Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 -90 CAR Challenge #3
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (19555 totalt)
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Alfa Danne skrev:
Har du lättat dreven själv??
Vad kör du med för camber/ caster fram??
Mvh Daniel


Nej en mekanisk verstad har gjort det efter mina ritningar. Caster är jag osäker på, dock mycket mindre än vad många förståsigpåare säger (inte max alltså). Camber fram ligger just nu på -3.2 om jag har mätt korrekt, det är dock ej testat ännu

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Jag kan ändå berätta så här efter att sesången i princip är slut att bilen är helt körduglig. Nu skall den inte rivas under vintern utan deadline gäller till våren så det blir en massa körning så man blir bättre på att
Jag har knäppt några bilder i kväll, en förklarar rätt mycket varför det har gått så trögt med bilen på sistonde



_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kunta skrev:





oj vad avis jag blev nu!
Eller inte...eller...vi säger taggad och motiverad.

Hur många kvm blir det?
Hur ser stuvningsplanen ut?
Vilken kulig utrustning planeras?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:



oj vad avis jag blev nu!
Eller inte...eller...vi säger taggad och motiverad.

Hur många kvm blir det?
Hur ser stuvningsplanen ut?
Vilken kulig utrustning planeras?


Ytan är 8.70 x 7m och det bir tyvärr 2,75m i takhöjd. Tyvärr då det inte går att ha lyft. Halva ytan är min och det blir den högra sidan på bilden, men någon speciell utrustning har jag inte. Har dock tänkt köpa en pelarborrmaskin, hydralpress samt en ny svets. Luft kompressor har jag redan. Lite fränt blir dock taksjutporten på 5 x 2,5m som dessutom får el styrning. Då går att lasta och lossa räcern direkt från plattan

Stora dåd planeras i vinter

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18657



Men? Var inte bilen färdig nu sa du?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
MaZ skrev:
Men? Var inte bilen färdig nu sa du?


Har du sett en "färdig" räcer någon gång?
Bilen är absolut körduglig för race nu men ett par saker skall åtgärdas, beroende på svar från tävlingsledningen. Sedan har jag 2 projekt utanför bilen som skall påbörjas. Har du glömt bort den här?


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18657



Vaddå? Blandade motordelar?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Så här ser det ut numera



Bilen på plats och det jobbas för fullt med framvagnen



Status just nu, "pallbockad"


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
matfo
Stockholm / Älvsjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 1545



Supernice garage! thumbs up
Nu hoppas jag verkligen att du (och jag...) finns med på startlinjen när första CAR Challenge-rejset går av stapeln på Gelleråsen i maj!

_________________
Mats Forssén
Mondial T
Citera
Nzorikko
Umeå. >up north<
Här sen Nov 2002
Inlägg: 355



Vad lättåtkomligt det blev med framskärmen demonterad. Vad har du för modifieringar på gång?

_________________
Rikard Olson
Alfor till bana, gata och i garaget. Blandad kompott till isarna. Opel Vivaro dragbil. BMW E61 till bruks.
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
nzorikko skrev:
Vad lättåtkomligt det blev med framskärmen demonterad. Vad har du för modifieringar på gång?


Nya bärarmar, coilover och förstärkning. Tanken är initialt inte att få till en magic super duper kombo väghållningn utan bli av med vikt men efterhand som jag har räknat så kan jag nog inte ställa till det så mycket. Det står lite still just nu då jag väntar på den nya svetsen. Återkommer med bilder


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12881



Kunta skrev:
Status just nu, "pallbockad"



"Status Jeppsson"...

Akta, det där kan bli ett kroniskt tillstånd om man inte passar sig. Finns nog något ämne i pallbockarna som gör att de klibbar fast i karossen..

Snyggt jobb för övrigt, senaste rejsaflugan verkar ju vara att bygga garage. thumbs up thumbs up
Citera
max
Kristianstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1162



Anders Jeppsson skrev:
Kunta skrev:
Status just nu, "pallbockad"



"Status Jeppsson"...

Akta, det där kan bli ett kroniskt tillstånd om man inte passar sig. Finns nog något ämne i pallbockarna som gör att de klibbar fast i karossen..

Snyggt jobb för övrigt, senaste rejsaflugan verkar ju vara att bygga garage. thumbs up thumbs up


Bara en fråga som inte har med denna bilens tråd att göra, hur länge har din bil stått, Jeppsson? Det verkar vara ett helt eget begrepp .

_________________
Max Carlsson

Lotus Europa S2 -68
BTG: 8.26 (Porsche 944 S2)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12881



Max skrev:
Bara en fråga som inte har med denna bilens tråd att göra, hur länge har din bil stått, Jeppsson? Det verkar vara ett helt eget begrepp .

Flåt för OTn:
den har stått under hela denna sommaren, men dess förinnan var den ute och rullade på gatan...
Man kan väl säga att jag är populär hackkyckling på rejsa...
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Ja det är konstigt igentligen. Den har mer eller mindre stått på pallbock hela året och jag stressade som en liten för att hinna få den körduglig innan sista tävlingen. Tyvärr föll det lite på ekonomin. Men körduglig blev den..och nu står den utan framvagn på pallbock... :/

Status Jeppsson


Appropå framvagn ja, det var ju det som jag höll på med. Planen är ju som sagt att montera coilovers på bilen för att bli av med en hel del vikt samt få lite justeringsmöjligheter på höjd / dämpare. justera höjden är ju inget man gör i en handvändning med torsionsstavarna. Häromdagen så ville jag kolla om jag kunde använda orginal övre bärarmar och började putsa av lite rostklegg o annat dylikt och fick mig en liten överraskning. På vänstra bärarmen där det var mest angripet lyckades jag att köra en huggmejsel med handkraft genom plåten Lustigt nog så har den inte visat någon form av deformering. Alternativ planen är att byga ny av rör med plåtbox förstärkning men är lite fundersam på infästningen. Orginal så sitter det en 10mm bult igenom en gummibussning. Hålet sitter ganska illa till ocj jag kommer troligen inte åt det så lätt om jag t.ex skulle vilja borra upp det. Om jag nu monterar en kulled istället, räcker det då med en m10??? det är ju ganska klena grejor men den övre bärarmen tar ju inte den största belastningen. Alternativt kan man ju ganske gå på m12 eller m14 och köra adapter mellan bult och skalle men det bör ju inte bli någon skillnad då bulten blir svagaste länken

Bild på skadan

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ANTEROW
Skellefteå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 158



Det är brukligt att ha hylsor i länkhuvudena för att "slippa" ha grova skruvar. Jag har m16 länkuven med hylsor i till m12 skruv. Jag råkar veta att det duger åt Per Eklund me. Jag tror att original m10 duger, du kan ju gå upp i skruvkvalité. En till fördel med hylsor är snabbare montering, ifall du mot förmodan skall byta...

om du bygger nya länkarmar fram så glöm inte ändra infästningshöjden i karrossen, eller byta "spindelled" så att länkarmen fäster under spindeln. Då kan du sänka bilen mer.

rock on!

_________________
Erik Anterow
E36
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
ANTEROW skrev:
Det är brukligt att ha hylsor i länkhuvudena för att "slippa" ha grova skruvar. Jag har m16 länkuven med hylsor i till m12 skruv. Jag råkar veta att det duger åt Per Eklund me. Jag tror att original m10 duger, du kan ju gå upp i skruvkvalité. En till fördel med hylsor är snabbare montering, ifall du mot förmodan skall byta...

om du bygger nya länkarmar fram så glöm inte ändra infästningshöjden i karrossen, eller byta "spindelled" så att länkarmen fäster under spindeln. Då kan du sänka bilen mer.

rock on!


Det lutar nog åt lite grövre länkhuvud. ang flytta infästning, droppa spindel kommer jag inte att göra. Har fått lite hjälp ev herr "Fuling" här på forumet och faktum är att orginalframvagnen ser helt ok i geometrin. Eftersom styrstaget sitter där sitter kommer infästningarna till bärarmarna ej att röras. Det blir dock nya spindelleder och en annan längd på bärarman som det ser ut just nu. Behovet att lägga bilen på marken finns ej ännu, lägsta punkten på 75:orna är ju som du vet avgassystemet och innan det är löst så går det inte att sänka mer. Dessutom så rollplanet lite konstigt ut bak så höjden är helt ok just nu.
En liten rostskada vid vänster nedre infästning skall åtgärdas först med den nya leksaken thumbs up


_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo 75 3.0 -90 CAR Challenge #3
<<   1, 2
2 besök senaste veckan (19555 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande