Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9608 besök totalt |
Re:
För att behöva använda vänsterkanten behövs det bra med fart eller att man missar lite. I annat fall är det bara en senväg. _________________ ![]() |
||||
Hatten av för en mycket sjuk körning, varvtid & bil - dock är rekordet en tid som man kan "bortse" i från enligt mig då bilen inte är en bil som går att registrera, en bil som tillverkas i endast 29 exemplar för dom rika (pris 1.3 miljoner pund) som "tävlingsköra" på bana - med andra ord så kan man jämföra den med en ren tävlingsbil likt lemansvinnaren 2009 mm mm som garanterat skulle bättra på denna bils tid rejält - men hur som sjukt ballt!!
![]() _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||
Re:
Strax över 7.30 fullvarv är det snabbaste som 2 olika förare mäktat med utöver HD's banrekord på 7.49 satt i början av 1990 talet, annars ett fåtal förare på tider mellan 7.30-8 min BTG!! _________________ Patrik Fürstenhoff High Level of Sweden |
||||
Varvrekord?
om man nu skall jämföra med bilar som baseras på serietillverkade bilar så klassar väll alla bilar in från GT1-reglementet? Tex Corvette Z06, Aston DB9, Maserati MC12? Finns det några officiella tider med dessa bilar från Nordslingan eller är det så att Ferrari är dom första med likande bil som har kört ett fritt flygande varv på den här bansträckningen? Jag såg länken först på Bytbil.com där de jämför varvtiden med Covette ZR1 och Nissan GTR, känns som lite orättvist. Jag väntar nog på ett klockat varv med den gatreggade 599 GTo innan jag lyfter av hatten men jag kan väll säga att jag redan håller en hand i kanten ![]() Tänk att Stefan Bellof drog till med 6:11 för 27 år sedan! Han fick nog hålla hårt i hatten (Ratten)!? ![]() _________________ Tintin K Subaru Impreza PSE -05 SÅLD! Renault Clio 16V -92 Blivande trackdaybil (Det tar sig!) Volvo C30 1,8 F (Som i fjuttmotor!) Tjänstepulkan II |
||||
Re:
Hur fort har du kört på ringen med din steg1 STI och hoj? |
||||
Är det någon som kommer ihåg vad som hände med Bellof på Spa lite senare ??? Fullt klok vill jag inte kalla honom även om han inte körde som en ![]() _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||
Re:
Vilken riktigt snabb förare är fullt klok? ![]() _________________ Axel Tanner |
||||
Var det inte Bellof som körde ihjäl sig i första backen på Spa?
Jag tror att det blev trångt i backen och han hamnade utanför spåret, eller så var det den vanligaste orsaken i den backen? De gånger som bilar åker av i den backen så beror det oftast på att bilen bottnar ur och aerodynamiken under bilen tappar sin kraft. Alltså en kombination av övermodig förare och för mjuk bil. När bilen bottnar ur så kommer ingen luft in till tunnlarna vilket gör att det finns ingen fart på luften under bilen och det blir som en "stall" som flygplanen får när planet faller som ett löv. Jag har hört att den kurvan är den mest krävande i hela F1 serien eftersom att det inte går att justera bilen som det krävs om den ska fungera på övriga banan, den suger helt enkelt andan ur både bil och förare. Jag åkte moppe runt den banan och det är bra mycket brantare än man tror, det gick inte fort iallafall! ![]() _________________ Tintin K Subaru Impreza PSE -05 SÅLD! Renault Clio 16V -92 Blivande trackdaybil (Det tar sig!) Volvo C30 1,8 F (Som i fjuttmotor!) Tjänstepulkan II |
||||
_________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Lite OT, men incidenten mellan Bellof och Ickx finns på tuben. Bellof förvänatde sig antagligen att Jacky skulle backa av och släppa förbi honom, men så skedde inte. Bilarna touchade och gick av banan till vänster, Bellof in i en ett betongfundament under läktaren och Ickx högre upp mot krönet.
En del har genom åren kritiserat Ickx som vållande till olyckan men av bilderna att döma så tar han kurvan precis som man ska. Man viker in ganska tidigt och tangerar kerbsen på vänster sida innan själva kurvan, vilket inte lämnar plats åt nån som vill om till vänster. Detta visste Bellof, liksom alla andra förare naturligtvis om. Ändå försöker han sig på en omkörning där. Idioti! |
||||
Re:
Det var ett intressant spårval. Det ser ut som om det går fort och han har ca 140 i vMin. Skall pröva det vid tillfälle. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
_________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||
Re:
Haha, jo såg nu att dom bilderna också visade båda bilarna. La inte märke till siffrorna på sidan då bara ![]() _________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||
Re:
Den lär ju inte klara 95dB iaf.... ![]() ![]() _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99 ![]() |
||||
Re:
![]() |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 9608 besök totalt |