Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (63798 totalt) |
Lägger in en bild på mina däck som jag kört med sen början på 90 talet, dom är ursprungligen från 60 talet, och har använts för att köra formelbil (formel ford ??) på isbana.
Det är 1200 per däck, greppet är enormt på ren is, men värdelöst när man kommer ut i snön. På sidan av dom står det Dunlop racing CR70, ismönstret är regumerat på. ![]() _________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Mina däck vart aldrig klara förra vintern, men nu börjar de ta form:
Ingredienser: 4st nya Colway 185/55-15 ![]() 780kr värt av skruvar, brickor & muttrar från www.skruvospik.se ![]() skruvdragare, batterier, vulklösning m.m ![]() Alla skruvarna penslas med vulklösning innan för att täta: ![]() M6x30 skruv, med 1x16mm bricka i de yttre raderna, & 1x19mm bricka i de tre inre raderna. ![]() 1x19mm brick på utsidan för mindre flex. ![]() Påbörjat, men mkt kvar: ![]() Första däcken halvfärdigt: ![]() När alla däcken är klara så kommer jag slipa skruvändarna lätt med vinkelslipen för att vässa dem _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Re:
Men hur fungerade då dessa? Skuvarna lär ju vika sig direkt? Finndubb ser ut såhär, med dessa på cross/enduro bettar de nästan bättre än asfalt. ![]() ![]() _________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||
Re:
funkar finfint, då skruvarna sitter innefrån o inte bara i klacken som finndubben. Men dessa är till en minicross, tror ej det funkar i längden till storcrossar. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
En recension på dina isdäck till bilen ser jag gärna Kristian! Går i samma tankar själv. Vart köpte du colway däcken?
|
||||
Re:
De köptes av en bekants bekant, de hade visst legat rätt länge så de är rätt hårda. Såg det som så att ju tjockare gummi = bättre stabilitet & mindre risk att bultarna böjs ju. Däcken borde komma att testas inom nån vecka eller så. _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Finns det bild på använda egenbultade isdäck?
Vore intressant och se hur stålet håller emot efter några mil på is... Trots allt blir dom ju kallare och mer spröda.. Krisitan, Grymt jobbat med dina! Ska bli intressant och höra hur de greppar ![]() _________________ Edvin Eminovic |
||||
Re:
Tackar ! Här bl.a:
_________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Samt här finns e hel del tester av olika varianter:
http://www.garaget.org/forum/viewtop _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Re:
Du som verkar ha lite koll. Vad borde jag ha för däcktryck i däcken på leksaken jag köppte av dig? _________________ Tobias Olofsson 0703101373 Dj_totten@hotmail.com http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing |
||||
Re:
den väger ju bara 380kg... hmm svårt att säga, men 2 kg minst väl ? De skall ju inte krängas av eller tryckas ihop av en fet sladd. ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Hej!
Jodå. Det är ett däck som rullat några mil. Kommer inte riktigt ihåg om det där är däcket som pajade. Hade slagit en skruv snett utfrån hålet så det var 1,5hål, det höll inte så länge, kanske bara 4-5mil. Men skruvarna ser likadana ut fortfarande trots betydligt fler mil på isen. Jag kör med en lätt effektsvag bil så det kanske beror på det,men det tror jag inte. Siktar på att ha de där däcken bak på en Honda Civic 89 i år. Och 14 tummare fram. _________________ Per Ferm |
||||
Kristian: Du skulle ha lagt dom 5-4-5-4... istället för 5-5-5-5... för då hade du fått nio dubbrader nu har du bara fem. Spelar nog iofs ingen roll men det är alltid bra att sprida ut dubbarna över hela bredden.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Re:
japps, men jag borrade ett hål i varje "klack" istället för bästa möjliga stabilitet för skruvarna.
15-20cm är vår gissning utan att ha kollat ännu _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 5 besök senaste veckan (63798 totalt) |