Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Inför träffar
Smygreklam: Förarkurser
<<   1, 2
6744 besök totalt
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Daniel Ekström skrev:


om man nu skulle få för sig att köra nått riktigt race efter kursen (slc, erf...)... räcker licensen till för det då?


Japp thumbs up

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Daniel Ekström skrev:
om man nu skulle få för sig att köra nått riktigt race efter kursen (slc, erf...)... räcker licensen till för det då?

Du ansöker om en racing-licens hos SBF efteråt. Förhoppningsvis får du den, av modell Debutant-licens och den räcker att köra SLC o så. Efter tre genomförda tävlingar (starter, antar jag?) kan du ansöka om uppgradering till nationell licens. Exakt vad skillnaden (debutant - nationell) är vet jag inte?

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Staffan Erlandsson
Sigtuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 24



Har gått denna kurs två ggr, och det är inget jag ångrar... Första vändan på Anderstorp, i en Mini Cooper, och andra gången i somras på Sviestad, då i en sur 318i hyrbil. Det hela börjar med studier i soffan, då du får en video att studera innan mötet. Sen blir det åka med intruktörer, som ger tips och instruktioner, och därefter står de och spanar på dig då du över, vilket följs av mer konstruktiv kritik. Under dagen åker de sen med dig igen, för att se lite mer. Villd u, så kör intruktören din bil och visar vad han menar.

Köringen är obegränsad,men glöm inte dricka vatten..... Hann med 70 varv på Anderstorp under en dag. Visserligen korta sträckningen, men dte var nog för att göra mig trött.

_________________
Staffan Erlandsson
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus K skrev:
Daniel Ekström skrev:
om man nu skulle få för sig att köra nått riktigt race efter kursen (slc, erf...)... räcker licensen till för det då?

Du ansöker om en racing-licens hos SBF efteråt. Förhoppningsvis får du den, av modell Debutant-licens och den räcker att köra SLC o så. Efter tre genomförda tävlingar (starter, antar jag?) kan du ansöka om uppgradering till nationell licens. Exakt vad skillnaden (debutant - nationell) är vet jag inte?


Debutant - man får köra nationella tävlingar i Sverige.
Nationell - man får köra nationella tävlingar i EU-länder (norge räknas med) och internationella tävlingar i Sverige.
Internationell - man får köra det mesta utomlands + använda FIA godkänd hjälm i sverige (för då har man starkare nacke )

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Man får även glädjen att betala dubbelt så mycket per år för nationell licens och ytterligare drygt tre ggr så mycket för en internationell.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Inför träffar
Smygreklam: Förarkurser
<<   1, 2
6744 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande