Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Batterimutterdragare, kan det funka?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (13804 totalt)
Cyberdennis
Trollhättan
Här sen Jul 2004

Re:

mbn skrev:
Gustav Uhlander skrev:
JAg brukar ha biltemas kraftskaft med mig som jag lossar bultarna/muttrarna med. Sen drar jag av dom samt drar fast dom med muttermaskin. HAr då hjulas billiga sladddrivna sak

"Dum fråga"

Vilket artikelnummer har detta kraftskaft?

Tack på förhand

Jag skulle tro att det är detta "ledhandtag" som Gustav pratar om:

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=834&iItemId=8000 . . . .

Saab 9-3 -07
Citera
RacerJo
Varberg
Här sen Mar 2007

Re:

Dea skrev:
Mutterdragare + 135Nm momentstav är nu inköpt.
Blir test i garaget i helgen på muttrar dragna med momentnyckel till 130Nm så får vi se om det funkar. Gör det inte det eller att den inte orkar dra med 135Nm momentstaven så får nog Jula tillbaka den . Lite typiskt för lågprisprylar så stod det 220Nm på förpackningen och 180Nm i manualen

/Dea

Hur gick det? Funderar också på att köpa en eldriven mutterdragare.

Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

Re:

AndersY skrev:
Dea skrev:
Den här skulle klara 200Nm så jag hade hoppats att den skulle kunna dra dom 135Nm som krävs genom att använda momentstaven för att slippa slutdragning, och att den också, utan momentstaven, skulle kunna dra loss bultarna?
Tror ni det funkar?

Nej, det tror jag inte.
Jag köpte en lufttrycksdriven mutterdragare av den billigare typen, som klarade strax över 300 Nm. Den klarade att dra lös drygt hälften av skruvarna/muttrarna (vanliga bilen - ej tävlingsbilen). Helt värdelöst eftersom jag ändå blev tvungen att kämpa med fälgkorset, så jag ledsnade efter några år och köpte en ny muttermaskin på ca 700 Nm och den har jag ännu inte missat att få lös någon hjulmutter med, även om det varit nära.
om ett fälgkors skulle vara en halvmeter, så skall man alltså dra 270 N (~27 kp) med varje hand för att uppnå 135 Nm, om man drar på båda sidor. Jag brukar då få dra mycket hårdare för att få lös muttrarna ibland, även om jag dragit åt dem försiktigt utan muttermaskin.

Byter man ofta, som på en banbil, går det i regel lättare, men frågan om det är tillräckligt - jag är tveksam. Däremot går det lite fortare att gänga lös muttrarna helt med muttermaskin, även om det inte tar så lång tid med ett fälgkors heller, när man väl fått lös muttern.

DeWalt har en 36 V batteridriven muttermaskin i deras nya serie med LiFePo4-batterier ifrån A123, som skall klara 440 Nm konstant: http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DC800KL/
Den lär nog klara det mesta, men jag har ingen aning om vad den kostar, dock misstänker jag att den inte direkt är billig - det kostar att ligga på topp.

vi har den där DeWalten på jobbet, samt en mindre dewalt, och en hitatchi av mindre slag..

lilla dewalten och hitatchin lossar det mesta upp till M12-M14 sen kan det börja bli kärvt, stora dewalten plockar de mesta upp till M16-M20 som inte är totalt sönderrostat..

mkt trevliga maskiner, men ibland behöver man även dragskaft så är det bara..

jag personligen hade köpt en liten dewalt eller hitachi, för den stora är så jävla klumpig.. tror hitatchin kostade 4000kr på swedol..

BMW Abuser
Citera
Dea
Göteborg
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Det funkade dåligt tyvärr

Började med att dra hjulmuttrarna till 135 Nm med momentnyckel och försökte sen lossa dom med mutterdragaren. Den lyckades bara lossa 1 av 5 och då körde jag ändå ett tag. Muttrarna var helt nya och gängorna på navet mar rengjorda och insmorda.

Testade sedan att dra, först med momentstaven och sen utan.
Med 135Nm momentstav blev det lite oregelbundna värden (har iofs haft lite problem med momentstaven även på tryckluftsdragaren, se anna tråd om detta) och utan blev det runt 80-100Nm.

Kommer att göra ett test till men med stor sannolikhet så kommer jag lämna tillbaka den då den ligger ganska långt från specen på 180-220Nm.

/Dea

Porsche 944 TURBO -90
PCS #9245
Citera
Joakim Törnqvist
Avesta
Här sen Aug 2008

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Jag har köpt makitas 18V litium-jon-batteridragare (BTW251), och jag är extremt nöjd. Makita hävdar 230Nm och det verkar vara en ärlig siffra. Den släpper lätt korrekt dragna hjulbultar, och även överdragna så länge det inte är extremt. Köpte den för att ha till hjulbyten i rejssammanhang men jag har hittat massor av användningsområden även på andra håll. Den är dessutom väldigt lätt och smidig, och går tyst och fint. Bra steglös reglering så man kan "smyga" i bultarna i gängorna utan att riskera att dra dom snett. Den är dock rätt dyr, jag köpte min från USA för två år sedan när dollarkursen var låg.

En bekant som har en liten däckfirma på sidan om köpte en AmPro batteridragare från swedol, ganska attraktivt pris och även den är en trevlig maskin. Den har t.om släppt på någon bult som min gick bet på, och är ungefär lika lätt och smidig, och har även den steglös reglering. http://www.handla.swedol.se/ , sök på mutterdragare 14.4V

Har även använt julas 230V-maskin en del, och visst fungerar den väl men jag föredrar nästan fälgkors/ledskaft. Klumpig, tung och brist på steglös reglering gör den lite väl jobbig att använda. Även jobbigt att den tar så förbaskat lång tid på sig att stanna när den väl släppt en bult..

Batterimutterdragare, kan det funka?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (13804 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande