| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga räser: Rensa karossen.
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (10590 totalt) |
Apropå vinkelslipar... Den vinkelslip jag brände var en Atlas Copco proffsmaskin.. som kostar mer än 150
_________________ /Arne Lindgren |
||||
Då står det väl Best Tools under Atlas Copco etiketten
_________________ Kör cheva numer. |
||||
|
Någonstans i bakhuvudet har jag ett minne av ngn som eldat bort underredsmassa... eller kanske försökt att göra det...
Det som kan vara något är "kylspray", och att sedan knacka loss underredsmassan med en spetsig hammare. Det bör nog vara riktigt riktigt kall spray för att det skall stelna tillräckligt. |
||||
|
En relaterad fråga: Har alla en sån där fin kaross-tippar-ställning som t.ex. Sciroccon var upphängd i?
I mitt fall är det nog liknande Rekorden, bara underredsmassan som håller ihop golvet på 924:an...
_________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
|
Vinkelslip och stålborstrondell körde jag oxå med på Golf ettans undersida.
Den stålborstrondell som jag tyckte funkade bäst är en typ som finns på Feltema till bra pris, den har rätt grova "strån" ca 20 mm långa och tvinnade ett antal strån per bunt. (någon som hajar? )
Det kanske är denna typ ni andra oxå kört med, isåfall var detta ett försök till förtydligande...
Köp ett tiotal rondeller, de är mycket effektiva i början så det lönar sig att byta ofta. Sedan kan jag tipsa om att använda vibrationshandskar, då iallafall mina händer domnade bort efter sådär 10 minuters körning. Har hört att det inte är så bra i längden...
Asfaltmattorna inne bilen tog jag oxå med varmluftspistol och nyslipat stämjärn i några olika bredder. Sedan blästrade jag med 500 kg finsand vilket tog bort rubbet av den lilla underredsmassa/asfaltmatta som fanns kvar efter stålrondellen, och lackade med 3 lager grund. Hela denna procedur tog mycket lång tid,en väldig massa trist jobb men resultatet är värt mödan!
_________________ /Calle |
||||
|
Eftersom jag själv skall göra detta jobb i vinter så har jag en liten fråga. I mitt fall så skrapar jag för vikt samt för att hitta den rost som finns kvar. Hur mycket vikt generellt fick ni bort när ni skrapade?
På min bil så är det j-t tjockt under bilen så jag misstänker att det kan bli en del
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
|
Bitumenen i dörrarna tog jag loss med slö morakniv och en vanlig tändare
Underedet har jag inte orkat mig på.. Bitumenen på golvet satt bra nog fastklistrad i golvmattan ist för golvet vilket underlättade min dag betydligt _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Hur mycket hade ni då i kupén? Skrapade min kupe och fick loss ganska prick 15kg. Dessutom så har jag kvar mattorna i samtliga dörrar samt sidostyckena i kupén. Det var en j-a massa matta kan jag säga iaf
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
|
Kompisen skrapade drygt 30kg innuti och under sin urquattro.
Håller på att rensa min 90 quattro nu och jag kommer hamna nånstans i krokarna jag med. Bara mattorna väger tokmycket- _________________ Mvh Eric Lindblad Det som inte går att skruva isär går att slå sönder...
|
||||
|
Nu kan jag meddela att jag kommit på vad som funkar på Alfa 75.
Inuti på bitumen mattorna: stålspackel och hammare, inte en spackel som ser ut som en degskrapa då utan en sån där rak variant. Mattorna är hårda och spricker och är lätta att bara sopa bort.
Under bilen är det inte lika lätt såklart. Ett mellanbrett stämjärn som man dövar av lite på eggen och på hörnen funkar ypperligt. Sen är det bara att använda sig av det som man tilldelats av genetiken...
Lite träningsverk kan jag meddela... 20Kg bara i ljuddämpningsmattan 12Kg bitumen inne i bilen sen är jag inte färdig än på undersidan. 15Kg elsystem (utan motor-elen) Det blir en del.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
exakt - jag använde en tryckluftshammare. tog ca 20 min att få bort ca 30 kg asfaltsmatta i min bil
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
|
Hur såg plåten ut sen då? Med den metoden jag använder så blir det inte ett märke i plåten och t o m grundfärgen är intakt på undersidan, man kan faktiskt se att den är blank...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
det blev ett par små hål som svetsades men som du säger så var grundfärgen kvar okså. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Jag körde samma metod på mattorna innuti min bil. Fast jag körde med en bred skruvmejsel. Inte lika seriöst och man får lite småmärken i plåten om man är lite oförsiktig. Det lilla som var kvar torkade jag bort med Thinner. Testade lite med värmepistol och det funkar. Dock kladdar mattan mera så det blir jobbigare i längden. Har ingen aning om hur mycket vikt jag sparade. Finns ju en anledning till att min bil är lätt från fabrik. Ingen utrustning och lite ljuddämpning. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||
AGA samt GB säljer torr-is, köpte hos aga på helloween senast. Bubblar fint i groggen. Känns som det är risk för bucklor dock, kanske inte gör så mycket på banbil iofs..
_________________ /Jan Olsson |
||||
|
om man nu ska skrapa bort underedsmassan vilken tillvägagångsätt är att föredra, och då tänker jag
just på bilen placering under själva skrapandet? De metoder jag hört hittills är följande 1. Hissa upp bilen på en pelarlyft, vilket i längden kan bli ganska tröttsamt för armarna
2. Använda en sk "grillspett" som bilden illustrerar?
Eller finns det ngn annan smart metod att få access till bilens underede.
_________________
|
||||
|
grillspettet måste ju vara det klart enklaste!
Sitter själv och funderar på om man kan köpa 'leden' någonstans. Resten av ställningen bör man kunna tillverka själv! Med en sådan borde det nästan kunna vara roligt att rostlaga golv o skrapa underredsmassa
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bygga räser: Rensa karossen.
|
<< 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (10590 totalt) |

