Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Skärpta regler vid ringen
<<   1, 2, 3   >>
8407 besök totalt
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2404



Hur många är det som orkar dra sin bil på släp ner..? Känns som problemet löser sig självt för de flesta svenskar. Kör man ner måste bilen vara laglig hursomhelst.
Däremot kan jag tänka mig att det ställer till det för t.ex. RSR som hyr ut lite halvsletna stackare till bilar.

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008
Inlägg: 145



Vadå skärpta regler???

Kolla in denna skapelsen då!


_________________
Niclas Swahn
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1804


Trådstartare
Självklart är det bra att hålla borta osäkra bilar från banan. (då tycker man att alla bussar å mc's borde förbjudas direkt) Bara för att man har huvlås för fronten så är man en "skurk".
Men det är osäkerheten som är läskigt. Man trailar ner bilen bara för att få den stoppad i kön in till ringen. Snacka om bortkastade pengar ...

_________________
Mathias Lövdblad
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 503



Niklas
vad jag menar är att svensk Besiktning är godkänt för att framföra ditt fordon i alla EU, även Tyskland. Det behövs inga andra papper. Bara för att ngn tysk polis tycker annat stämmer inte det. Han kan kräva det av tysk reggade bilar, men inte av andra EU fordon. Dock ska den vara trafik säker men det är ju ganska naturligt.

Sen om man får komma förbi bommen på ringen det är kanske en annan sak, det är ju en lite speciell bit asfalt som vi får vara glad så läge miljögalningar och säkerhetsmuppar inte kräver ska s******. nä jag vågar inte ens säga ordet....

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20152



Re:

Rebel Racer skrev:
Niklas
vad jag menar är att svensk Besiktning är godkänt för att framföra ditt fordon i alla EU, även Tyskland. Det behövs inga andra papper. Bara för att ngn tysk polis tycker annat stämmer inte det. Han kan kräva det av tysk reggade bilar, men inte av andra EU fordon. Dock ska den vara trafik säker men det är ju ganska naturligt.
och det jag syftar på är ändringar som tex genomförts efter bilprovningen (eller ignoreras).
Bara för att chassinummret rullat igenom en besiktningshall det senaste året (eller ny bil som aldrig rullat igenom) så är det ju inte smart att vara stöddig i Tyskland med utbytt motor etc (dvs saker som avviker men man inte har papper på).
Ta en Helbilsgodkänd bil som är reggad i Sverige, om du inte går hela vägen till ombyggt/Amatörbyggt så är det nära stört omöjligt att få igenom annan ändring än dragkrok i regbeviset (dvs få papper på det).
I det läget är det pappersmässigt ingen skillnad för den Tyska polisen om du kommer med en liten chassisats med TÜVpapper i handskfacket eller om du åker med rena racingsaker, du har fortfarande inget papper på att det godkänts på bilen av Svensk Bilprovning.

Du är lika mycket i händerna på godtycket som du är här hemma. Att praxis är betydligt rimligare är anledningen till att det fungerar här hemma. Men rimlighetspraxis behöver ju inte vara densamma i andra länder, och rena hårdsatsningar på kontroller är ju ett effektivt sätt att sätta sig i respekt (kostar mycket mindre än kontinuerligt arbete och visar större handlingskraft (bättre PRmöjligheter tex)).

Men eftersom det finns ganska frekventa Ringenbesökare här så är det ju rätt lätt att få reda på hur ofta det är kontroller och vad de fokuserar på (och hur det i så fall hanteras; tillsägelse, böter, eskort till gränsen, konfiskering av bil, skrotning ).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



Skönt att man har bilen helt TüV godkänd då Men det verkar ju vara lite att ta i med beslagtagning hmm

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20152



Re:

gladiatorn skrev:
Skönt att man har bilen helt TüV godkänd då Men det verkar ju vara lite att ta i med beslagtagning hmm
Det finns säkert nämnt i biltråden nånstans, men hur bar du dig åt att få en svenskreggad bil TÜvad?
Som jag fattat det så räcker det inte med papper på grunkorna utan det ska noteras av en TÜVstation och föras in i papper också (normalt Briefet, men ett sånt har du väl inte. Nåt separat papper?).
Funkar det att åka runt i Europa och få papper på diverse ändringar som just det landet ser välvilligt på (en tripp till brittiska öarna skulle vara trevligt för att få in buren i papper)? Men jag antar att TÜVningen av Loadeds modifieringar inte betyder flaska hos ABSB, annars hade det ju inte behövts en "renovering" inför besiktning.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



Re:

Niklas Falk skrev:
gladiatorn skrev:
Skönt att man har bilen helt TüV godkänd då Men det verkar ju vara lite att ta i med beslagtagning hmm
Det finns säkert nämnt i biltråden nånstans, men hur bar du dig åt att få en svenskreggad bil TÜvad?
Som jag fattat det så räcker det inte med papper på grunkorna utan det ska noteras av en TÜVstation och föras in i papper också (normalt Briefet, men ett sånt har du väl inte. Nåt separat papper?).
Funkar det att åka runt i Europa och få papper på diverse ändringar som just det landet ser välvilligt på (en tripp till brittiska öarna skulle vara trevligt för att få in buren i papper)? Men jag antar att TÜVningen av Loadeds modifieringar inte betyder flaska hos ABSB, annars hade det ju inte behövts en "renovering" inför besiktning.

Bokade en tid med TUV och överlämnade kopior på bilens regpapper sedan betalade jag 1100 euro. Sedan fick vi åka till en verkstad med TüV approved personal som tillsammans med kontrollanten gick igen bilen. Sedan vart det klart. Stämplat intyg med spec på alla de ICKE originaldelar som var påmonterat. Jag fick själv ge effekten på Loaded som sedan fördes in i registreringen.

För Tyska myndigheter räckte det med att visa pappren från TÜV besiktningen då vi fått kontroll vid ringen, den gången var det med vingen på. Allt var i sin ordning den gången och vi fick köra vidare. Hur de avgör detta vet jag ej och funderar inte så mkt på det heller efter som det funkade.

Sedan krävdes ingen renoveringen innan årets besiktning Loaded gick igen med som den var inkl halvbur som dessutom numera kallas skyddsbåge och Loaded får bara köra med en passagerare. På morgonen efter stoppades vi av polisen på väg till Anderstorp med enda kommentaren -den ser ju riktigt förstärkt ut. Sedan gick Polismannen en runda runt Loaded med ett leende på läpparna. Precis som det skall vara...i symbios

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Re:

gladiatorn skrev:
Niklas Falk skrev:
gladiatorn skrev:
Skönt att man har bilen helt TüV godkänd då Men det verkar ju vara lite att ta i med beslagtagning hmm
Det finns säkert nämnt i biltråden nånstans, men hur bar du dig åt att få en svenskreggad bil TÜvad?
Som jag fattat det så räcker det inte med papper på grunkorna utan det ska noteras av en TÜVstation och föras in i papper också (normalt Briefet, men ett sånt har du väl inte. Nåt separat papper?).
Funkar det att åka runt i Europa och få papper på diverse ändringar som just det landet ser välvilligt på (en tripp till brittiska öarna skulle vara trevligt för att få in buren i papper)? Men jag antar att TÜVningen av Loadeds modifieringar inte betyder flaska hos ABSB, annars hade det ju inte behövts en "renovering" inför besiktning.

Bokade en tid med TUV och överlämnade kopior på bilens regpapper sedan betalade jag 1100 euro. Sedan fick vi åka till en verkstad med TüV approved personal som tillsammans med kontrollanten gick igen bilen. Sedan vart det klart. Stämplat intyg med spec på alla de ICKE originaldelar som var påmonterat. Jag fick själv ge effekten på Loaded som sedan fördes in i registreringen.

För Tyska myndigheter räckte det med att visa pappren från TÜV besiktningen då vi fått kontroll vid ringen, den gången var det med vingen på. Allt var i sin ordning den gången och vi fick köra vidare. Hur de avgör detta vet jag ej och funderar inte så mkt på det heller efter som det funkade.

