Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (38500 totalt) |
Tack Eric!
Ja, det får vi hoppas, ska lyfta frågan till ytbehandlaren, nu när jag är medveten om problematiken. Tror nog det ingår i processen, med tanke på övrga kunders behov. Rejsa är ett suveränt forum, med stor och bred kunskap, som man desutom delar med sig av. Det här är ett bra exempel på ett område som jag lätt hade sprungit förbi i farten annars. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Liten uppdatering:
Jobbet med ramen rullar på. vi byter de övre längsgående rören på förlsag av vår rambyggare Anders. De 10mm som ramen var vriden Vf härrär sig troligen från senare svetsjobb, snarare än våldsamheter på banan. Funderingar kring vad som ska sitta var för att allt ska få plats upptar en del tid, liksom att leta delar, upprätta inköplistor och exekvera dessa. Växellådan är fortfarande en utstående uppgift som ska löas. Den vi hade får släppa till drivaxlar och axelrör, samt 3:ans drev. Julle har byggt en mock-up motor av reservdelsmotorn för att vi lättare ska kunna se hur allt ska få plats i de bakre regionerna. Försöker också begripa hur en VW framvagn fungerar (om den nu verkligen gör det..?) Ibland undrar jag om framvagnskonstruktionen är ett resultat av någon ingejörssoldat från andra värdlkriget som kände sig felaktigt behandlad av tredje riket? ![]() ![]() Finns turymme för lite kosntruktivt arbete här, även inom ramarna för vad osm anses hysteriskt korrekt. fl'åt historiskt sak det vara.... Men först måste vi hitta alla delar osm förvätnas sitta där för att de ska fungera. Min framvagn är från 1952, med de lägre tornen. Försöker begripa om något mer skiljer. Mer fart i huvudet än i verkstan för stunden alltså. Men det är bättre än fort, men fel ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Nädå. kameran var allt med, blev bara inget taget, nu när ramen är iväg hos svetsarn.
Bättring utlovas. Nästa vecka får det bli lite bilder på framvagnsarbetet. Går det att uppgradera från bussning till nållager? Jag tänker ha torsionsstavarna i nedre röret, är det rätt tänkt? Hur går det med din Kaimann, Stefan? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Vet inte om det går att sätta i nållager.
Vill du ha lite camber på framhjulen så finns det snedborrade ledbultbussningar att köpa. Jodå det går framåt med min Kaimann,la i motorn nu i helgen. Nästa vecka blir det lite rördragning och göra ett gasreglage,ska använda reglagekabel för båtar som gaswire. _________________ Stefan Persson Opel Kadett B app k Dax Rush -05 |
||
Idag har jag varit och storhandlat.
Ett K-insugningsrör (grövre innerdiameter) en 16 blads fläkt (snurrar lättare) och några lämpliga rörkrökar för att få avgaserna pysande åt rätt håll (de som följde med bilen var väl grova) Nu ska jakten på en så sen VW 1300 låda som möjligt inledas, liksom jakten på en kort 6 v startmotor och en Solex 30 Pic-2 förknasare. Om någon har dyligt liggande, skicka gärna ett PM! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Dax för lite uppdatering.
Vi har pillat lite med framvagnen. Som är en enkel men rätt märklig historia. Fjäderpaketet ska bytas ut från äldre 5-bladigt till nya 8-bladigt som ska bli av med några blad dör attfå en fjäderkonstant som bättre stämmer med bilens vikt, som ju skiljer sig markant från en Bubblas. Dessutom ska justerbarhet för ride-hight byggas in. Färdigaa lösningar fionns att köpa, smidigt! Lösningen på att bygga in nållager isst för de gamla glidlagerna för länkarmarna har vi nog hittat. Bussnignskit för mera camber ska beställas från USA. (verkar inte finnas här hemma?) Sedan har vi detta med krängaren. Verksr lite mysko, så som folk brukar lösa det. Blir nog att testa och leka mer själv, för att förstå varför det är som det är. En maxiamlt mjuk inbyggd och en extern justerbar är planen just nu. Får se om det håller. Det sexkantjärn som var med bilen för att hålla ihop framvagnen ska vi iaf inte använda. Totalt motsatt verkan mot det vi vill uppnå ![]() Sett att en del motnerar stötdämparna "upp och ned". Nyfiken på vad man vinner med det? ![]() Julle inspekterar den märkliga järngrinden som påstås utgöra en betydande del av framvagnen... Fördelen är att den monteras i ramen med 4 bult. Snabbmekat if shit happend! ![]() Här syns ledbultsframvagnens lite egensinniga konstruktion rätt bra. (Lugn , vingen i bakgrunden är inte till min bil, downforce is for chickens, vet ni väl? ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Ett steg framåt och två tillbaka...
Någon som känner igen sig ![]() Vår duktiige svetsare Anders, som har noggranheten med sig från alla dragracingchassin han byggt, tyckte vi skulle titta närmare på en del rör och gamla svetsar. Att de sistnämnda var tveksamma var vi ganska väl medvetna om. Men trots att ramen inte förvarats alltför tokigt vad vi vet, var insidan i fler rör än vi ananade dåliga. På sina håll var godset väl tunt för att kännas så värst kul att lita på ute på banan. Var det inte rost, var det svetsar som bränt hål eller ivrigt slipande, som man sedan hårdlött igen med mässingslod i tidernas begynnelse. Så spännande här såg det ut: ![]() ![]() ![]() Efter att granskat det hela tog vi ett drastiskt beslut: ![]() Nu är ramen mycket lättare också ![]() ![]() Nu kan det bara bli bättre ![]() (vi har ju en hyfsad komplett mall iaf.....) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Just nu är det tråkig stiltje i verkstan i väntan på att få tag i grejor + att vardagsjobbet inkräktar på den snålt utmätta fritiden. Men om jag bara hinner med att åka land o rike runt och köpa på mig lite nödvändiga delar som en extra framvagn och en växellådalåda med rätt drev etc ,så ska det nog gå framå igen. (har inte varit lika lätt som jag naivt inbildade mig att hitta en del delar)
Tror inte att jag är med och kör redan till premiären dock. 2-3 race i RHK + Ahvnisto och gärna en Tysklandsutflykt är planen, BugRun känns som en lämplig racepremiär sådär spontant. Ska ju hinna med och skriva om Formel Vee i Classic Motor också ![]() Gissar det går mer framåt med din Kaimann? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Men det är ju du, Bosse! (vi delade bord i Karlsborg på båtlunchen ihop med Åke L)
Kul att du räknar med att få ut den under kommande sesång. Dessutom kul att du funderar på Ahvnisto för vi är några andra som har samma funderingar. Nisse (med den andra Healey, 100M:en) var över detta året och rekommenderade det starkt till oss andra. Själv ska jag ha ihop en motor och "lite" (hmm) annat innan det blir race av... Ska byta GT-klass från period E till F. Full fart! _________________ Jocke Glaés |
||
Hej Johan, kul att mötas i cybervärlden också!
Ahvenisto känns som det kan bli säsongens höjpunkt. Har åkt där ett par gånger med min 2-takts Saab och det är den roligaste bana jag tävlat på. Dessutom är Finländarna mycket trevliga värdar, man känner sig verkligen välkommen dit. Vet att det är flera av fvee och 1000cc killarna som är sugna på HGR nästa säsong. Kanske vi skulle samornda resandet från sverige på något vis och förhandla lite med lämpligt rederi? Efter en stunds lågnivåaktiviteter i Fvee projektet har det nu börjat röra sig igen. Bromsarna är under renovering, 40mm breda backar rram ,30 mm bak. ett par 40mm baktrummor med lämpliga sköldar är på ingång. Växellådan under genomgång med maximerade spel för minskad tranmissionsförlust och numera med rätt slutväxel och en lämplig stegning på 3:an. De längre drivaxlarna och rören åker också på, så hoppas jag slippa åka med så mycket spacers på bakhjulen. Motorn kör jag iväg direkt efter nyår till en mästertrimmare för genomgång och montering. Börjar också få klarhet i hur jag vill ha framvagnen, nu är det i stort sett bara avstämningen av torisionsfjädern som känns oklar för mig. Passar på att önska en riktigt God Jul till er som följer mitt lilla Fvee projekt från garagefynd till racerbanan _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Hårt arbete
Det var värst vilket hårt arbete det är med att få till en Formel Vee, tur man köpte en färdig. ![]() Håller tummarna att du får ihop bilen till RHKs första race men Bugrun är ju inte heller ett dåligt ställe för en nypremiär. Gott nytt år! /Patrik _________________ Patrik Åström Historisk racing http://patrikastrom.blogspot.com http://www.formelvee.se http://www.rhkswe.org |
||
Patrik, det vet du väl att inget är så komplicerat att det inte går att krångla till ytterligare
![]() Det roliga är att en del av det jag trodde skulle vara enkelt, visar kräva mer tanke och arbete, medan annat går lättare än vad jag vågade hoppas på. Idag hade vi lite planerings och avstämnignsmöte i verkstan, inköpslistan blev omfattande, men det är ju roligt att gå till godisaffären så klart! Laddar på med några små bilder från senaste veckans blandade aktiviteter: Hans Landelius i Södertälje är en av de få som renoverar VW-lådor. Här hjälper han oss med att gå igenom vår låda och se till att rätt drev hamnar på rätt ställe och att spel och annat blir som det ska. ![]() Ett bilprojekt utan snack och planering i fikarummet? otänkbart! Här är vi djupt försjukna i framvagnsdiskussioner. Lösnignen vi kom fram till tror vi blir kanon. ![]() Anders, yngste sonen, är projektets ivrigaste påhejare. Här själv i slipartagen när motorkåpan ska få sin slutfinnish innan vi gör ne gjutplugg för alla eventualiteters skull... ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Det rör på sig.
![]() Känns skönt med nya fräscha rör, när man sett hur de gamla såg ut innuti. Nu kanske man har en chans att gå ifrån en närkontakt med amrcon i varje fall. Anders på Profog gör udnerverk med dan gamla rörhögen. ![]() ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Re:
Har ni behandlat dom nya rören invändigt för att förhindra att även dom rostar? En bekant tycker att jag borde göra det på mitt bygge eftersom han påstår att hans vedklyv som var svetsat helt tät i fyrkantprofil utan invändig behandling har havererat pga av invändig rost (kondens?) efter några år bara. ![]() _________________ Calle Olsson ![]() |
||
Vi ska kika närmare på rostskyddet när det är dags för ytbehandling av ramen, vill ha allt svetsat först. Kanske man ska borra några små ventilationshål på rören för att minska riskens för kondensbildning? (då kan vi ju dessutom spruta in lämplig penetrant i rören också)
Dragracingfolket kör ju med obehandlade chromemolyrör som de behandlar med WD40 kontinuerligt. Men det är ju utsidan förståss. Eftersom problemet troligen är vanliga än man förrst tänker på är det nog klokt att ta ett extra tag med roskskyddet av ramen. Undrar hur alla gamla rörramsbilar egentligen ser ut? Förstår de som bygger helt nya ramar till sina historiska racers. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Grymt avundsjuk när det gäller smidigheten att arbeta med dem. Plocka ner den och sen upp på arbetsbänken.
![]() Annars ser det riktigt trevligt ut med lite nya rör i ramen Bosse ![]() _________________ Robert Paulsson Ford Capri 3100 RS Ford Sierra M50B25T DRIFT! |
||
Visst går ramen att lyfta själv. Man ställer sig på förarplatsen, böjer knäna lätt och greppar ramrören och går iväg dit man vill. Dock måste man se upp när man vänder sig om efter en kopp Kaffe, om man glömt ställa ifrån sig ramen. Det är lätt att svepa ned något i närheten
![]() Ärligt talat så är smidigheten det som tilltalar mig mest med Fvee konceptet. - Lätt att flytta på i verkstan, låg vikt & litet format = litet garage duger. - Lätt bil = snabb på banan & sliter minimalt på grejorna - Litet släp & liten draghbil räcker - Allt sitter lättåtkomligt, karossen tar 1 minut att ta av helt och hållet. - Få delar, spar vikt, pegnar och arbete. Delar som inte fins går inte sönder, ksotar ignet & väger inget. För den nostalgiskt intresserade ligger det nu ett filmklipp med Formel Vee uppe på www.classicmotor.se _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Lite fokus på för mycket jobb och midnattssolsrallybilen, har gjort att Fvee jobbet gått lite trögare för min del ett ett tag. Så får det ju inte vara någon längre stund iaf.
Lådan är klar, liksom det medsta i bakvagnen. Just nu letas rätt bromsar, fick med en massa fina bromsdelar, men inget som är direkt lämpat för Fvee. Bil & Industribromsar i Birkastan här i Stoclholm ska hjälpa mig få stil på det jag hittar, de har varit mina trogna hovleverantörer till Saabarna i alla år. Har börjat plocka lite med höfläkten, men känner att trots att jag är gift med en lantbrukardotter, ska jag nog lämna iväg jobbet på den till nån som begriper. Därför kör jag över ett antal lådor med motordelar till Weine holmberg i Västerås, han var bäst i europa på Fvee motorer under 70-talet. Duger nog åt mig också! Åsså är att paket på väg från SRracing i USA med lite godis till bygget, vätnar bara på att postverket och tullen klarar ut sin byråkrati Lägger upp några bilder på utgångsläget på broms och motor: ![]() Dessa trodde jag skulle passa, men frambromsarna med kryssförstärkning passar tydligen bara den nyare framvagnen (olika dimensioner på hjullager) De bakre är från1957 och tillåter bara smala backar. ![]() Lasse och Janne på bil & Industribromsar reder ut min förvirring kring VW bromsarnas kompabilitet med sig själva. ![]() Insugnignrörer till den maffiga (hrmm.. ) 30mm solexförgasaren. Ett orignalrör och ett som är modifierat för Formula Vee, med förvärmarören bortkapade och längden avpassad för plande topper. om du ska leta insugningsrör till en Fvee, leta efter där serienumret inleds med ett K. De har ca 5mmm större diameter och är en något mildare strypning... ![]() Gammal är bäst, På en Fvee tjänar man en hel del effekt på att fälja en så tidig fläkt som möjligt. Den har färre blad, 16 st och är betydligt mer lättdriven än de senare som iofs är mer effektiva med flera blad. Men motorn sitter ju betydligt öppnare i en Fvee än en Bubbla, så... ![]() Den här byter vi nog ut mot en Engle kam, 100 eller 110, vrid eller effekt, det är frågan. ![]() Så här kan man enkelt göra kamdrevet lite justerbart, kan bli bra tillsammans med den lite midlare kammen, då vi kan ställa fram tiderna en aning. ![]() Vipparmar och ställ får man inte modda så värst, så här gäller noggranhet med det man har ![]() Vevaxeln ska mätas upp, men der rätt okej ut okulärt. Ska balanseras ihop med svänghjulet och tryckplattan. ![]() Det gäller att inte staka sig ![]() ![]() Det gäller att hålla trycket uppe. Oljepumpen ska få nya drev och ett stadigare lock med utgågnar till extern oljekyl och filter. Standardpumpen med 21 mm drev ska annars duga för våra moderat trimmade VW motorer, men det finns utbytespumpar med 26mm drev, men de stjäler lite mer effekt. Risken är ju att man får för högt tryck också då vi åker på höga varv hela tiden. Bättre att det får blinka lite på tomgång. ![]() Här syns den remskivan och det förstärkta oljepumpslocket med utgång till kyl/filter. Kul att hitta ett lock med klassiska Trimco loggan. Classe ebbenäs var ju en svensk pionjär på VW trimprylar. (lite av ett Svenskt Empi) Nostlagi är viktigt i historisk racing ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 8 besök senaste veckan (38500 totalt) |