Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lacka broms-ok, vad håller?
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (31385 totalt)
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Johan6504 skrev:
Har nu varit i kontakt med två företag som pulverlackar och de bekräftar att pulverlack normalt sett inte klarar höga temperaturer bättre än våtlack. Det finns tydligen värmetålig pulverlack men jag har ännu inte hittat någon som erbjuder detta i några attraktiva färger...

Drog iväg ett mail till http://www.weirdperformance.se/ för att höra vad de har att säga om det hela...

Fick svar från Leif på Weird Performance och han säger att original-oken är lackade i en värmetålig pulverlack som dock bara säljs i större mängder. Kvar är väl bara att prova med en 2K-lack eller typ Folia tec... I mitt fall lutar det åt Standox med deras klarlack kristall klar i tunna lager...

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Jag har lackat detaljer som blir varma med VHTs gjutjärnsgrå. Den färgen är helt underbar och biter sig fast i det mesta.
I januari ska jag slänga på färg på bromsoken också, har redan gjort ett. Först grundar jag med etsande grundfärg som jag torkar i ugn på 120° för att baka ut kemikalierna. Därefter kommer de få VHT-färgen, eller Pontiacblå motorfärg som även denna härdas i ugn.

Skulle det fastna bromspartiklar i färgen sen, kommer jag kalla det för patina.

EDIT: VHT gjutjärnsgrå finns på centrumklumpen nedan;
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

FoliaTec har jag god erfaranhet av. Nu har inte min gått på bana men bromsarna har for sure gått varma mer än en gång. Efter tvätt så ser de inte så mycket sämre ut än de gjorde när jag lackade de och det är nog banne mig 5-6 år sen nu.

Ni har varit inne och nosat lite på vinyl i denna tråd... Finns det värmetålig sådan för loggor eller bränns den bort på studs?

Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

NEo skrev:
FoliaTec har jag god erfaranhet av. Nu har inte min gått på bana men bromsarna har for sure gått varma mer än en gång. Efter tvätt så ser de inte så mycket sämre ut än de gjorde när jag lackade de och det är nog banne mig 5-6 år sen nu.

Ni har varit inne och nosat lite på vinyl i denna tråd... Finns det värmetålig sådan för loggor eller bränns den bort på studs?

Hej
Angående vinyl så finns det flera som säljer värmebeständig sådan på ebay och liknande. Har inte hunnit testa själv ännu men det verkar inte vara något problem med dessa när jag frågat på andra forum...

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
firefish
Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

+1 för hammarlack. När jag fixade till mina ok läste jag vitt och brett om vilken färg jag skulle ha och naturligtvis så finns det lika många absoluta sanningar i det här ämnet som inom alla andra områden av vår fantastiska hobby. Till slut tröttnade jag och körde med hammarlack (svart) med motiveringen att "det går ju alltid att göra om senare". Än så länge fungerar det bra och ser man till priset och hur lättarbetad färgen är så kan jag inte annat än rekommendera den.

Porsche 968 CS
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Eftersom ingen verkar veta hur en 2K-lack verkligen beter sig tänker jag göra ett experiment. Tänker lacka ett antal provbitar och utsätta dom för olika temperaturer och se hur de reagerar.

Angående hammarlack så vet jag att det inte fungerar speciellt bra vid högre temperaturer. Jag lackade några glasfiberdelar som skyddar driv-axlarna i motorrummet på 355:an och de gulnade redan efter några veckor! Kör man svart spelar det kanske ingen roll men silver funkar dåligt när det blir varmt...

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Johan Christensson
Lund
Här sen Jun 2005

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2131&postdays=0&postorder=asc&highlight=m%E5la+bromsok&start=21

Skrolla ner till Klas NSX svar.

Har fått mina bromsok målade hos en firma med matt 2K lack. Efter en säsong ser dom likadana som när jag hämtade dom.

Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

Johan Christensson skrev:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=2131&postdays=0&postorder=asc&highlight=m%E5la+bromsok&start=21

Skrolla ner till Klas NSX svar.

Har fått mina bromsok målade hos en firma med matt 2K lack. Efter en säsong ser dom likadana som när jag hämtade dom.

Låter ju lovande med Standox, nu skall ni se vad ugnen här hemma klarar och vad färgen säger då ;-)
Tack för länktipset! :-)

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Körde ett test med Foliatec idag men är inte helt nöjd med resultatet. Att pensla på det ger en någorlunda blank yta men inte riktigt den finish jag önskar. Provade att späda den och spruta den men det gav inte den blanka ytan som när man penslade, flöt ut lite för dåligt. Nästa försök blir med Standox standofleet, hoppas att det ger bättre resultat... Får köra några vändor med prover i ugnen och se om det håller...

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Lackat med Standox Standoflet, dekal och klarlack återstår...

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Dekaler på plats nu återstår frågan om man skall klarlacka eller inte. Dekalen ser ut att sitta riktigt bra och motståndskraften mot repor och kemikalier är mycket bättre på den röda topplacken...

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Re:

Johan6504 skrev:
Lackat med Standox Standoflet, dekal och klarlack återstår...

samt att byta luftningsnipplar och förbindelserör.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Förbindelserören är bytta och inlackade, så som jag vill ha det men nipplarna skall bytas...

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Provmonterat efter att ha lagt på klarlack. Har börjat titta på detaljerna för hållaren men behöver bromsbeläggen innan jag kan göra den slutliga designen...

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

läckert thumbs up

hur maskerade du kolvar och damasker?

Kristoffersson Engineering
Citera
Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

PerKr skrev:
läckert thumbs up

hur maskerade du kolvar och damasker?

Med vanlig maskeringstape och en vass kniv.

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Re:

Johan6504 skrev:
Provmonterat efter att ha lagt på klarlack. Har börjat titta på detaljerna för hållaren men behöver bromsbeläggen innan jag kan göra den slutliga designen...

URTJUSIGT!!! =)) Standox Standoflet, är det någon särskild bromsoksfärg? Vart köpte du? Vad ska den klara för temperaturer? Vad för klarlack hade du till det där? och slutligen... Vad för material på dekalerna? =)

Jäkligt snyggt blev det!

Johan6504
Göteborg
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Re:

NEo skrev:
Johan6504 skrev:

URTJUSIGT!!! =)) Standox Standoflet, är det någon särskild bromsoksfärg? Vart köpte du? Vad ska den klara för temperaturer? Vad för klarlack hade du till det där? och slutligen... Vad för material på dekalerna? =)

Jäkligt snyggt blev det!

Tackar :-)

Standox är ett av många tillverkare av billack, det är inget speciellt med just denna färg mer än att andra verkar ha använt just denna för sina bromsok med gott resultat. Hur väl de tål bromstemp får framtiden utvisa ;-) Standofleet (2K HS Topcoat) är deras lösningsmedelsbaserade färg och jag använde en RAL kulör som hette 3002-GL Karminorot, den stämmde bra med original färgen på brembooken.

Klarlacken heter kristall och är av den lite "blaskigare" typen, enligt säljaren. Vi valde denna för att den går att lägga tunt och det borde kunna minska effekten av färgskiftning om den gulnar något vid högre temp.

Köpte all färg hos Lackman.se i Göteborg.

Dekalen som är fånigt tunn värmetålig vinyl, troligen inte tunnare än ett lager färg fick jag från ebay och en säljare som heter vehiclevinyls.

Ferrari 430 Scuderia -08
Porsche 911/991 GT3 -14
Volvo S90 T8 -18
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Jag gjorde ett test där jag lät min blästrare lackera framoken i vanlig 2k. Bakoken blev blästrade och spraymålade med högtemperatursfärg från corrostabil.

Efter den gågna säsgonen som har innefattat två bandagar och ett antal slalomkörningar så är framoken fortfarande som nylackade. Bakoken däremot har börjat rosta och se tråkiga ut. Lite tråkigt men nu vet jag till nästa gång. Får väl ta ner dom nästa vinter och göra om.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Re:

Cédric skrev:
Jag gjorde ett test där jag lät min blästrare lackera framoken i vanlig 2k. Bakoken blev blästrade och spraymålade med högtemperatursfärg från corrostabil.

Efter den gågna säsgonen som har innefattat två bandagar och ett antal slalomkörningar så är framoken fortfarande som nylackade. Bakoken däremot har börjat rosta och se tråkiga ut. Lite tråkigt men nu vet jag till nästa gång. Får väl ta ner dom nästa vinter och göra om.

La ni klarlack på också? Inte dragit sig åt det gula hållet?

NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

Dags att lyfta denna igen. =) Hur har era lackade bromsok klarat säsongen? Glömde ärligt talat bort tipsen jag fick i denna tråd och har köpt Foilatecs svarta färg igen. Tänkte att man kanske skulle be en lackerare blanda den och trycka i den i sprayburk istället så man inte penslar på den. Eller så penslar man på den och våtslipar den till fin finnish.

På det behöver jag en flerfärgad dekal och är la lite inne på att göra schabloner och lacka den, inte helt säker än dock.

Frågan nu är om någon testat att klarlacka uppe på foilatecs färg?

Skruva banåkabil
Lacka broms-ok, vad håller?
<<   1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (31385 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande