Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2 4397 besök totalt |
Kolla 2:18, för mig ser det ut som BMW:n får blåflagg. Kommentarer?
Kan ju knappast vara effektivt att ligga och blockera och inte kunna utnyttja banan till fullo bara för att hålla en uppenbarligen snabbare bil bakom sig? Dessutom måste risken för en sammanstötning vara betydande när sinnet till slut rinner över på Porsche-föraren. _________________ Björn Borring M3 e30 Sport EVO |
||||||
Dom får blåflagg för att släppa förbi BMWn som kör om strax efter, just där ser man ju att BMWn framför är lika snabb som Porscharna när inte det är en uppenbar risk för omkörning bakifrån så han kan köra snabb-spår ist för tokdefensivt. Dessutom verkar Porschen ha ganska mycket fördel av slipstreaming när det går lite fortare, även om den verkar ha betydligt högre toppfart. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Njae, inte så mycket att bråka om. Visseligen är BMW åkaren lite väl defensiv med spårbyten på några snabbare ställen som är lite väl på gränsen, men Porscheåkaren verkar inte vara någon late braker precis...
Långlopp är på ett sätt lite speciellt, då prestandaskillnaderna är så pass stora mellan olika biltyper och klasser jämfört med de flesta sprintraceserier. Gäller att utnytta styrkor och svagheter i sitt eget material på rätt sätt, både taktiskt ute på banan och strategiskt i raceplanering. Har åkt en hel del långlopp under tio års tid (2010 var första året då jag tyckte det fick räcka) Visst är det bra och högt tempo och långt ifrån någon fegkörning för att spara på grejorna, men sprntracetempo? njae det vet jag inte om, jag vill jag hålla med helt om. Däremot så är jag efter alla år förvånad över de som verkar tro att man tjänar på närkontakt i långlopp. I spirntrace är det en sak där kan det i rätt situation vara taktiskt. I långlopp medför det oftare onödiga depåstopp för att hänga upp fladrande delar och få hjulen att gå fria och så vidare. Förlorad tid som aldrig går att köra igen på banan. Men för en del är det viktigare att vara före en stund ute på banan, än att stå på pallen när det är målgång kanske... Själv har jag två-tre närkontakter på 10 års långloppande, men ingen som renderat extra depåstopp. Bilboxning tycker jag bara är töntigt och brist på kontroll på både sig själv och bilen. (där ska Porscheåkareni filmen ha en eloge trots att BMW:n var ganska provokativ vid ett par tillfällen) En annan sak som slagit mig som i regel åkt bilar som inte varit snabbast på rakorna, är att många promt ska ta sig förbi in i kurvorna, där den omkörda bilen sedan får släppa all fart för att inte köra över dem. Många porschar och M3 verkar ha både dåliga bromsar och sunkigt chassi ![]() ![]() Det har iriterat mig mer än en gång, men som sagt, det är en del av spelets regler... Blev aldrig av med något VLN lopp, även om det planerades för det. Möjligen det enda jag saknar av långloppandet. Hade varit kul att pröva, gärna på en regnhal nordslinga. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||
En till,
http://www.youtube.com/user/RACEMEDI omvända scenariot, jättemiss av BMWn på GP slingan som nästan tar hela varvet att ta igen. Verkar mao inte vara "skitlätt" att köra om ute på slingan i hyfsat jämbördiga bilar. Hursom mycket underhållande videos i RACEMEDIAS kanal. ![]() _________________ ![]() |
||||||
Javisst, varför? Låg säkert efter den gula Porschen nästa varv och blockade BMW:n istället. Dåligt beteende på den där Porsche föraren, med att peka finger. ![]() _________________ Lasse Eklund - Corvette Stingray BigBlock 468 Coupe '72. CAOS - BMW Z4M Coupe '07. BMWCS |
||||||
+1 ![]() |
||||||
trots att porscheföraren kör offensivt kör han för defensivt, han fegar så att m3föraren får psykologiskt övertag. fegar man första omkörningen så lär man inte riskera något i nästa.
Men jag tycker att vissa stängningar är i grövsta laget för ett långlopp, och M3an kör helt utanför spår i en del kurvor, något som vad jag kan se enbart görs för att blockera. Porschen försöker ta sig om oftare än varannan kurva, något som borde generera i blåflagg enligt mig. Jag kör 4timmars långlopp, dock är det på klubbnivå där man inte har råd att riskera en för snäv stängning/avåkning på samma sätt de här grabbarna har. _________________ MVH Fabian Hallbom Team Blyfot Racing #13 Bygger på: Toyota Starlet -83 Rejsar i: Opel Corsa GSi -91 4-timmars.se |
||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
<< 1, 2 4397 besök totalt |