|
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165

26 Okt 2003 21:35
Varför inte någon av två riktiga motorer som behåller bilens "karaktär": F20C och K20A2
_________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
|
TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003
Inlägg: 217

27 Okt 2003 20:25
jag har ett väldigt bra alternativ till dig.
En wankel motor vore den perfekta lösningen. Liten, kompakt, varvvillig,tillräckligt med vrid, och trimvänlig.
En 13b sugmotor kan du få 250-300 hästar ur, mer därtill om du så önskar, lägger du till turbo kan du få ut betydligt mer.
_________________ Tobias Pettersson
Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929
Trådstartare

03 Nov 2003 00:32
Anders Lundgren skrev: | Varför inte någon av två riktiga motorer som behåller bilens "karaktär": F20C och K20A2  |
finns redan AE86:or med S2000 motorer & 13B Wankel motorer ju
_________________ Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
|
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 1724

03 Nov 2003 08:24
Kristian : Gör det att Anders förslag är sämmre ???
ja tycker det låter som ett lysande förslag... (bara du inte "snor" en motor från mig så..  )
_________________ MackeMaehlum
|
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40

04 Nov 2003 18:44
Skulle som många andra här tro att din bil är för tung för en mc motor, och skulle du trimma motorn så blir den ändå mycket svårkört, vad skulle du få ge för busa motorn om man får fråga av ren nyfiken het?? =)
KristianAE86 Vad är det för hemsida till den där forden med 900 motorn?
|
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293

04 Nov 2003 21:37
McXpress har plockat 640hk ur busan innan haveri. Enligt Erik funkar 500hk med driftsäkerhet. Då byter man stakar, kolvar, kammar, ventilfjädrar och toppackning. Vet inte vridet vid 500hk, men 640hk:aren gav 500Nm. Enda modifieringen av kopplingen är hårdare fjädrar, men det räcker nog inte om motorn ska sitta i en bil gissar jag.
_________________ Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
|
Lasse Åström
pite
Här sen Okt 2003
Inlägg: 40

04 Nov 2003 23:29
Spiidfriik
Efter som du också är pitebo så vet du säkert att erik innom kort har tänkt att knäcka den magiska siffran 700hk.... han har även tänkt att försöka knäcka 450hk med en yamaha rx1 motor, men men 700hk är inget annat än att skryta lite, den motorn kommer aldrig att sitta i en båge... men det är juhh ändå jävligt ballt =).....
om en trimmad busamotor ska sitta i en bil så är det nog inte kopplingen som är största bekymmret skulle tro att växellådan är den svagaste länken med tanke på att bilen väger så mycket mer än mc'n,... typ som r1á motorn som sitter i min bil är man lite bekymmrad över lådan, men man märker ju om den rasar
|
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379

05 Nov 2003 17:10
Svenska mästerskapen i dåliga råd och missuppfattningar, eller?????
Kristian: En Hay borde passa utmärkt i en AE86, speciellt om du mittmonterar den och konverterar till bakhjulsdrift! Bygg på.
Du kommer få ett par problem, men inget oöverstigligt:
1. Du behöver öka kylförmågan. Hitta kylare från lämplig bil på 200-250 hk och montera i nosen med hjälpfläkt.
2. Du behöver bygga torrsump, annars kommer motorn förr eller senare rasa.
3. Du behöver välja slutväxel noga så du får en bra kompromiss mellan startvarv och toppfart. Naturligtvis kommer startandet bli ett problem, men inte jättestort.
Till de som kommit med idiotiska råd (här kan de som kommit med vettiga råd sluta läsa) vill jag säga ett par saker:
Det som sätter lastkravet på en växellåda är motorns maximala vridmoment, inte vikten på det som ska accelereras. Det enda som händer i AE86 vs. MC fallet är att Corollan inte kommer accelerera lika fort som MC:n. Helt enkelt för att den inte är lika lätt. Belastningen på lådan är däremot samma, dvs. full gas.
Eftersom effekten är det den är gäller det bara att med utväxlingar ordna så att man kan accelerera på ett vettigt sätt. Vridmoment är en fullständigt ointressant biprodukt till effekten, den kan alltid lösas med utväxling om man absolut ska köra långsamt. Så, med en Hay (som är gjord för 10000 rpm har man inte på 5-6000 att göra. Finns det någon på forumet som skulle drömma om att köra bana med 3000 rpm på sin M3:a, där det inte finns ett uns av effekt?
En Hay borde ge en AE86 precis den karaktär den borde haft från fabrik om bara Toyota inte riktat sig mot gamla gubbar. På TTE hade vi blivit överlyckliga och kunnat skita i Celican som rallybil (som vi senare gjorde). Finns inte mycket som slår 10000rpm och sekvensiell växellåda i form av upplevelse.
/ Jonas Jarlmark
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615

05 Nov 2003 21:34
Jonas Jarlmark skrev: | Svenska mästerskapen i dåliga råd och missuppfattningar, eller?????
Kristian: En Hay borde passa utmärkt i en AE86, speciellt om du mittmonterar den och konverterar till bakhjulsdrift! Bygg på.
Du kommer få ett par problem, men inget oöverstigligt:
1. Du behöver öka kylförmågan. Hitta kylare från lämplig bil på 200-250 hk och montera i nosen med hjälpfläkt.
2. Du behöver bygga torrsump, annars kommer motorn förr eller senare rasa.
3. Du behöver välja slutväxel noga så du får en bra kompromiss mellan startvarv och toppfart. Naturligtvis kommer startandet bli ett problem, men inte jättestort.
Till de som kommit med idiotiska råd (här kan de som kommit med vettiga råd sluta läsa) vill jag säga ett par saker:
Det som sätter lastkravet på en växellåda är motorns maximala vridmoment, inte vikten på det som ska accelereras. Det enda som händer i AE86 vs. MC fallet är att Corollan inte kommer accelerera lika fort som MC:n. Helt enkelt för att den inte är lika lätt. Belastningen på lådan är däremot samma, dvs. full gas.
Eftersom effekten är det den är gäller det bara att med utväxlingar ordna så att man kan accelerera på ett vettigt sätt. Vridmoment är en fullständigt ointressant biprodukt till effekten, den kan alltid lösas med utväxling om man absolut ska köra långsamt. Så, med en Hay (som är gjord för 10000 rpm har man inte på 5-6000 att göra. Finns det någon på forumet som skulle drömma om att köra bana med 3000 rpm på sin M3:a, där det inte finns ett uns av effekt?
En Hay borde ge en AE86 precis den karaktär den borde haft från fabrik om bara Toyota inte riktat sig mot gamla gubbar. På TTE hade vi blivit överlyckliga och kunnat skita i Celican som rallybil (som vi senare gjorde). Finns inte mycket som slår 10000rpm och sekvensiell växellåda i form av upplevelse.
/ Jonas Jarlmark |
Öööööh.... 3saker.
1. AE86 är bakhjulsdriven, torde vara aningen onödigt att bakjhulsdriftskonvertera en bakhjulsdriven bil.
2. Om jag minns helt rätt så är viktfördelningen i den bilen väldigt bra som den är, att sätta in en lättare motor i fronten kanske skulle förbättra den lite, men att sätta en lättare motor i mitten på den bilen... då blir den nog lite väl lätt i nosen... (en busa motor väger väll mindre än en 4A-GE?)
3. AE86'an var nog inte riktad till några gamla gubbar om vi säger så... speciellt inte den efterserie som Toyota slängde runt 90...
(Han har alltså en Levin som du kanske förstår utav resten av svaren...)
|
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929
Trådstartare

05 Nov 2003 22:55
Jonas Jarlmark skrev: | Svenska mästerskapen i dåliga råd och missuppfattningar, eller?????
Kristian: En Hay borde passa utmärkt i en AE86, speciellt om du mittmonterar den och konverterar till bakhjulsdrift! Bygg på.
Du kommer få ett par problem, men inget oöverstigligt:
1. Du behöver öka kylförmågan. Hitta kylare från lämplig bil på 200-250 hk och montera i nosen med hjälpfläkt.
2. Du behöver bygga torrsump, annars kommer motorn förr eller senare rasa.
3. Du behöver välja slutväxel noga så du får en bra kompromiss mellan startvarv och toppfart. Naturligtvis kommer startandet bli ett problem, men inte jättestort.
Till de som kommit med idiotiska råd (här kan de som kommit med vettiga råd sluta läsa) vill jag säga ett par saker:
Det som sätter lastkravet på en växellåda är motorns maximala vridmoment, inte vikten på det som ska accelereras. Det enda som händer i AE86 vs. MC fallet är att Corollan inte kommer accelerera lika fort som MC:n. Helt enkelt för att den inte är lika lätt. Belastningen på lådan är däremot samma, dvs. full gas.
Eftersom effekten är det den är gäller det bara att med utväxlingar ordna så att man kan accelerera på ett vettigt sätt. Vridmoment är en fullständigt ointressant biprodukt till effekten, den kan alltid lösas med utväxling om man absolut ska köra långsamt. Så, med en Hay (som är gjord för 10000 rpm har man inte på 5-6000 att göra. Finns det någon på forumet som skulle drömma om att köra bana med 3000 rpm på sin M3:a, där det inte finns ett uns av effekt?
En Hay borde ge en AE86 precis den karaktär den borde haft från fabrik om bara Toyota inte riktat sig mot gamla gubbar. På TTE hade vi blivit överlyckliga och kunnat skita i Celican som rallybil (som vi senare gjorde). Finns inte mycket som slår 10000rpm och sekvensiell växellåda i form av upplevelse.
/ Jonas Jarlmark |
ber att fåtacka så mkt.
bra & prisvärd (!) info här asså
allt är ju bara på funderinsstadiet än så länge......
men hade isf monterat en extra eldriven vattenpump intill kylaren.
ang: torrsump.. varför ?
en mc motor slängs ju hit & dit bra mkt mer än en bilmotor......
har kört både mc & hoj i många år..... men detta fattade jag inte :-(
men skitsamma.. torrsump kräver en extra oljepump "väl " ?
MVH/
.........Kristian
... Hayabusa motorn väger troligen lite mera eller ca: samma
som 4-age motorn.
_________________ Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
|
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241

05 Nov 2003 23:05
KristianAE86 skrev: |
ang: torrsump.. varför ?
en mc motor slängs ju hit & dit bra mkt mer än en bilmotor......
har kört både mc & hoj i många år..... men detta fattade jag inte :-(
men skitsamma.. torrsump kräver en extra oljepump "väl " ?
|
Med en tvåhjulig hoj (vi bortser från sidovagnsförsedda alltså ) så lutar man ju i kurvan så att resultanten av accelerationerna (sidoacc och gravitation) pekar rakt ner i sumpen, oljan flyter alltså inte till sidan som det gör i en bil. (ok litegrann såklar om man hänger ut med kroppen i kurvorna)
Jag *tror* att den/dom extra oljepump/en kan vara av enkel elektrisk typ, typ dräneringspump. Behöver inte kunna ge något speciellt tryck, ska bara lyfta oljan från sumpen upp till oljetanken.
_________________ Pär Hylander
|
Jonas Jarlmark
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 379

06 Nov 2003 13:37
Sorry, misstog AE86 Corolla Sprinter / Levin för AE82 Corolla. Så, bakhjulsdriften är klar, bara att slänga ut baksätet och montera motor och växellåda.
Andrew: Vad är "väldigt bra viktfördelning" för något?
/ Jonas Jarlmark
|
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615

06 Nov 2003 17:03
Jonas Jarlmark skrev: | Sorry, misstog AE86 Corolla Sprinter / Levin för AE82 Corolla. Så, bakhjulsdriften är klar, bara att slänga ut baksätet och montera motor och växellåda.
Andrew: Vad är "väldigt bra viktfördelning" för något?
/ Jonas Jarlmark |
50/50 är väldigt bra
Fast sen beror det väll en hel del på förarförmåga och körstil antar jag.
Har juh inte direkt hört någon 911ägare skrika om dålig viktfördelning...
|
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208

06 Nov 2003 17:09
Väldigt bra ska väl vara 50/50f/b 50/50h/v i körskick och ingen vikt (minimal) utanför hjulaxlarna?
_________________ Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17964

06 Nov 2003 17:11
Jag skulle föredra sisådär 60% vikt bak framför 50/50.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208

06 Nov 2003 17:14
Lennart Mäkinen skrev: | Jag skulle föredra sisådär 60% vikt bak framför 50/50. |
P.ga att det är generellt bättre eller för att du personligen gillar karaktären det ger?
Jag gillar min viktfördelning iaf när jag ska byta däck.. hissar man fram så följer bakhjulet med upp
_________________ Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
|
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17964

06 Nov 2003 17:17
Eric Josefsson skrev: | Lennart Mäkinen skrev: | Jag skulle föredra sisådär 60% vikt bak framför 50/50. |
P.ga att det är generellt bättre eller för att du personligen gillar karaktären det ger? | För att få mer vikt bak (där jag vill ha drivningen) när jag accelererar och för att inte få all vikt på framhjulen när jag bromsar.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet!
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare

06 Nov 2003 17:40
Ang. viktfördelning så finns det en ypperlig tråd här på forumet om vad som är bra och varför. Observera att det skiljer sig mellan FWD o RWD. Det här med vikfördelning är för det första inte en fråga om statisk sidobelastning med jämn fart på en skidpad tex. Det gäller ju inte heller bara start utan även att accelerera ut ur kurvor med både bästa styrförmåga och tillräckligt fäste på drivhjulen....
Använd sökfunktionen (ja jag vet att den kan vara outhärdlig seg ibland  ... hårdvaran är hoppeligen på väg)
_________________  Magnus Thomé
|
Anders Lundgren
Lund
Här sen Jan 2003
Inlägg: 165

12 Nov 2003 18:41
Honda NSX har 42/58 så jag som Honda-entusiast blir tvungen att hålla med Lennart
_________________ "Racing improves the breed" - Soichiro Honda
Civic 1.6VTEC -91 SS 1.26.29
|
|