Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 7875 besök totalt |
Jo.......men då kanske man måste svetsa i styrarmarna.......???? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hej igen
Håller med dig i teorin Pär men tyvärr så har jag alluminium spindlar vilka jag varken vill svetsa eller borra i. Sedan så passar växeln bäst där den nu skall sitta , det är ont on plats i ramen på en seven ![]()
Butterfly du ha övertygat mig ![]() Vet du vilken modelll man skall använda som utgångs läge GTI 84-> ? Jag hade tänkt att försöka hitta den kortaste som finns orginal och sedan köpa en rally växel när man sedan börjar justera in bilen ![]() Mycket bra info här ![]() ![]() ![]() _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Smart kille........ ![]() orginalutväxlingen ar jag ingen koll på..... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Har nu forskat lite mera i ämnet och tänkte svara mig själv
![]()
På idrottsbladet finns det en annons till en kille som verkar tillverka "korta" växlar till i stort sett alla bilar som någonsin kört Rally. Till Golf 1:an finns en 2.5 varvs växel (kuggstång + drev) för 1650 kr. , den skall passa i alla Golf 1 växlar som är tillverkade . Så nu är det bara att bygga in en orginal Golf 1 växel och byta utväxling när plånboken tilllåter ![]() _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Då är det kanske en scirocco man skall starta med då , enligt min info är vanlig golf på nästan 4.5 varv ![]() _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Det finns en begagnad 911 styrväxel på mittelmotor för 172 euro. Slå till nu! Fast du måste ju ha lite styrlänkar till också....
http://www.mittelmotor.de/english/st klicka på 911 katalogen och gå in under 911, front suspension, steering lower _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Finns en styrväxel i Skåne för 172skr+frakt då en Scirocco-82 ska slaktas... ![]() _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||
Problemet är att utslaget på hjulet kommer att öka.. kanske kommer att ta i lite här och var då.. men om man bygger ett stopp så ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Kanske lite off topic men när vi nu ändå pratar "korta" styrväxlar så har jag alltid retat mig på (undrat) att man säger att man har till exempel 2.5 varv mellan fulla ratt utslag och det därmed är en "sportig" styrning.
För mig innebär det inte så mycket , en bil med dålig svängradie kan ju ha 2.5 varv mellan fulla utslag och vara dålig "respons i " ! Vet att detta var uppe i en annan tråd men , vi kom nog aldrig fram till en slutsats. så jag prövar igen ![]() Hur skall man egentligen definera det hela ![]() Jag anser att : ![]() Ratt varv (eller grader) per hjul vinkel borde vara det enda som man kan jämföra från bil till bil ![]() Ex 1:15 , 15 grader "ratt" ger 1 grad hjul vinkel (och vi antar att vi bara har ett hjul) och om detta då är en vettig definition vad vill vi ha vi på våra rejsiga bilar ? Gocart utväxling ![]() _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
Lite mer om rattvarv, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
aha , den tråden hade jag missat. ![]() Tråden jag hänvisade till (men inte hittade ) var https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Här kom vi fram till att den "onämnbara " hade 18:1 , vore det inte bra med en liten lista med alla möjliga bilar (från formel ford bilar till största jänken )så man får en känsla över var man vill hamna ![]() _________________ // TXbias BXrndtson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 7875 besök totalt |