Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Nya supervolvon!!
<<   1, 2, 3   >>
5035 besök totalt
Spectre

Här sen Jan 2003

[quote="Atariman"]
Spectre skrev:
Atariman skrev:
Ragnar skrev:
Iofs används ju Haldex i Bugatti Veyron på mer än dubbla hk-antalet (kollade inte vridet på Volvon, men rimligtvis borde Veyron ha mer även på den fronten) - men då kanske i annan, förstärkt version?

Torsen-diff är det väl ändå?
Haldex är ju rena skämtet i en prestandabil, sitter för övrigt bara på bilar med motorn monterad på tvären.

Nej, det är faktiskt Haldex (se länken till Haldex officiella sida) ...och på vilket sätt skulle det vara ett skämt?

http://www.beat-the-road.com/web/svenska/sidor/carmodels/carmodels.html

Jo jag slog upp det, du har rätt.

Ett skämt är kanske att ta i men de haldexbilar jag har kört bla R:et känns inte riktigt fyrhjulsdrivna, jag vill ha permanent fyrhjulsdrivning i en sportbil. Ingen som vandrar fram och tillbaka.
Dessutom är jag lite tveksam till funktionen när det gäller överhettning osv.
Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

[quote="Spectre"]
Atariman skrev:
Spectre skrev:
Atariman skrev:
Ragnar skrev:
Iofs används ju Haldex i Bugatti Veyron på mer än dubbla hk-antalet (kollade inte vridet på Volvon, men rimligtvis borde Veyron ha mer även på den fronten) - men då kanske i annan, förstärkt version?

Torsen-diff är det väl ändå?
Haldex är ju rena skämtet i en prestandabil, sitter för övrigt bara på bilar med motorn monterad på tvären.

Nej, det är faktiskt Haldex (se länken till Haldex officiella sida) ...och på vilket sätt skulle det vara ett skämt?

http://www.beat-the-road.com/web/svenska/sidor/carmodels/carmodels.html

Jo jag slog upp det, du har rätt.

Ett skämt är kanske att ta i men de haldexbilar jag har kört bla R:et känns inte riktigt fyrhjulsdrivna, jag vill ha permanent fyrhjulsdrivning i en sportbil. Ingen som vandrar fram och tillbaka.
Dessutom är jag lite tveksam till funktionen när det gäller överhettning osv.

Jag är tyvärr inte tillräckligt insatt tekniskt sett i Haldexkopplingens alla egenskaper inkl ev brister, men finner det otroligt att Bugatti (VAG) skulle välja en drivlina som öht inte passar/håller till deras absoluta toppmodell? Iofs har det ju framförts en del klagomål om svagheter i kopplingen (inte Haldex dock) på Murciélago, men rimligtvis borde allt vara tip-top på en bil som kostar uppemot 10 miljoner (Veyron)...

Det här med överhettade Haldexkopplingar förresten, finns det några faktiska belägg för det - eller är det bara ryktesbildning på nätet? om det nu är så att de överhettar, vad beror det på?

Här sen Jan 2003

Gjorde ett mindre skolarbete om Haldex för ett tag sen och citerar en bit ur det.

Citat:

Haldexgruppens egna tester visar på en momentöverföringskapacitet på 500Nm redan efter 15° på hjulaxeln, från det att varven mellan axlarna börjar differera. En mer intressant siffra kan vara den tiden det tar för kopplingen att låsa upp axlarna. Om en bil står stillastående på is och sedan ger full gas för att spinna, tar det inte mer än ca: 100ms, innan alla 4 hjulen har uppnått samma hastighet. Efter 40° på hjulaxeln har Haldexkopplingenr nått sin maximala momentöverföringskapacitet vilken enligt tester specificerats till hela 2000Nm. Källa: www.haldex-traction.com

och Kenneth Hansen kör juh dessutom med en Haldex som är helt standard mekaniskt sett i sin rallycross bil.
Angående överhettning är det juh inte så svårt att montera en cirkulationspump och ett exktra kyl.
En annan finess med haldex är juh att man kan programmera mjukvaran så att den beter sig som en bil med konstant 4wd, givetvis med 100ms fördröjningen då...

Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Spectre skrev:

Nu klassar åtminstone inte jag Volvos R-bilar som sportbilar, men även om vi tittar på bilar som 996 Turbo, Gallardo och/eller Murciélago mfl så använder de ju variabel fyrhjulsdrift utan att folk direkt klagar över deras uppträdande på vägen (annat än vid fortkörning då)...

Här sen Feb 2003

Är inte 100ms ändå ganska mycket? om jag kör i 50 m/s och får ett släpp i en högfartskurva så tar det alltså 5 m innan full inkoppling har skett. Då har man ju hunnit halvägs ut mot lecakulorna. Men det kanske reagerar fortare om man kör fortare? Eller också är det inget problem?

#24, #64, #88
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Visst sitter det väl Haldexdrivning i Golf R32?
Första gången jag såg en sån var på ett evenemang i Västerås där de startade med den på asfalt med ganska brutalt förfarande. Då klev den iväg med rykande framhjul och med bakhjulen roterande i samma hastighet som marken passerade under bilen. Den såg med andra ord kraftigt framhjulsdriven ut de första metrarna.

Jönköping
Här sen Nov 2002

Lite OT i tråden kanske men Haldexsystemet reagerar på 15 graders hjulrotation enligt den info jag fått. Det känns som ganska snabbt, så jag tror inte systemets "reaktionsförmåga" är problemet, utan HUR det reagerar, eller programmeras...
Men om Hansen får det att funka lär det ju "bara" vara att justera mjukvaran till önskad respons.
Ingen aning om att det satt i RC-bilen...

om Volvon tycker jag bilden på bromsarna säger allt...

Stockholm / London
Här sen Apr 2003

AndersY skrev:
Är inte 100ms ändå ganska mycket? om jag kör i 50 m/s och får ett släpp i en högfartskurva så tar det alltså 5 m innan full inkoppling har skett. Då har man ju hunnit halvägs ut mot lecakulorna. Men det kanske reagerar fortare om man kör fortare? Eller också är det inget problem?

Utan att vara 100%-igt insatt så baserar jag mitt uttalande på ditt räkneexempel - i klarspråk: vid 180km/h så har du alltså färdats c:a en billängd innan axlarna låsts upp och drivningen helt fördelats till de hjul som har grepp. Innan dess får man väl förmoda att du har en del grepp fördelat till dessa hjul också, så i praktiken lär du väl knappt ens märka fördelningen på den tiden.?

Här sen Nov 2002

Lennart Mäkinen skrev:
Första gången jag såg en sån var på ett evenemang i Västerås där de startade med den på asfalt med ganska brutalt förfarande. Då klev den iväg med rykande framhjul och med bakhjulen roterande i samma hastighet som marken passerade under bilen. Den såg med andra ord kraftigt framhjulsdriven ut de första metrarna.

(Lite långsam i mitt förra inlägg)

Tror detta fenomen har att göra med just mjukvaran, men nu kan jag vara ute på slirig is så att säga...

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

AceCompetition håller för tillfället på att testa och utveckla Heldexen så den ska passa bättre till "sportig" körning.

Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
AceCompetition håller för tillfället på att testa och utveckla Heldexen så den ska passa bättre till "sportig" körning.

Låter ju kanon!!! thumbs up

Här sen Jan 2003

Lennart Mäkinen skrev:

Precis vad jag menar. De Haldexsystem jag har kört passar inge vidare till lite lagom galen körning.
R32 skulle nog må bra av 40/60 permanent drivning.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Spectre skrev:
Lennart Mäkinen skrev:

Precis vad jag menar. De Haldexsystem jag har kört passar inge vidare till lite lagom galen körning.
60 procent bak låter vettigt! thumbs up

Här sen Nov 2002

Spectre skrev:

Blir inte det väldigt sladdrigt om bakhjulen alltid roterar snabbare än framhjulen eller är det en drifting bil du vill ha

För att vara seriös..... titta och kolla in vad en WRC bil har så ser ni det optimala (med dagens teknik).... dom varierar hela tiden.... men framförallt så har dom en dator som låser drivningen i 50/50 när det behövs och ändrar det mot bakhjulsdrivning när det behövs..... så något fast förhållande är inte önskvärt.

Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

BMW 330xi (aka Bamse) har 38% fram och 62% bak - fungerade kanon tyckte jag

Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Appropå Haldex: Jag såg, men hörde inte då jag pratade i telefonen samtidigt (attans föräldrar, inser dom inte hur viktigt det är med bilar, framförallt när det är på TV ???), ett inslag mellan Volvo XC90 och VW Touareg....

Där körde dom in en Volvo XC90 i skogen och den fastnade med vänster bakhjul snurrandes....

om nu Haldex systemet vore så bra som de försöker ge sken av, så borde det inte ha varit ett problem......

Å andra sidan så hade Touareg:en i samma inslag ett helt annat beteende (men den har nog Torsen om jag minns rätt), bakhjulssladdar verkade inte direkt vara något problem

Edit: felstavningar, meningsbyggnadsfel och allt annat möjlig fixat...

Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

För att återgå till ämnet: Det är 100% tragiskt att en sån bonn-ihopklåpad bil får den uppmärksamheten den får. Att det skulle vara en "officiell trimfirma" härstammar säkert från ngn återförsäljare som anlitar dem att trimma åt kändisar i CA.

Bilen ser riktigt riktigt vidrig ut, som ngt nån snorunge med Epa-traktor byggt ihop i vänta på körkortet. Bromsarna var riktigt häftiga... *eeeh*

thumbs down thumbs down
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Fords WRCstall använder Volvo S60 T5 AWD som grusnot bilar. Dom är uppbyggda som en rallybil med bur, fjädring och hela alltet. Bland annat så fick de lägga en del möda med att programmera fyrhjulsdriften så att den skulle bli lite mer rallymässig. Alltså fördela kraften rätt, klara vänsterbroms och handbromssladdar vid vägbyten, mm. Så nog går det att chippa om haldexen.

Umeå
Här sen Nov 2002

OT..men hur är det med vänsterbromsningen på bilar med haldex?
Har fått för mig att drivningen bak kopplas ur då? thumbs down

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

gissa om det är roligt med handvbroms och aktiva diffar då...

BMW 330i -05
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

super7 skrev:
OT..men hur är det med vänsterbromsningen på bilar med haldex?
Har fått för mig att drivningen bak kopplas ur då? thumbs down

Jag vet inte vad som händer vid vänsterbroms. Men vid handbroms kopplas drivningen bak bort iallafall. Men det är ju precis det man vill när man ska sladda. Annars kan man inte låsa bakhjulen.

Nya supervolvon!!
<<   1, 2, 3   >>
5035 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande