Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 880 -03
<<   1, 2, 3   >>
12164 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13243



Mattias Hahlin skrev:
Jo en T5 låda eller hellre en T56 låda skulle vara nåt, vet du om dom har något yttre vxllänkage eller är det bara en spak rätt ur lådan?
Vad går en såna lådor på och var kan man hitta dom? det dräller väl inte av dom...


De har internt länkage.
Du hittar dem enklast på osbyskroten/camaroskroten eller så plockar du hem en via ebay
LT1 och LS1 lådorna är väl inga större problem att montera på.





fler bilder finns på min sida
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



T5-lådor har vi då och då.........brukar ta 6500-7500:- för en lös låda.

Novan har en Chevy BigBlock och Th 400 TurbOClutch.....alltså automat med svänghjul och koppling.

Jag har inte fått tummen ur och gjort en "Vår banåkarbil".....men ska fixa det.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Anders Jeppsson. bra bilder thumbs up visst är det där en t56 låda som du har i din pontiac?

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13243



japp!

mest på grund av att den var billigare än nya femväxlade (hållbara) lådor..
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jag tänkte uppdatera lite efter sommaren..
INGEN bankörning... för mycke strul och för lite tid.

Vinterns mek blir att bygga en ny framvagn och börja slipa på karossen, får se hur långt man hinner.. brukar bli mindre än man vill.

Så här såg det ut idag.



Finns mer bilder på min hemsida, under byggbilder.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Micke Fredriksson
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2295



FYYTUSAN!!!!!! Du är grym thumbs up
Denna bil kommer att bli SÅÅ läcker!!! Ruggigt exalterad över BMW fälgarna thumbs up
om du behåller lite av den framskärmsformen (med framhjulet i framkant) så förstärker du intrycket av att den har litet överhäng.. Den är nästan så snabb att fronten sträcker ut sig thumbs up Ta och kika på kolfiberpv:n- där ha de gjort detta trix. Ser riktigt bra ut! thumbs up
Hur har det gått med framvagns ritningarna? Det är bara att ringa om du vill bolla några ideér!!
Höres!

_________________
Datsun 240z vq35de
Escort MK1 cosworth turbo -68
Escort MK1 16v turbo+kompressor -74
Mride C42 TURBO sportscar
Mride T42 TURBO trike.
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Man tackar så hemskt mycke Micke.
Jo designen för skärmbreddarna blir svårt att få snyggt men man får väl spackla och slipa i några månader tills det blir bra..

Ringa och bolla ideèr gör jag ju nästan varje dag.... känns det som.. men det är ju kul att det finns hjälpsamma personer. thumbs up

Jag kan posta bilder på mina ritningar jag har gjort.

Det gick inte ett posta just nu så jag får göra det senare.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Här kommer lite bilder på framvagnsritningarna, lite svårt att fota pappersritningarna.. Om ni ser nåt som är galet så måste ni säga till

Framifrån


A-armsdesignen





Förra veckan åkte jag och "Chefen" åkte ner till ÖrnAlp i övik och handlade material till mitt framvagnsbygge, A-armarna kommer att byggas i titan så det blev 4m rör, lite svarvämne och plåt. det ska bli grymt kul att börja bygga..

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 479



ButterflyRacing skrev:

Muncie-lådorna är bra mycket hålbarare än tex. en T5-låda. Nackdelen är att dom inte är så lätväxlade.
och det är vridet som tar livet av lådorna.
Men idag är det ungeför samma pris på en Muncie och en T5a.......så du får väl ha ett par i reserv..
Feman är bra när man åker landsväg.......men på bana räcker det gott och väl med fyra växlar....jag har tre..

Sedan att gemföra en V8 med en liten turbomotor....det går väl inte.


Vår långlopps-volvo rullade (och rullar) med Muncie M22 låda i kombination med Volvos turbofemma (350hk/504Nm). Har bara gott att säga i ömdöme om denna låda. Billig i förhållande till alternativen vi hade och den visade sig vara mycket stryktålig. Tycker inte den var så svårväxlad, den hade en skön exakt känsla (iof har jag begränsad erfarenhet av andra "jänkelådor")

_________________
/Markus Lefors

Mx5 NB -99 Standard Cup
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Var du på Midlanda (nuvarande Härnösand Motorpark) med den förra året?
Var iallafall en svart 850 där som såg bakhjulsdriven ut

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Satan... blev två posts.. *Ta bort denna snälla moderator*

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Lefors skrev:
ButterflyRacing skrev:

Muncie-lådorna är bra mycket hålbarare än tex. en T5-låda. Nackdelen är att dom inte är så lätväxlade.
och det är vridet som tar livet av lådorna.
Men idag är det ungeför samma pris på en Muncie och en T5a.......så du får väl ha ett par i reserv..
Feman är bra när man åker landsväg.......men på bana räcker det gott och väl med fyra växlar....jag har tre..

Sedan att gemföra en V8 med en liten turbomotor....det går väl inte.


Vår långlopps-volvo rullade (och rullar) med Muncie M22 låda i kombination med Volvos turbofemma (350hk/504Nm). Har bara gott att säga i ömdöme om denna låda. Billig i förhållande till alternativen vi hade och den visade sig vara mycket stryktålig. Tycker inte den var så svårväxlad, den hade en skön exakt känsla (iof har jag begränsad erfarenhet av andra "jänkelådor")


Jo visst funkar Muncie lådorna, men jag ska laga Hurst växelspaksstället med uniballs.. för nu är det bara glappa stag med sprintar som vill lossna och de är ju inte så kul...

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Johan Mähler skrev:
Var du på Midlanda (nuvarande Härnösand Motorpark) med den förra året?
Var iallafall en svart 850 där som såg bakhjulsdriven ut


Jo jag var där.. Körde du också?
Hittils har det varit min första och sista på bana men jag hoppas att jag tar mig ut om inte alltför lång tid.
Till sommaren har vi vår Sjua klar hoppas jag så då blir det att köra den på Midlanda.

Bild från Midlanda


_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Jag var men bara som åskådare
Första gången för mig också i det avseendet
La märke till dig och din bi speciellt då det verkade vara "Ut och gasa som fan, sen iväg och meka" stilen thumbs up

Lite bilder från den dagen

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Spiidfriik
Piteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 293



Vill man ha 6 växlar (där endast 6:an är överväxel till skillnad från Corvettelådan) och hållbarhet för 1000+ Nm så passar Toyota Supras låda bolt-on på CSB. Det är bara 2 nackdelar... Den är svår att få tag på och dyr då man väl hittar en.

_________________
Daniel Sundström
Nissan Skyline GT-R R33 -95
Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94
Eagle Talon TSi AWD G1B
Aprilia RSV Mille R -02
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Johan Mähler skrev:
Jag var men bara som åskådare
Första gången för mig också i det avseendet
La märke till dig och din bi speciellt då det verkade vara "Ut och gasa som fan, sen iväg och meka" stilen thumbs up

Lite bilder från den dagen


Jo det var verkligen så... det var väldigt nära att jag inte fick köra alls pga oljeläckage från bakaxeln men lite drifting fick jag utöva innan det var dags att åka hem.

Jag tog mig friheten att lägga upp bilden som var på mig om det går bra.


_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Spiidfriik skrev:
Vill man ha 6 växlar (där endast 6:an är överväxel till skillnad från Corvettelådan) och hållbarhet för 1000+ Nm så passar Toyota Supras låda bolt-on på CSB. Det är bara 2 nackdelar... Den är svår att få tag på och dyr då man väl hittar en.


Det låter ju grymt.. Bolt on!!. thumbs up
Jag har funderat på olika växellådor och dom jag har hittat förutom Supralådan är Viperlådan och Tremec TKo600 lådan som är femväxlad och ska vara mycket kraftigare än viperlådan och lättare, kanske tillochmed billigare..

Växellåda och bakvagn kommer ganska långt ner på Prioritetslistan känns det som för jag har mycket att göra innan den går igen.
Bilen kommer nog inte att köras -05 alls.

_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678



Åfan, det kom med en på dig med
Kollade igenom dom men såg det inte.. hmm :P
Givetvis är det okej med tanke på det nöjde du spred dom stunderna du körde

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jag har suttit och fipplat lite med ett 3d program och fått fram a-armsdesignen.
Jag håller också på med en ritning på framvagnsgeometrin med alla mått och vinklar som kommer imorrn.




_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5853



Mattias Hahlin skrev:
Jag har suttit och fipplat lite med ett 3d program och fått fram a-armsdesignen.
Jag håller också på med en ritning på framvagnsgeometrin med alla mått och vinklar som kommer imorrn.





Liknar ju armarna till Seven bygget

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Jo jag har tagit mycket från dom, jag ska bara göra egna glidlager och fästet för undre spindelleden annars är de samma... förutom längden och materialval.... thumbs up

Här kommer framvagnsgeometrin..

Lite mått om det är svårt att se på bilden..
SAI 5 grader
Scrubb 44 mm
RC 100 mm
Längd övre 400 mm
Längd undre 460 mm


_________________
Mvh Mattias
FB: hahlinengineering
Camaro -69 och Volvo 142 GTR
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Volvo 880 -03
<<   1, 2, 3   >>
12164 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande