|
Forelli
Helsingborg/Helsingfors
Här sen Feb 2009
Inlägg: 9

15 Apr 2010 22:09
Re:
Rka skrev: | Har beställt OZ Alleggerita HLT (4st 18X9,5 ET35) till min M3 E46.
Hoppas dom ska ska dyka upp i morgon. Tror det blir helt ok... |
ojdå, varifrån har du hittat sådana? På deras hemsida verkar ej finnas något dylikt? Inte bredd, bultmönster eller ET?
Size Holes Pcd Et Weight
8x17 5 100 48 6,98
8x18 5 130 57 7,72
9x18 5 130 43 8,25
10x18 5 130 65 8,78
11x18 5 130 63 9,55
http://www.ozracing.com/at-team/wheels/racing/alleggerita-hlt/en
_________________ Niklas Forsell
e46 M3
|
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336

15 Apr 2010 23:04
Re:
Forelli skrev: | Rka skrev: | Har beställt OZ Alleggerita HLT (4st 18X9,5 ET35) till min M3 E46.
Hoppas dom ska ska dyka upp i morgon. Tror det blir helt ok... |
ojdå, varifrån har du hittat sådana? På deras hemsida verkar ej finnas något dylikt? Inte bredd, bultmönster eller ET?
Size Holes Pcd Et Weight
8x17 5 100 48 6,98
8x18 5 130 57 7,72
9x18 5 130 43 8,25
10x18 5 130 65 8,78
11x18 5 130 63 9,55
http://www.ozracing.com/at-team/wheels/racing/alleggerita-hlt/en |
Köpte dom av min lokala däckhandlare. Som jag förstod det så görs fälgarna efter beställning.
Går man in på specialfälgars hemsida så finns iaf 9.5 X 18
http://www.specialfalgar.se/f%C3%A4lgar/sortiment/2010-oz-msw/OZ-Alleggerita-HLT-Titanium-Tech.aspx
Bultcirkel 5/120 ska inte heller vara några problem att fixa. Däremot så hade jag inte så mkt att välja på gällande ET35. Men å andra sidan är det rätt optilmalt ET för M3 e46.
Uppdaterar tråden om jag får några problem med fälgarna.
_________________ Erik Fornå
BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
|
Mikael_S
Genève
Här sen Mar 2006
Inlägg: 203

Namndispens

16 Apr 2010 15:38
Re:
Forelli skrev: | Mikael_S skrev: | Team Dynamics gör ju racefälgar till en massa serier (bl.a. BTCC och BMW Championships), de kanske har något passande: http://www.teamdynamicsracing.com/competition_wheels.htm
De verkar göra modeller som inte är visade på hemsidan, t.ex. för nya Boxster Racing serien i UK. Kan vara värt att slå dem en signal kanske. |
Team dynamics Pro Race 1.2 är "endast" 9" breda vilka jagklassar som för smala... Men kanske de har något under disken som skulle passa! |
Mailade just med Justin på Team Dynamics och de har inga 9.5" x 18" för E46 M3. Så här skrev Justin (återgivet med hans tillstånd):
Justin på Team Dynamics skrev: | We do not make the Pro Race 1.2 in 9.5x18, it is only available as 9x18 at a cost of £185.00
We can also do the Pro Race 1.3 in 8.5x18 and 10x18. This would mean you can have a staggered fitment which will suit the car better. 8.5x18 front £175.00 and 10x18 rear £240.00 |
och lite senare:
Justin på Team Dynamics skrev: | You can use 235, 245, 255, 265 or 275 on a 9" wide wheel, so a 265 is perfectly ok. However the tyre manufacturers will have lists for recommended and permissible rim sizes. For example a 265/35 R18 has a recommended rim width of 9.5 inches but it is permissible to run this tyre on any rim from 9 to 10.5 inches wide. It is best to check with the manufacturer of the tyre you are going to use.
The Pro Race 1.3 is available from ET15 to ET65. There are some gaps in this offset range but most offsets can be achieved. We have experience of fitting 10x18 to the rear of this car, with an offset of ET20>ET25 but we have never supplied 10x18 for the front. For this we would need some dimensions off you for the clearances to the strut etc, but even then I would think it will still sit outside the wheel arch. |
Han säger även att de kan göra lite på priserna beroende på hur många set som beställs.
Jag kanske skall tillägga att jag har absolut ingen koppling till Team Dynamics, har bara fått för mig att de gör en bra produkt.
_________________ Mikael S
|
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336

22 Apr 2010 21:59
Skrev att skulle återkomma om jag fick problem med mina OZ Alleggrita, och problem är vad jag har
Efter en viss försening, så är sista budet att 2 av fälgarna inte gått igenom bes. vid tillverkningen i Italien.
Eftersom fälgarna görs på beställning, så lär det dörja innan ytterligare 2 dyker upp...
Ingen som är intresserad av gruppköp gällande APEX fälgar som jag skrev om tidigare i tråden?
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=903665#903665
För mig är APEX ett riktigt bra alt. till OZ Alleggrita HLT. APEX är ungerfär lika lätta som OZ, och minst lika snygga i mitt tycke. Dessutom är det något lägre pris på APEX..
Lätta racefälgar 18 X 9,5 med ET 35 till BMW verkar inte helt lätt att få tag i...
_________________ Erik Fornå
BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
|
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336

19 Maj 2010 14:35
Senast ändrad av Rka, 19 Maj 2010 21:01, ändrad totalt 1 gång
Efter lite strul, sitter nu mina OZ Alleggrita där dom ska...
Riktigt överraskad hur bra fälgarna gjorde sig på m3:an
Ca 4kg/hjul lättare bör bli märkbar skillnad...
Lyckades klämma dit 16mm spacers bak. Fram är det inga problem att få dit 10mm spacers, börjar dock utan för att se hur bilen uppför sig på bana.
_________________ Erik Fornå
BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
|
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1103

19 Maj 2010 14:48
Var är bilderna då?
_________________ Joh@n M@hlst3dt
|
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336

19 Maj 2010 21:16
OZ Alleggrita HLT 9,5X18 ET35 16mm spacers bak
Yokohama A048 265/35/18
Ingen vidare bild med den får duga så länge..
_________________ Erik Fornå
BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
|
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278

20 Maj 2010 08:47
Ser sjukt bra ut Erik. Nu får man pressa egna pärlan för att hänga med gissar jag
_________________ Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
|
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336

20 Maj 2010 11:18
Tackar
Är riktigt nöjd med fälgarna.
Hade svårt att bestämma mig mellan 9.5 och 10" breda fälgar. Det är möjligt att ett 265 däck sitter bättre på en 10" fälg, vikt pris och risken att det skulle ta i någonstans, gjorde att jag valde 9,5".
Nu har jag även lite större möjlighet att labba med spacers...
_________________ Erik Fornå
BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
|
M3Carbon
Tomelilla
Här sen Aug 2007
Inlägg: 278

20 Maj 2010 11:37
9.5" är nog ganska bra faktiskt. Jag körde själv med 265'or på 9" fälg förra säsongen med bra resultat. Lite konstigt slitage men ingenting som störde. Hade nog själv valt 9.5" i fram och 10" ibak för att få ner lite mer pulver i backen. Kör själv på TOYo 255/35 runt om iår på 9" och har lyckats hyvla någon tiondel redan på knutan (med lite hjälp av Thed Björk iofs).
_________________ Pontus Oldberg
Ring Knutstorp - 1:07.8
Sturup Raceway - 1:10.6
Mobil: 0768 582240
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare

20 Maj 2010 13:09
Re: Fälg och ET till E46 M3
Björn Fehrm skrev: |
4: Vilket ET måste man ha för att klara skärmar och TUV? Ca 35 fram och 20 bak verkar vara standard på 3dje parts fälgar som ligger på 9,5 till 10 tum, CSL standard är 8/47 och 9,5/27. Kan man ha ET35 runt om, då får man inte maximal bredd bak men kan skifta hjul som man vill? Är denna breddning inåt okritiskt bak?
|
Jag försöker reda ut vad de två originalfälgarna till CSL'en hade för dimensioner och vilken modell som var med rdäck. Jag har försökt googla fram info men har taskiga googleskills idag De dimensioner du nämner, vilken CSL-fälgvariant (och däck) gällde det för?
_________________  Magnus Thomé
|
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1103

20 Maj 2010 13:18
Re: Fälg och ET till E46 M3
Magnus Thomé skrev: | Björn Fehrm skrev: |
4: Vilket ET måste man ha för att klara skärmar och TUV? Ca 35 fram och 20 bak verkar vara standard på 3dje parts fälgar som ligger på 9,5 till 10 tum, CSL standard är 8/47 och 9,5/27. Kan man ha ET35 runt om, då får man inte maximal bredd bak men kan skifta hjul som man vill? Är denna breddning inåt okritiskt bak?
|
Jag försöker reda ut vad de två originalfälgarna till CSL'en hade för dimensioner och vilken modell som var med rdäck. Jag har försökt googla fram info men har taskiga googleskills idag De dimensioner du nämner, vilken CSL-fälgvariant (och däck) gällde det för? |
CSL:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/Coupe/Europe/M3_CSL-S54/LHD/N/br . . . .
36 11 2 282 650 81/2JX19 ET:44 Important! See information in the TI-column.
2 12.626 kg / 27.836 lb
_379.31 $469.24
36 11 2 282 999 91/2JX19 ET:27
2 13.790 kg / 30.402 lb
_396.55 $490.57
Se även ZCP aka Competition Package som gick att beställa till den vanliga M3:an:
http://bmwfans.info/parts/catalog/E46/Coupe/Europe/M3-S54/LHD/N/browse . . . .
Bakfälgen är samma. Kolla konstapeln, har kört 9,5" M Cross Spoke 163 bakfälg runt om.
_________________ Joh@n M@hlst3dt
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare

20 Maj 2010 13:27
Hittade dessa dimensioner för de speciella CSL-fälgarna med Michelin Pilot Sport Cup
8,5x19 ET38
9,5x19 ET27
235/35ZR19
265/30ZR19
_________________  Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare

20 Maj 2010 15:36
Summerar de olika buden för CSL som vi hittat:
Bak:
9,0 ET 27 (competition package & CSL)
9,5 ET 27
Fram:
8,0 ET 47 (competition package)
8,0 ET 44
8,5 ET 38
_________________  Magnus Thomé
|
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1103

20 Maj 2010 17:00
Re:
Magnus Thomé skrev: | Summerar de olika buden för CSL som vi hittat:
Bak:
9,0 ET 27 (competition package & CSL)
9,5 ET 27
Fram:
8,0 ET 47 (competition package)
8,0 ET 44
8,5 ET 38 |
Kolla mina länkar Magnus, 9,5" och ET 27 för CSL och ZCP är OEM-data för bakfälgen.
_________________ Joh@n M@hlst3dt
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare
_________________  Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare

21 Maj 2010 20:34
_________________  Magnus Thomé
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare

21 Maj 2010 20:41
om jag nu inte förrän nu lärt mig hur man läser fälgbredd (pinsamt men sant) så skulle det vara såhär då gissar jag:
Bak:
9,5 ET 27
Fram:
8,0 ET 47 (competition package)
8,5 ET 38 (nån framgooglad källa på inturnätt, kan ju vara helt fel)
8,5 ET 44 (CSL)
_________________  Magnus Thomé
|
Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008
Inlägg: 336

23 Maj 2010 22:19
Re: Fälg och ET till E46 M3
Björn Fehrm skrev: | Jag tänker köpa mig en E46 M3 Cabrio som ska funka som både egen bil och club-race bil. Familjen vägrar att acceptera den trånga std M3an, när jag förslog cabrio gick det :-), det har sina konsekvenser, den väger 160kg mer än Coupen, kräver däck med lastindex över 90 som jag förstår.
Detta är första E46an M3an, det kanske blir en till mer optimerad coupe sen, vi får se. Det innebär att det jag köper nu ska kunna leva ett tag och duga på en mer optimerad bil, jag flyttar över grejorna då.
Jag har bestämt det mesta som ska uppgraderas, här det som är relevant för däck och fälg val:
- coilover KW V3
- camberplattor och stag, -3,5 fram och -2,5 bak
- krängare, börjar med std (27 och 21,5), sen nog en H&R 30mm fram om det behövs.
- CSL skivor fram, carbotech fp8 eller likvärdigt.
- club-race däck R888, byter till standard däck för dagligt bruk.
Kruxet är nu fälgar och däcksdimensioner för R-däcken, för dagligt bruk används det som sitter på vid köp. Bilen köps och regas i Tyskland först, ska sen regas om till södra Frankrike. Därmed behöver jag TÜV godkännande för allt jag gör utöver std, vad som krävs för Frankrike vet jag ej men antar att det som är ok för Tyskland är ok för Frankrike.
Jag har läst nästan alla trådar här om M3or och däck mm, men det är inte klart vad som är max vad man kan ha. Jag skulle vilja ha 255-265 runt om för bästa grepp och neutral bil, vill helst slippa olika dimensioner fram och bak både för fälg och däck. Går man på 18' så finns R:åttan i fler dimensioner (från 225 till 295 med både 255 och 265 som möjliga för en E46 runt om, för 19' så finns bara 235 och 265).
1:a frågan då: Är samma dimension fram och bak en bra strategi?
2: ska man gå på 18' eller 19' fälg? Hur mycket begränsar 18' möjliga bromsuppgraderingar framöver? Ger 19' nån fördel i väghållningen (jag skiter i looks:-)), annars är det bara dyrare och mer begränsande vad gäller däck.
3: Har förstått att man ska ligga på eller när 10 tum för 255/265 R:åttor (10,5' är det nästan inga som har, begränsar fälgvalet radikalt), går 10' och 265or in under framskärmarna med ovan nämda camber utan problem? Bak?
4: Vilket ET måste man ha för att klara skärmar och TUV? Ca 35 fram och 20 bak verkar vara standard på 3dje parts fälgar som ligger på 9,5 till 10 tum, CSL standard är 8/47 och 9,5/27. Kan man ha ET35 runt om, då får man inte maximal bredd bak men kan skifta hjul som man vill? Är denna breddning inåt okritiskt bak?
Som sagt många frågor, men då jag köper allt nytt och marknaden in Tyskland har en uppsjö med fälgar till M3 så gäller det att välja nåt som är både brett men också som passar utan strul. Jag är inte ute efter att köpa en superlätt=dyr fälg till R-däcken, en TUV godkänd sportfälg får duga, del ligger på ca 200-250Euro fälgen.
Tacker för råd. |
För att återgå till Björns frågor, så borde jag valt att ange spec. av chassiet som grund till val av mina fälgar 18 X 9,5 ET35 (265/35/18 däck)
Fram -3,3 camber bak -2,2. Bilstein PSS9 med lite hårdare fjädrar.
Tycker camber nämns allt för sällan när det talas ET på diverse forum.
Utifrån min setup går hjulen fritt med bred marginal utan spacers.
Kör för tillfället med 16mm spacers bak.
_________________ Erik Fornå
BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
|
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42362

Forumägare

24 Maj 2010 08:37
Re: Fälg och ET till E46 M3
Rka skrev: |
För att återgå till Björns frågor
...
|
Sorry för trådkapningen och min förvirring. Men lite E46-relaterad info var det ju hopppeligen.
Håller med dig fullständigt om camber!!!! Bara så lite som 0,5 grad mer negativ camber ger massa mer plats mot skärmkant. Om det dessutom är så att man flyttar topplagringsinfästningen fram för mer camber så förlorar man ju inget utrymmme på innersidan så det blir en hel del totalvinst på fälg o däcksbredd. Bak vet jag inte hur det ser ut men gissar att mer camber inte stöter på patrull alls på insidan ÖHT?
_________________  Magnus Thomé
|
Joan
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1103

24 Maj 2010 08:51
Re: Fälg och ET till E46 M3
Magnus Thomé skrev: | Rka skrev: |
För att återgå till Björns frågor
...
|
Sorry för trådkapningen och min förvirring. Men lite E46-relaterad info var det ju hopppeligen.
Håller med dig fullständigt om camber!!!! Bara så lite som 0,5 grad mer negativ camber ger massa mer plats mot skärmkant. Om det dessutom är så att man flyttar topplagringsinfästningen fram för mer camber så förlorar man ju inget utrymmme på innersidan så det blir en hel del totalvinst på fälg o däcksbredd. Bak vet jag inte hur det ser ut men gissar att mer camber inte stöter på patrull alls på insidan ÖHT? |
Bak ska man nog åka jättebrett för att få problem. Eller helt fel ET. Det finns hur mkt plats som helst med 265:or som de flesta verkar köra med r-däck bak.
De flesta vill ju köra samma runt om, jag själv ser då bara fördelar med det.
Finns ju jänks som kör 275 eller även 285 runt om så uppenbarligen går det ju med rätt ET.
_________________ Joh@n M@hlst3dt
|
|