Sedan krävdes ingen renoveringen innan årets besiktning Loaded gick igen med som den var inkl halvbur som dessutom numera kallas skyddsbåge och Loaded får bara köra med en passagerare. På morgonen efter stoppades vi av polisen på väg till Anderstorp med enda kommentaren -den ser ju riktigt förstärkt ut. Sedan gick Polismannen en runda runt Loaded med ett leende på läpparna. Precis som det skall vara...i symbios


Så Loaded är faktiskt besiktigad med kompressor och den effekten som det ger?

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 1540



Re:

Stacken skrev:
gladiatorn skrev:
Niklas Falk skrev:
gladiatorn skrev:
Skönt att man har bilen helt TüV godkänd då Men det verkar ju vara lite att ta i med beslagtagning hmm
Det finns säkert nämnt i biltråden nånstans, men hur bar du dig åt att få en svenskreggad bil TÜvad?
Som jag fattat det så räcker det inte med papper på grunkorna utan det ska noteras av en TÜVstation och föras in i papper också (normalt Briefet, men ett sånt har du väl inte. Nåt separat papper?).
Funkar det att åka runt i Europa och få papper på diverse ändringar som just det landet ser välvilligt på (en tripp till brittiska öarna skulle vara trevligt för att få in buren i papper)? Men jag antar att TÜVningen av Loadeds modifieringar inte betyder flaska hos ABSB, annars hade det ju inte behövts en "renovering" inför besiktning.

Bokade en tid med TUV och överlämnade kopior på bilens regpapper sedan betalade jag 1100 euro. Sedan fick vi åka till en verkstad med TüV approved personal som tillsammans med kontrollanten gick igen bilen. Sedan vart det klart. Stämplat intyg med spec på alla de ICKE originaldelar som var påmonterat. Jag fick själv ge effekten på Loaded som sedan fördes in i registreringen.

För Tyska myndigheter räckte det med att visa pappren från TÜV besiktningen då vi fått kontroll vid ringen, den gången var det med vingen på. Allt var i sin ordning den gången och vi fick köra vidare. Hur de avgör detta vet jag ej och funderar inte så mkt på det heller efter som det funkade.

Sedan krävdes ingen renoveringen innan årets besiktning Loaded gick igen med som den var inkl halvbur som dessutom numera kallas skyddsbåge och Loaded får bara köra med en passagerare. På morgonen efter stoppades vi av polisen på väg till Anderstorp med enda kommentaren -den ser ju riktigt förstärkt ut. Sedan gick Polismannen en runda runt Loaded med ett leende på läpparna. Precis som det skall vara...i symbios


Så Loaded är faktiskt besiktigad med kompressor och den effekten som det ger?

Den satt på plats under hela besiktningen

_________________
Anders Fransson

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

Christian Eick skrev:
Så länge jag inte kör ett 800 hk fast & the furious-inspirerat vingmonster med egenhändigt popnitade makrolonrutor, vass fransig glasfibersplitter med 30 cm utstick, avgassystem modell högljutt och insisterar på att tokvarva på parkeringen, ställa ifrån sig bilen lite så där skönt egensinnigt (helst i spärrzonerna eller på Ring-Taxi-parkeringen) vid mat- och toabesök och sist men inte minst ser till att alltid rita lakritsar iväg från bommen följt av maxvarv på 1:an, 2:an och 3:an innan konerna tar slut så skulle jag inte oroa mig alltför mycket.

Den som förstår den djupare innebörden i texten ovan, åk för all del gärna till Ringen och ha kul! Förstår du inte, stanna hemma eller hyr in dig på en trackday.


Hallå där är det ju min bil du beskriver ;-)
Min är ju besiktad och godkänd i ungefär motsvarande utförande?!
Kommer jag kunna köra är frågan?!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Re:

BMWTobbe skrev:
BTG skrev:
Hur stor framgång man skulle ha med det i realiteten vet jag inte (och det är ju det som räknas) men formellt är vi alla med i EU. Det som godkänts i ett land får det andra landet bara vackert acceptera.

I Stockholm körde det för ett tag sedan omkring go-carts som var reggade. De hade blinkers, regplåtar och bromsljus samt backspeglar. Dessa hade förstås först godkänts i ett land(England?) och sedan tvingades Sverige bara acceptera.


Det där med Eu gäller inte i Sverige heller. Ögonlock på en BMW är t ex TüV befriat i Tyskland, men är otillåten ändring av huvudstrålkastare här hemma, vilket ger två poäng hos din lokala Bilprovning.

Samma sak om man köper en bil med trimprylar eller motorbyte godkänt i Tyskland eller England, går inte igenom i Sverige. Besiktningsmannen jag frågade varför det var så här påstod att det är fel i Tyskland, och rätt i Sverige...

Tyvärr bara att konstatera att det inte funkar med EU lagarna


Slettet

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



Re:

Puppan skrev:

Kommer jag kunna köra är frågan?!


om du håller lite "låg profil" och ser till att bilen inte bullrar allt för jäkligt, så ska det inte vara några problem. thumbs up

_________________
--
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



Re:

gladiatorn skrev:


På morgonen efter stoppades vi av polisen på väg till Anderstorp med enda kommentaren -den ser ju riktigt förstärkt ut. Sedan gick Polismannen en runda runt Loaded med ett leende på läpparna. Precis som det skall vara...i symbios


thumbs up thumbs up

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
CobraErik
Stockholm/Miami
Här sen Aug 2005
Inlägg: 343



När vi var nere förra året blev jag stoppad för fortkörning (10 över) på långa rakan ner till macken, och dom ville se papper på att bromskivorna var Tüvgodkända. Bilen var en tysktillverkad 2007 Audi RS4 med original skivor...


Sen att det satt XP-10 belägg på den som skrek som satan är en annan sak haha

/Erik

_________________
Erik Cederberg
TORQ (www.gettorq.com)
Miami, FL, 33361
E-mail: erik@gettorq.com
Citera
HighLevelofSweden
Tokholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 476



Re:

Turbo² skrev:
Självklart är det bra att hålla borta osäkra bilar från banan. (då tycker man att alla bussar å mc's borde förbjudas direkt) Bara för att man har huvlås för fronten så är man en "skurk".
Men det är osäkerheten som är läskigt. Man trailar ner bilen bara för att få den stoppad i kön in till ringen. Snacka om bortkastade pengar ...


Varför mc?? Är det för att du INTE kan köra bil tillräckligt bra eller för att du INTE hänger med dem??

Säger bara - Muhahaahaaahaaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!

_________________
Patrik Fürstenhoff
High Level of Sweden
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Eller kanske för att så många MC:s på ringen kör i tron att dom är snabbare än allt och har en högst bristande uppsikt bakåt..

Inte alla men ganska många motorcyklister blir ett extra riskfyllt moment vid en ev.omkörning.
Att förbjuda MC är inte rätt men ibland önskar jag att man kunde separera oss för allas skull.

20 dgar kvar sen skall man ner och ha det alldels helt underbart på



_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2745



De har redan för länge sedan börjat att separera bil/MC åt.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
De har redan för länge sedan börjat att separera bil/MC åt.

Jaså, alltid eller hur funkar detta? Har inte varit där på styvt 24 månader, berätta gärna mer..

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11953



Re:

johan sjöström skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
De har redan för länge sedan börjat att separera bil/MC åt.

Jaså, alltid eller hur funkar detta? Har inte varit där på styvt 24 månader, berätta gärna mer..


Nä det är inte alltid. Där emot brukar dom stänga av för MC ibland när det varit mycket oljespill och liknande. Problematiken med att separera helt handlar väl mest om att det är en allmän väg

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Nu kanske jag svärtar ner tråden med fel saker men då skyller jag på Mats

Var kan man hitta info som styrker att ringen klassas som allmän väg?
Har en dialog med försäkringsbolaget och en säger ok och en säger nej gällande vagnskadan.

Inhägnad bana eller allmän väg vad är egentligen ringen och var kan få detta styrkt, det jag menar är att vad jag eller någon annan här eller på mitt FB TYCKER är ju inte vad som gäller utan det är väl villkoren och dom säger att vagnsskadan inte gäller på inhägnad bana..

Väldigt flummiga gränser som jag idag upplever som oklart, inte för att jag räknar med någon ersättning vid en ev. skada men nog hade det kännts tryggt om man visste att man hade en giltig vagnskada.

Sorry för OT

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Nürburgring
Skärpta regler vid ringen
<<   1, 2, 3   >>
8407 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande