Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
BMW M3 E36 , Nu blir det stabilt som fan ! :)
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (26203 totalt)
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Haha ja Fredrik ser glad ut , han drack nog lite av den :P

Idag blir det att måla klart hela buren och sen börja riva bort fronten så jag får bort AC skiten som sitter där , har även ett mindre servo spill som kommer behövas fixas , sen får bil el experten komma o reda upp kablarna

Kristianstad
Här sen Jun 2006

Angående hjälmen kan du köpa dem lite var som tex:

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/helmets eller varför inte G/A som ligger utanför Hässleholm? Nära & bra om du vill testa all utrustning också, handlade där när jag körde Gokart back in the days.

http://www.ga1.se/bilsportshjalmar/integralhjalmar-c-212-1.aspx Vill du sen bli unik så har du ju en lokal tallang utöver det vanliga i Hanaskog om du kan övertala honom att lacka. Sist jag var där så höll han mest på med dekaler men han var riktigt grym när han målade MX & Gokart hjälmar till oss - Hanadesigns

Trevlig snubbe, kör ut & prata med honom så kan du se vad han kan göra också.

Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

nojas skrev:

http://www.demon-tweeks.co.uk/motorsport/helmets eller varför inte G/A som ligger utanför Hässleholm? Nära & bra om du vill testa all utrustning också, handlade där när jag körde Gokart back in the days.

http://www.ga1.se/bilsportshjalmar/integralhjalmar-c-212-1.aspx Vill du sen bli unik så har du ju en lokal tallang utöver det vanliga i Hanaskog om du kan övertala honom att lacka. Sist jag var där så höll han mest på med dekaler men han var riktigt grym när han målade MX & Gokart hjälmar till oss - Hanadesigns

Mest Bang for the buck är ju hjälmarna hos Rallyshop kan jag tycka, Om man inte ska handla utomlands!
Ga har aldrig varit billig på märkesgrejor tyvärr.. Dock på deras "egna" prylar är han ganska billig men för udda grejor enligt mig.
Och motivlackering har vi ju utanför dörren ( Fjälkinge ) Emma Wastring www.airbrushdesign.se
Grymt duktig tjej!

Peter @ norreskog . com
Citera
nojas
Kristianstad
Här sen Jun 2006

Re:

Piddan skrev:
nojas skrev:

Mest Bang for the buck är ju hjälmarna hos Rallyshop kan jag tycka, Om man inte ska handla utomlands!
Ga har aldrig varit billig på märkesgrejor tyvärr.. Dock på deras "egna" prylar är han ganska billig men för udda grejor enligt mig.
Och motivlackering har vi ju utanför dörren ( Fjälkinge ) Emma Wastring www.airbrushdesign.se
Grymt duktig tjej!

Smaken är som baken, hos G/A kan han åtminstone testa hjälmarna innan köp sen är Rallyshops utbud tämligen begränsat för att uttrycka det milt. Men jag håller med, kolla utomlands, blir billigast så.

Motivlackering med airbrush som du länkade är för mig något som hör hemma på lastbilar om ens där utan att för den delen klanka ner på någons estetiska talang. Smaken är ju som sagt som baken.

kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Efter en lång dag fick jag lite tid i garaget ikväll , vädret var absolut inte det bästa och garaget är inte det största i världen . men lite varma kläder o skam den som ger sig.
Målade klart hela buren så nu är den äntligen klar och får torka. ( så pilligt o måla med pensel man får passa på så man inte målar in sig själv :P
Något som retat mig är AC kompressorn som sitter kvar med ren o allt utan rören och filter o skärp ( onödig vikt ) så jag bestämde mig för att börja demontera , kofångare e.c.t för att få bort hela det paketet ,
visade sig inte vara absolut för svårt att montera ner en e36 front , då första gången man gör det , lite pill men den kom av till sist , helvette vad skruvar där satt ,

Nu sitter jag o luskar på hur jag ska få fort hela ac pumpen e.c.t , några bra tips .?
Imorgon ska den av hur som helst.
Efter som fronten o allt är ner plockat nu så tänkte jag ta av dämparna och passa på o byta mina topplagringar .

kanske dags att införskaffa lite värre krängare , lite tips på några bra som dock inte kostar 10.000 kr ?

Angående hjälm så har jag hittat F1helmets.com , hjälmarna där kostar lika mycket som en hjälm på GA o rallyshop dock utan intercom men det går att lösa på annat sett .r
Underställ o overall o handskar o luva o skor e.c.t handlar vi på GA eller rallyshop :P får se vilket de blir inget som är aktuellt än så länge
Dörrsidor ska med införskaffas snart , i glasfiber ,
men det är långt kvar som sagt !

lite bilder för ikväll

thumbs up

Strandbaden
Här sen Jul 2012

AC kompressorn går att skruva loss, det är dock lite pill för att nå in. Se till att det stora "kuggghjulet" fram på motorn står i rätt läge så går det lättare. Det går även annars men man får ha en bra fauna av olika nycklar och förlängare. (Och Pannben samt sandsäck att avreagera sig på, själv hade jag en kompis. Nu söker jag ny kompis, anyone ?)

2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Re:

mblixt@gmail.com skrev:
AC kompressorn går att skruva loss, det är dock lite pill för att nå in. Se till att det stora "kuggghjulet" fram på motorn står i rätt läge så går det lättare. Det går även annars men man får ha en bra fauna av olika nycklar och förlängare. (Och Pannben samt sandsäck att avreagera sig på, själv hade jag en kompis. Nu söker jag ny kompis, anyone ?)

ska komma ihåg o ha tålamod imorgn

Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

Alex_s skrev:
mblixt@gmail.com skrev:

ska komma ihåg o ha tålamod imorgn

lugna dig så fixar jag den åt dig när jag är klar med flytt o allt är ju inte sommar ännu:)

Peter @ norreskog . com
Citera
gory
Stockholm
Här sen Dec 2004

Du tar den underifrån, fronten hade du inte behövt ta ner, utan bara luftstyrningen som sitter strax bakom kylaren/fronten och "hasplasten".. Easy as pancakes...
Efter att pumpen är nere så tar du givetvis ner afästet som sitter skruvat i blocket.. Antar att luftpumpen redan är demonterad sen tidigare, men de kan ju vara värt att kolla att alla slangar är bortplockade och pluggade korrekt..

Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
varför ta bort luftpumpen ?

Stockholm
Här sen Dec 2004

den väger och tar effekt (förmodligen minimalt med effekt då även den har magnetkoppling)

Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
tog mig en sväng till garaget ikväll och monterade nya topplagringar då skruvarna på dem gamla vid camber justeringen var lite mindre bra:)

Kristianstad
Här sen Aug 2005

Nja fronten måste nog bort för du vill ju kasta ut ac-kylaren. Stor o tung. Angående krängare så kan du ta en vanlig 328-325 krängare fram. Nästan gratis på skroten o grövre. Jag har nog några liggandes om det är av intresse. Bak blir det nog bäst att köra på typ H&R. Då får du justerbart bak dessutom.

Edit: det är alltså krängare från en bil med m-chassie som funkar = 25,5mm.

Toyota Supra -84
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

frapp skrev:
Nja fronten måste nog bort för du vill ju kasta ut ac-kylaren. Stor o tung. Angående krängare så kan du ta en vanlig 328-325 krängare fram. Nästan gratis på skroten o grövre. Jag har nog några liggandes om det är av intresse. Bak blir det nog bäst att köra på typ H&R. Då får du justerbart bak dessutom.

Edit: det är alltså krängare från en bil med m-chassie som funkar = 25,5mm.

Vad tar du för en sådan då?? O blir det verkligen lika bra som h&r krängarna bortsett från justeringen då??
Vilka "bussningar" kör man i karossfästet med den krängaren??

Peter @ norreskog . com
Citera
frapp
Kristianstad
Här sen Aug 2005

Re:

Piddan skrev:

Vad tar du för en sådan då?? O blir det verkligen lika bra som h&r krängarna bortsett från justeringen då??

Det blir alltid bättre med en helhetslösning som att köpa båda h&r krängarna. Men detta kan vara en kostnadseffektiv nästan jämbördig lösning. Vill man komma ännu enklare undan där bak kan det vara möjligt att flytta fästpunkterna på krängaren.
H&R krängaren är 28mm. Original är 23, och e36 M-chassie är 25,5mm. Bussningarna är samma som hör till respektive krängare original.
Intresse för delar kan vi väl ev ta på pm

Toyota Supra -84
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

frapp skrev:
Piddan skrev:

Det blir alltid bättre med en helhetslösning som att köpa båda h&r krängarna. Men detta kan vara en kostnadseffektiv nästan jämbördig lösning. Vill man komma ännu enklare undan där bak kan det vara möjligt att flytta fästpunkterna på krängaren.
H&R krängaren är 28mm. Original är 23, och e36 M-chassie är 25,5mm. Bussningarna är samma som hör till respektive krängare original.
Intresse för delar kan vi väl ev ta på pm

Ok, Ska ta ett snack med alex ikv så får vi se , men TROR det lutar åt h&r om jag känner honom rätt. Men nån av oss kanske hör av oss vid intresse tack!

Peter @ norreskog . com
Citera
E21 Racing
Gävle
Här sen Jan 2004

Gällande krängare, så låter original inte direkt anpassat för bankörning, även om det är M-tech.

Skillnaden mellan 25,5mm o 28mm är ganska stor om man mäter i procents krängarkraft, vilket man bör göra. Detta förutsatt att krängarna sitter i samma mont.punkter.

Dock en sak som är mycket viktig om man vill kunna justera balansen med krängarna, vilket man är ute efter, så måste dom vara justerbara, och då inte med säg 2 hål eller nått.....då finns inte mycket o justera på då...

Att ha klämfästen o justerbart direkt på stången är ett sätt, nackdelen är svårigheten att hålla koll var man var innan....positivt långt spann av justering (så långt stagens vinkel klarar)

Att köra ett järn med flertal hål borrade på rad, gör att man har gott om justering om denna svetsas fast i änden på hämmaren, och redan här är du möjligheten till en enklare hämmare då avståndet mellan inre o yttre fästpunk kan ändras iom hålen. Och därmed just.möjligheten av kraften i hämmare får ett större spann (så långt stagens vikel klarar) + också för att det är lätt o hålla reda på var man var innan.thumbs up

Säger inte att H&R är skit, men att dom är sämre än dom skulle behövt vara, då justeringarna är få...

Sen beror allt givetvis på vilken nivå man vill dra allt till, ren racebil eller gatbil med bankörarkänsla, eller nått mellanting? Underskatta inte det goda av att ha bra justeringar i hämmaren.

Givetvis är knivhämmare den bästa vägen o gå, kostar lite mer, och då helst med justering inifrån kupén, vilket underlättar justering av balansen oerhört.

Oftast vill man köra "mjukare" fjädrar för följsamhet över ojämnheter och hårdare hämmare (generellt) för motverka krängning o lastväxling.

Ingen lösning är fel, bara olika beroende på applikation o önskat chassiesättning/balans.

Jag skulle låta tillverka 2 st krängare i grövre tjocklek efter orig. form, sätta främre i länkarmarna o bakre på förstärkt originalplats, göra plattor med hål o svetsa på stången, samt justerbart stag på ena sidan.
Detta tillsammans med BRA stötdämpare gör "hela" chassiet!

///M ag nus E manu elson SC#9
BMW 325 E21 Racing
BMW 325i E46 Trackday
BMW 330xd E46 Touring
BMW 525i E61 + BMW 118D E87
BMW 528ia E28 Sommarglidaren
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Inget bondmeck här , H/R krängare blir det justerbara fram o bak !
tack piddan du känner mig rätt

2mm hit i dit jisses , det ska sitta riktigt prylar på bilen, inget som tas från skroten!
bilen är inte ett lågbudetbygge , men enkelt och till poängen , för att kunna ha roligt till sommaren utan att det kostar miljoner ,

Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

Alex_s skrev:
Inget bondmeck här , H/R krängare blir det justerbara fram o bak !
tack piddan du känner mig rätt

2mm hit i dit jisses , det ska sitta riktigt prylar på bilen, inget som tas från skroten!
bilen är inte ett lågbudetbygge , men enkelt och till poängen , för att kunna ha roligt till sommaren utan att det kostar miljoner ,

Har beställt dem nu o leverans slutet av nästa vecka trodde Samuel. Fick precis mail med fraktinfo på Svänghjul o kopplingen också har vi TUR är det här redan imorgon , annars på måndag.
Bara de där förbannat feta spakstället kvar o sukta efter haha :P

Peter @ norreskog . com
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009

Re:

E21 Racing skrev:
Gällande krängare, så låter original inte direkt anpassat för bankörning, även om det är M-tech.

Skillnaden mellan 25,5mm o 28mm är ganska stor om man mäter i procents krängarkraft, vilket man bör göra. Detta förutsatt att krängarna sitter i samma mont.punkter.

Dock en sak som är mycket viktig om man vill kunna justera balansen med krängarna, vilket man är ute efter, så måste dom vara justerbara, och då inte med säg 2 hål eller nått.....då finns inte mycket o justera på då...

Att ha klämfästen o justerbart direkt på stången är ett sätt, nackdelen är svårigheten att hålla koll var man var innan....positivt långt spann av justering (så långt stagens vinkel klarar)

Att köra ett järn med flertal hål borrade på rad, gör att man har gott om justering om denna svetsas fast i änden på hämmaren, och redan här är du möjligheten till en enklare hämmare då avståndet mellan inre o yttre fästpunk kan ändras iom hålen. Och därmed just.möjligheten av kraften i hämmare får ett större spann (så långt stagens vikel klarar) + också för att det är lätt o hålla reda på var man var innan.thumbs up

Säger inte att H&R är skit, men att dom är sämre än dom skulle behövt vara, då justeringarna är få...

Sen beror allt givetvis på vilken nivå man vill dra allt till, ren racebil eller gatbil med bankörarkänsla, eller nått mellanting? Underskatta inte det goda av att ha bra justeringar i hämmaren.

Givetvis är knivhämmare den bästa vägen o gå, kostar lite mer, och då helst med justering inifrån kupén, vilket underlättar justering av balansen oerhört.

Oftast vill man köra "mjukare" fjädrar för följsamhet över ojämnheter och hårdare hämmare (generellt) för motverka krängning o lastväxling.

Ingen lösning är fel, bara olika beroende på applikation o önskat chassiesättning/balans.

Jag skulle låta tillverka 2 st krängare i grövre tjocklek efter orig. form, sätta främre i länkarmarna o bakre på förstärkt originalplats, göra plattor med hål o svetsa på stången, samt justerbart stag på ena sidan.
Detta tillsammans med BRA stötdämpare gör "hela" chassiet!

Hur tänkter du gällande justeringen på H&R?? Skulle man behöva förlänga järnet på dem för att få fler hål eller missuppfattade jag dig nu? Du får gärna dra ett PM med en förklaring så kladdar vi inte mer i alex tråd Alex bil kommer i första hand gå på trackdays och ev nått inhopp i Typ Bmw cup eller liknande , så inget rent tävlings objekt första året iaf. Han måste börja någonstans och ligga på en rimlig nivå rent ekonomiskt också. De ska va KUL o köra , inte DYRT
Men återkom gärna med en förklaring gällande krängarna på PM

Peter @ norreskog . com
Citera
Alex_s
kristianstad
Här sen Maj 2009

Trådstartare
Vädret är rent av skit idag så det blir nog att stanna hemma inget garage meck idag :/

BMW M3 E36 , Nu blir det stabilt som fan ! :)
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (26203 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande