Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Behöver hjälp med att välja MIG-svets
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (17267 totalt)
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Jag svetsade för första gången i mitt liv idag.
Har haft en svets på hyllan i 10 år utan att bruka den. Men efter att läst lite här
tänkte jag att, va fan det är väl bara att testa.
Är det lättare att svetsa med gas istf. rörtråd?? 0.5 mm plåt blev lite överkurs
för mig iaf. STORT hål.

edit: Vet inte vad svetsen är för något, men den är säkert bra

Jan Nagy
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Janne N skrev:
Jag svetsade för första gången i mitt liv idag.
Har haft en svets på hyllan i 10 år utan att bruka den. Men efter att läst lite här
tänkte jag att, va fan det är väl bara att testa.
Är det lättare att svetsa med gas istf. rörtråd?? 0.5 mm plåt blev lite överkurs
för mig iaf. STORT hål.

edit: Vet inte vad svetsen är för något, men den är säkert bra

HAHA

Börja med något grövre material MYYYYYCKET enklare. 0,5 plåt har man knappt nånstans.
Sen fortsätta med att lära sig ställa in svetsen, man kan lära sig att lyssna när den går som den skall.
Riktigt gas är alltid att föredra med flusstråd.
Sömma på och märk skillnaden när man vinklar handtaget, när man håller olika avstånd, från han eller mot hans svets osv. det är lurigt men det går att lära sig

//kunta som knappt kan svetsa

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Ska öva mer i morgon

Jan Nagy
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Sedan måste man ju lära sig också...

I en ambitiös och seriös anda tog jag kontakt med Lernia för att kolla vad de hade för kurser. För 20 år sedan kunde man väl t o m lära sig svetsa på kvällskurs men den tiden är förbi.

De skulle ha 6400 Skr + moms för en 5 dagars stenhård utbildning på bara MIG. Det är inte mycket pengar för en 5 dagars kurs men det är mycket pengar för en sådan snålis som jag. Lägg till pengarna för en hyffsad trefasare så kan jag lika gärna släpa alla bilar till Polen och låta nån svetsa upp dom där antar jag...

Nån som vet om några andra kurser, videor osv utöver Biltemas svetsbok? Antar att just det där med att lyssna sig till hur svetsen ska "sjunga/väsa" måste praktiseras med någon kunnig, det kan man inte läsa sig till.

Jörgen Welter
Citera
w-racing.com
Tvååker, Varberg, Halland
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Flame

Ditt inlägg är intressant eftersom det fordon som är i akut behov nu är just ett Merca skåp. Har också lekt med tanken och ta det cheapaste cheap och börja i den änden...

Jörgen Welter
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Lyfter denna gamla tråd. Har läst igenom alltihopa och förstått att jag nog bör undvika t.ex. Biltema (de verkar bl.a. inte ha några reservdelar än idag) och försöka satsa på en mer seriös svets, och det är MIG jag ska ha.
Min undran är dock, funkar en kvalitetssvets bra att köra med flusstråd? Flusstråd verkar mest ekonomiskt om man svetsar lite och är dessutom användbart utomhus. Jag har sett så många hacka ner på flusstråd som menar att det bara spottar och fräser men också några som menar att det är fullt användbart. Kanske en kvalitetssvets är bättre på fluss än ex. Biltema?

Citera
Allmänt banåkaforum
Behöver hjälp med att välja MIG-svets
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (17267 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande