| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur långa fjädrar ska jag ha?
|
2 besök senaste veckan (4613 totalt) |
|
Nu har jag provat med lite lugn gatkörning vilket såklart blev lite obekvämare än tidigare, men absolut inte så illa som jag befarat.
Jag ökade iallafall returdämpningen bak till max för där kändes den gungig jämfört med fram, där jag ställt in på max med en gång. Med max dämpning bak kändes den mer harmonisk. Jag fick ett tips om 140 fram och 120 bak, men då lär det bli en trailer queen och det vill man ju inte, för till träffar kör man!
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
Hmm jag skulle inte gå på mer än 100N/mm fram. Hmm nu lite beronde på vikten på bilen iof. Bak: Hmm, vad är MR??? ooooooooooOMMMMMMM jag mins rätt är MR ca = 1 120N/mm är JÄÄÄÄÄÄÄÄÄTTTTEEE hårt, halvera minst. Vild gissing 40-60N/mm är nog vättigt. Jag åker 60N/mm bak med MR=1 på 1020kg bil, ca 60/40 (fram/bak). Ca fram 87N/mm på hjulet fram, ger ca 99N/mm fjäder med MacÄckelben En tanke/test: Slalom, släpp på bakdämparna. Om snurring händer. Meddela GÄRNA hur det går. _________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Jag kan genast meddela att jag redan förra året släppte på bakdämparna eftersom jag snurrade i konbanor, men tyvärr snurrade jag vidare. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
|
och nu kan jag meddela att bilen gick mycket bra med de nya framfjädrarna!
Från att ha gått på tre hjul i varenda kurva så ligger nu alla hjul i backen förutom vid riktigt kraftiga lastväxlingar, då känns det att det går på tre, eller rättare sagt, det känns när det fjärde hjulet når mark igen.
Det var vid rundvändningen i A-sprinten det märktes mest med de nya fjädrarna. Tidigare har den plågat gungat ner över yttre framhjulet, nu låg den som det uttjatade strykjärnet. Kanonbra! Vad gäller stötdämparinställning bak så fick jag ställa på det mjukaste (jag kan alltså bara ställa returdämpning) eftersom den annars blev lite orolig bak. Så... 100 N/mm fram med max dämpning och 20(?) N/mm bak med dämpningen på minimum verkar funka fint trots en del tvivlares ord. Den kanske skulle gå ännu bättre med hårdare fjädrar bak, det vet jag ju inte, men någon gång kanske jag testar.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
|
Nisse, tack för infon.
Jag hör vad du säger, har uppleft samma sak själv, men förstår inte riktigt varför. Bilfa... borde inte betesig som den gör
NÄÄÄÄÄÄÄÄR, jag väl kommer ut så har jag NUUUU loggningsutrusting, vidokomra mm för att ta reda på vad o varför. Och har bra koll på fjädrar, krängare o stötdämpare ser ut vad gäller otimaldämping o fördeling bak o fram mm. _________________ Johan Sjölinder |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur långa fjädrar ska jag ha?
|
2 besök senaste veckan (4613 totalt) |