Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på vilken typ av länkarm som är hållbarast!
<<   1, 2, 3   >>
8981 besök totalt
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

JonR skrev:

okej! Jo en sån där ska man nog klara av att snickra ihop! Ne tanken var ju bara att få castern så bra som möjligt så det inte bara går på tex insidan!

Du har nog vänt på begreppen.
Caster är justering av (tex.) fjaderbenet farm och bakåt.
Camber är lutningen på hjulet in och ut.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

JonR skrev:
orginal på bilen som framvagnsgrejerna kommer ifrån så är det ju en speciell cambervinkeln, ska man ha ungefär samma cambervinkeln på min fiat då eller måste det vara exakt? Det bästa är väl att ha justerbar camber också, och då blir ju min föjdfråga, finns det nån sjysst topplagring som man kan köpa eller får man tillverka en sån själv? kanske finns nån standard topplagring som är bra att utgå ifrån?

MVH/Jon

Som sagt...du har nog vänt på saker och ting.
Jag förmodar att du menar caster.

Jag lämnar över denna fråga till någon annan.
Men min åsikt är att du inte ska ha caster bak......det har aldrig varit det på de bakvagnar som jag jobbat med.

Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Re:

ButterflyRacing skrev:

Som sagt...du har nog vänt på saker och ting.
Jag förmodar att du menar caster.

Jag lämnar över denna fråga till någon annan.
Men min åsikt är att du inte ska ha caster bak......det har aldrig varit det på de bakvagnar som jag jobbat med.

Sorry! skrivfel av mig! Ska ändra det! Jag menade CAMBERN när vi diskuterade länkarmen och så menade jag ju givetvis CASTERN när jag kom med min följdfråga! Får skylla på att jag är rättså färsk på allt vad hjulvinklar handlar om!
Känns så här för tillfället!

Ja noll i caster?(noll är väl när det är helt lodrätt?) är det ju till 99% mig veterligen på alla bilar standardbilar bak iaf.. Så det borde ju vara rättså onödigt att ha nån lutning på fjäderbenet då castern endast ändrar förmågan att styra i kurvor(om jag fattat rätt?) och det ska ju inte bakhjulen sköta!

MVH/Jon

Fiat 126 R1 projekt: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=848422#848422
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

nu har jag funderat o funderat o jag gillar inte den lösningen med två ledlager/gafflar där ute som fästs i en platta.
Anledninen är:
Det blir iof "självlåsande", men minsta slitage/glapp på lederna där ute kommer att resultera i kraftiga toe-effekter

Flakeberg, Grästorp, Västra Götaland, Svezia
Här sen Okt 2006

ENklast och troligen driftsäkrast är med 98.7% säkerhet att göra en länkarm utan justeringar över huvud taget. Möjligen kan jag tänka mig att man kan vilja ha bultade infastningar i kaross/ram så man kan shimsa ifall bilen inte är 100% rak. Camber skulle jag justera i överkant på fjäderbenet. Ovala hål och excentriska skruvar/bussningar är en sådär lösning som har en tendens att ändra inställningar.
Antingen går man hela vägen och bygger något annat än McÄckelben (för att citera Fuling) eller så gör man denna modellen.
En smal och övermotoriserad sak som din 126:a med R1-spis kommer nog vara livsfarlig hur man än gör så..

Fotograf och video-/filmnisse.

http://www.peterlindberg.com
Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Re:

ezroller skrev:
ENklast och troligen driftsäkrast är med 98.7% säkerhet att göra en länkarm utan justeringar över huvud taget. Möjligen kan jag tänka mig att man kan vilja ha bultade infastningar i kaross/ram så man kan shimsa ifall bilen inte är 100% rak. Camber skulle jag justera i överkant på fjäderbenet. Ovala hål och excentriska skruvar/bussningar är en sådär lösning som har en tendens att ändra inställningar.
Antingen går man hela vägen och bygger något annat än McÄckelben (för att citera Fuling) eller så gör man denna modellen.
En smal och övermotoriserad sak som din 126:a med R1-spis kommer nog vara livsfarlig hur man än gör så..

Du skulle alltså rekommendera att ha camberjusteringen i topplagringen? Det finns ju många bilmodeller som har camberjusteringen mellan nav o fjäderben men det är inget att satsa på tycker du? Detta är ju inte tänkt att bli nån vinnare på banan så därför satsade jag på MCpersonben! Mest för att det är enklare att bygga och dom flesta menade på att skillnaden mellan dubbla a-armar och MCperson ben är minimal när det gäller varvtider på tex en bana!

Jo lite halvläskig kan den komma att bli! Som en lådbil med motor(en ettrig sådan också)

Hur som helst så hittade jag några topplagringar från Volvo 850 som jag tänkte använda mig av!

MVH/Jon

Citera
Larsac
Båstad
Här sen Jan 2009

Nu är jag absolut inte någon expert,men ska inte den främre delen av länkarmen vara rätt så rakt in och den bakre luta bakåt,vid aceleration så vill främre delen av hjulet inåt och den bakre utåt,tryckande och dragande/Lars

Här sen Okt 2006

850 infästning (topplagring är det inte utan bara ett gummidampat fäste) borde lira kalas så länge du inte har den övre skruven på fjäderbenet tightad när du ställer toe. Dra åt den efteråt så slipper du spänning i gummibussningen.

Btw.... ditt toe-stag kommer du få laborera lite med både gällande längd och var du fäster det. Teoretiskt ska det ju sitta i linjen mellan inre infästning länkarm och övre MCPerssson.

Citera
JonR
Kungsör
Här sen Sep 2009

Trådstartare
Re:

ezroller skrev:
850 infästning (topplagring är det inte utan bara ett gummidampat fäste) borde lira kalas så länge du inte har den övre skruven på fjäderbenet tightad när du ställer toe. Dra åt den efteråt så slipper du spänning i gummibussningen.

Btw.... ditt toe-stag kommer du få laborera lite med både gällande längd och var du fäster det. Teoretiskt ska det ju sitta i linjen mellan inre infästning länkarm och övre MCPerssson.

Jaha jag trodde det kallades topplagring oavsett om det satt fram eller bak! Ja jag har funderat endel på det där före detta styrstaget, jag hade tänkt att göra klart alla infästningar först alltså, länkarm och fjäderbensinfästningen och ta styrstaget sist, ja det kommer kanske bli lite krångel o provmonteringar för o slippa bumpsteering!

MVH/Jon

Citera
ezroller
Här sen Okt 2006

Kan mycket väl vara så att det kallas topplagring.. bäst att inte svära på det..

Du kan kanske göra en tillfällig infästning för toe-staget som går att klämma fast med en tving och sätta i en gängstångstjofräs med skarvmutter eller vantskruv som du kan justera en massa och sedan sätta ett litet laser-vattenpass på navet och helt enkelt testa dig fram?
Jag tror man kan gissa på ett ungefär var det ska hamna om man ritar upp hjulupphängningen på papper och helt enkelt drar en linje mellan övre och nedre fästpunkter.
De spindlar som har styrarmen så att p-ändens kulas centrum hamnar i linje (i färdriktningen) med nedre spindeleleden har ju det bra förspänt; bara att sätta styrstagets inre led i linje med bärarmens infästning.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

JonR skrev:
...Hur som helst så hittade jag några topplagringar från Volvo 850 som jag tänkte använda mig av!...

Elastiska topplagringar; 'är ett säkert sätt att sabotera en bra dämpare.

/been there, done that

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ezroller
Här sen Okt 2006

Re:

ice skrev:
JonR skrev:
...Hur som helst så hittade jag några topplagringar från Volvo 850 som jag tänkte använda mig av!...

/been there, done that

Hur menar du nu? Att dämparen skulle gå sönder? Att dämpningen skulle bli knas på ngt sätt? De flesta bilar har en gummibussning i överändan. Denna kommer inte tillåta mycket rörelse i andra riktiningar än de som behövs för de vinkelförändringar som blir vid fjädringsrörelser.

JonR: gör infästningen av din "topplagring" för hur fjäderbenet står vid ride-height. Mao plocka bort fjädern och tryck ihop dämparen ca 33% (2/3 infjädring, 1/3 ut) med bärarmen monterad. Då får du reda på var fästet ska sitta. Du får givetvis mäta in camber ngt sånär.

Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005

Det blir brytkrafter i dämparen - och ska man ha såpass hårt gummi att man inte får en massa odämpad fjädring mellan bilen och dämparen, så blir det värre. Detta ger både friktion och slitage i dämparen.

Därför ledlager; stumma åt rätt håll, men ledar samtidigt lätt och fint.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
ezroller
Här sen Okt 2006

Re:

olofson skrev:
Det blir brytkrafter i dämparen - och ska man ha såpass hårt gummi att man inte får en massa odämpad fjädring mellan bilen och dämparen, så blir det värre. Detta ger både friktion och slitage i dämparen.

Därför ledlager; stumma åt rätt håll, men ledar samtidigt lätt och fint.

Det där är nog i hög grad beroende på utförandet på fjäderben/bussning. Original har i stort sett alla standardbilar den lösningen och det funkar i 30.000 mil... ledlager håller inte alltid så länge heller. Beror på om man lyckas skydda ledlagret från smuts/väta.

Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

ezroller skrev:
ice skrev:
JonR skrev:

/been there, done that

Hur menar du nu? Att dämparen skulle gå sönder? Att dämpningen skulle bli knas på ngt sätt? De flesta bilar har en gummibussning i överändan. Denna kommer inte tillåta mycket rörelse i andra riktiningar än de som behövs för de vinkelförändringar som blir vid fjädringsrörelser.

JonR: gör infästningen av din "topplagring" för hur fjäderbenet står vid ride-height. Mao plocka bort fjädern och tryck ihop dämparen ca 33% (2/3 infjädring, 1/3 ut) med bärarmen monterad. Då får du reda på var fästet ska sitta. Du får givetvis mäta in camber ngt sånär.

läste nyss i nån tråd här på rejsa att det var 2/3 ut 1/3 in
Edit: detta har jag bara läst, alltså har jag inte den blekaste om vad jag skriver

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

ezroller skrev:
........... Original har i stort sett alla standardbilar den lösningen och det funkar i 30.000 mil... .

Nu är det väl inte riktig det vi håller på med.
All odämpad rörelse är av ondo.

Citera
ezroller
Här sen Okt 2006

Re:

ButterflyRacing skrev:
ezroller skrev:
........... Original har i stort sett alla standardbilar den lösningen och det funkar i 30.000 mil... .

Nu är det väl inte riktig det vi håller på med.
All odämpad rörelse är av ondo.

Förvisso sant... Menade bara att problemet kanske överdriv..

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Lind4hl skrev:
läste nyss i nån tråd här på rejsa att det var 2/3 ut 1/3 in

Jag läste också det.
Jag har dock alltid gjort tvärt om.

Jag vet inte varför racebilar skulle ha mer utfjädring än in. Möjligtvis för att underlätta fjäderbyte..??

Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

Är inte det för att man inte vill flyga så långt i guppen ?

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

hauge skrev:
Är inte det för att man inte vill flyga så långt i guppen ?

Nja...så mycket gupp är det inte i racing.

och om det nu skulle vara det....så skulle inte jag vilja landa med löst hängande fjädrar...

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Re:

ezroller skrev:

Det där är nog i hög grad beroende på utförandet på fjäderben/bussning. Original har i stort sett alla standardbilar den lösningen och det funkar i 30.000 mil... ledlager håller inte alltid så länge heller. Beror på om man lyckas skydda ledlagret från smuts/väta.

En synpunkt som slår mig är att har man Öhlinare för 100000:- så vill man inte riskera dämparslitage.
Det gäller att få en stadig men ändå ledig infästning i racing.
mvh
Göran

Tips på vilken typ av länkarm som är hållbarast!
<<   1, 2, 3   >>
8981 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande