Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8407 besök totalt |
Hur många är det som orkar dra sin bil på släp ner..? Känns som problemet löser sig självt för de flesta svenskar. Kör man ner måste bilen vara laglig hursomhelst.
Däremot kan jag tänka mig att det ställer till det för t.ex. RSR som hyr ut lite halvsletna stackare till bilar. |
||||||||
Självklart är det bra att hålla borta osäkra bilar från banan. (då tycker man att alla bussar å mc's borde förbjudas direkt) Bara för att man har huvlås för fronten så är man en "skurk".
Men det är osäkerheten som är läskigt. Man trailar ner bilen bara för att få den stoppad i kön in till ringen. Snacka om bortkastade pengar ... ![]() _________________ Mathias Lövdblad |
||||||||
Niklas
vad jag menar är att svensk Besiktning är godkänt för att framföra ditt fordon i alla EU, även Tyskland. Det behövs inga andra papper. Bara för att ngn tysk polis tycker annat stämmer inte det. Han kan kräva det av tysk reggade bilar, men inte av andra EU fordon. Dock ska den vara trafik säker men det är ju ganska naturligt. Sen om man får komma förbi bommen på ringen det är kanske en annan sak, det är ju en lite speciell bit asfalt som vi får vara glad så läge miljögalningar och säkerhetsmuppar inte kräver ska s******. nä jag vågar inte ens säga ordet.... ![]() ![]() _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||||||
Re:
Bara för att chassinummret rullat igenom en besiktningshall det senaste året (eller ny bil som aldrig rullat igenom) så är det ju inte smart att vara stöddig i Tyskland med utbytt motor etc (dvs saker som avviker men man inte har papper på). Ta en Helbilsgodkänd bil som är reggad i Sverige, om du inte går hela vägen till ombyggt/Amatörbyggt så är det nära stört omöjligt att få igenom annan ändring än dragkrok i regbeviset (dvs få papper på det). I det läget är det pappersmässigt ingen skillnad för den Tyska polisen om du kommer med en liten chassisats med TÜVpapper i handskfacket eller om du åker med rena racingsaker, du har fortfarande inget papper på att det godkänts på bilen av Svensk Bilprovning. Du är lika mycket i händerna på godtycket som du är här hemma. Att praxis är betydligt rimligare är anledningen till att det fungerar här hemma. Men rimlighetspraxis behöver ju inte vara densamma i andra länder, och rena hårdsatsningar på kontroller är ju ett effektivt sätt att sätta sig i respekt (kostar mycket mindre än kontinuerligt arbete och visar större handlingskraft (bättre PRmöjligheter tex)). Men eftersom det finns ganska frekventa Ringenbesökare här så är det ju rätt lätt att få reda på hur ofta det är kontroller och vad de fokuserar på (och hur det i så fall hanteras; tillsägelse, böter, eskort till gränsen, konfiskering av bil, skrotning ![]() ![]() |
||||||||
Skönt att man har bilen helt TüV godkänd då
![]() |
||||||||
Re:
Som jag fattat det så räcker det inte med papper på grunkorna utan det ska noteras av en TÜVstation och föras in i papper också (normalt Briefet, men ett sånt har du väl inte. Nåt separat papper?). Funkar det att åka runt i Europa och få papper på diverse ändringar som just det landet ser välvilligt på (en tripp till brittiska öarna skulle vara trevligt för att få in buren i papper)? Men jag antar att TÜVningen av Loadeds modifieringar inte betyder flaska hos ABSB, annars hade det ju inte behövts en "renovering" inför besiktning. ![]() |
||||||||
Re:
Bokade en tid med TUV och överlämnade kopior på bilens regpapper sedan betalade jag 1100 euro. Sedan fick vi åka till en verkstad med TüV approved personal som tillsammans med kontrollanten gick igen bilen. Sedan vart det klart. Stämplat intyg med spec på alla de ICKE originaldelar som var påmonterat. Jag fick själv ge effekten på Loaded som sedan fördes in i registreringen. För Tyska myndigheter räckte det med att visa pappren från TÜV besiktningen då vi fått kontroll vid ringen, den gången var det med vingen på. Allt var i sin ordning den gången och vi fick köra vidare. Hur de avgör detta vet jag ej och funderar inte så mkt på det heller efter som det funkade. Sedan krävdes ingen renoveringen innan årets besiktning ![]() ![]() ![]() ![]() |
||||||||
Re:
Så Loaded är faktiskt besiktigad med kompressor och den effekten som det ger? |
||||||||
Re:
Den satt på plats under hela besiktningen ![]() |
||||||||
Re:
Hallå där är det ju min bil du beskriver ;-) Min är ju besiktad och godkänd i ungefär motsvarande utförande?! Kommer jag kunna köra är frågan?! /Pete _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||||
Re:
Slettet _________________ ############################### Peter "Puppan" Eriksson ![]() |
||||||||
Re:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||||||||
När vi var nere förra året blev jag stoppad för fortkörning (10 över) på långa rakan ner till macken, och dom ville se papper på att bromskivorna var Tüvgodkända. Bilen var en tysktillverkad 2007 Audi RS4 med original skivor...
Sen att det satt XP-10 belägg på den som skrek som satan är en annan sak haha /Erik |
||||||||
Re:
Varför mc?? Är det för att du INTE kan köra bil tillräckligt bra eller för att du INTE hänger med dem?? ![]() Säger bara - Muhahaahaaahaaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!! _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||||||
Eller kanske för att så många MC:s på ringen kör i tron att dom är snabbare än allt och har en högst bristande uppsikt bakåt..
![]() Inte alla men ganska många motorcyklister blir ett extra riskfyllt moment vid en ev.omkörning. Att förbjuda MC är inte rätt men ibland önskar jag att man kunde separera oss för allas skull. 20 dgar kvar sen skall man ner och ha det alldels helt underbart på ![]() ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Re:
Jaså, alltid eller hur funkar detta? Har inte varit där på styvt 24 månader, berätta gärna mer.. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
Re:
Nä det är inte alltid. Där emot brukar dom stänga av för MC ibland när det varit mycket oljespill och liknande. Problematiken med att separera helt handlar väl mest om att det är en allmän väg ![]() |
||||||||
Nu kanske jag svärtar ner tråden med fel saker men då skyller jag på Mats
![]() Var kan man hitta info som styrker att ringen klassas som allmän väg? Har en dialog med försäkringsbolaget och en säger ok och en säger nej gällande vagnskadan. Inhägnad bana eller allmän väg vad är egentligen ringen och var kan få detta styrkt, det jag menar är att vad jag eller någon annan här eller på mitt FB TYCKER är ju inte vad som gäller utan det är väl villkoren och dom säger att vagnsskadan inte gäller på inhägnad bana.. Väldigt flummiga gränser som jag idag upplever som oklart, inte för att jag räknar med någon ersättning vid en ev. skada men nog hade det kännts tryggt om man visste att man hade en giltig vagnskada. Sorry för OT ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8407 besök totalt |