Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 11294 besök totalt |
Nu har jag varit ute och
![]() But first things first: Reläet jag byglat är kallas "key operated supply relay". Det är ett relä med 4stift varav två är grova. Verkar vara ett specifikt alfa relä på 50A med nummer 161.00.40.089.00. Behöver ha tag på ett sådant. Nån som har eller vet var man köper? Har insett att jag inte ens vet var man köper reservdelar... Efter detta gick jag på tipsen jag fått här i tråden. Jag gjorde rent spridarjordpunkten men tror inte det var problemet. Jag kollade över insugningsgummin och fick se att slangen mot luftburken halkat av. Jag hade haft av denna för att testa med startgas vid tidigare tillfälle och fått olja på slanganslutningen. I kombination med att gummit verkar lite gammalt/stelt/kort så hade den halkat av på undersidan och där sög det således tjyvluft. Jag gissar att det var detta som orsakade felet på slutet. Tusen tack för alla tips och att ni delar med er av era lärdomar! ![]() Körupplevelsen var väl sådär måste erkännas. Finns mycket som måste åtgärdas, men det är ändå kul att man efter 11år kan ut och köra sånär som på ett relä och några timmars pulande. Det klonkade i bakvagnen när jag körde över potthål, eljusteringen av stolarna funkar ej, höger elspegel likaså, takluckan går tungt och lite dålig ordning på listerna runt den, c-lås på en bakdörr kass, elhissar bak har jag inte fått att funka osv osv... Växelspaken upplevdes som värre än klyschan "röra i en gryta". Är de sådana? Blir inte mycket mera mek med bilen nu då jag har ett garagebygge att prioritera. Får ta tag i det till hösten istället. Under tiden kan man ju läsa in sig på vad som bör göras på dessa bilar och fundera ut lämpliga modifieringar. Kanske tom köpa på sig lite delar... Tips på lämpliga modifieringar/uppgraderingar mottages tacksamt, även länkar till lätt banmoddade 75:or är intressant för inläsning. Hoppas den fungerar i morgon också! _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
Re:
Får du ström till styrningen av relät då, så du inte skyller på relät om den inte får matning. Handlare http://www.alfapower.nu/viewthread.p Det gör inget om du har luftläckage innan LMM, det är från lmm till cylindern det behöver vara tätt. Kika alla projekttrådar (tex raukster) så hittar du mycket banåka-mods _________________ Peter Strandberg Alfa Kombi |
||
Re:
Har inte kollat detta dumt nog av mig, har bara förutsatt fel på reläet. Kollar i morgon. LMM sitter väl i luftburken? Har inte kollat, men såg ut som ett sådant kontaktstycke som skulle passa tyckte jag. Om jag har fel där bör det innebära att jag inte "lagat" bilen utan att det glappar nånstans och det råkade fungera idag. Det klart, nämnda jordpunkt kan ju ha påverkat också. Hmm... _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
Tips från coachen: Kolla ALLA vita kontaktstycken under instrumentbrädan. Inte alls sällan dom har kontaktresistansen från helvetet -> bland annat problemen du beskriver. Kolla speciellt den som sitter ovanför gaspedalen.
LMMen är flappmätaren som sitter på luftburken på spjällsidan. Edit: Man kanske kan svänga förbi i samband med det sedvanliga besöket på Westom i början av Maj? ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Re:
Bilen har startat två dagar i rad nu. ![]() Du är såklart välkommen hit, men om det är för att titta på bilen blir det värre då den är på kärran nu på väg bort. Men du får gärna komma hit som fogsvansförare eller kanske singelskottaringenjör. ![]() _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
Delar som behöver skjuts.
Som tidigare skrivits står bilen stilla och väntar. Ägaren är som vanligt taggad och har luskat fram ett par tuffare stötfångare som behöver skjuts från Solna/Sthlm till Gelleråsen på lördag. Finns det någon här som kunde ta med dessa till KGA mot betalning? Tips på lämpliga personer tas också emot tacksamt. _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
Tiden räcker aldrig till...
Denna bilen har blivit ståendes orörd. Jag startade den i höstas och flyttade den men inget annat. Har flera projekt och framförallt ett husbygge framför mig så... om någon skulle vara sugen att köpa den får den nog gå. Jag har samlat ihop: Skärmbreddare och kjolar från 3,0 MT Motor steg1 bakfjädrar Torsionsstavar 27mm Bertone kulleder till casterstag 2 gula Koni bakstötdämpare Allt säljes förhoppningsvis lite smidigt för 5000kr _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
Re: Tiden räcker aldrig till...
Huset är inflyttat men eftersom bilen är såld behöver jag inte längre: MT Motor steg1 bakfjädrar 2 gula Koni bakstötdämpare Lägg ett bud på detta och befria mig från en kasse grejor i mitt garage! _________________ Markus Johansson BMW M3E46 ESS BMW 2002 |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 11294 besök totalt |