Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 19112 besök totalt |
Hej hej
tänkte uppdatera lite, har fått dit aeropaketet inklusive nytt avgassystem från baustuck. avgassystemets ända nackdel är att man får kapa av främre delen av orginalsystemet och svetsa ihop det med det nya, så det är inte så lätt att sätta dit orginal igen. Tog den högljuda varianten men ljudnivån är perfekt, i jämnfart är det ingen skillnad på nivå och det finns inga resonanser vid låga varv. När man släpper gasen så poppar det så där härligt fast det hörs bara om man har rutan nere. priset tycker jag var helrätt ca 9000:- i rostfritt utförande.andra alternativ var betydligt kostsammare men då kanske man slipper kapa orginalsystemet men för min del som har en liten verkstad så utgjorde det inga proplem. ![]() Aeropaket var inga proplem monterades på en förmiddag, kom en STOR låda med alla delar inkl alla monterings clips,gummilister,dimljus och kolfiberdiffusor den lilla vingen k öptes seperat förra året Eftersom det är orginaltillbehör så är passformen därefter och det är riktigt kul att skruva igen gämnfört med dyra grejer från diverse tuners. Hela paketet kostar ca 7000:- exklusive den lilla vingen som ligger på ca 2500:- ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Innan jag hämtade bilen förra året så skulle den få högra framskärmen lackerad då den var repad. syns inte så bra på bild men det var rinningar å "gardiner" och dam i lacken överallt = det såg för djävligt ut,vissa lackerare verkar inte ha någon yrkesstolthet över huvudtaget. clipsen som håller fronten var sönder brutna,strålkastarna pekade upp i himmlen m.m Lite våtslippapper å polering och så blev det hundra gånger bättre, det vita i skarven vid sidoblinkern är klarlack. ingen maskering vid skarven utan det är sprutat med klarlack så jag fick ta ett rakblad å skära ett snitt innan jag tog bort blinkersen ![]() ![]() Innan jag åkte ner till "ringen" så fixade jag till lite kylning till bromsarna, tänkte först använda dimmljus utagen men dom sitter för långt ut på stötfångaren eller mitt för hjulet så att säga. Enklast var att ta upp ett par hål i fuskgallren, inte världens snyggaste men som vanligt var det ont om tid. Bytte ut framfjädrarna mot 100nm/mm mot tidigare 80nm, bak satt det bilstein pss9 sänkfjäder som är progresiv och lite mjuk gentemot 100nm fram men det funkade relativt bra. nu styr den in lite bättre och häver inte sig över framvagnen som innan. Fast jag hade inte rätt längd hemma så den blev lite hög med 170mm långa fjädrar fram även att jag inte har någon hjälpfjäder och fjädertalriken i botten. körde med 2.5 grader camber runt om lite toe in bak ca 1mm per hjul mätt på18tums fälgar Toeout fram ca1mm per hjul Deltog i tyska motortidningen sport autos perfektionstraining kurs vilket funkar så att man kör efter en instruktör, ingen stanna å prata spår på banan utan man är ca 10bilar i varje grupp som kör varv efter varv. Efter varje varv så lägger sig den bilen som varit bakom instruktörsbilen sist osv,man ökar tempot hela tiden. Min grupp bestod av 3st ferrari 430 scuderia och min bil,det var inte lätt att hänga med om man säger så... så jag byte grupp efter har "överkört" bilen och bränt upp bromsarna. Kom i en annan grupp med nästan bara bmw bilar några E46 m3 och 2 st csl:er 1 st 996gt3 och en banpreppad 993 som en kille var tvungen att hyra efter att hans m3:a blivit stulen natten innan utanför dorinthotellet. Nu var tempot lite mera sansat men bromsarna hade gjort sitt, beläggen hade kletat på skivorna så det skakade något fruktansvärt och pedalen gick i botten efter lite inspirerande körning så det var bara å backa på tempot. På eftermiddagen var det openpitlane så jag körde i lite lugnare tempo å bara njöt av banan och livet. kursen är 2dagar och detta året var det openpitlane båda dagarna på eftermiddagen 2timmar första dagen och 4 timmar andra dagen. filmade lite andra dagen under den fria körningen och jag körde runt på 8.10-8.15btg helvarv=8.40-45 då det tar ca 31sek mellan broarna med en z4.ska lägga upp filmerna så fort jag lärt mig hur man gör. Ska ner i höst igen med riktiga bromsar och lite mera optimerad chassie sättning då det känns som att köra med boxninghanskar på. måste fixa växellänkaget då jag vet inte hur många gånger jag inte fick i växlarna. sitter någon gummibussning på/i ratt stången som gör att det är omöjligt att känna var hjulen har för sig har man motorn avstängd så kan man vrida ratten fram å tillbaka sammanlagt 6-7cm utan att hjulen rör sig.när det tar stopp så det är det ett distinkt stopp, känns som det är något liknande en ryckutgjämnare som finns på motorcyklar i baknavet. bilen är hur snäll som helst att köra men trubbig i uppförandet dvs man får ingen feeling för var gränsen går. Målet är att köra 7.50-55btg nästa gång vilket inte borde var en omöjlighet med riktiga bromsar så man kan "ladda" på lite,lätta bilen då matchvikten var 1490kg när jag var där nere bbs challange hjulen väger ca 100kg gämnfört med mina nya hjul som ligger på 76kg, byta stolarna -30kg När beläggen blivit vita så har det gått varmt ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||
Detdär blev väl inget snyggt ihop med BBS-hjulen osv.
Att dessutom bara få en 2:a i betyg av 5 möjliga och dessutom visa det så tydligt på bilen, tja, det säger väl allt även om körningen. ![]() ![]() ![]() Kanon som vanligt Janne! Man blir inte lite sugen... ![]() |
||
Bertil så du tycker min bil är en tjejbil
![]() ![]() Pontus Tack fast jag har ju lusläst rejsa varje dag, det är den här lilla skiten som tar upp all tid sedan ett år tillbaks,förra inlägget tog över 6 timmar att skriva ![]() därav det lite röriga innehållet. ![]() Här har vi rensat bagaget,tänkte att här finns det kg att hämta. ![]() Fick inte ens ihop 10kg ![]() Så jag skruvade tillbaka allt då det inte kändes som det skulle göra någon större skillnad på varvtid å känsla. ![]() Provmonterade recaro stol är igentligen till en mini cooper,mammsen har en sådan och hon fick med en ny stol då det var en reva i den ena när hon hämmtade sin bil. Perfekt tänkte jag å började, slutade med att den förbannade sidoairbagen var ivägen än hur jag försökte, några onödiga timmar tillspillo igen. Så det får bli ett Par Sparco Crono stolar då de verkar funka för dagligt bruk ![]() ![]() Den här mackapären sitter under instrumentpanelen och det är ett stycke elektrisktservo, undrar om det går att skruva isär den ![]() ![]() ![]() Nu måste jag iväg å köpa kattmat å barnmat _________________ Jan Ekehage ![]() |
||
Ser bra ut Janne. Härligt att du är igång igen
![]() Det blir kul att se den på fredag. Skall du till Anderstorp på lördag? _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
|
||
Kan skicka med Postens företagspaket om du vill?
Så du slipper släpa dig ut på stan menar jag... ![]() Borde åka ner ganska omgående dock... Hör av mig. |
||
Det får vi allt se
![]() Såg en tröja med texten "The older I get, the faster I was.." På lördag är det med BMW SC. _________________ T0RBJÖRN ELLESS0N Porsche Cayman S Clubsport -09 Såld Caterham 7 Superlight R400 -05 Såld Porsche GT 4 - 16 såld Z3 x 3 Sålda |
||
Re:
Först å främst vill jag bara säga grattis till en grym bil! ![]() ![]() Ditt mål att köra BTG 7.50-7.55 verkar rätt tufft! Horst körde ju din bil på 8.32 SA-varv det blir väl cirkus 8.05 BTG nånting ![]() ![]() ![]() |
||
Re:
På med brillorna Måns ![]() http://www.sportauto-online.de/super ![]() ![]() |
||
Tobbe
Ne ska man vara ärlig så kommer jag inte kunna hålla samma varvtider som du då det skiljer ca 80kg å ca 70hk + att du är en fena på att köra ![]() Mats 7,50-55 är nog lite tufft men det kändes inte som det gick så fort på 8,10 jagade ifatt en ford focus rs som skjutsade runt folk.på filmen ser det ut att gå i snigelfart. körde 6 helvarv i följd sendan åkte jag å tankade, sen direkt ut igen för nästa 6varv osv man får ju upp ett helt annat tempo än på turistkörningen + ingen trafik. körde om 3-4 bilar och blev omkörd lika många gånger på 4 timmar. Måste bara ha lite hälp med att redigera filmen, men det kommer snart. Vi säger 8 min jämnt resten är bonus. Jag filmar varven med en "chasecam" Har en driftbox som jag inte använt ännu för att logga varv måste läsa igenom bruksanvisningarna snart ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||
Re:
Gör det, ett bra sätt att hitta fart genom att kolla och jämföra logg ![]() ![]() |
||
hej
Är körning på Falkenberg på fredag eftermiddag så förberedelsrna är i full gång. Var tvungen att svarva till alla skivor då det var belägg klet överallt eller uneven paddespocial, stavas det så ![]() Man upplever det som skivorna är skeva iallafall. Nya belägg runt om pfc 01 fram ock 97 bak har alltid funkat innan,lådorna är lika snygga som beläggen är bra ![]() ![]() ![]() De nya hjulen Fram hjulen är ca 7kg lättare styck Bak hjulen ca 9kg st totalt 32 kg vilket resulterade i ca 1,5 sek snabbare ax tid mellan 100-200km/h gämnfört med det tunga challange hjulen nu 16,4sek mot innan 18 sek jämnt känns lite slött gämnfört med min gammla Z3:a som klarade samma grej på 11.5 sek Lite ax tider upp mätta med driftbox på en helt plan väg. 0-100 6,3sek 0-160 14,3sek 0-200 23,7sek Vikt 1440kg ca 70kg lättare nu än orginal. Lätt hjul ![]() Tungt hjul ![]() Har bytt till linjära fjädrar bak nu. 120nm/mm bak och 100nm/mm fram känns mycket livligare nu måste jag säga och bilen har kommit ner några centimeter nu är bilen lite framåtlutat istället för högre fram som jag kört innan pga att jag har haft för långa fjädrar och justermånen räckte inte till. ![]() ![]() Ända kruxet nu är att det sitter 3st toyo 888 och ett kumho 700 däck på bilen(höger fram) ![]() skrapade ihop de däck jag hade liggandes toyodäcken är halvslitna och gammla, känns att dom är hårdare för ljudnivån är mycket högre än de nyare däcken på dom andra uppsättningarna jag har. nu sitter det 255-40-17 bak och ett 235 toyo fram och ett 245 kumho men det är samma rullomkrets,det mätte jag innan jag satte dit det. känns ingen skillnad på vanlig väg och det bromsar rakt även när man ""trycker" till på pedal Ska bli intressant å se hur det funkar på bana nu med andra fjädrar och riktiga belägg och vilken varvtid man kan få till. Någon som har någon ide om vad man bör prestera på falkenberg i varvtid, har bara varit där 3 gånger. _________________ Jan Ekehage ![]() |
||
Janne...... ska du nu få en in på Z4 spåret oxå!?
![]() ![]() ![]() Kul att läsa om ditt meckande och körande som vanligt.... De nya fälgarna sitter verkligen som en smäck.... är det 9" runt om?? Skulle nog kunna passa fint på en Z3 oxå...!? _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||
Måns
den är fortfarande orginal invändigt å motor är orörd ![]() Fredrik Det är 9tum runt om och bör passa bra på en zm coupe med 20mm spacer bak tanken är att jag ska ha samma däckdimension runt om så det blir enkelt "rotera" hjulen på bilen Z4 istället för Z3 ![]() Faktum är att jag köpt en z3 m coupe med S54 motorn . För en boluvardcruiser är z4 en bättre bil men för folk som tycker om riktig bilkörning så är z3m coupe oslagbar. I z4an kan du sitta med ett finger på ratten i 250km/h i en z3 ber man till högre makter om att överleva ![]() köra under 8min btg på ringen i en z3m kräver stora ballar ![]() _________________ Jan Ekehage ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 19112 besök totalt |