Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken diffbroms
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (8048 totalt)
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Pär H: Nog känns det lite konstigt det där med namnet! Samma andra initial också!

Jag har suttit och administrerat lite och klämt ur mig lite spekulationer emellanåt och känner väl att lite sova skulle göra gott också.

Men jag är rätt säker på att TorSen/ATB är rent passiva mekaniska system.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

www.torsen.com fanns denna bild:
http://www.torsen.com/images/u.special1.jpg

...samt:

".....
What happens when I have a wheel in the air?

As mentioned above, the Torsen differential is a torque multiplier. The Torsen requires some type of resistance or friction in the system to function properly. A wheel in the air provides zero torque or friction on the system and as the Torsen multiplies the available torque, zero, by its TBR, the end result is still zero. In response to this, we developed the Torsen T-2R with pre-load to combat those wheel in the air situations.

...."

...dvs i princip samma utsaga som i FSN:s citat, så det är väl bara att acceptera antar jag?

...Men jag får inte ihop det med min egen begränsade erfarenhet och vittnesuppgifter bl.a. i den andra difftråden. Inte heller hur det skulle funka mekanisk.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

lyfter en gammal tråd...

visserligen en fruktansvärt dålig bild,

men kan detta tänkas vara en torsendiff?

Hur testar man om en sådan diff är frisk (den kan monteras i en bakaxel för att testas). Borde man inte kunna vrida på pinjongen och hålla emot på ett hjul? Eller var det inte så enkelt?
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:
beepbeep skrev:
Jag vet inte hur det är med framhjulsdrivna bilar men på bakhjulsdrivna så är Torsen och liknande "kugghjulsdiffar" inte att rekomendera på bana.
Dom låser helt enkelt upp vid inbromsning så man får en dansande bak, dessutom släpper dom så fort man lyfter ett hjul från marken...

Är du helt säker på det där sista, med att alla "kugghjulsdiffar" släpper helt om innerhjulet lyfter?

Som säkerligen står i någon av de tidigare trådarna har jag inte haft några sådana tendenser eller problem med min quafie

Har den greppat så kan innerhjulet lyftas upp, den fortsätter greppa tills jag mer eller mindre slutar svänga/släpper gasen eller har hjulet uppe i sekunder

Inga som helst konstigheter vid inbromsning.

Lund
Här sen Feb 2003

Anders Jeppsson skrev:
lyfter en gammal tråd...

visserligen en fruktansvärt dålig bild,

men kan detta tänkas vara en torsendiff?

Hur testar man om en sådan diff är frisk (den kan monteras i en bakaxel för att testas). Borde man inte kunna vrida på pinjongen och hålla emot på ett hjul? Eller var det inte så enkelt?

Ingen som kunde svara på detta?
Citera
Skruva banåkabil
Vilken diffbroms
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (8048 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande