Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kvantifiering av det extra greppet man får med R-däck
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5247 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Diskussionen är helt meningslös om man inte specar en bil och däck, jag har kört samma (standard)bil och loggat en hel del varv på bana och kommit fram till att på den bilen med de däcken så skiljde det ingenting förutom att dom var bra i olika temperaturspann. Dvs under ca 10 graders utomhustemp så var gatdäcken bättre men så fort dom blev lite överhettade så var R-däcken bättre.
Knappt mätbara skillnader på absolut grepp.

Detta är ju såklart riktigt, riktigt bra gatdäck. Inte nåt man kan köpa i 205/50-15 utan gjort för större/tyngre bilar.

Detta är så specifik jag kan vara i frågan tyvärr. Mer input behövs i frågan för vettiga svar.

BMW 330i -05
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

MaZ skrev:

Detta är så specifik jag kan vara i frågan tyvärr. Mer input behövs i frågan för vettiga svar.

+1 igen

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

964RS skrev:
...

Sen är det ju fantastiskt, och beklämmande, att Jocke bara kan sätta sig i min bil och köra snabbt direkt. Förmodligen därför han är proffs och inte jag.

/A

Usch för sånt Men då får man väl trösta sig med att köra själv på nåra banträffar till kanske en tur till Ringen

Smygehamn
Här sen Dec 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:

Usch för sånt Men då får man väl trösta sig med att köra själv på nåra banträffar till kanske en tur till Ringen

+1 igen!

Nä nu blev det trådkapning av gigantiska mått, tbx till ursprungsfrågan

/A

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

MaZ skrev:

Klart svaret är "det beror på" Men lite kan man ju generalisera. Som att man nog kan kapa en sekund eller två i de flesta fall på svenska banor. Om det är torrt och inte för kallt, beroende på däck, bil, beroende på hur många varv man vart ute och massa andra brasklappar. Men ändå där någonstans ungefär. Och loggar från samma bil på samma bana med gat- och r-däck vore skoj o se.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
MaZ skrev:

Klart svaret är "det beror på" Men lite kan man ju generalisera. Som att man nog kan kapa en sekund eller två i de flesta fall på svenska banor. Om det är torrt och inte för kallt, beroende på däck, bil, beroende på hur många varv man vart ute och massa andra brasklappar. Men ändå där någonstans ungefär. Och loggar från samma bil på samma bana med gat- och r-däck vore skoj o se.

Problemet är att frågan är av jobbig karaktär "Hur mycket extra säkerhet behöver jag om jag skall köra R-däck kontra gatdäck?"

Jag tycker inte att man skall dimensionera hjulupphängningar mot maxgrepp i ett perfekt körfall och säga att man då kan dra 1.XG lateralt.
Denna fråga har varit uppe tidigare och då skrev jag likadant, det kommer alltid vara ett annat körfall som är dimensionerande, broms + potthål t ex.

Bromsarna är relativt okänsliga mot hur mycket grepp man har i däcket, inom vissa gränser såklart.

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om man grovt hugger till med att man som bäst har 20% mer grepp så är det väl en ganska liten ökning utifrån dimensionering av typ hjulupphängningar som nog bör ha mera marginaler än så Så så långt är jag med.

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

Tack alla som bidragit - har nu fått de svar jag efterfrågade

Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
om man grovt hugger till med att man som bäst har 20% mer grepp så är det väl en ganska liten ökning utifrån dimensionering av typ hjulupphängningar som nog bör ha mera marginaler än så Så så långt är jag med.

Hehe, ja man får hoppas att inte tillverkaren har designat vitala delar i hjulupphängningen efter den maximala belastningen som ett visst däck medger.
Lättare krockar, curbs, hål i gatan osv, har momentant mycket större påfrestningar på hjulupphängningarna än vad däcksgreppet ger, så tittar man på maximala belastningar spelar inte däcksgreppet någon roll.

Däremot borde risken för utmattning vara större med 20% högre grepp men vem vet vad det innebär i praktiken (eller teorin)

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

GustafB skrev:
Magnus Thomé skrev:

Hehe, ja man får hoppas att inte tillverkaren har designat vitala delar i hjulupphängningen efter den maximala belastningen som ett visst däck medger.
Lättare krockar, curbs, hål i gatan osv, har momentant mycket större påfrestningar på hjulupphängningarna än vad däcksgreppet ger, så tittar man på maximala belastningar spelar inte däcksgreppet någon roll.

Däremot borde risken för utmattning vara större med 20% högre grepp men vem vet vad det innebär i praktiken (eller teorin)

100% exakt formulerat vad jag tänkte thumbs up

Har funderat på hur många ggr större krafter man egentligen kan råka ut för med ett vanligt potthål. Det av stötpulsen som däcket inte sväljer genom att ge efter måste ju generera hiskeliga krafter i hjulupphängningarna som de måste vara dimensionerade för Füchsrörhre i 250 är ju blaha blaha i jämförelse.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
GustafB skrev:
Magnus Thomé skrev:

100% exakt formulerat vad jag tänkte thumbs up

Har funderat på hur många ggr större krafter man egentligen kan råka ut för med ett vanligt potthål. Det av stötpulsen som däcket inte sväljer genom att ge efter måste ju generera hiskeliga krafter i hjulupphängningarna som de måste vara dimensionerade för Füchsrörhre i 250 är ju blaha blaha i jämförelse.

Inte ovanligt att man får justera hjulvinklar efter ett rejält potthål = nåt har deformerats...

BMW 330i -05
Citera
EDC
Stockholm
Här sen Okt 2005

Denna fråga har gäckat även mig då jag e en snål typ. Om jag tex kör på 225'or och vill ha mer grepp så var tanken att byta till r-däck. Men om jag då bara vinner 20% grepp, borde det då inte bara gå upp 20% i bredd i stället och få snarlikt resultat? (innan det blir för varmt då). Dvs jag byter till 265-275 bak i stället med vanliga gatdäck vilket är billigare än att köra med 225 r-däck.

Ängelholm
Här sen Nov 2008

För mig är det inte så mycket greppet utan hur mycket längre r-däck håller att köra på när dom är varma, spar nog rätt bra med pengar i längden.

Citera
Ingmar Truedsson
Listerby
Här sen Nov 2002

Jag gjorde ett litet ovetenskapligt däcktest på Emmaboda i somras, mest för att känna på hur de billiga däcken beter sig som en del leverantörer vill sälja. Ett däck helt utan "känsla" är inte kul att köra med, jag testade Durodäcket några varv på Kinnekulle, men det gick inte alls bra eftersom det var i stort sett omöjligt för mig att känna var gränsen för däcket fanns.
Största fördelen med R-däck eller liknande däck är att de är lätta att köra med och att de håller bättre för den typen av körning, de mest ekonomiska däcken jag har haft är Hankook Z212.

Citera
Däck för banåka
Kvantifiering av det extra greppet man får med R-däck
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (5247 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande