| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Kan man ha kul på banan med lite hästkafter?
|
<< 1, 2, 3 >> 6620 besök totalt |
|
196 hästar i en Formel Renault
Clio Renault Sport 2.0 16V motor Det blir nog inte roligare än så på banan Köps ny direkt av Renault för 52,000 Euro http://www.renault-sport.com/en/worl _________________ Thomas Hammarström |
||||
|
Det är bara fega förare som behöver mycket effekt för att åk fort
om du kan ställa på pumen en aning lätta svängmassan och sådant blligare trixande, så kanske effekten vill krypa upp 15.30 hk. Ska du åka med en sådan Golf behölver du en ganska låg slutväxel för att få med dig antydan av fart. Sedan är det bara att toklätta golfen och bygga in bra balans och grepp. Små lätta bromsqr ärcker garanterat i detta fall
Jag som är en stor anhägnare av små lätta bilar. Allt över 1000 kg är stidsvagn och allt över 1000cc är raggarpråm VET att hk inte är saliggörande. 756 kg och 87 hk med 123 nm i vrid i bilen i min avatar ger 1.21-1.23 på knutan och 1.50 eller en bit där under på Mantorp för att nämna två olika bankaraktörer. Men problemet med sugdiesel är ju att responsen är seeeeeeeeeeg, jag vet jag har provat både MB 220D och Peugeot 504D på bana...... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Re:
756kg och 87hk är ganska mycket i sammanhanget, då han pratar om runt 900kg och 54 vilda hästar orginal. _________________ Axel Tanner |
||||
|
jag har sett filmer där de kör gamla orginabubblor och DKW på ringen, de hadde kul med dom med.
Enligt somliga här på forumuet krävs 400hk och minst 255mm breda R-däck där . Jag håller inte med! Även om effekt är roligt i sig.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Re:
[quote="AxelT" 756kg och 87hk är ganska mycket i sammanhanget, då han pratar om runt 900kg och 54 vilda hästar orginal.[/quote] Jo det är bätte en disselgoffen, men det var inte menat som en direkt jämförelse, utan just en liten fingervisning om att hk inte är allt. Jag har sett Lambos och Ferraris som harvat runt knutna lågnsammare än min Saab. Vet itne hru det bar isg åt, men de hade säkeet minst lika kul som jag. Tror att det är ganska lätt att få dieseln att hsota ur sog 70-75 hk utan dyra iungrepp. Minska svängmassan, ställa på pumpen lite större injktorer räcker nog. Får man ned vikten till runt 800 kg. kan det bli mycket kul per krona. Jag har rejsat med min bil och ca 70 hk i maskin tidigare, det går inre så värst mycket långsammare. har även åkt hsitoriskt långlopp med Saab 92 frå n54, då med 50-60 hk, treväxlat och midnre otimerat chassi med mjuka torisionsstavar. Det var minst lika kul bakom ratten som när vi vann Le Mans Classic. Man ska inte stirra sig blind på en bils teoretiska prestanda om man "bara" åker på bana för att ha kul bakom ratten, då är kul/kr lika viktigt som hk/kg. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Ja poängen verkar vara att det går att ha roligt med lite hk. Men det gäller bara inte med för lite hk. För tusan tänk lite själva, det går inte att skala ner hur mycket som helst även om tongångarna verkar så här på slutet. Jag ifrågasätter en bil som ev inte orkar få upp farten så mycket innan nästa kurva att bromsen inte behövs, likaså kunna bibehålla kurvfarten igenom kurva pga för lite effekt - det måste väl vara något som tar banåkningen ur banåkningen så att säga. Det är ju ren turistkörning och inte banåkning längre, att få se hur banan se ut och inte nyttja den. Det är för nöjes skull självklart då det inte går att rita seriösa linjer heller om vi faktorerar in tidtagning. Idealspåren blir värdelösa och långsammare då bilen inte orkar bromsa ner fart och ta en vassare linje då det tar för lång tid att få tillbaka farten. Men om det är nöje o övning kanske den senare biten inte alls är viktig.
Enligt tidigare exempel så har golfen 60 hk/ton och Saaben 115 hk per ton - nära på dubbla effekten/vikt förhållande vilket är jätteskillnad. Har inga problem att sätta mig i en golf 2a bara den har 90 hk eller mer.(90hk/ton) Det kan inte skilja mer än några hundra/någon tusing att få tag på en golf med kraftigare motor till att börja med, så varför inte göra så och slippa problemet till att börja med? _________________ Robert Pettersson |
||||
|
är också tveksam. En GTI kan inte skilja många tusen lappar. har man inte råd med en GTI tror jag inte att man ska lägga pengarna på bankörning. Sug disel har aldrig gjort någon glad
_________________ Sebastian Steiner Vw golf Mk5 cup Vombsmotorsport |
||||
|
Grejen är nog att det är långt från Vilhelmina till någon bana. Får det till ca:80-90mil enkelväg bortsett från mittsverigebanan.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Håller med någon tidigare i tråden - finns det någon att tampas med är det hur kul som helst. Ett av mina bästa svartrejsminnen är med Renault Master. Fullastad 0-100 på 47 sekunder med rullande start. Det var jag i Mastern mot en blå frukthandlar-Iveco (som var lättad i form av rost). Ruggigt jämn strid var det och det gick så sakta att vi inte ens tullade på fartbegränsningarna.
_________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||
|
Re:
|
||||
|
Re:
Har redan just nu 3st Golf GTi 16V. Detta är bara en kul grej. Måste prova lyckan nån gång. Upprepar igen. Jetta 1,6 75Hk. Nötte bana på Bug Run hela passen. Utan uppehåll , var ganska nöjd och trött. Går utmärkt att ha kul OM man bara vill. Snacka om att nöta spårval. Sedan får man ju jaga på de effektstarka bilarna om de missar lite. DESSUTOM så åker ju alla "snabba" bilar med mycket hk bara 15minuter inna de "måste" i depå.
Men vad vet jag jag kanske är tråkig......eller lättroad. Hur som nu börjar diskusionen komma igång. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Re:
Precis
Inte för att det hindrat mig förut. Har varit på klubbträffar på sturup åxå. Men det vore skoj med lite ekonomi. Men några träffar per år är ju kul. Med diesel kan man halvera kostnaden för iaf en träff. Kanske få in en till. Då kan man åka GTi på någon annan träff. Sedan retar det ju alltid någon OM man råkar köra snabbt....öhh mindre långsamt den sniksugisen
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
Låg vikt + lagom hk + budget = Hundkoja !
Säg runt 650 kg och 70-80 hk , de rör på sig fint och har du vanligt garage så får du plats med 2 _________________ Andreas Tysk Ford Anglia-52 Austin Mini Van-65 Lotus Europa S1-68 Mini Jem Mk2-68 Piper GTT-68/70 MGB GT Sebring-70 Van Diemen RF80-80 Mini Midas MK3-88 |
||||
|
Re:
Vill ha! Men..... hur ska jag orka köra den 70 mil t.o.r. till Kinnekulle t.ex.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Sen ska ju det ju vara bekvämt, även i en sprinträser, visst sitter man still och inte kan byta byta kroppsdel som är i kläm (en kontant gaspedalsvinkel underlättar inte). Men 3 timmar i sträck fungerar för mig (hörselkåpor med FMradio gör det lite mindre långtråkigt). |
||||
|
Re:
en sådan är redan på planrignsstatiet. D.v.s. vill ha, men har inte kommit igång mer än med drömmande läsning av all kul litteratur krign denna legend. Kan tänka mig den som kombinerad gatbil/racerbil (vilket är ovanligt för mig, då regplåtar innebär ännu fler kompromisser. 650 kg och 80 hk är ugnefär vad en Copper S 998cc ger i App-K utförande. Men det är ju kul att kunna ta en sväng hemmomkring, åka på någon fikaträff osv. Till banan ser jag ingen anledning att låta dragbilen och trailen stå oanvända. (även om den lilla röda iAvataren är reggad och ibland brukats flitigt på landsvägen, som längst Sthlm Trollhätta, 90 ntur oretur med sambon sovande (!) i kartläsarstolen i totalt plåtren kupe och avgassystem stum mot golvet. Fördelen med vässad två-takt är att motorn är så ljuv musik att mp3, radio osv är onödigt) Men till dieselns ekonomi är det lååångt!
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
|
Effekt är överskattat!
Man får helt enkelt välja banor med lite mer omsorg, som tidigare nämts så är väll Mantorp och Anderstorp rena sömnpillret med för lite effekt (även om halva Anderstorp var ganska underhållande i 100hk Seat). Senast körde jag BMW 316cpt med r-däck på Sviestad, ruskigt kul även om jag var långt ifrån snabbast
|
||||
|
Vet inte om jag håller med. Mantorp va väldigt skoj (förutom den meningslösa rakan) med dom 125hk som fanns i 924an, avsevärt roligare än sömnpillret sviestad. Anderstorp har så oinspirerande bansträckning att jag inte bemödat mig att ta mig dit, men vem vet, det kanske kan va kul ändå
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
|
Sluta nu!!
Jo fler HK ju mera skoj!!
Alvarligt.. man kan ju ha mycket roligt i en kärra med 50 hk.. man drar ju fortfarende mycket G's och sånt! Bara draget på rakan som inte är lika roligt! _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Kan man ha kul på banan med lite hästkafter?
|
<< 1, 2, 3 >> 6620 besök totalt |

