Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fråga angående kardaner!
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (20879 totalt)
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Mmm jag tyckte mig minnas att du hade nån specialvariant..

Hur är det med gummit till stödlagret? Är det orginal? För orginal är rätt mjukt och kan också bidra till problem..

Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Tjena igen!

Stödlagret är precis bytt till nytt och hårdare gummi, samt limfyllt!

Idag monterade jag högre fjädrar bak, nu lutar struten 4.83cm/meter, maskin och låda lutar fortf 6.3cm/meter. Både strut och motorpaket har nu samma riktining på lutning, dvs bakåt. Om jag höjer bilen ca 13mm bak så borde dem 2 linjera till 100% i samma vinkel!

Nu känns bilen mycket bättre på 1an och 2an, inte alls samma "motstånd" i drivlinan vid acc. Dock så är vibrationerna vid 150 kmh mycket värre nu...

Jag mätte också linjeringen i längsled. I framkant på motorn är centrum förskjutet 1 cm till vänster (sett från förarpalts) och lasern tangerar exakt mitt i bilen under klumpen = allt sitter nästan helt i linje... 1cm på 3 meter måste ju fan vara inom marginalerna????

Jag börjar tro att jag har krökt axeln i struten igen.. Eller så har jag gjort kardanen fel från första början och vridit korsen fel eller nåt..

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Ta och mät upp mellanaxeln med indikatorklocka för att utesluta det. Mät i ändarna och mitt på. Med grejerna monterade på bilen alltså. Och uteslut glapp i knutar om du inte redan gjort det..

När du lät balansera axeln, vet du om de behövde lägga till några vikter då? Kan nån sån vikt ha trillat av?

Hoppas det löser sig!

Eslöv
Här sen Apr 2006

jag har haft ett liknande problems... vikterna på trummorna bak hade trillat av. Hittade det genom att köra bilen på pallbockar med hjulen av o trummor/hjulbultar på. Vid en viss hastighet på drivlinan började de vobbla kraftigt. I stort sett allt försvann med ett par andra trummor

Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

William Ekström skrev:
Ta och mät upp mellanaxeln med indikatorklocka för att utesluta det. Mät i ändarna och mitt på. Med grejerna monterade på bilen alltså. Och uteslut glapp i knutar om du inte redan gjort det..

När du lät balansera axeln, vet du om de behövde lägga till några vikter då? Kan nån sån vikt ha trillat av?

Hoppas det löser sig!

Mellanaxeln = kardan? Ja glapp i knutar ska kollas idag.

Tror dem adderade nån liten bit. Men sen lackerades den svart och det borde vara lätt att se om nåt trillat av.

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

hauge skrev:
jag har haft ett liknande problems... vikterna på trummorna bak hade trillat av. Hittade det genom att köra bilen på pallbockar med hjulen av o trummor/hjulbultar på. Vid en viss hastighet på drivlinan började de vobbla kraftigt. I stort sett allt försvann med ett par andra trummor

ok. värt att prova. Dock känns mina vibrationer mer högfrekventa!

MVH Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

erikjakan skrev:
Tjena igen!

Prova att byta till ett orginal. Ett hårt stödlagergummi brukar vara ett säkert sätt att skapa vibrationer i drivlinan.

BMW 330i -05
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
erikjakan skrev:
Tjena igen!

Prova att byta till ett orginal. Ett hårt stödlagergummi brukar vara ett säkert sätt att skapa vibrationer i drivlinan.

Men jag hade nyss ett original monterat... jue , halvkasst också..

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Kan du inte ta en bild på eländet (kardanen) och mäta längderna mellan korsen och diameter på rören?

BMW 330i -05
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003

Re:

MaZ skrev:

På gamla asconor brukar det dock vara hårdare stödlagergummi som gäller..

Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Kan du inte ta en bild på eländet (kardanen) och mäta längderna mellan korsen och diameter på rören?

Jovisst kan jag det, imorgon så =) Nu har jag iaf uteslutit trummor, knutkorsen på kardan, inga vikter har lossnat från kardan.

Jag körde bilen på pallbockar, den vibrerar påtagligt vid stödlagret, struten vibrerar också friskt. Börjar tro mer och mer på sne axel i struten.

MVH Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Här kommer lite bilder!

Här ser man linjeringen, maskin sitter i princip i linje med struten. 1cm off på 250cms längd!

Kors vid stödlager!

Axel ut från lådan!

Jag bytte också fjädrar runtom igår!

Nu är struten 100% i våg, bilen också!

Nu lutar motorpaket 3,5 cm bakåt på 115cm längd. DVS 3,5cm måste den sänkas i framkant för att bli 100% paralell med struten!

MVH Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Nu är jag ju inte speciellt van vid stelbax men HELVETE vilka knutvinklar du har.

Antar att det ser annorlunda ut när den står på hjulen men vinkeln vid växellådan påverkas ju inte enormt mycket av hjulläget och den ser ju grymt sned ut.
Sluta mät cm/m och försök mäta med vinklar istället, det blir svårt att få det rätt i båda fallen men det är lättare att se parallella linjer när man mäter vinklar.

Du har ju dessutom tre knutkors, så alla tre är med och spelar när du har mittenknuten framför stödlagret...

Längder och diametrar hade varit trevligt men just nu känns det verkligen som om du behöver se över hur grejerna linjerar (vid körning).

BMW 330i -05
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004

En fundering bara...
Har du bytt knutkors ? original sitter dom ju fixerade med nån sorts plast.
När jag bytte kors på Mantan var jag inte tillräckligt noggrann (ca 0.5mm) med att få dom
centrerade och jäklar vilken obalans jag hade i kardan !

Edit:
Kom på att om du bytt kors måste du se till att låsa dom, annars rör dom på sig, jag vet !
Jag satte en svetsloppa på varje kopp....
Inga problem med vibrationer sen

/S

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

MaZ skrev:
Nu är jag ju inte speciellt van vid stelbax men HELVETE vilka knutvinklar du har.

Antar att det ser annorlunda ut när den står på hjulen men vinkeln vid växellådan påverkas ju inte enormt mycket av hjulläget och den ser ju grymt sned ut.
Sluta mät cm/m och försök mäta med vinklar istället, det blir svårt att få det rätt i båda fallen men det är lättare att se parallella linjer när man mäter vinklar.

Du har ju dessutom tre knutkors, så alla tre är med och spelar när du har mittenknuten framför stödlagret...

Längder och diametrar hade varit trevligt men just nu känns det verkligen som om du behöver se över hur grejerna linjerar (vid körning).

Tycker du? Jag tycker ett det ser relativt snällt ut. runt 10-15grader på en höft.

Bilen står på hjulen på en lyft när jag tog dessa kort.

Motor och låda lutar 1.75grader bakåt, struten till bakaxeln är helt i våg. Dvs 0 grader!

Jag har bara 2 knutar, från utgående axel på lådan och i andra änden vid stödlagret! Axeln i struten sitter på en splinesad pinion!

Dem linjerar percis som nu när jag kör, ingen skillnad alls!

/Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

stalle skrev:
En fundering bara...
Har du bytt knutkors ? original sitter dom ju fixerade med nån sorts plast.
När jag bytte kors på Mantan var jag inte tillräckligt noggrann (ca 0.5mm) med att få dom
centrerade och jäklar vilken obalans jag hade i kardan !

Edit:
Kom på att om du bytt kors måste du se till att låsa dom, annars rör dom på sig, jag vet !
Jag satte en svetsloppa på varje kopp....
Inga problem med vibrationer sen

/S

Det där var ett bra tips! Skall kollas snarast!

/Erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Vinkelskilnaden mellan motor och axel kommer INTE att funka.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:
menar du dem 1.75 graderna? (dem går att åtgärda rätt enkelt) eller att knutarna har för stora vinklar? Mvh erik

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

erikjakan skrev:
MaZ skrev:

Tycker du? Jag tycker ett det ser relativt snällt ut. runt 10-15grader på en höft.

Bilen står på hjulen på en lyft när jag tog dessa kort.

Motor och låda lutar 1.75grader bakåt, struten till bakaxeln är helt i våg. Dvs 0 grader!

Jag har bara 2 knutar, från utgående axel på lådan och i andra änden vid stödlagret! Axeln i struten sitter på en splinesad pinion!

Dem linjerar percis som nu när jag kör, ingen skillnad alls!

/Erik

Dom kanske sitter parallellt men om du har 10-15 grader så är du typ 5-10 grader över vad jag hade satt som absolut max.
Tänk på att axeln roterar med ojämn vinkelhastighet med denna typ av knutar så även om axeln in i slutväxeln rent teoretiskt kommer snurra med ett konstant varvtal så kommer kardanen snurra med ett grymt pulserande varvtal. Knutarna kommer dessutom vilja räta sig när man lastar dom så de kommer lasta stödlagret och vilja böja axeln. Allt detta skapar grogrund för vibrationer som du märkt.
Det borde dessutom vara übertrögt för axeln att glida i splinesen när du lastar den på detta sättet och det ger också massa problem för stödlagret.

erikjakan skrev:
ButterflyRacing skrev:
menar du dem 1.75 graderna? (dem går att åtgärda rätt enkelt) eller att knutarna har för stora vinklar? Mvh erik

1.75 grader? Snarare 10 grader om man kollar på bilden "Axel ut från lådan", knuten bottnar ju nästan t o m. Helt enig med Håkan om att det inte funkar.

Du måste räta upp hela drivlinan så du får mindre knutvinklar annars kommer du aldrig rätt med problemet.

BMW 330i -05
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Trådstartare
ja det verkar ju inte bättre tyvärr.. Det enda rätta är ju att sänka maskin, fast det är ett megaprojekt i sig iom att grenröret kommer nära marken. Tråget kommer nära osv osv.

Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kan man lösa problemet med att sänka ner stödlagret så att korset vid bakaxeln får en gynnsammare vinkel?

Citera
Skruva banåkabil
Fråga angående kardaner!
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (20879 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande