Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Touring M20B25 med tvångsandning
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7205 totalt)
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Knäppte några kort innan men det är inte lätt att få bra med en dålig kamera och skitig bil (läs skit bakom spakarna).


_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Idag slog jag på stort och tvättade bilen.

Rengjorde servostyrväxeln som skall meckas dit, den var full med gammal olja..

Gjorde en mätarhållare till Bredbandslambdan som nu sitter på klockans gamla plats. Det blev ok, ska ta tuschpennan och rita lite på limmskarvarna det kommer ju som vanligt överallt :-p

Plockade även ur stolen och la lite färg på stolskenorna då de var delvis renslipade eftersom jag var tvungen att svetsa igen ett hål som föregående ägare hade för inpassningen i Bmwn.

Imorgon är planen att montera servoväxeln samt byta olja/filter.

Planen är Blackrace Lördag, Drifting Söndag och sedan 402m Västervik den 12/9. Hoppas allting håller ihop :-)








_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Har spenderat dagen med att byta till E36-servostyrväxel. Det var väl egentligen inga jättekonstigheter men som vanligt tidskrävande när man ska pilla, prova, fixa.

Fick schimsa 13mm ovanför styrväxeln då den nya var lägre,, tog 1st m12 mutter och 2st m12brickor så blev det perfekt höjd. Ska svarva till ett par distanser ivinter men som temp-lösning funkar det.
Behövde också kapa av halva det högra (framifrån sett) fästet för oljekylningen som sitter på E36 samt skippa hela kylslingan den fick inte plats.
Vad jag kunde mäta mig till så är bredden mellan styrlederna något mindre än E30, ett par mm verkar det som. Gängorna på lederna är helt slut så jag har inte kunnat dra åt och kolla hjulinställningen, blir att beställa nya styrleder imorgon så man är redo till helgen.
Det var inte helt enkelt att få till slangarna, blev ett jäkla spänn då jag fick ta E36ans slang från pump till styrväxel, blir att pressa en ny. E30ns passade mindre bra (hålen sitter på motsatt sida på styrväxeln) och det är pressade hylsor (försökte snurra men det ville bara brista pga rost)..

Som sagt, inga konstigheter för er som vill göra samma sak. Behöver någon en E36-styrväxel/E30-pump så kan jag fixa det (2k+frakt) PMa vid intresse.

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Nejdå, bilen är inte kraschad/rasad. Har bara inte haft tid eller ork till att berätta vad som skett.

Servon är monterad och provkörd/sladdad,, helvete vilken skillnad. Nu som först är det en bil!
Det är tillochmed FÖR bra på landsväg, man får köra med 1 finger så direktstyrd blir den (9" fälgar fram)... Sladda är inga problem nästan så man överstyr helatiden för man var van vid utan servon där man fick ratta så man blev helt slut.
Styrlederna var INTE roliga att byta, fick bara yttre på Feltema. Där gick en hel kväll slit, fula tankar och sura miner men det gick. Hjulinställningen blev förvånandsvärt bra trots att det är gjort med ögonmått.

olja och filter blev det också i rappet. Så nu njuter hon riktigt.

Har varit ute och loggat idag och Fekzen skickade två nya chip till mig ikväll som jag ska prova imorgon, jag har problem med tomgång/låglast den vill dö på tomgång(dör ofta när jag kryper iväg pga svetsdiffen) och när jag står still på race och ska iväg så blurrar den o missar tills jag får fäste/ladd (troligt fel slapp LMM samt något fet dellastmapp). Sen har vi ökat cruisen då den gått väldigt snålt där med.
Åker nu på 12l (63%) e85 7.5l bf98 då jag ändrat till progressiv regulator (1:1,7) behöver ännu lite mer e85 än så för att nå rätt afr. 75% e85 blir nog perfekt tror jag för 0,7bar.

Har monterat en massa inredning, putsats och donat/fixat. Nu ser det ut som en bil innuti. Imorgon ska musöronstolen återigen monteras tillbaka och inredningsdetaljerna i bagaget.

Två missljud skall fixas (1 v-bandsfläns downpipe) ena flänsen är nån mm mindre så det klämmer inte riktigt och ett gnakljud uppkommer, ska prova å lägga ett varv avgasbandagerunt och se om det tystnar.
Sen ligger avgaset emot bakaxeln så blir o ta fram stora-spettet och få ner det lite.

Var och krängde däck på Macsperformance ikväll (tack för sistaminutenhjälpen!)

Hoppas på massa Rock 'n' Roll i helgen, det känns bra!

_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Har skruvat isär reservmotorn jag köpte då jag tänkte bygga ihop motorn vid sidan. Har beställt istortsett allt som behövs för att plocka ihop den ikväll hoppas på att sätta ihop den under nästa vecka.
Mätte upp alla spelen och allt ser bra ut (axielspel vevaxel, vevstakar, kolvringspel, kolvbult osv)
Ska åka och svarva av kolvarna imorgon så är det gjort

Har även börjat plocka lite delar till att bygga en "leakdown-tester" för att hitta felet på den nuvarande motorn.

Fick även Walbropumpen häromdagen behöver bara en elkontakt så är den saken biff.

Jag reagerade över en sak på cyl 6, det ser ut som att fodret har satt sig verkar inte vara någon spricka så min fråga till er sak-kunniga hur illa är det?

















_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Idag spände jag upp en kolv i svarven för att se var jag hamnar och såhär blev resultatet när jag tagit ner orginal ventiluttag + lite till eftersom vi har planat av toppen lär det behövas så man slipper kontakt däremellan


_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Idag blev man mäkta förvånad när man startade motorn imorse. RASSEL STÅNK PANG BOM! Jaha vevlagerras var tanken hade brått iväg så jag åkte vidare och funderade inte mycket mer på det.
När jag kom hem ikväll började jag fundera och då kom jag att tänka på för några dagar sen när jag var ute och "drift-tränade" det small till ovanligt högt och så hörde jag kling-kling-kling... Bilen gick som vanligt och inga konstigheter var ute och körde för två dagar sen inga konstigheter då heller.
Nu när jag började luska missljud så ser jag att fläkten ligger emot kylaren så min första tanke var att upphängningen släppt till kylet men mäkta förvånad var jag när man upptäckte att motorn hade flyttat sig flera cm fram på passagerarsidan, tittar ner och ser att ett motofäste har gått av..

Bifogar några bilder på sista dagarns arbete samt en bonusbild på en trevlig hemleverans (2st T70, 4st T04E två par grenrör och dumpventiler samt 2st xxl intercoolers) väntar också på 4 turbokit till Volvo B230 samt dubbelturbokit till Chevrolet Ska ha företagsmonter på Västervik samt Bivaröd den 12 och 13e så det gäller att ha lite att visa upp!


















_________________
Björn, A
Citera
phonic
Sverige
Här sen Feb 2007
Inlägg: 240


Trådstartare
Troligtvis har muttern lossnat så det har slitit av motorfästet.. Men två hockeypuckar och lite Zikaflex löser problemet.
Var ute och tog mig en sladd och fyfan va gött det är med all inredning i bilen slippa allt oljud






_________________
Björn, A
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW E30 Touring M20B25 med tvångsandning
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (7205 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande