Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (28881 totalt) |
Re:
Jupps och i sportläget lär ungefär hälften av dom vara inaktiva. Eftersom jag bara komma att köra i det läget så borde man kunna ta bort en del. Har inte funderat så mycket mer på det just nu. Måste få breaken besiktningsbar. Sitter och kollar på annonser om det kanske dyker upp en prisvärd stol (Fia), ratt och bälte(6p). _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Re:
Aha. Har du mer info eller info om var man kan få mer info? Det jag har hittat är ganska ytligt. Som bl a att k-hämmaren fram är 28mm men i o m klockan och hydralcylindern som ersätter klapperstaget så motsvarar den orginalets 23mm men i visst läge så stängs den klockan av och då får man en betydligt styvare hämmare. Men det räcker inte helt i alla lägen så man får pumpa ut olja i fjäderklockorna för att hålla den plan. Jag ska ju inte köra med den som normalt. Har ju redan en Break till det. Så jag kan tänka mig en rätt modifierad fjädring om den bara är optimerad. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Upptäckte att jag lurades lite förut. Bara 2 st klockor med till krängningshämmarna.
Din tioende klocka är säkert anti sink. Jodå, finns en kanonhandbok som handlar om citroens olika fjädringssystem och liknande. Gratis att ladda ner är den också... http://www.tramontana.co.hu/citroen/ Lycka till! _________________ Daniel Gustavsson |
||||
Jaha, vad händer här då?
Inte mycket kan tänkas men tanken är att den ska rensas lite i veckan framöver samt ny stol, ny ratt och nytt bälte ska installeras. Kluring sker när det gäller aerodynamiken. Får se om jag kan få till finjusteringen av höjden. Då borde man kunna köra med den i lågt track-day-läge och använda förhöjt körläge som normalläge. Men nu ska det tydligen finnas en bugg i systemet just när det gäller Xantia och förhöjt körläge. ![]() Har kollat igenom hur det aktiva systemet funkar och det är lite synd att man inte kan styra k-hämmarna elektroniskt. Då hade det varit kul att kunna fixa egen styrning och ha en ratt på instrumentbrädan där man justerade balansen - överstyrt - understyrt. ![]() ![]() http://www.youtube.com/watch?v=09-C3 Kanske inte ska köra likadant med min... Än. ![]() Har kollat lite mer på tuben och hittade följande fina scen från filmen Taxi: http://www.youtube.com/watch?v=yypcy Gillar scenen där franska snuten hinkar Heineken samtidigt som de gör fartkontroll. ![]() Kanske inte ska blinga min lika överdrivet mycket men eftersom det är svårt att göra en sleeper så kommer det kanske finnas lite av ovanstående tendenser. ![]() Dagens meck består i att cadda lite elektronik som ska testas och användas i Cittran. Dels så blir det en liten mojäng som kopplas till tändningen med följande funktioner: shift light, launch control samt rev limiter. Det senare finns inbyggt i systemet så det behövs egentligen inte men kan vara bra att ha som en generell feature. Den andra mojängen ska kunna styra magnetventilen som i sin tur styr laddtrycket. Tydligen ska motorns mapp vara gjord för laddtryck upp till 1 bar men begränsar laddtrycket normalt till max 0.5bar (ungefär). Den andra mojängen ska fungera som en override till turbotrycksstyrningen från motorstyrningen. Bonnameck och sniktrimning i en skön kombination alltså. ![]() _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Eftersom ingen kunde hjälpa mig att svetsa stolsunderredet så fick jag göra det själv trots att jag måste vara sämst i världen på att svetsa med pinnsvets. Men det verkar av någon outgrundlig anledning ha gått rätt bra.
Två exempel: ![]() ![]() Här har jag hunnit blaska på lite färg oxå men svetsarna var välrensade för det. Verkar ha bränt igenom bra och det är svetsat på andra sidan. Resultatet blev så här fint: ![]() Dags att kolla på bältesfästen och rensa lite till i bilen. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Efter lite hjälp från Anders på Rallyshop i Hässleholm så har jag äntligen fått dit den nya ratten. Blev till att pilla bort en massa jux som hade med Airbagen att göra för att få det att fungera. Hade tänkt mig ett Momo-nav men de verkar inte gilla franska exklusiva bilar så det blev ett Luisi istället. Oxå italienskt. Ratt köpte jag beggad tillsammans med ett snap off kit för 1500kr. Navet kostade 600kr så det blev väl eg lite dyrare än jag hade tänkt mig men med tanke på att det är snap off så blev det ändå rätt billigt.
![]() ![]() Rattnav (ska ordna två skruvar till men de tar emot lite nu i styrpinnarna). ![]() Ratt (aka extranyckel). Hämtade mit Beltenick 3" 6-p-bälte oxå idag. Verkar vara helt ok. Ska försöka montera in det imorgon och sedan är jag nog nöjd med förarsituationen så länge. ![]() _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Re:
Nej ! _________________ Billy Savvidis |
||||
Jaha, bruksbilen har döden dött verkar det så att denna får användas som vardagsbil. Det har den gjort ett tag och har klarat av en resa till Nederländerna och tillbaka. På vägen tillbaka så började den läcka alienblod (hydralolja)... Kom hem och kunde köra om jag bara fyllde på lite då och då men det var lite oroväckande så en cittrafantast kollade på den och misstänkte att en av klockorna bak var lite dåligt åtdragen bara så det åtgärdades. Allting frid och fröjd någon dag innan den började pinka ännu mer olja än tidigare. Åter en tur till verkstaden där det visade sig att en del av hydralcylindern hade flisat sig. En ring som håller packningen mellan cylindern och klockan på plats. Efter lite mek med en nytillverkad laserskuren lös ring och bortslipande av den ursprungliga "ringen" så håller den tätt igen.
Nåväl. Nu är det vår och då gäller börjar det spritta i bilintresset igen så de senaste dagarna har jag kollat över bilbeståndet lite. Bakrutetorkaren med mekanik och lite plast på insidan av bakluckan har förpassats till sophögen och likaså antennen. Tänkte byta till sommardäck och kolla över bromsarna idag. Försökte monter solskyddsfilm så jag kunde hinka ur solskydden men jag verkar inte vara gjord för att hålla på med kn*lltejp. Blev inge bra så den revs bort omgående. En fundering som jag fick var om man kunde lacka överdelen av rutan på utsidan bara? Någon som har testat? _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Re:
Kul att läsa om bravaderna! ![]() Våtmonterade du eller torrmonterade du filmen? Torrmontering är ofta nära nog omöjligt, så prova våtmontering i sådanafall( massa ljummet vatten med en droppe diskmedel i). _________________ Måns Puur |
||||
Jag våtmonterade men det var till skillnad från utsidan svårt att få vattnet att inte rinna bort.
![]() Sen gjorde det inte saken bättre av att jag upptäckte att rutan har dubbelkurvatur. > ![]() Tur man är polare med en bilglasmästare. Ska terrorisera honom lite. ![]() Jag kunde inte hålla mig så jag slet ut baksätet. Dagens bild (hmm får nog rengöra linsen): ![]() _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Införskaffade en *bling* dumpventil och en *bling* pysventil. Det är nästan så jag skäms. Vad kommer att hända med mig nu? Kommer jag börja köpa spoilernytt? Kommer jag byta min Mayserhatt mot en keps? Kommer min suktan på Yokohama A048 att bytas mot 19" fälgar och kinesisk vulktejp? Frågorna hopar sig. Jag har oavsett tagit klivet in i ett nytt kapitel i mitt liv.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
För att kompensera lite för det skämmiga så har jag faktiskt införskaffat ett MS2.2 Ska bara byta mikrokontrollern mot version 2. Så pysventilen är bara tänkt att användas temporärt.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Efter att baksätet och hatthyllan (den var rätt tung) åkte ut så har det inte blivit så mycket.
Igår började jag lite igen. Vingen togs bort för justeringar. Ett lastnät sattes in som ersättning för baksätet. Två plastkorgar sattes fast med lastremmar så att man kan ha en del saker med i bilen utan att de ligger och skramlar för mycket där bak. Fästen till bältet har svetsats fast och bältet (4-p med möjlighet att köra 6-p) har monterats. Två distanfästen till vingen har tillverkats så att den numera sitter 25mm högre och 26mm längre bak. Den har dessutom ställts i en aning med aggressiv attackvinkel. Åsså har jag plockat ut bakre askkoppen. ![]() Invändigt återstår just nu inför säsongen att tillverka en ny del till instrumentpanelen så att den kan bli lite renare och så jag kan ha lite fler brytare och mätare i mittkonsollen. Samt att sätta dit brandsläckaren. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
Re:
Ahhh... ![]() _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (28881 totalt) |