Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Märks viktförflyttningen?
<<   1, 2
2167 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

hovang skrev:
Andreas Lidström skrev:

Det är just sånnahär tolkningar som är så underbara med reglementen.
Bäst/roligast är det om man efter en avklarad säsong för in en massa förtydligande i reglementet, som ingen rört på 10 år, till året efter man gjort sin premiär... Ett mått på om man lyckats optimera... Iaf en hint.

Sånna förtydliganden finns det ju två sorter av; vet inte om jag vill vara den som är orsaken till exempelvis texten "antenner räknas inte som begränsningslinjer för karossen" (som lades till i nått reglemente härom året).

Hehe

Fast erkänn att det är lite småslugt att driva det till denna nivå för att tex kunna sätta på en bredare vinge eller vad man nu varit ute efter... Lite kul IMHo.

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Re: Märks viktförflyttningen?

Daniel Ekström skrev:
Har funderat lite på det där med att flytta bak batteriet i bakluckan.. märker man någon skillnad?

Låt oss säga att jag flyttar batteriet och monterar en motorhuv i glasfiber.. blir det en märkbar skilland då?

Vad väger ett batteri?

så det var några förvirrade frågor...

edit:
Skillnaden jag pratar om är alltså över-/understyrning

Pratar vi tävlingsbil så märks det mycket väl. När man lättar bilen så görs det oftast från torpeden och bakåt vilket kan rubba balansen.
I mitt fall så lättade jag en bil som från början hade 50/50 i viktfördelning. Numera har den 55/45 MEN...den är 260kg lättare och kommer att bli ännu lättare vilket innebär en enorm förändrig i beteende (positivt alltså). Min orginalhuv väger 23kg inkl. dämp matta. Batteriet vägde ca 17kg. Jag hjorde ny huv på ca 3kg, bytte ut batteriet mot ett mindre ca 10kg samt monterade det över bakaxeln i skuffen.
Alltså försvann det ung 40kg beroende på hur man räknar över framaxeln...

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Märks viktförflyttningen?
<<   1, 2
2167 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande