Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Funderingar kring garage och verktyg.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4675 totalt)
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

nailhead skrev:
Anton Lillsund skrev:
]

Till och börja med så antar jag att du med ordet "pugg" menar Peugeot.
om det är så så tror jag mig veta varför du inte fick använding av din 7mm insex krok.
Nu ska jag inte säga att jag är 100%igt säker på detta, men jag har för mig att fransmännen valde att montera fästelement med specialgrepp för att hålla bromsoken på plats. Har för mig att jag har hört att det var skruvar med trekantigt grepp. Detta för att tvinga in bilarna på märkesverkstad.
De flesta ägare bör ha bytit ut dessa specialskruvar mot vanligt standardskruv med standardiserat insex grepp, vilket gör att det oftast blir 8mm insex på skruven i fråga.

Jodå jag menade Peugeot..svårt namn,lättare att skriva pugg

Jag har för mej att jag sett skruvar med 5-kantigt invändigt grepp på Renault-bromsar,blir nog svårt att hitta en sån nyckel också..

Tokiga fransmän.. Konstiga skruvar och konstiga bilnamn.

Ljungby
Här sen Jul 2003

Trådstartare
GunnarÖ skrev:
Patrik Rydh skrev:
Har precis som Gunnar skrev tankar på att köpa en stor Biltema-sats och komplettera med Kamasa eller något bättre.

Nu menade jag precis tvärtom. Kvalitetssatsen behöver inte bli så dyr. Att det sedan brukar finnas lite mer prytmån de dyrare satserna gör ju inget. (Kan underlättas något i och med att de köps hos någon lokal firma.)

I mitt fall ville jag ha 1/2", 1/4" hylssats, U-ring och lite lednycklar. Jag kollade på flera alterntiv, plocka ihop av mindre satser/lösvikt och kompletta satser.
Denna kamasa-sats passade mig. Med lite rabatt blev den inte speciellt dyr. De hylsor som "saknades" köpte jag på Biltema.

Edit: Nu verkar jag sparka på Biltema, vilket inte är min avsikt. Det finns Biltema och "Billigtema" vilket också framkommit i tråden.

/Gunnar

Hmm, jag har ju tänkt att köpa en stor Biltema sats och köpa tänger och andra mer krävande verktyg av bra kvalitet.

Ska spendera rasterna på jobbet imorgon med att se hur billigt jag kan sälja till mig själv..

Kanske finns nåt vettigt så att jag kan köpa hela satsen av bra märke.
Vill ju inte behöva bli förbannad när jag står och skruvar för att jag har varit dumsnål

Efterlyste ju bilder på era garage, ingen som vill bidra med lite inspiration?
Kan ju inte vänta på att Thimell & Co ska ta upp det i programmet

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Patrik Rydh skrev:

Efterlyste ju bilder på era garage, ingen som vill bidra med lite inspiration?
Kan ju inte vänta på att Thimell & Co ska ta upp det i programmet

Kolla i denna tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1250

Vressel
Här sen Apr 2003

Biltemas fasta nycklar är finfina! Köpte en uppsättning för många år sedan och den har tampats med tonvis av rostiga bultar på min gamla 242'a! Däremot har jag inga bra erfarenheter av deras tängrer, har knäckt ett antal plattängrer och avbitare. thumbs down

Så jag håller med andra här, många av Biltemas saker är bra, andra är skit. Deras Volvoreservdelar funkar tex. finfint för gatbruk!

En annan positiv sak med Biltema är att det är ett sånnt enormt lågbudget-skräp-varumärke hos många, så det är kul att använda Biltemaprylar bara för sakens skull!
Citera
Allmänt banåkaforum
Funderingar kring garage och verktyg.
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (4675 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande