Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96
<<   1, 2, 3, 4   >>
15909 besök totalt
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Re: bilval

M.Karlzzon skrev:
Roxnäs skrev:
husaberg550 skrev:
Kul att du har lite förnuft , med bilvalet....Drivning i Rätt ända , och germaniskt ursprung

Mvh Mattias //tarmacracing

Ja eller hur!!!! Snackade med Karlzzon tidigare idag, hörde att du me är sugen på en E36 M3, hitta en vet jag så kan vi köra lite "hobbyracing" ihop nästa år.......Karlzzon e me som 2:e pilot



Låter jättebra tycker jag

Hallå Karlzzon Du som kan lite om besiktningar av diverse fordon, vad tror du om V8-konvertering?

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Re:

Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Ni som också har/haft E36 M3 3,2, har Ni bänkat Er bil?
Bänkade denna för några veckor sedan hos Roffe Lundblad..... > 284hk!!!!! inte mycke'... då BMW går ut me 321hk, nu vet jag att dessa normalt inte ger 321hk men 284!!!!!!(Roffes bänk ger iof låga siffror).
Pratade med Köhler om detta och enligt honom ligger verklig hk mellan 300-315hk, fick ett pris av honom på trimning som skall ge mellan 360-380hk men DYRT...... men bilen skall ner i vinter är det tänkt för denna motoroperation, OM INTE NÅGON KAN KOMMA MED ETT BÄTTRE OCH BILLIGARE FÖRSLAG(öppen för allt)


Maskinerna har ju rätt hög trimmningsgrad & är inte allt perfekt vilket det sällan är
efter x antal år & x antal mil så ger det snabbt utslag på effekten.


Gissar att det är billigare att köpa en M5 v8 & trycka ner i motorrummet än att låta Köhler trimma sexan

V8....nja, vet inte det ja'. Förtjust i dessa raka sexor, men 75000-85000kr e mycket pengar(Köhlers kalkyl).
Sedan är det tänkt att bilen skall framföras "lagligt" på allmän väg, svårt med V8 då eller.?


Det beror ju på hur laglig du menar Gör man en snygg installation som ser orginal ut
kan det ju tom passera sbp utan problem annars har man några timmars motorbyte vid bes.

Men en V8 ger ju mer än vad du får ut av sexan för dessa 75000-85000:-
Lägger du samma pengar på byte till V8 så har du nog en drygt 400 hk

Nu frestar du mig..... vikt på en sådan spis, har du koll på?


Har ingen koll på vad den väger med alla pryttlar på
men ett longblock väger 158,5 kg (S62) s50:n i din bil väger 154 kg

räkna med ca 50 kg till för svänghjul,startmotor,generator,spjällhus,insug,remskivor,insprut mm

det skiljer kanske 10-15 kg max i slutändan på dom

Jaha, det är inte mer.
Inte så bra koll på BMW's olika motorer, vilken M5a sitter S62:an i? Är det den som ger ca 400hk orginal?

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Roxnäs skrev:
Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Ni som också har/haft E36 M3 3,2, har Ni bänkat Er bil?
Bänkade denna för några veckor sedan hos Roffe Lundblad..... > 284hk!!!!! inte mycke'... då BMW går ut me 321hk, nu vet jag att dessa normalt inte ger 321hk men 284!!!!!!(Roffes bänk ger iof låga siffror).
Pratade med Köhler om detta och enligt honom ligger verklig hk mellan 300-315hk, fick ett pris av honom på trimning som skall ge mellan 360-380hk men DYRT...... men bilen skall ner i vinter är det tänkt för denna motoroperation, OM INTE NÅGON KAN KOMMA MED ETT BÄTTRE OCH BILLIGARE FÖRSLAG(öppen för allt)


Maskinerna har ju rätt hög trimmningsgrad & är inte allt perfekt vilket det sällan är
efter x antal år & x antal mil så ger det snabbt utslag på effekten.


Gissar att det är billigare att köpa en M5 v8 & trycka ner i motorrummet än att låta Köhler trimma sexan

V8....nja, vet inte det ja'. Förtjust i dessa raka sexor, men 75000-85000kr e mycket pengar(Köhlers kalkyl).
Sedan är det tänkt att bilen skall framföras "lagligt" på allmän väg, svårt med V8 då eller.?


Det beror ju på hur laglig du menar Gör man en snygg installation som ser orginal ut
kan det ju tom passera sbp utan problem annars har man några timmars motorbyte vid bes.

Men en V8 ger ju mer än vad du får ut av sexan för dessa 75000-85000:-
Lägger du samma pengar på byte till V8 så har du nog en drygt 400 hk

Nu frestar du mig..... vikt på en sådan spis, har du koll på?


Har ingen koll på vad den väger med alla pryttlar på
men ett longblock väger 158,5 kg (S62) s50:n i din bil väger 154 kg

räkna med ca 50 kg till för svänghjul,startmotor,generator,spjällhus,insug,remskivor,insprut mm

det skiljer kanske 10-15 kg max i slutändan på dom

Jaha, det är inte mer.
Inte så bra koll på BMW's olika motorer, vilken M5a sitter S62:an i? Är det den som ger ca 400hk orginal?


Den sitter i M5 mellan -98 till -03 i karossen som kallas E39

Här kan du kika på vikter delar mm till all bmw modeller

http://bmwfans.info

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Det finns ju några som gjort samma konvertering tidigare, tror dessutom att det inte ska vara några problem genom SBP(det finns ju andra e36'or med v8). Regbesiktning och lite större bromsar kanske är på sin plats.
Tror det är lagligare än turbo/kompressor-konverteringar.
Precis suttit och plöjt genom en tråd om en sydafrikan som tryckt i en m3 e92 v8 i sin e46 325'a på e46fanatics.com , rätt sugen på att göra nåt liknande, otrimmat, men ändå fler ponnys och mer vrid, samt lättare än den motor som sitter i min e46'a.

Kul innehåll du har i ditt garage nu thumbs up

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
1björn
Helsingborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 28



Re:

Roxnäs skrev:
1björn skrev:
Grattis till ett bra bilköp!

Var det vi som pratades vid snabbt nere på ringen i Juli?
Jag höll på att montera ut min sons barnstol i min gröna M3:a?

Mvh
1Björn

Det stämmer, en kort visit under några dagar blev det på Ringen.
Hur gick det för dig, lyckades du få något bra flyt i körningen?

Måste säga att bilen går riktigt bra, är imponerad av dessa M3:or....... standard bil som det ändå går att ta sig runt på racingbana(någorlunda) med.
Bättre chassi och man har en renodlad racer!!!!!


Sedär! Världen är liten!

Jodå jag fick lite flyt i körningen efter några varv.

Visst funkar M3:orna bra fortfarande trots att det är en gammal bil =)

Jag är extremt nöjd med min trots att jag haft den i snart 10 år!

_________________
Björn Rittinge
Citera
1björn
Helsingborg
Här sen Jan 2007
Inlägg: 28



Re:

Roxnäs skrev:
Ni som också har/haft E36 M3 3,2, har Ni bänkat Er bil?
Bänkade denna för några veckor sedan hos Roffe Lundblad..... > 284hk!!!!! inte mycke'... då BMW går ut me 321hk, nu vet jag att dessa normalt inte ger 321hk men 284!!!!!!(Roffes bänk ger iof låga siffror).
Pratade med Köhler om detta och enligt honom ligger verklig hk mellan 300-315hk, fick ett pris av honom på trimning som skall ge mellan 360-380hk men DYRT...... men bilen skall ner i vinter är det tänkt för denna motoroperation, OM INTE NÅGON KAN KOMMA MED ETT BÄTTRE OCH BILLIGARE FÖRSLAG(öppen för allt)


Jag bänkade min hos TS Motor i Åstorp i våras.
320 hkr samt att jag körde den på R däck i rullarna som man räknar drar ner effekten ca 3% enligt Svalle på TS motor. Ska man gå på det så ska min bänka fram ca 330 hkr med gatdäck.

Har inte gjort något med motorn mer än sett till att den fungerar som den ska med vanos mm
Kör med Köhlers kattersättare och Eisenman supersound dämpare och V-power

_________________
Björn Rittinge
Citera
JanneZ3
Värnamo
Här sen Jul 2004
Inlägg: 964



Hej hej
Mitt råd är att trimma befintlig motor, en frisk 3,2 med grenrör,portadtopp,kammar och insug tex som är riktigt justerad går riktigt bra. 70-80 tusen låter kanske dyrt men gämnfört med att stoppa i en m5 v8 och få ALLT att lira å se snyggt ut så är det billigt + mycket mindre huvudvärk

Det är ju inte bara å hinka i en annan motor å vrida på nycklen, utan man får uppfinna hjulet om och om igen för att bara få det mekaniska att fungera sen har man allt el jobb kvar och ska man lämna bort allt så lär det inte sluta under 150 000 om det ska göras seriöst så att det ser ut som "fabriks"
och hoppas man kommer igenom besiktningen och ser dom att du bytt motor så måste du reg-besikta den med orginal motor om du nu inte har bra kontakter dvs. annars så är det körförbud tills du besiktat.

Sen är resten kvar chassie och bromsar och bara det är 40-50tusen om det ska vara lika seriöst
bra chassie minst 20000:- alla bussningar,topplagringar 10000:- seriösa bromsar 20000:-

_________________
Jan Ekehage
Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



bmw

Jävla häftig sida , med Bmw info

och sen blirre MKT billigare med V8, samt mycke råare drag !!!!!!!!!

Mvh skall bli kul på fredag, me POKAL hämtning !!!!

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
Stephan B
Åkersberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 381



Bromsade min på rototest och den gav 247hk vid 7.100 rpm sen steg kurvan spikrakt uppåt men då slår hastighetsspärren in när man kör på 5:an så man får nästan köra en pull på 4:an också för att få all toppeffekt. Min motor har gått 5.500 mil och allt orginal.

_________________
M v h
Stephan Berglund
BMW M3 E36 -97
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Re:

Stephan B skrev:
Bromsade min på rototest och den gav 247hk vid 7.100 rpm sen steg kurvan spikrakt uppåt men då slår hastighetsspärren in när man kör på 5:an så man får nästan köra en pull på 4:an också för att få all toppeffekt. Min motor har gått 5.500 mil och allt orginal.

247hk är på drivhjulet när man kör i ROTOTEST eller?

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Kommer att gå på JanneZ3's linje. Motorn blir kvar men topp skall ur för portning, nya kammar, nytt sprut, insug, grenrör, kattersättare, avstämt avgas, mappning.

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Re: bmw

husaberg550 skrev:
Jävla häftig sida , med Bmw info

och sen blirre MKT billigare med V8, samt mycke råare drag !!!!!!!!!

Mvh skall bli kul på fredag, me POKAL hämtning !!!!

Pokalhämtning samt ölhävning .....
Har du hittat något fint ex. av M3:a?
Vi ses på fredag.

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Svänghjul, koppling, tryckplatta...hur pass bra är dessa på M3:orna? Det sitter dubbelmassesvänghjul orginal va?

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8579



Re:

Roxnäs skrev:
Svänghjul, koppling, tryckplatta...hur pass bra är dessa på M3:orna? Det sitter dubbelmassesvänghjul orginal va?


Du har ett dubbelmasse hjul som väger 11,1 kg på den.

Nu vet jag inte om M20 hjulen passar på S50 men på M50 brukar man
byta mot ett tidigt M20 hjul detta väger endast 6,3 kg vill man ha lättare
så brukar de gå att lätta ner till ca 4 kg 228mm lamell & kraftig tryckplatta
borde funka upp till ca 500Nm.

Annars kan man köra typ Tilton 184 mm koppling då kan man hamnar man ner
mot 6-7 kg för hela paketet svänghjul & koppling

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Karlzzon.
Munkedal
Här sen Maj 2005
Inlägg: 92



Re: bmw

Roxnäs skrev:
husaberg550 skrev:
Jävla häftig sida , med Bmw info

och sen blirre MKT billigare med V8, samt mycke råare drag !!!!!!!!!

Mvh skall bli kul på fredag, me POKAL hämtning !!!!

Pokalhämtning samt ölhävning .....
Har du hittat något fint ex. av M3:a?
Vi ses på fredag.



Väldigt OT men jag skall också ner o häva öl!!!! hehe

_________________
Matthias Karlsson
Skoda Octavia RS II
BMW 320D

Optimerade av VTECH




Vinnare av MSLS 2009
Citera
Jani
Eskilstuna
Här sen Sep 2004
Inlägg: 227



Re:

Michael Bäck skrev:
Roxnäs skrev:
Svänghjul, koppling, tryckplatta...hur pass bra är dessa på M3:orna? Det sitter dubbelmassesvänghjul orginal va?


Du har ett dubbelmasse hjul som väger 11,1 kg på den.

Nu vet jag inte om M20 hjulen passar på S50 men på M50 brukar man
byta mot ett tidigt M20 hjul detta väger endast 6,3 kg vill man ha lättare
så brukar de gå att lätta ner till ca 4 kg 228mm lamell & kraftig tryckplatta
borde funka upp till ca 500Nm.

Annars kan man köra typ Tilton 184 mm koppling då kan man hamnar man ner
mot 6-7 kg för hela paketet svänghjul & koppling


M20 svänghjulet passar bra i s50 thumbs up

_________________
Jani Tauriainen
Bmwsc#476
Bmw 330 M e36:a
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Toppen skall ur för portning. Vad tror Ni, räcker det med portning samt byte av kammar eller behövs det fräsas upp för större ventiler andra kolvar mm. för att det skall ge nämndvärt mer effekt?
Självklart skall insug göras om, nytt grenrör, annat sprut mm. Räcker org.spridarna till för denna effektökning?

Nån som gjort sådan här trimning får gärna dela med sig med tips och ideér, kanske tom. punkta upp vad som är gjort på Er bil samt effektökning och gärna ungefärligt pris.......

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006
Inlägg: 1988



Re:

Roxnäs skrev:
Toppen skall ur för portning. Vad tror Ni, räcker det med portning samt byte av kammar eller behövs det fräsas upp för större ventiler andra kolvar mm. för att det skall ge nämndvärt mer effekt?
Självklart skall insug göras om, nytt grenrör, annat sprut mm. Räcker org.spridarna till för denna effektökning?

Nån som gjort sådan här trimning får gärna dela med sig med tips och ideér, kanske tom. punkta upp vad som är gjort på Er bil samt effektökning och gärna ungefärligt pris.......


En bra grundregel är att det brukar kosta ca 1000 kr / hk som du extra vill ha ut ur en sug motor.

_________________
A1exander Wi1borg

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Men vad händer nu med octavian? Det verkar ju bli seriöst trim på BMWn.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Roxnäs
Stockholm
Här sen Sep 2007
Inlägg: 1038


Trådstartare
Re:

Mr C skrev:
Men vad händer nu med octavian? Det verkar ju bli seriöst trim på BMWn.

Skodan är klar så närpå bur sedan till våren skall den besiktas in för vagnbok. Den skall tas i Örby Gummi racing team för långlopp.

_________________
Lars Roxnäs
Skoda Octavia #5 MSLS
http://www.facebook.com/OrbyGummiJlRacingTeam
Citera
Talonen
Hedemora
Här sen Aug 2007
Inlägg: 164



msls

Så där ja!!!

En klass 6 bil till

Det skall bli MKT intressant att se hur den håller i 8 timmar.... !

Ryktena säger att den är snabb.....men det e LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG LOPP, vi skall åka !

Mvh 36 timmar till Party på Blommenhof

_________________
Mattias Talonen
Bavariacup 2017 2:a i std klass
Bmw 135 m3 GTR banracingbil
Husqvarna 350 2020 Enduro
Husaberg 570-11:a RallyRaid
Mustang cab 07:a
Citera
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 -96
<<   1, 2, 3, 4   >>
15909 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande