Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Loggning/analys förbjudet eller inte?
<<   1, 2
5860 besök totalt
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Det finurliga med drift/performance boxar är ju att man kan ställa boxen i många andra mode än just laptiming mode. Således ser man inga varvtider i displayen, nåväl gladare blir väl ingen i BMW SC om man har driftmode i displayen, för då ser man ju driftvinklar live i displayen(dock inga varv tider) och det är väl inte bra heller kanske Jag älskar det dock.

Kvar har man att välja på speed mode, som då endast visar verklig GPS fart i displayen, eller varför inte acc mode. Eller ett mode som visar hur mycket effekt bilen har, ja frihet under ansvar då kan ju folk åka box och logga data bäst de vill och ha allt annat än varvtider återgivet i displayen Kolla logg kan man göra hemma.

Nåväl som jag alltid sagt, är driftboxar förbjuda borde väl rimligtvis oxå vanlig gammal hederlig videoinspelning på träffen förbjudas? Jag menar om man menar att folk triggas att köra av om de har varvtider återgivna i en display, ja då triggas man väl på samma sätt om man kör med videoinspelning? På samma sätt som någon vill slå sin tid i displayen på nästa varv, på samma sätt lär de villja sätta ett snabbare varv på film?

Enda anledning till att jag vill se varvtider samt splittider live är för att återkoppla direkt när jag kör bättre/sämre läs snabbare. Men visst, frihet under ansvar, jag skulle kunna tänka mig ha speed mode i displayen som endast återger verklig GPS fart...på BMWs träffar (då syns inga varvtider live!)

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Måns Ulveståhl skrev:
Johan Sjöström skrev:
VARFÖR tidtagning ej är tillåtet

Enkelt.

Enligt försäkringsbolagen, mer specifikt BMW OF i vårt fall: Tidtagning = tävlingskörning.
Det gäller all form av tidtagning, även loggning räknas dit då driftboxar m.m. benämns i kravspecifikationen.
Ser någon en driftbox eller dylikt under besiktningen inför gatbilskörningen så plockas den bort.

Dom dyrare eftermarknads insprutningarna brukar ha ganska så fina loggsystem inbyggda i sig
sen råkar man montera dit en hastighets givare på nån roterade detalj på bilen.

Ulrich

Här sen Jul 2007

Re:

Måns Ulveståhl skrev:

Vad det gäller Ådisarna så är inte detta unikt för BMW-bilarna under våra banträffar längre då BMW OF (If) numera, tack vare samarbetet mellan ACS och BMWSC, ger samma försäkringsskydd åt ACS via Audi Sverige.

Skall väl tydliggöra att detta inte är klart ännu, vi jobbar på färdig lösning inför 2011.

Här sen Jul 2004

Re:

UR_TT skrev:
Inte klart ännu - vi smuttar för mycket rosévin

Vafalls??
Öka takten sista kvarten A-C-S!

Lindome
Här sen Aug 2005

Blir nog inte så många i ACS som kommer nyttja den försäkringen ändå, möjligen våra R8 ägare då.

Västkusten
Här sen Okt 2007

Eg. är en kamera monterad på bilen exakt lika mycket varvtidslogger som en performancebox.

Hoppas ni inte förbjuder kameror nu bara, uppskattar verkligen att kolla på Magnus filmer.

Logger är ett fantastiskt verktyg och kombinerat med film ger det väldigt mycket för oss stackare som inte kör konstant.

Hoppas ni kommer tillåta loggers framgent eftersom det skapar bättre förare (säkrare förare).

stockholm
Här sen Maj 2004

Gällande loggning, hoppas nu ingen tar illa upp för att jag länkar, men orkar inte skriva mer i denna tråd om det.

Men här i tråden http://www.autolife.se/page/42860/?MessageStart=401 från sidan 41 och framåt kan ni lära er lite om en del info man fort får fram via logg. Notera att det är bara en liten del, med fokus på tid vinst/förlust. Tar upp en del gällande vinsten att logga BTG när man kör fullfartsflyer på trackday vs att accelerera ner under BTG starten(bron) på Turistfarten.

Det är skillnad på varv och varv. T e x vinner man hela 3 sek att komma flygande i full makaron ner under btg starten(bron) på trackday, vs accelererande ner från Turistfharen starten, detta i en 130hk stage 2 swift.

Alla mina swift samt CSL varv är just accelererande ner från Turiststarten(TF), alltså inte trackdayflyer, detta går direkt att utläsa via loggen(grafen)
Kanske var detta nyheter för en del, att skillnaden kan vara så stor som 3 sek. Nåväl, mycket info går att få fram via logg, detta skriver jag oxå för att inspirera andra att använda den. Då man blir hyggligt trött på allehanda spekulationer och rena sagor man får höra om farter och tider etc,etc från ringen, av folk som läser av hastighetsmätaren

PS, jag har faktiskt i AF tråden oxå länkat hit, bra va Magnus, sid 42 Ämnet är så viktigt därför korslänkar jag än hit, än dit

Skåne
Här sen Nov 2002

Loggning/tidtagning/video.. Svårt ämne.. Jag är själv positiv, men ändå lite kluven..

För egen del så är alla tre - i kombination med vettig feedback - en ren nödvändighet om jag
ska bli en bättre och snabbare förare.

Däremot är jag kluven till om det ska användas samtidigt som man delar banan med "vem som helst"
och även tveksam till hur jag då skulle argumentera med ett försäkringsbolag, om något händer...

Tog själv beslutet att sluta logga på Nordslingans turistkörningar - men visst tappar man då flera
intressanta dimensioner i sin körning - inget tvivel om den saken..
Konståkning är inte så spännande i längden och man får svårt att utvecklas i körningen. (Jag har gått
bakåt i år, men det beror också på för lite träning)

Nå: Kan man inte ta det vanliga trista banmötes- och förarträningskonceptet ett snäpp vidare?

En god vän (duktig förare) som gick Maseratis egna förarkurs berättade entusiatiskt
att där var loggning obligatoriskt - och att instruktörerna jobbade mycket med telemetri-/dataanalys. Mycket lärorikt.

Loggning går ju faktiskt inte bara ut på att sätta varvrekord.

Så: BMW Sport Club, ta steget - Inför körpass med obligatorisk loggning.

om det görs tillsammans med seriös instruktion/feedback, så tror jag inte ens att försäkringsbolagen kommer att klaga.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
halv-OT

Urfattigmansloggning: ha koll på var längs rakorna jag måste växla upp. Kvitto på hur jag tog kurvan. Med en passagerare i bilen i lördags så flyttades den punkten till markant senare på rakan

/halv-OT

Malmö
Här sen Feb 2004

Fredrik har redan skrivit vad jag tänkt skriva.

om man inför krav på loggning samt video i kombination kommer alla försäkringsärenden att vara lättare att reda ut.

om logg och video delar samma tidsinfo (som man får automagiskt via gps) så att de går att synka borde försäkringsbolagen vara tacksamma.

om någon klubb vill göra ett pilotförsök kan jag säkert hitta lite tid att ta fram ett fungerande system. Körde med en prototyp av ett sådant system 2008 som skickade data till en server trådlöst (3G). Datan kan även flyttas via usb eller vanlig wifi. På bilar med OBD-plugg (BMW från 1996 och framåt har jag för mig) så kan man få in saker som hur hårt föraren trycker på gasen och annat kul.. Jag körde med det på min BMW 750 E38 och det var rätt skoj att få ihop det. Det blir dock löjligt mycket data att hantera men man kan leka runt med den hur som helst. En intressant grej jag märkte var hur prestanda/förbrukning förändrades när jag släckte felkoder från lambdan (även om det inte är relevant i den här diskussionen). Loggade rätt mycket körning på allmän väg där jag kollade en del på hur jag körde genom lokala rondellerna med kokainsläden.

Behöver inte vara särskilt dyr utrustning om man sätter ihop det på ett smart sätt. Jag plockade ihop video, OBD, gps-data och accelerator (g-krafter) för under 5000:- i rejäl hårdvara som pluggas in utan att göra någon åverkan på bilen. Inga mekaniskt rörliga delar. Det har hänt en hel del på hårdvarufronten sedan jag meckade med detta så man kan få ännu bättre saker nu för samma pengar.

Det som behövs ytterligare är tid för att göra rådatan presenterbar. Jag kom så långt att jag körde systemet på 12 volt och kunde sitta någon annanstans på internet och se bilen röra sig på google maps och läsa gps och OBD-data i realtid. Video är lite för segt att föra över i realtid över 3g men om man kan vänta tills bilen står i depå kan man ta den i efterhand med tidstaggar från gpsmottagaren för att synka med datan över wifi. Systemet går att göra automatiskt så att det går igång när det får ström och börjar logga utan att föraren behöver göra något annat än att starta bilen och köra. Kör man med modern SSD-disk behöver man inte oroa sig för vibrationer då hårddisken var den enda rörliga komponenten i min prototyp. Alla grejer köptes från svenska bolag, en hel del från Kjell&Co faktiskt. Har för mig att totala förbrukningen var ca. 25 watt så det är inga tunga grejer att driva.

Kanske skulle det kunna vara en bra grej för att presentera för försäkringsbolagen? Jag sökte investerarpengar för att göra en produkt av det men annat kom i vägen. Skulle kunna ta upp pucken tillsammans med en klubb för att förbättra t.ex. relation till försäkringsbolag och ge dem riktig information om vad som verkligen händer, hur förare kör (spårval, bromspunkter, retardations-/accelerationskrafter, gasläge osv.). Givetvis kan detta även användas för att utbilda förare till att bli säkrare, snabbare och i eco-driving förutom att utreda tråkigheter..

Har ett snarlikt system installerat i en segelbåt.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Ni pratar om att frivilligt utsätta er för nåt som troligenalla här inne skulle tokvägra om det kom som ett krav "från andra hållet".

Tänk er noga för innan ni pitchar en sån här "bra idé" till fb.

BMW 330i -05
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Ja ge dessa logger ideer till ett FB är en rätt korkad idé.

Malmö
Här sen Feb 2004

Re:

Fastlane skrev:
Ja ge dessa logger ideer till ett FB är en rätt korkad idé.

Varför då?

Västkusten
Här sen Okt 2007

Det är en fråga som skulle kunna ta upp ganska mkt text här.

Men man ger ju inte vapen till en fiende skulle man kunna sammanfatta det kort med.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fastlane skrev:
Men man ger ju inte vapen till en fiende skulle man kunna sammanfatta det kort med.
"Håll dina vänner nära, och dina fiender närmre"

Vill man köra med jätteöppna kort så kan ett samarbete vara fruktbart, men det kräver en stor insats av bägge parter och frågan om FB ser nån ROI på arbetet (det går ju inte att applicera på vägbilar).

Sen om det skulle bli nåt så blir kravställningen förmodligen inte mindre komplicerad än från BMW OF idag, och redan det enkla är ju "för svårt" för potentiella banmötesdeltagare.
Men det är ju bara min personliga skepsis. Finns det eldsjälar (aka knäppgökar) så kan vad som helst bli succé.

Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007

Det kan bli både succe och katastrof

Stockholm
Här sen Nov 2002

Som nu alla vet är loggning och eller tidtagning förbjudet i BMW Sport Club därför att BMW OF ställer det som ett krav. Därmed är diskussionen i BMW Sport Clubs del av rejsaforumet avklarad. Den som vill fortsätta diskussionen kan ta upp den i en annan forumdel.

Tack!

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
EDIT: Sorry Micke, jag satt och skrev det här under tiden som du avslutade tråden. Istället för att slänga det så får det avsluta det hela i den här tråden:

När jag tillsammans med Johan Bergin la upp Drift/Perfomancebox-forumet här på rejsa så diskuterade vi möjligheterna att ladda upp loggar osv. Rent tekniskt kunde man ju t.ex. ha ett system där man automatiskt hamnar i en topplista av varvtider (som superstagesidan här på Rejsa till exempel) med sina uppladdade loggfiler. Men jag var väldigt tydlig att jag INTE ville att det skulle vara något fokus på varvtiderna utan allt skulle fokuseras mot hur man kör under varvet. Därför ingen loggvarvtids-topplista så långt ögat kan nå här på Rejsa.

Titta istället på t.ex. Peors underbara logganalyser i körtekniksforumet, de är verkligen helt klockrena! Hur kör man i de olika partierna av varvet. Vad gör man inte optimalt. Vad är man bra på. Hur ska man justera körandet på olika ställen. Osv. Det är guld värt för oss hobbyåkare som kör gatbilsbanträffar.

Sen att för de som kör racing, i BMW CUP eller annorstädes, så är varvtiden liiiite högre prioriterad och en del andra som kanske inte kör racing men har bil med bur osv och har stort fokus på att sätta bra varvtider. Inget fel i det. Men det hör inte hemma på träffarna med BMWSC och inte heller på en hel bunt andra arrangörers träffar. De får sätta sina tider på andra banträffar där det är utryckt att vara okej helt enkelt. Typ träningsdagar för racingfolk och andra liknande träffar.

Så, det var alles för denna gång

Loggning/analys förbjudet eller inte?
<<   1, 2
5860 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande