Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Oljekylaradapter problem.
<<   1, 2
4020 besök totalt
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

VAd gör man om värmeväxlaren inte klarar att kyla oljan? Ska man sätta dit en extra luftkyld då?

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

eller så kan man sätta två ovanpå varandra (i serie)

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

hauge skrev:
eller så kan man sätta två ovanpå varandra (i serie)

om det inte går?

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

En lösning skulle kunna vara att göra ett eget kyl med en rörslinga i botten av tråget.

Uppsala
Här sen Sep 2003

om du försänker 20 mm-hålet på motorsidan med en vanlig 90-graders försänkare så skapas ett utrymme för en o-ring. Om inte blockets kontaktyta når ända fram till adaptern, trä en distans på röret mellan block och adapter. O-ringen torde styra upp radiellt ganska skapligt och du får en tätning mot det invändiga läckaget.

Guson

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Nikel skrev:
VAd gör man om värmeväxlaren inte klarar att kyla oljan? Ska man sätta dit en extra luftkyld då?

I de extrema och få fallen kan man byta ut värmeväxlaren mot en laminov ? med lite större kylarea som finns i olika längder, fungerar för rally och rallycrossbilar.
Eller gå på buss-/lastbilskrot och plocka från någon femhundrahästars stor dieselmotor.

Men de som sitter räcker väldigt väldigt långt.

Hässleholm
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Jag tror luftkylaren klara sänka tempen snabbare än vatten diton.
Bränsleförbrukningen bryr jag mig inte om i denna bilen. Och den körs endast på sommaren när det är varmare temperatur. Aldrig i under 5 plus iaf.

Dessutom kostar inte kylaren mig många kr så jag kan lika bra ha den.
Sen så är det roligt att mecka och skapa själv med.

Det verkar faktiskt som att Volvo har en speciell mutter just för denna adaptern, ska kolla med dom imorrn.

Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Rolle Scirocco skrev:
Nikel skrev:

I de extrema och få fallen kan man byta ut värmeväxlaren mot en laminov ? med lite större kylarea som finns i olika längder, fungerar för rally och rallycrossbilar.
Eller gå på buss-/lastbilskrot och plocka från någon femhundrahästars stor dieselmotor.

okej, Den värmeväxlaren som sitter på min motor ca18det verkar inte räcka. många kör vevlagerras pga kokande olja. Sambandet är väll endast 3.5 liter olja, turbo och en liten vattenkylare till oljan. Jag har byggt ut oljetråket till ca 4.3 liter men vill vara på säkra sidan, och helst gratis :P

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Nikel skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Nikel skrev:

okej, Den värmeväxlaren som sitter på min motor ca18det verkar inte räcka. många kör vevlagerras pga kokande olja. Sambandet är väll endast 3.5 liter olja, turbo och en liten vattenkylare till oljan. Jag har byggt ut oljetråket till ca 4.3 liter men vill vara på säkra sidan, och helst gratis :P

Vilken oljetemp når du under hård körning med värmeväxlare? Jag har en Alfa 156 värmeväxlare som jag tänkte använda tillsammans med vanliga luftkylaren, men tyvärr får den inte plats utan att olljefiltret tar i karossen.

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

beepbeep skrev:
Nikel skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Nikel skrev:

Vilken oljetemp når du under hård körning med värmeväxlare? Jag har en Alfa 156 värmeväxlare som jag tänkte använda tillsammans med vanliga luftkylaren, men tyvärr får den inte plats utan att olljefiltret tar i karossen.

Jag vet inte det. Men på 1 sommar så rasade jag lagrena i 2 original turboagg av att bara köra lite hårt på gatan så tempen måste bli väldigt hög. Nu så monterar jag en större ny renoverad snurra och vill inte att den ska gå sönder.

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Nikel skrev:

Jag vet inte det. Men på 1 sommar så rasade jag lagrena i 2 original turboagg av att bara köra lite hårt på gatan så tempen måste bli väldigt hög. Nu så monterar jag en större ny renoverad snurra och vill inte att den ska gå sönder.

Hmm...så du uppgraderar motorn med nya större turbos men har ingen oljetempmätare?

och "många" rasar vevlager pga. "kokande olja" och det ska bero på att värmeväxlare inte pallar hålla den kyld nog?

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

beepbeep skrev:
Nikel skrev:

Hmm...så du uppgraderar motorn med nya större turbos men har ingen oljetempmätare?

och "många" rasar vevlager pga. "kokande olja" och det ska bero på att värmeväxlare inte pallar hålla den kyld nog?

Nej jag bytte bara ut till ett annat original agg.. Nu har jag en större snurra som ska dit efterssom jag inte har något annat o sätta på den. Bilen var original när detta hände och kommer gå lika original senare med, fast med en ny större snurra.. Visste inte vid den tiden att originalmotorerna rasade utav att man körde med dom, har tillochmed läst att oljan kan börja koka vid motorvägskörning . .

Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Re:

Nikel skrev:
beepbeep skrev:
Nikel skrev:

Nej jag bytte bara ut till ett annat original agg.. Nu har jag en större snurra som ska dit efterssom jag inte har något annat o sätta på den. Bilen var original när detta hände och kommer gå lika original senare med, fast med en ny större snurra.. Visste inte vid den tiden att originalmotorerna rasade utav att man körde med dom, har tillochmed läst att oljan kan börja koka vid motorvägskörning . .

Utan att veta något om din specifika motortyp tycker jag ändå att det låter lite märkligt att oljan skulle bli för varm och förstöra lager och turboaggregat pga. att värmeväxlaren inte klarar att hålla temperaturen i schack. Moderna syntetoljor klarar ganska höga temperaturer och det skulle förvåna mig om kontruktörer underdimensionerade värmeväxlare till den grad att det leder till lagerskador.

Därför vore det bra om du vet visste vilken oljetemp du var uppe i.

Min S4:a kan ha oljetemp runt 110 grader vid vanlig motorvägskörning och i SAAB:en var jag uppe i 130 grader vid bankörning utan några negativa effekter.

Eslöv
Här sen Apr 2006

just den där nissan 200 är känd för att bränna ramlager... snarare regel än undantag. Det har visat sig att med ett ordentligt oljekyl så minskas problemen drastiskt.

Men jag håller med.. sätt på en tempmätare så vet du när oljan blir väldigt varm

Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

hauge skrev:
just den där nissan 200 är känd för att bränna ramlager... snarare regel än undantag. Det har visat sig att med ett ordentligt oljekyl så minskas problemen drastiskt.

Men jag håller med.. sätt på en tempmätare så vet du när oljan blir väldigt varm

Jo verkligen.

Japp, nu letar jag mest efter tipps och hur man kan lösa det mer än bara med luftkylning dvs

Citera
Skruva banåkabil
Oljekylaradapter problem.
<<   1, 2
4020 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande