| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
4WD för bana?!
|
<< 1, 2, 3 >> 9736 besök totalt |
|
Re:
Finns det någon svensk ÅF för sånt här tro? Har hittat en i australien men det känns lite väl långt bort. Dieseldoris plöjer lite väl mycket i vinterväglaget som vi har nu.
_________________ Daniel Backstig Klassikern - BMW 2000 1969, retroracing månne? |
||||||||||||
|
http://www.ace-competition.se/index.
De har så vitt jag vet även hjälpt haldex med utprovningar och långtidtester på uppgraderingarna. Under flik Haldex finns för de olika generationerna Haldex. Även Gen 4 skall nu enl utsago finnas klar för leverans, 3 lägen med fjärrkontroll! Porr..... Kan bara starkt rekomendera Haldex uppgraderingen, jag fick en ny bil. Kommer personligen med ett kommande "något" uppgraderat chassi få TTn till gränsen för överstyrd. Borttagning av främrekrängare, clubsport edition på dämpare med en hårdare fjäder setup, stumma länkarmsbussningar och ställbara topplagringar. Sedan kan jag nog inte göra mer för att få mitt lilla svin att ploga mindre.
Men summa summaram hitills så har Haldex varit den förändring som gett mest förbättring av egenskaper på bana. Rekomendation, har du haldex=TJÖÖÖP! _________________
|
||||||||||||
|
Re:
det är det också, bara att Audi fortfarande marknadsför sina bilar med quattro. orginala quattro systemet är med ex. 01E lådan, dvs med torsen diff osv. Från och med ca 99 och framåt _tror_ jag Haldex kom (vår A6-97 hade "riktig" quattro, och den modeelen fanns till -99) sen kom haldex, dock marknadsförs dom somsagt fort. som Quattro (OBS! säger inte att Audi lurar folk. då dom får kalla det vad som helst men nyare quattro system har inget med det gamla "riktiga" systemet.)
_________________ A l e x l i n d a h l |
||||||||||||
|
Re:
om vi ändå ska sabba tråden rejält. Alfa 156 Q4, tvärställd mtoor med Torsen C. Förvisso endast dieslsnurra, men den gick fint runt Ringen i somras, i ösregn... Ursäkta ordbajsande
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||||||||
|
Re:
Är inte syncro och quattro bara benämning för att bilen är fyrhjulsdriven? VW = Syncro eller 4motion Audi = Quattro _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||||
|
Jo fast Syncro betecknar viskodiff, sen med Haldex heter de ju... öööh.... 4Motion! (eller inget mer än bara "R32", "R36" ibland väl?)
otroligt soppigt är det iaf, det finns VW med audi-torsen-grejer som heter syncro och massa Audisar med Haldex som heter Quattro... Undrar om det finns någon VW med torsen som heter 4motion också bara för att fullborda virrvarret. Och någon Audi med syncroviscodiff? Men du är ju inne på helt rätt grundlinje. Men lite blir det i mitt huvve iaf.
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||||||
|
Re:
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||||
|
Re:
mmmm, TGB11...
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||||
|
Re:
Det är väl bara på blöt blankis man har nytta av allhjulsdrift när man ska svänga? De som kör fort på bana med Imprezor, EVos och Cossies har väl oftast massor av effekt eller enorm modifikationsgrad. Jag provade dock Särås gamla 993 Carrera 4 i konbana och den var enormt trevlig. En sån kan jag nog rekommendera om man nödvändigtvis vill ha drivaxlar i överflöd. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||||
|
Då ja själv kör en Evo 3 på bana så kan jag iaf uttala mej om den!
KÖR du den inte i kurvorna så får du en understyrd bil som känns ganska orolig framtill! Däremot när du har lärt dej så kommer du ha grymt roligt med den! Jag har coilisar o stag överallt i min som förmodligen hjälper till att styva upp bilen hyffsat. Men som BOFH skriver tidigare i tråden så blir bromsarna lätt varma! Smälte mina belägg o spräckte skivorna på sviestad i höstas och då va de grejjerna bara inkörda! RSen är ju lite lättare och med bromskylning och XP10or lär det gå att bromsa väldigt väldigt många varv. En ännu lättare och nästintill exakt likadan bil är ju Evo 1 RS som jag själv försöker hitta o anpassa till bankörning
Angående subaru som oxå togs upp tidigare så känns min polares GT och min Evo3 GSR som helt olika bilar! Hans bara understyr hur man än kör och han har coilisar och stag i sin med. Det var min lilla syn på det.
//Pontus _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||||||||
|
Kör EVo 1 på bana med coilisar och R-däck och nu med Cuscodiff i fram och bilen är nu otroligt snäll i kurvorna och går dit jag vill men normalt är de understyrda. Gammelevon är ju billig i inköp men kan kosta högar med pengar att få ordning på innan man är nöjd om det vill sig illa, har själv fått renovera massor genom åren. Dock finns det en hel del prylar till dem som inte är så dyra och bra fart på motorn går det att få utan större ingrepp.
Kör med originalskivor som suttit på bilen i säkert 3-4 år och ännu inte tagit slut och de höll även för 3 rediga pass på Kinnekulle i år, till dessa körs det nu Carbotech XP8 runt om och jag har inte upplevt några kylproblem ännu och bettet i dessa belägg är riktigt fint. Dock finns det ju banor som är hårdare på bromsarna än Kinnekulle. _________________ Christian Eriksson Sveriges snabbaste "gammelEVO" i Bilsport Superstage 2004-2005. |
||||||||||||
|
Re:
Sant. De första hade öppna diffar med klo-koppling i mitten och bak. Version 2 fick Torsen center men behöll öppen/klo bak. Version 1.5, som satt på V8 hade Torsen center och Torsen bak. Sen försvann klon bak och ersattes med ABS-antispinn... Sen har det sett ut så fram till idag... Generellt när det gäller Audi, de är stabila i drivlinan men bockiga. Man måste lära sig att lura systemet lite för att få flyt. Vidare gäller att alla VW/Audi med längsmonterad motor har Torsen baserat system (förutom de tidigare då som hade klo) - Passat eller A4, A6, 100, 200 osv... Haldex funkar över förväntan tycker jag - men jag trodde iofs det skulle suga purjo totalt innan jag provade det. För Gen1 Haldex gör säkert uppgraderingen endel, men den kan inte göra underverk. Hur man än vänder och vrider på det, om det inte finns en hastighetsdifferens mellan fram och bakhjul så kommer bilen vara framhjulsdriven - detta GÅR det inte att ändra på med vilken Haldex uppgradering du kan hitta... Well, iofs, det finns ju uppgraderingen där man tar bort elektroniken - då blir bilen 50:50 hela tiden, dvs som en tidig Audi med centern låst. Det funkar säkert bra rakt fram och på is - men för att få det att funka på bana så måste man jobba med chassie setupen rejält (kolla hur en STCC A4Q såg ut när den gick genom böjjarna - stum i centern och spole bak men åkte skjortan av allt och alla trots 60kg straffvikt!). Haldex 2 och den där remote historen kan nog funka bra - här har man en acc som bistår med tryck och man är inte längre beroende av att vänta på framhjulspinn (som ju är det som bygger tryck i Haldex 1!). Personligen är jag supernöjd med min Golf 4-mo - V6 och 4wd är svinroligt på snö/is - och det funkade över förväntan på Kullen! Personligen skulle jag gå på en Alfa 155Q4 (billig, samma innehåll som Integrale!!), en Integrale eller nån Subaru/Evo - de känns roliga, lätta och billiga... Visst, de kräver underhåll och lite modd, men allt du kör på bana kommer behöva det.... Ska jag nångång bygga en isbil, och det ska jag ju, så blir det en 155Q4 - inte snygg, men.... well, oväntad liksom! _________________ Henrik Eriksson Sluta jiddra, börja rejsa! |
||||||||||||
|
Jag misstänker att en del råkar ut för understyrning vid byte till hårdare fjädrar/krängare, kanske blir än viktigare med vad man har för diffar då? Nu ska jag ta årets första provtur på snö
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||||
|
Väldans vad folk hade åsikter om detta? MER MER MER!
Jag hade en Audi 80 Quattro -83 med en femma på 136 pigga hk, som skulle ha låsbara diffar i bak och mitt. Men det fina vakumsystemet funkade aldrig. Men det gick brett på isarna ändå, och ljudet mmmm! om det inte framgick så är jag inte rik, och tänkte mig prisklassen ungefär som en EVo III RS. Framförallt att den inte har NÅGON lyx alls i bilen (asfaltsmattor, A/C osv) vilket jag inte vill ha. Kan man slippa att skrapa asfaltsmattor och inhalera thinner så gör man ju det, eller thinner kanske har en skön effekt?
Ren och skär rejsbil ska det vara! och då känns det lite väl saftigt att köpa en t.ex. ny R32 och strippa den på "all onödig vikt". De pengarna har jag verkligen inte. Men jag önskar jag hade Fortsätt ändå och tipsa om alla bilar i alla prisklasser för "plötsligt händer det" kanske?
Vad menar du Henka med att 155 inte är snygg? Den är ju styggsnygg! Alfa har många coola bilar och jag har sett en Q4 och blivit kär en gång i tiden, men dessa bilar finns det inte så mycket kunskap om och inte så mycket eftermarknadsprylar till, som andra märken. Vet att Cosworth-bilarna är bra och att motorn sitter hyfsat bra, och detta hade ju kunnat vara ett bra alternativ om jag inte hade varit allergisk mot just Ford (och Mercedes). Nissan Pulsar GTi-R har jag funderat på länge men det är lite för kort hjulbas precis som Mazda 323, och Skyline väger ju oftast 1400-1500 kg, vilket är mycket mer än EVon som väger runt 1220. Till de som har kunskap om tidiga EVo-bilar, vad skiljer I, II och III åt förutom utsidan? Gärna detaljer kring drivlina och chassie
_________________ Björn Lövdahl |
||||||||||||
|
Re:
Jag hade för mig att det fanns en beskrivning här: http://www.wroom.org/evoclub/ men den hittar jag inte nu. Min förra fru har en EVo I och jag fick mycket bra hjälp av folk på det forumet när tändning och växellåda havererade. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||||||||
|
Mitsubishi Lancer Register - Model Comparison
http://www.lancerregister.com/mlr_sh Mitsubishi Lancer Register - Evo Essentials (PDF) http://www.lancerregister.com/art_ev Edit: Kommer inte ihåg exakt vad men jag har för mig att det i vissa fall skiljer en del mot svensksålda evomodeller. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||||||
|
Evo1-2= Mindre turbo och lägre komp samt på ettan så är länkarmar o dylikt lite annorlunda mot 2-3.
Evo 3 har ju då mer HK och högre komp samt större turbo. TD05H 16g BIG heter den och 1-2 har TD05 16G bara. Tyvärr är kolvarna felkonstruerade ifrån fabrik i trean så har du otur som jag hade så spricker ringlandet och du får riva allt o bygga om
Finns massa info på evoclub.nu om du vill läsa mer! //Pontus _________________ Pontus Sandahl Mitsubishi Lancer Evo III Certifierad bilvårdsnörd www.cdbilvardsprodukter.se Mantorp 1.33.8 (Evo 3) |
||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
4WD för bana?!
|
<< 1, 2, 3 >> 9736 besök totalt |