Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
R888 maxbredd på 9" fälg
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (7241 totalt)
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Det finns ju två olika frågor som i sig är intressanta att diskutera:

1. Vilken fälgbredd man ska ha för att få ut absolut max för en given däcksbredd (om man nu inte får köra med bredare däck eller inte kan pga utrymme i hjulhusen men fälgbredden spelar ju stor roll också)
Detta brukar vara den bredaste rekommenderade fälgbredden

2. Vilken däcksbredd man maximalt kan ha på en given fälgbredd och fortfarande tjäna grepp på det (dvs är det den maximala rekomenderade bredden eller smalare än så?)

Vilka däck man kan montera på en given fälg framgår av tillverkarens rekommendationer väldigt bra.

I ditt fall är den intressanta frågeställningen om det hade varit bättre greppmässigt att köra smalare än 265 på 9" fälgen. Att köra bredare är ju helt klart uteslutet. Att så pass breda däck inte är optimalt kan vi väl vara ense om men greppet blir sannolikt bättre än med 235 breda däck.

Själv funderar jag på att byta från 205 till 215 på min 7" fälg om jag kan tjäna grepp på det? De bredare däcken är trots allt dyrare så jag vill ju åka lite snabbare för att det ska vara värt det.

firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Enligt Nelzon på TWS så är 255 max på 9 tums fälg för R888. Bredare däck medför att stommen inte jobbar som den ska och nettoeffekten blir mindre gummi i backen vid kurvtagning (kanske bättre vid rakt fram dock).

Porsche 968 CS
Citera
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004

Jag kör Toyo R888 235:or nu på 9". Inte tyskstuk men kanske inget för den som parkerar tight mot trottoarkanten och är jätterädd om fälgkanterna.
Fungerar skitbra, jag kör hellre lite smalare än tvärtom.

El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re: R888 maxbredd på 9" fälg

GustafB skrev:
Mina framfälgar är 9" breda. Optimalt för detta borde vara 255 bredd, men vad sägs om 265?
265 R888 är egentligen lite för brett för 9" och borde rimligen ge sämre känsla och stabilitet, men tiotusenkronorsfrågan är just om det ökade greppet i 265 vs 255 är värt den sämre känslan

Jag har kört 265 och 255 på 9 tums fälg.
Det är inte optimalt med 265, men jag tycker fördelarna uppvägde nackdelarna markant med 265:or. Iallafall på 996:an.

Tydligen byter dom stomme vid 265 och det alltså är samma stomme som 285.

/Pete

Däck för banåka
R888 maxbredd på 9" fälg
<<   1, 2
8 besök senaste veckan (7241 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande