Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Loggning hårdvara?
<<   1, 2
2505 besök totalt

Vad för typ av lådda?
PDA (Palm eller liknande)
31%
 31%  [ 9 ]
Laptop (för jag har ändå en)
31%
 31%  [ 9 ]
Laptop (får skaffa en isf)
17%
 17%  [ 5 ]
Speciallåda
10%
 10%  [ 3 ]
Speciallåda (jag kan hjälpa till att ta fram den)
10%
 10%  [ 3 ]
Annat (jag skriver i inlägget vad...)
0%
 0%  [ 0 ]
Totalt antal röster : 29

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

om man nu inte stummonterar allt i hjulhuset ( ) utan monterar det lite snällare så tor jag att ett mini-itx kort skulle funka bra.

Ex. 533MHz fläktlös processor 88 Euro...
"onboard graphics, audio, 10/100 Ethernet, USB and TV-out support all in a 6.75" x 6.75" (170x170mm) package. Sporting a 533Mhz fanless Eden CPU, this little number looks striking in all situations"
Två PC133 minnesplatser.

http://www.mini-itx.com/link.asp?site=www.viavpsd.com/product/epia_mini_itx_spec.jsp?motherboardId=21

BMW 330i -05
Citera
AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

men är inte gps +/- 1 meter precision?. Borde ju oxå ge lite roligt resultat ibland

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
AndreasNystrom skrev:
men är inte gps +/- 1 meter precision?. Borde ju oxå ge lite roligt resultat ibland
Du läste inte det som stod på länken va? (ja jag vet att det var låååångt...)

Eskilstuna
Här sen Okt 2003

Nej, för mycket text som sagt hehe

Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

MaZ skrev:
om man nu inte stummonterar allt i hjulhuset ( ) utan monterar det lite snällare så tor jag att ett mini-itx kort skulle funka bra.

Tror också på itx, framförallt för allt annat som man kan få med den. Sätt dit en skärm och GPS så har du en navigator, lägg till en dvd-spelare för några hundringar så kan du även kolla på DVD i bilen. Koppla den till stereon så kan du spela upp MP3 osv. Dvs, en mini-itx behöver inte enbart användas för loggning (och presentation i realtid) utan kan ha andra användnignsområden. Finns allaredan itx installerat i ett antal bilar och det verkar fungera.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

.. så kör man WLAN till depån!
Citera
rgx
Göteborg
Här sen Apr 2004

Läste det här på http://www.gtechpro.com

Citat:
Many of you know that we (Tesla Electronics, Inc.) are developing a firmware package that will include features that will be of interest to road racers, autocrossers, etc...

Internally, we refer to this as the "Road Racer" firmware.

We are developing and testing this firmware in parallel with ongoing development and improvements in the Drag Strip firmware.

The firmware will be in the form of an update that you will be able to download from our website. It will retain the drag strip functionality, and add in functionality that will more applicable to racing that involves braking and turning.

Just as there is PASS PC software for the drag racing firmware, there will also be PC software to make use of the data logged by the Road Racer firmware.

When the Road Racer firmware nears release, we will post information about this here in the forums and also on our website.

In the interest of staying focused on this development, and not stirring up rumors and heightened expectations, we are not going to be commenting on the Road Racer until it is in a state where we feel comfortable releasing details.

We will also be enhancing these forums to cover the Road Racer. As the time gets closer you will see these forums appear.

We will also be soliciting beta testers for the firmware as the release gets closer. Some of you have already contacted us about this at track and autocross events (or email exchanges). Details of beta testing will be given in the road racer forums once they are activated. Until then, as much as we appreciate the enthusiasm, we ask that you refrain from directly emailing us, in order to keep things manageable.

Just wanted to keep everybody abreast of what's going on.

Thanks for your interest, and stay tuned....

- The Gtech Pro Product Team

De har alltså snackat om en race-version av firmware sedan ett halvår nu men inget påtagligt har hänt. Jag har köpt en, så det skulle vara underbart om det blev verklighet. Och den är BILLIG jämfört med de övriga projekten i den här tråden.

Utan att vara en överdängare på matematik har jag dock lite svårt att förstå hur man skulle kunna plotta banan enbart från g-kraftmätningen - som någon antydde i en tråd om gokart-loggar. Tycker det skulle behövas ett gyro också.

Intressantast av allt skulle vara en version av g-tech med gyro - det borde vara inom räckhåll både prismässigt och tekniskt eftersom det är ju i princip vad som sitter standardmonterat i bilar med hyfsat avancerat antisladd-system. Typ Volvos DSTC eller BMWs motsvarande. (För folk som ligger inne med såna bilar skulle förstås en logger direkt till bilen vara optimalt, då skulle man förutom gyro- och g-krafter kunna få ut data om motorn, rattvinkel, hastighet, m.m.)

AndreasNystrom
Eskilstuna
Här sen Okt 2003

mycket möjligt att kart-loggarna har en gyrometer, men de plottar iaf ut banan

bara o ladda hem från mychrons hemsida, så finns det exempeltelemetri från kartar o köra.

Allmänt banåkaforum
Loggning hårdvara?
<<   1, 2
2505 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande