Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Behöver tips på styrväxel
<<   1, 2
7875 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Pär Hylander skrev:
Räcker det inte med att korta ner avståndet mellan spindelleden och styrleden sådär lite lagom mycket för att uppnå samma effekt?


Jo.......men då kanske man måste svetsa i styrarmarna.......????

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Hej igen
Pär Hylander skrev:
om man ändå ska bygga nytt, måste man då verkligen ha en "kort" styrväxel från början? Räcker det inte med att korta ner avståndet mellan spindelleden och styrleden sådär lite lagom mycket för att uppnå samma effekt?


Håller med dig i teorin Pär men tyvärr så har jag alluminium spindlar vilka jag varken vill svetsa eller borra i.
Sedan så passar växeln bäst där den nu skall sitta , det är ont on plats i ramen på en seven

ButterflyRacing skrev:


Ja.....kulorna i änden av själva växeln....är bara att skruva av ...och dom ramlar inte isär.
Sedan är det bara att kapa och gänga.......och ytterröret i huset är av stål.....bara att såga av och svetsa...

Gängan får jag gjord på en mekanisk verkstad.

Sedan finns det en "snabbara" växel att köpa...av samma typ som nänms nedan...och den kan du beställa med den längd du vill ha..


Butterfly du ha övertygat mig thumbs up .
Vet du vilken modelll man skall använda som utgångs läge GTI 84-> ?
Jag hade tänkt att försöka hitta den kortaste som finns orginal och sedan köpa en rally växel när man sedan börjar justera in bilen


Mycket bra info här thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



supersonett skrev:
Butterfly du ha övertygat mig thumbs up .
Vet du vilken modelll man skall använda som utgångs läge GTI 84-> ?


Smart kille........ ........Jag använder den som var på skissen som visades tidigare i tråden.
orginalutväxlingen ar jag ingen koll på.....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Har nu forskat lite mera i ämnet och tänkte svara mig själv

supersonett skrev:

Vet du vilken modelll man skall använda som utgångs läge GTI 84-> ?
Jag hade tänkt att försöka hitta den kortaste som finns orginal och sedan köpa en rally växel när man sedan börjar justera in bilen


På idrottsbladet finns det en annons till en kille som verkar tillverka "korta" växlar till i stort sett alla bilar som någonsin kört Rally.

Till Golf 1:an finns en 2.5 varvs växel (kuggstång + drev) för 1650 kr. , den skall passa i alla Golf 1 växlar som är tillverkade .

Så nu är det bara att bygga in en orginal Golf 1 växel och byta utväxling när plånboken tilllåter

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Kollade igår och den som sitter i Scirocco 82:an (utan servo) är på ca 3,5 rattvarv, mätte aldrig längd och infästningspunkter men som sagt det är lätt justerat.

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Rocco-82 skrev:
Kollade igår och den som sitter i Scirocco 82:an (utan servo) är på ca 3,5 rattvarv, mätte aldrig längd och infästningspunkter men som sagt det är lätt justerat.


Då är det kanske en scirocco man skall starta med då , enligt min info är vanlig golf på nästan 4.5 varv thumbs down

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Det finns en begagnad 911 styrväxel på mittelmotor för 172 euro. Slå till nu! Fast du måste ju ha lite styrlänkar till också....

http://www.mittelmotor.de/english/startenglish.htm

klicka på 911 katalogen och gå in under 911, front suspension, steering lower

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1212



Daniel Bengtsson skrev:
Det finns en begagnad 911 styrväxel på mittelmotor för 172 euro. Slå till nu! Fast du måste ju ha lite styrlänkar till också....

http://www.mittelmotor.de/english/startenglish.htm

klicka på 911 katalogen och gå in under 911, front suspension, steering lower


Finns en styrväxel i Skåne för 172skr+frakt då en Scirocco-82 ska slaktas...

_________________
Johan Rius
Tonykart Racer DD2
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Pär Hylander skrev:
om man ändå ska bygga nytt, måste man då verkligen ha en "kort" styrväxel från början? Räcker det inte med att korta ner avståndet mellan spindelleden och styrleden sådär lite lagom mycket för att uppnå samma effekt?


Problemet är att utslaget på hjulet kommer att öka.. kanske kommer att ta i lite här och var då.. men om man bygger ett stopp så thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
Kanske lite off topic men när vi nu ändå pratar "korta" styrväxlar så har jag alltid retat mig på (undrat) att man säger att man har till exempel 2.5 varv mellan fulla ratt utslag och det därmed är en "sportig" styrning.
För mig innebär det inte så mycket , en bil med dålig svängradie kan ju ha 2.5 varv mellan fulla utslag och vara dålig "respons i " !

Vet att detta var uppe i en annan tråd men , vi kom nog aldrig fram till en slutsats. så jag prövar igen
Hur skall man egentligen definera det hela

Jag anser att :
Ratt varv (eller grader) per hjul vinkel borde vara det enda som man kan jämföra från bil till bil
Ex 1:15 , 15 grader "ratt" ger 1 grad hjul vinkel (och vi antar att vi bara har ett hjul)
och om detta då är en vettig definition vad vill vi ha vi på våra rejsiga bilar ?
Gocart utväxling

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator


_________________
Johan Sjölinder
Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003
Inlägg: 367


Trådstartare
fuling skrev:
Lite mer om rattvarv, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5354&highlight=rattvarv


aha , den tråden hade jag missat. thumbs up

Tråden jag hänvisade till (men inte hittade ) var
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2098&postdays=0&postord . . . .

Här kom vi fram till att den "onämnbara " hade 18:1 , vore det inte bra med en liten lista med alla möjliga bilar (från formel ford bilar till största jänken )så man får en känsla över var man vill hamna

_________________
// TXbias BXrndtson
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



16:1 är ganska normalt, 14:1 "rätt" sportigt...

SuperSonett: Du har PM!

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
Allmänt banåkaforum
Behöver tips på styrväxel
<<   1, 2
7875 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande