Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga räser: Rensa karossen.
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (10590 totalt)
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

kid skrev:
Jag hade sönder en Bosch vinkelslip när jag skulle ta bort underredsmassa i fram och bakdel, det går riktigt tungt och sitter du där i timtal så se till att täcka över allt som du inte vill ha smuts på.

Fick en ny vinkelslip på garantin, så den är jag riktigt rädd om nu och använder billig Best Tools vinkelslip nu till sådana jobb.

Tryckluftmejselhammare tror jag på, elskrapa kan man lätt köra sönder tror jag.

Hobbymaskiner som säljs på närmaste ICA butik är inte byggda för timtals användning, något därinne smälter och luktar apa sen slutar det funka.

Apropå vinkelslipar...
Den vinkelslip jag brände var en Atlas Copco proffsmaskin.. som kostar mer än 150

Insjön
Här sen Dec 2002

Arne skrev:
kid skrev:
Jag hade sönder en Bosch vinkelslip när jag skulle ta bort underredsmassa i fram och bakdel, det går riktigt tungt och sitter du där i timtal så se till att täcka över allt som du inte vill ha smuts på.

Fick en ny vinkelslip på garantin, så den är jag riktigt rädd om nu och använder billig Best Tools vinkelslip nu till sådana jobb.

Tryckluftmejselhammare tror jag på, elskrapa kan man lätt köra sönder tror jag.

Hobbymaskiner som säljs på närmaste ICA butik är inte byggda för timtals användning, något därinne smälter och luktar apa sen slutar det funka.

Apropå vinkelslipar...
Den vinkelslip jag brände var en Atlas Copco proffsmaskin.. som kostar mer än 150

Då står det väl Best Tools under Atlas Copco etiketten

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

kid skrev:

Då står det väl Best Tools under Atlas Copco etiketten

Nä, möjligtvis Bosch.. Deras proffsmaskiner kallas AtlasCopco och vanliga kallas Bosch

Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

Någonstans i bakhuvudet har jag ett minne av ngn som eldat bort underredsmassa... eller kanske försökt att göra det...

Det som kan vara något är "kylspray", och att sedan knacka loss underredsmassan med en spetsig hammare. Det bör nog vara riktigt riktigt kall spray för att det skall stelna tillräckligt.
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

En relaterad fråga: Har alla en sån där fin kaross-tippar-ställning som t.ex. Sciroccon var upphängd i?

I mitt fall är det nog liknande Rekorden, bara underredsmassan som håller ihop golvet på 924:an...

Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002

Vinkelslip och stålborstrondell körde jag oxå med på Golf ettans undersida.
Den stålborstrondell som jag tyckte funkade bäst är en typ som finns på Feltema till bra pris, den har rätt grova "strån" ca 20 mm långa och tvinnade ett antal strån per bunt. (någon som hajar? )
Det kanske är denna typ ni andra oxå kört med, isåfall var detta ett försök till förtydligande...
Köp ett tiotal rondeller, de är mycket effektiva i början så det lönar sig att byta ofta.
Sedan kan jag tipsa om att använda vibrationshandskar, då iallafall mina händer domnade bort efter sådär 10 minuters körning. Har hört att det inte är så bra i längden...
Asfaltmattorna inne bilen tog jag oxå med varmluftspistol och nyslipat stämjärn i några olika bredder.
Sedan blästrade jag med 500 kg finsand vilket tog bort rubbet av den lilla underredsmassa/asfaltmatta som fanns kvar efter stålrondellen, och lackade med 3 lager grund.
Hela denna procedur tog mycket lång tid,en väldig massa trist jobb men resultatet är värt mödan!

Karlstad
Här sen Apr 2003

Eftersom jag själv skall göra detta jobb i vinter så har jag en liten fråga. I mitt fall så skrapar jag för vikt samt för att hitta den rost som finns kvar. Hur mycket vikt generellt fick ni bort när ni skrapade?
På min bil så är det j-t tjockt under bilen så jag misstänker att det kan bli en del

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Kunta skrev:
Hur mycket vikt generellt fick ni bort när ni skrapade?

26kg ganska exakt inkl. asfaltmattorna i kupen

Skänninge
Här sen Maj 2003

Bitumenen i dörrarna tog jag loss med slö morakniv och en vanlig tändare

Underedet har jag inte orkat mig på.. Bitumenen på golvet satt bra nog fastklistrad i golvmattan ist för golvet vilket underlättade min dag betydligt

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Arne skrev:
Kunta skrev:
Hur mycket vikt generellt fick ni bort när ni skrapade?

26kg ganska exakt inkl. asfaltmattorna i kupen

Hur mycket hade ni då i kupén?
Skrapade min kupe och fick loss ganska prick 15kg. Dessutom så har jag kvar mattorna i samtliga dörrar samt sidostyckena i kupén. Det var en j-a massa matta kan jag säga iaf

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Skulle tro att asfalten i kupen vägde nånstans mellan 5-10kg eller nåt sånt... Vägde inte förrän jag var klar med allt

Västerås
Här sen Sep 2003

Kompisen skrapade drygt 30kg innuti och under sin urquattro.
Håller på att rensa min 90 quattro nu och jag kommer hamna nånstans i krokarna jag med. Bara mattorna väger tokmycket-

Det som inte går att skruva isär går att slå sönder...
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Nu kan jag meddela att jag kommit på vad som funkar på Alfa 75.

Inuti på bitumen mattorna: stålspackel och hammare, inte en spackel som ser ut som en degskrapa då utan en sån där rak variant.
Mattorna är hårda och spricker och är lätta att bara sopa bort.

Under bilen är det inte lika lätt såklart. Ett mellanbrett stämjärn som man dövar av lite på eggen och på hörnen funkar ypperligt. Sen är det bara att använda sig av det som man tilldelats av genetiken...
Lite träningsverk kan jag meddela...

20Kg bara i ljuddämpningsmattan
12Kg bitumen inne i bilen
sen är jag inte färdig än på undersidan.
15Kg elsystem (utan motor-elen)

Det blir en del.

BMW 330i -05
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Mattias Hellöre skrev:
En snubbe som sysslar med Porschar använde en sån där tryckluftsdriven mejselhammare med stor mejsel, kan vara något kanske?.

För jag funderar på i 911 phase 2 att lätta den ytterligare o få en ren undersida.

exakt - jag använde en tryckluftshammare.

tog ca 20 min att få bort ca 30 kg asfaltsmatta i min bil

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Hur såg plåten ut sen då? Med den metoden jag använder så blir det inte ett märke i plåten och t o m grundfärgen är intakt på undersidan, man kan faktiskt se att den är blank... thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

MaZ skrev:
Hur såg plåten ut sen då? Med den metoden jag använder så blir det inte ett märke i plåten och t o m grundfärgen är intakt på undersidan, man kan faktiskt se att den är blank... thumbs up

det blev ett par små hål som svetsades men som du säger så var grundfärgen kvar okså.

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

MaZ skrev:
Nu kan jag meddela att jag kommit på vad som funkar på Alfa 75.

Inuti på bitumen mattorna: stålspackel och hammare, inte en spackel som ser ut som en degskrapa då utan en sån där rak variant.
Mattorna är hårda och spricker och är lätta att bara sopa bort.

Jag körde samma metod på mattorna innuti min bil. Fast jag körde med en bred skruvmejsel. Inte lika seriöst och man får lite småmärken i plåten om man är lite oförsiktig.
Det lilla som var kvar torkade jag bort med Thinner. Testade lite med värmepistol och det funkar. Dock kladdar mattan mera så det blir jobbigare i längden.

Har ingen aning om hur mycket vikt jag sparade. Finns ju en anledning till att min bil är lätt från fabrik. Ingen utrustning och lite ljuddämpning.

Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003

Torris + hammare ska tydligen fungera bra. Men det kanske är svårt att hitta någon som säljer torris i Sverige?

Karlstad
Här sen Jul 2003

Marcus Nyström skrev:
Torris + hammare ska tydligen fungera bra. Men det kanske är svårt att hitta någon som säljer torris i Sverige?

AGA samt GB säljer torr-is, köpte hos aga på helloween senast. Bubblar fint i groggen.
Känns som det är risk för bucklor dock, kanske inte gör så mycket på banbil iofs..

Jönköping
Här sen Jan 2004

om man nu ska skrapa bort underedsmassan vilken tillvägagångsätt är att föredra, och då tänker jag
just på bilen placering under själva skrapandet? De metoder jag hört hittills är följande

1. Hissa upp bilen på en pelarlyft, vilket i längden kan bli ganska tröttsamt för armarna

2. Använda en sk "grillspett" som bilden illustrerar?

Eller finns det ngn annan smart metod att få access till bilens underede.

Här sen Feb 2003

grillspettet måste ju vara det klart enklaste!
Sitter själv och funderar på om man kan köpa 'leden' någonstans. Resten av ställningen bör man kunna tillverka själv!

Med en sådan borde det nästan kunna vara roligt att rostlaga golv o skrapa underredsmassa
Citera
Skruva banåkabil
Bygga räser: Rensa karossen.
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (10590 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande