| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
hur mycket diffverkan är lagom?
|
3491 besök totalt |
|
Ibland tenderar svaren att bli lite väl tekniska och utsvävande, grundfrågan försvinner nästan i allt "svammel" Finns det inget lite enklare svar som passar oss newbies
Med "svammel" menar jag inte svammel utan "svammel" så missförstå mig nu inte
Jag funderar själv på att renovera min klump samt att höja diffverkan till 40%, så jag har tråden under bevakning men än så länge är inte jag klokare iallafall. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
|
diffverkan
40% verkar många som åker bmw och dylikt ha..... min bil har lite mer tyngd på de drivande hjulen och lite bredare bakdäck ,ganska lite krängningstendenser oxå..så min fundering är om det skulle göra att man kanske skulle kunna ha lite mindre diffverkan? mi bil är ganska lätt oxå.. 980kg om det ska tas hänsyn till... nu när jag provkörde med den diffen som sitter i "orginal" i lådan från grupp A imreza rallybil.. diffade nog väldigt hårt... så pass att man medvetet ville ta ut stora svänger vid typ korvkiosken så det inte tuggade i däcken.. samt vid acceleration vile den gärna understyra för att det "sköt på framåt" men vet ej hur mycket verkan jag har och vad man ska sikta på.. kanske räcker men 25%? om mina teorier längst upp i inlägget stämmer förståss.... annars får man gå på 40% som bmw-åkarna ofta har och verkar fungera.. vet nån vad andra bilfabrikanter har valt till denna typ bil.. typ ferrari,koeningsegg,lambo....inte rena racingbilar men en jämförelse mot tex bmw m3... _________________ emil andreasson |
|
Det är bara CGH som påverkar viktförskjutningen, krängning endast försvinnande lite.
Jag hade iaf försökt bygga chassiet och justerat fjäder/krängare så man kan klara sig i princip utan diffbroms. Du har ju känt vad som händer om man kör med för mycket broms, ingen chassiejustering i världen kan rädda det. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
![]() |
Skruva banåkabil
hur mycket diffverkan är lagom?
|
3491 besök totalt |