Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
AUDI-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4   >>
18778 besök totalt
Anton Johansson
Växjö
Här sen Jul 2008
Inlägg: 99



hejsan alla

jag har en fråga angående Audi S2, den gäller bak diffen. Drivaxlarna finns det ju att köpa sviktstål och knutar som är värre. Men efter det så börjar ju diffen ge vika och har hört att det ska vara för att difflocket på sidan inte klarar av påfrestningarna då det är gjutet och lagrar diffen, så den vrids sönder. är det nån som vet eller har tagit fram ett billet fräst lock som klarar dessa påfrestningar bättre?

Funderar på att höra med Ajden om att ta fram ett sådant.
finns ju många här som åkt med mycket effekt i audis som kanske kan hjälpa mig här.

Mvh Anton J

föresten Lind4hl vart har du köpt din bogser ögla?

_________________
Anton Johansson
Citera
Anton Johansson
Växjö
Här sen Jul 2008
Inlägg: 99



Dubbel

_________________
Anton Johansson
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2154



Dragöglan är från driftworks.com thumbs up

Ang. bakdiffen så vet jag inte om något lock till dessa som är av något bättre material. men du ska ha bra mycket effekt för att spräcka locket, om diffen är monterad rätt dvs. ?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Anton Johansson
Växjö
Här sen Jul 2008
Inlägg: 99



Re:

Lind4hl skrev:
Dragöglan är från driftworks.com thumbs up

Ang. bakdiffen så vet jag inte om något lock till dessa som är av något bättre material. men du ska ha bra mycket effekt för att spräcka locket, om diffen är monterad rätt dvs. ?


Precis

_________________
Anton Johansson
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2154




_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Känns lite som att det är ett icke problem. Iaf för mig.
Väldigt sällan som man rasar bakdiffen iaf vad jag får höra. Det tillfället som det kan hända är när man kör med diffspärren inkopplad med klistriga däck och höga hastigheter. Det som är lite synd med den diffen när man kör bana.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
psyco_man
Hällum
Här sen Maj 2006
Inlägg: 76



Svänghjulsdiameter

Undrar om det är någon som sitter på info om vad det är för ytterdiameter på audi svänghjul till 4,5 oc 6 cylindriga motorerna??

Är ute efter ytterdiametern på både svänghjulet och startkransen?

Vore enormt tacksam om det är nån som har den infon..

//Janne

_________________
Jan Ullström
Citera
calle_o
Gävle
Här sen Mar 2005
Inlägg: 4429



Re: Svänghjulsdiameter

Har tidigare mätt två VAG (VW & Audi) kuggkransar:
- motor AFB (2,5TDI -98) = ca 295mm
- motor AVF (1,9TDI -0?) = ca 295mm
Vet tyvärr inte hur mycket mindre svänghjulen var.

Annars så vet dom säkert det på forumet på http://www.nordicaudi.com/. Släng in en fråga där vettja!

_________________
Calle Olsson
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



EDIT: Problem löst. Hoppas jag.

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3005



Jag har gått och funderat över hur man enkelt kan uppgradera kränghämningsverkan på min Audi... De är en 100, 2.8Q -91a med C4 karossen.

Std krängaren fungerar ju som bärarm samtidigt... Var t ex S4ans grövre men med samma passning mot den bakre länkarmen? (Dom med V8 tänker jag på i första hand då, men Turbon kanske också hade grövre?) Jag vill inte sänka bilen även om det skulle vara ett enkelt sätt att få den att kränga mindre, men då den går som bruksbil är de bekvämt att de inte tar i överallt undertill, far har en likadan men en 94a med sportfjädrarna och den tar i under lite då och då! (jag har då med andra ord std höjd, eller terrängvänlig fjädring beroende på hur man vill se det )

Eller kan man styva upp std armen på något sätt? Bulta fast en u profil? :S Bak har jag inte kollat hur det ser ut, men även där skulle jag vilja styva upp en del...

Då busbilen inte kommer komma ut i år heller skulle de vart kul att rasta bruksen på konbana lite, men den kränger ju så gudförbannat! :P

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2154



Din krägningshämmare (fram) har nummer:

4A0 411 309 G och är 27mm

krägninshämmare för bilar med sportchassi:

4A0 411 309 K och är 28mm

Krängningshämmare bak :

4A0 511 409 B (står ej grovlek) samma på Audi v8 tyvärr.

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3005



1mm grövre alltså... Kan ju vara värt att forska i vad en sån kan tänkas betinga för ett pris i vart fall! Men jag är smålur på att min ska ha sportchassie redan... extramätarna finns (precis som på farsans) och han har lägre fjädring vilket ju brukar betyda sportchassie... hmmm... (Jag vet att mina är bytta nån gång i tiden nämligen...)

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2154



Re:

Cassius skrev:
1mm grövre alltså... Kan ju vara värt att forska i vad en sån kan tänkas betinga för ett pris i vart fall! Men jag är smålur på att min ska ha sportchassie redan... extramätarna finns (precis som på farsans) och han har lägre fjädring vilket ju brukar betyda sportchassie... hmmm... (Jag vet att mina är bytta nån gång i tiden nämligen...)


dyk under och mät

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
Matso

Här sen Dec 2002
Inlägg: 173



Re:

Lind4hl skrev:
börja med riktiga belägg, bromskylning och rätt teknik thumbs up


Lyfter ett gammalt inlägg i denna tråd....

Till just S4 Bit årsmodell 98 och 99 (tidiga 99or,dvs 99a) så finns det inga "riktiga" belägga att köpa - inget passar dessa ok. Från 99b och framåt finns det mycket att välja på men till dess tidiga bilar finns inget annat än orginal och EBC's green/red stuff... Kanske har det kommit något mer, det var ett par år sedan jag letade. Man hamnar alltså rätt snabbt i ett ok-byte om man vill förbättra bromsprestandan (och det behövs sannerligen).

_________________
Mvh
Mathias Södergren
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Flyttar över en frågan från Pierre.


--------------------------------------------------------------------------------

tjenna jag har en s4 avant 99 och jag fick ett kamremsras på den nu för ett par veckor sen men nu har jag en annan motor i den och helt plötsligt kommer inte laddtrycket direckt utan den segar långsamt upp till ca 2500rpm sen faan drar det! innan motorbytet trog det fullt vid 1800 varv! va faan kan det vara!? någon som vet! för övrigt laddar bilen bra inga bekymmer!

mvh pierre.


_________________
pierre freij

_________________
Citera
Corolla gtr
Norrahammar
Här sen Nov 2005
Inlägg: 239



Åh glömt denna tråd...

Jag slänger upp mitt problem och ser om någon kan CIS.

Min Audi vill inte gå normalt, problem är att den startar som vanligt men tomgången är ojämn och du kan inte gasa( du kan gasa det tar bara lååång tid att varva) känns som tändningen står fel fast den inte gör det.
Jag har mät på alla givare och grejor som Haynes har med och allt ok förutom de två under.
Jag har kollat med Motorgeek och 1 person säger att 2:an gör alla fel, 1 annan säger att du inte behöver den överhuvutaget.
De kostar för mycket pengar för att man ska chansa

De delar jag hittat som inte funkar är:
1 Frekvensventil...hjälper till att höja laddtrycket
2 Deceleration cut of valve...motorbroms, släpper ut lite luft innan luftmassemätaren=mindre soppa

_________________
Jonne Carlsson

Fiesta Xr2 113hk
Audi 100 2,2 TURBO Racebil 342hk
Audi 100 2,2 Quattro Avant 139hk
Mitsubishi Galant V6 163hk
Citera
Johan.N
Borås/Aplared
Här sen Feb 2006
Inlägg: 126



Solida subframebussningar till S4 B5 i sverige?

Hej på er. Jag undrar om det finns nån som vet om nån svensk firma som säljer solida alu.-bussningar till främre och bakre subframeen på B5:an? Det är lite brådis så jag vill inte beställa från USA nu i semestertider.

Mvh Johan

_________________
F.d. ROC-Audiägare
http://www.youtube.com/watch?v=_MleYugF12E
Såld
Audi A6 3.0 TDI Quattro -06
Audi A4 1.8 TQ-97
Audi A4-95

Johan Nilsson
Citera
trocade
Stockholm
Här sen Aug 2008
Inlägg: 717



Re:

Matso skrev:
Lind4hl skrev:
börja med riktiga belägg, bromskylning och rätt teknik thumbs up


Lyfter ett gammalt inlägg i denna tråd....

Till just S4 Bit årsmodell 98 och 99 (tidiga 99or,dvs 99a) så finns det inga "riktiga" belägga att köpa - inget passar dessa ok. Från 99b och framåt finns det mycket att välja på men till dess tidiga bilar finns inget annat än orginal och EBC's green/red stuff... Kanske har det kommit något mer, det var ett par år sedan jag letade. Man hamnar alltså rätt snabbt i ett ok-byte om man vill förbättra bromsprestandan (och det behövs sannerligen).


Har du kollat med PEAN om dom har något som passar?

_________________
Niklas Jonsson
Billös och klubblös
Citera
colan
västerås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 62



är det någon som har nå tips på Coilovers till en audi s2?

_________________
Niclas Collander
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008
Inlägg: 2154



Re:

colan skrev:
är det någon som har nå tips på Coilovers till en audi s2?


Prisklass?

vad ska du ha bilen till?

S2 coupe eller avant?

_________________
A l e x l i n d a h l
Citera
colan
västerås
Här sen Jul 2008
Inlägg: 62



coupe
bana lite gata på nätterna
inte sjukt dyra kanske

_________________
Niclas Collander
Citera
Skruva banåkabil
AUDI-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
<<   1, 2, 3, 4   >>
18778 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande