| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vilken BMW kaross är bäst att bygga racebil på?
|
1 besök senaste veckan (22472 totalt) |
|
Re:
Kanske man skulle bygga en E38 750 för klass special tjänstevikt ca 2040kg
men det finns mycket att lätta ur & man lär bli ensam om modellen
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
Tomkarossen väger ju mindre än en E36 Coupé (historiens tyngsta BMW-kaross?) i alla fall - så det är väl bara frågan om vem som blir först. kom ihåg var ni hörde det först
_________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||||||
|
Är det någon som har VÄGT en e36 coupe kaross själva? det KAN ju inte stämma med 100kg skillnad , en extra förstärkningsbalk+lite 0.7mm plåt extra, visst att det är mer, även med lättade dörrar (4 mot 2) men 100kg... Känns bara som en "bra" ursäkt för folk med en coupe varför dom kör saktare
Som någon skrev, då måste z3mc väga 750kg för det säger ETKn. _________________ timmy1701 BMW Z3 2.8 Coupé 1999 BMW 325D Touring 2008 |
||||||||||
|
Re:
Det ska vara 111kg för att vara rätt
Jag skrev några kilo fel i mitt inlägg förut coupé 329kg sedan 218kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
Re:
Du borde väl kunna fixa ner den under 1200 kg Bäck? och det är väl fri trimmning för 2-ventilsmotorer i special
_________________ Anders Jonsson, 77,3 Km från NS Åk: BMW 2500, 2800, 3,0S, 3,0Si mfl "Bei BMW Automobilen ist der Fahrer nicht Zuladung, sondern integrierter Bestandteil" |
||||||||||
|
Re:
Japp det är helt fri trimmning i special för 2-ventil det går ju att plocka upp mot 550hk ur en M70
men det kostar mer än vad som är roligt med råge Viktmässigt är det nog inga problem att komma ner mot 1200kg racevikt _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
E36:an känns när man klämmer på den väldigt kraftigt dimensionerad, kolla in tröskellådorna exempelvis, och det handlar ju inte bara om vad karossen väger innan arbetet börjar utan också om vad slutresultatet blir. Gissningsvis så hamnar inte den tidigare nämnda lilla Kadetten på topp vad gäller karosstyvhet direkt ur kartong...
Hur mycket skiljer sig E36 och en E46, låt oss ta en sedan som exempel, i vridstyvhet? _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||||||||||
|
Re:
Men herregud! Inte trodde du jag på allvar föreslog en Kadett som är av en 20 år äldre konstruktion till att bli racebil? haha. De krävs en riktigt redig bur innan en Kadett C blir styv och stadig. Sen är den ju rätt mycke mindre än en E36a också vilket nog är en klart bidragande orsak till den låga vikten
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||||
|
Re:
Såhär ser det ut för klass modifierad ang motorer.
Här finns hela tekniska reglementet http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||||||
|
Re: Vilken BMW kaross är bäst att bygga racebil på?
e9x/8x e mer lätta än jag trodde.. dom är väl mest vridstyva? Hur stor skillnad e det mellan alla karosser när det gäller styvhet? vad menas med samma upbyggnad av dom ovannämnda karosser som Patrik skrev? _________________ Tomas M |
||||||||||
|
Vikterna i ETK skall man ta med en stor nypa salt, inget jag har märk att det stämmer med verkligheten. Men en fingervisning ger det allt. När BMW lanserade E46 så påstod de att den var 40% mer vridstyv än en E36, sen om det var sant eller ej vet till tusan. Svårt att motbevisa dock
En gammal E30 är ganska kass sett ur vridstyvheten, men det spelar mindre roll eftersom buren bär upp en stor del. Brossan körde mycket bana med en hottad 325 E30 och där sprack både fram/bakruta efter ett tag pga hela bilen rörde sig.
Med "samma uppbyggnad" på E8X/E9X menar jag fram/bakvagn, mycket lite som skiljer dem åt. Väldigt fina konstruktioner och lätta. Dock en stor hög med bussningar att hålla reda på. Om jag inte minns fel så var där över 25 bussningar i bakvagnen på en E8X att byta/göra om, jmf detta med en gammal E30...
En bra bantad E8X med plast baklucka/huv/4*dörrar mm väger ca 1190kg utan förare och bensin i bilen. Bild på E8X bakvagn:
_________________ Patrik Skoog |
||||||||||
|
Som en blöt disktrasa är en lämplig beskrivning på E30:ins vridstyvhet
25 bussningar som kan börja glappa eller bytas ut det blir $$$$ det
||||||||||
|
Lite grand om vridstyvhet
||||||||||
|
Det brukar vara poppis att ha höghållfast stål i vissa delar av karossen för att få ner vikten. BMW brukar vara ganska konservativa på den punkten som jag förstår det dock. Nån som vet och inte gissar?
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
Ur styvhetshänsende spelar det ingen roll då elastisetetsmodulen skiljer MYCKET lite mellan olika stålkvaliteter. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||
|
Re:
Denna gången vill jag bygga bilen jag verkligen vill ha. Annars kunde jag behållt min 968 som va en färdig bil. Bilen som jag planerar tror jag kan bli riktigt snabb
E36 har jag redan kört tillräckligt med _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vilken BMW kaross är bäst att bygga racebil på?
|
1 besök senaste veckan (22472 totalt) |