill är inte ok.

8. Brandsäkerhet är viktig, brandsläckare behövs inte i bilarna, vi har i räddningsbilarna och på posteringarna, däremot är det obligatoriskt att bensin och motorutrymme är väl avskiljt från förarutrymme... så torpedvägg och bakvägg till bagage skall vara tätade ordentligt. Team skall däremot ha minst 9kg pulversläckare i egen depå, om släckare inte finns med så är det obligatoriskt att köpa en av oss för 1000:- på plats...... som ni får behålla då ;-)

9. Förarutrustning är det obligatoriskt med föraroverall av minst folkracemodell, godkänd hjälm och handskar och skor. Brandsäkra underkläder rekommenderas.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
nicklas.s
Oslo
Här sen Apr 2007
Inlägg: 40



Hej, ett litet inspel i angående FIA stolar. Infor 24-timmars på Manotrp så togs detta upp det behover inte vara en gællande FIA godkænning, se nedan.

"nicklas.s skrev:
Bobby Buster skrev
"Jag behöver hjälp att klara ut grejerna.

I första tråden under punkt 3 står "Stol, skall vara FIA klassad för Racing." men vid frågan från Björn, 20 Nov 2008 22:20 så har du, Fredrik, svarat att det räcker med "en gammal rejsstol i bra skick" som ej är FIA godkänd.

Vad gäller?"

Hur är det med detta?

Mvh,


aha...... min tanke var att det ska vara en riktig stol..... dock så behöver den inte ha en gällande FIA godkänning..... dvs även gamla stolar där datumet har gått ut är ok........ däremot så ska den ha varit FIA godkänd någongång.....

på samma sätt som man godkänner stolar inom svensk klubbracing.... ålder betyder inget utan enbart skicket....."

_________________
Nicklas Silfverlin
The cost of racing hasn't increased in 30 years. Back then, it took everything you had. And it still does.
Citera
motvalls_kärring
det underbara österlen
Här sen Jun 2005
Inlägg: 121



enligt FIA:s regler skall däcken vara bultade .
men du skall kanske inte köra detta genom SBF

_________________
stoffe kristoffersson
____________________
klubblös men inte mållös
Citera
Inför träffar
2009-05-30/31 ?timmars SLC & 5papp+ STOCKHOLM
<<   1, 2, 3, 4   >>
74 besök senaste veckan (10787 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande