Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Körteknik med mycket eller lite pulver (utsplittat)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14462 totalt)
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Vet inte var du fått det ifrån, och att jag dessutom skulle tillhöra någon slags maffia?

Nåväl. Vad det gäller mig själv har jag ägt en CSL i mindre än 1 år, bilarna innan dess har bl a varit 996 GT3 RS. Jag har också kört en hel del 997 GT3 RS mk2 på Ringen. 450 hk alltså. Men det kanske anses som "begränsad" effekt, vad vet jag.

I och med att det var du som tog upp ovan resonemang angående Atos så menar alltså du att det är svårare att ratta en Pagani Zonda R på Ringen än en Hyundai Atos med, låt oss säga, 710 hk?

Men svara gärna på min fråga ovan. I och med att GT2 RS är den snabbaste bilen på Ringen (och även den med (nästan) mest effekt), innebär det då att den är den mest svårkörda bilen?
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633


Trådstartare
GustafB skrev:
Det finns två läger här varav det ena lägret, CSL-maffian, menar att tex en Hyundai Atos är mer svårkörd på alla banor inklusive den berömda långa tyska banan än tex en Pagani Zonda R eller varför inte en 1000+ hk F1 från 86.

Så att mycket effekt gör en bil svårkörd är alltså en myt?
Är det en tillfällighet att de som inte tycker mycket effekt gör en bil mer svårkörd själva kör bil med sugmotor med fin karaktär och "begränsat" med effekt?


Jag tror att en del av begränsningen i den här debatten, är att du och några andra uppfattar
"doseringen av effekt", som den stora utmaningen med att köra en bil på bana.

Den andra åsikten - som jag själv och "maffian" är mer inne på - är att den stora utmaningen ligger i att
hålla hög hastighet in i och genom kurvor.

och just precis de momenten är inte svårare med mer effekt.

_________________
--
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare

Egentligen är det ju såhär:

Att ta ut den sista halva procenten ur absolut max av en bil på bana är skitsvårt oberoende om den är stark eller svag.

Det är normalt något för de absolut duktigaste proffesionella racerförarna. Något vi hyfsat kompetenta hobbyister tyvärr har väldigt svårt att nå. Pro vs Joe som någon kallar det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



visst är det så och våra proes är joes jämfört med andra där ute i stora värden

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



PeterF skrev:
Supramannen skrev:


Märks att ni inte kört dragracing, ni kanske skulle börja ni skulle ju va vinnare hela bunten


Dragracing? För en relevant jämförelse så handlar det i så fall om dragracing med rullande start och med 300 resp 600 hk. Visst, det kanske är grymt svårt, men i min värld finns det större utmaningar än att gasa fullt 50-250 på en rakstäcka. Exempelvis finns det en bana i Tyskland som tenderar att vara en global måttstock för vad en bil och förare klarar av.


förstår du inte bättre är det ingen ide att diskutera detta vidare, håll du i gautes takt pinne som medlem nr 2 i csl maffian..

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



PeterF skrev:
Vet inte var du fått det ifrån, och att jag dessutom skulle tillhöra någon slags maffia?

Nåväl. Vad det gäller mig själv har jag ägt en CSL i mindre än 1 år, bilarna innan dess har bl a varit 996 GT3 RS. Jag har också kört en hel del 997 GT3 RS mk2 på Ringen. 450 hk alltså. Men det kanske anses som "begränsad" effekt, vad vet jag.

I och med att det var du som tog upp ovan resonemang angående Atos så menar alltså du att det är svårare att ratta en Pagani Zonda R på Ringen än en Hyundai Atos med, låt oss säga, 710 hk?

Men svara gärna på min fråga ovan. I och med att GT2 RS är den snabbaste bilen på Ringen (och även den med (nästan) mest effekt), innebär det då att den är den mest svårkörda bilen?


Vilka tider har du kört på ringen i 996GT3Rs och 997GT3 RS mk2 kontra din CSL?

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
safe
Stockholm / Kalmar
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2259



Mark Donahue sa någon gång att den mest svårkörda bil han kört var den första Porsche 917 och den absolut bästa var Porsche 917/30 som var den sista itterationen.
Den första hade väl drygt 500 hk och den sista 1100hk.

Med det vill jag väl inte säga mer än att effekten inte är det som spelar störst roll om en bil är lätt eller svårkörd....

_________________
Magnus Wennerberg
Porsche 911 Targa -77 (originalish)
Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana)
Porsche 924 -79 (busbil för gata, EFI och Turbo)
Citera
jagheterlasse
Västerås
Här sen Mar 2010
Inlägg: 16



Den första generationen av 917 var instabil i höga farter vill jag minnas. Det berodde väl mer på aerodynamiken än på effekten. De införde ju senare även en rörlig vinge som de fick igenom reglementet genom att peka/skylla på säkerheten har för mig.

Annat som spelar in är ju även vilket register motorn har, fjädringsinställning, hjulbas, bromsar m.m.

om man har massor med mos i sin bil och man vill få ner den i marken så borde 4WD vara vägen att gå.
Det blir ganska lättkört och man behöver inte oroa sig för att kraften ska spinna bort lika lätt som på en tvåhjulsdriven bil.

_________________
Lasse Henriksson
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



Undrar vilka tider de folk som bara slänger runt en Swift (mini) på nur kört där med den då. Knappast nära dessa potential. Då måste man hålle extremt höga vmin i snabba kurvor för att lyckas gör det. Facit är att få vågar eller lyckas. Slänga runt en Swift på 9min är
25 sekunder för långsamt slängt:-)

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2633


Trådstartare
Göte RS6 Sjögren skrev:
Slänga runt en Swift på 9min är
25 sekunder för långsamt slängt:-)


Äääähh..
Släng dig i väggen..


_________________
--
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4331



FredrikÅ skrev:
GustafB skrev:
Det finns två läger här varav det ena lägret, CSL-maffian, menar att tex en Hyundai Atos är mer svårkörd på alla banor inklusive den berömda långa tyska banan än tex en Pagani Zonda R eller varför inte en 1000+ hk F1 från 86.

Så att mycket effekt gör en bil svårkörd är alltså en myt?
Är det en tillfällighet att de som inte tycker mycket effekt gör en bil mer svårkörd själva kör bil med sugmotor med fin karaktär och "begränsat" med effekt?


Jag tror att en del av begränsningen i den här debatten, är att du och några andra uppfattar
"doseringen av effekt", som den stora utmaningen med att köra en bil på bana.

Den andra åsikten - som jag själv och "maffian" är mer inne på - är att den stora utmaningen ligger i att
hålla hög hastighet in i och genom kurvor.

och just precis de momenten är inte svårare med mer effekt.


Troligen pratar vi olika saker. Men det började som en diskussion huruvida mer effekt var mer svårkört eller ej, inte en diskussion gällande "den stora utmaningen " med att köra bil på bana. Det är en helt annan sak och det är ingen som sagt att hela utmaningen är hur mycket effekt man har.

Men faktum kvarstår, som isolerad faktor är det enklare att köra en bil med en jämn och linjär effektkurva än en motor som tex laggar 2 sek och sedan dundrar på med 400 extra Nm över ett bräde. Hastiga förändringar av vridmoment tenderar att rubba bilens balans som i sin tur gör att man kanske hamnar vid sidan av banan om man inte kompenserar och rattar. Sen kanske inte alla tycker det är svårt men det innebär trots all mer arbete hos föraren och jämfört vi då enbart effekt så är det generellt lättare med mindre effekt eftersom du inte har detta riskmoment. Sen vad som är roligast, störst utmaning, ger lägst varvtider osv är ett sidospår.
Som exempel: skulle jag be min mamma köra hennes VW Polo 1.4 runt mantorp med full gas i kurvorna och sedan sätta henne i min Porsche och be henne göra samma sak är jag rätt övertygad om vilken bil hon skulle tycka vara mest svårkörd

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



FredrikÅ skrev:
GustafB skrev:
Det finns två läger här varav det ena lägret, CSL-maffian, menar att tex en Hyundai Atos är mer svårkörd på alla banor inklusive den berömda långa tyska banan än tex en Pagani Zonda R eller varför inte en 1000+ hk F1 från 86.

Så att mycket effekt gör en bil svårkörd är alltså en myt?
Är det en tillfällighet att de som inte tycker mycket effekt gör en bil mer svårkörd själva kör bil med sugmotor med fin karaktär och "begränsat" med effekt?


Jag tror att en del av begränsningen i den här debatten, är att du och några andra uppfattar
"doseringen av effekt", som den stora utmaningen med att köra en bil på bana.

Den andra åsikten - som jag själv och "maffian" är mer inne på - är att den stora utmaningen ligger i att
hålla hög hastighet in i och genom kurvor.

och just precis de momenten är inte svårare med mer effekt.


Utomordentligt fint formulerat Fredrik thumbs up Summerar det hela fint!

Tilläggas bör, att med effekten är det däremot extremt mycket enklare att cutta sekunder från varvet på alla partier där man accelererar bilen framåt, i synnerhet rakt-framåt vs mindre effekt då man liksom inte kan cutta tid på detta sätt

När man DE-accelerera in i kurvor använder man ju inte effekten I vart fall inte jag som jag kör! Men alla kör ju olika Att drista sig till att lufta lite, vänta en aning eller smyga lite försiktigt, ja är man rädd/osäker av sig tenderar man göra detta olika innan man väl kliver på igen i effektbilen. Men vidare svårt är det inte. Vad som är svårt är att de-accelerera bra, alltså ta med sig farten igenom oavsett bil/effekt tills man kan kliva på igen.

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2742



FredrikÅ skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Slänga runt en Swift på 9min är
25 sekunder för långsamt slängt:-)


Äääähh..
Släng dig i väggen..



tror inte mina ögon, för lättkörd bil, kan omöjligt ha hänt i verkligheten. Kanske är det fotoshooopat De där bilarna slänger min mormor runt på 8.30btg

_________________
Mvh/Göte Sjögren
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Supramannen skrev:


förstår du inte bättre är det ingen ide att diskutera detta vidare, håll du i gautes takt pinne som medlem nr 2 i csl maffian..


ok då Men då får du representera Toyotaligan
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Att hålla hög fart in i svängar är väl inga problem? Iaf inte när man kommer med bilar som väger 1.5 ton...
Problemet är ju att de väger så mycket att det inte krävs guts för att åka så "fort" i kurvorna med dem, utan att man måste ta ner farten så jäkla mycket för att man inte ska sumpa farten ut ur böjen..

Visst finns det en tjusning i att lägga det perfekta varvet, oavsett bil, med exakt rätt fart och spår genom en kurva, men när det kommer till adrenalinkicken, så är det ju faktiskt för egen del just HUR fort det går i en kurva.
Addera 30-40km/h vmin i apex plus ett räcke på yttern så blir kurvan väldigt mycket mer spännande

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



Puppan skrev:
PeterF skrev:
Vet inte var du fått det ifrån, och att jag dessutom skulle tillhöra någon slags maffia?

Nåväl. Vad det gäller mig själv har jag ägt en CSL i mindre än 1 år, bilarna innan dess har bl a varit 996 GT3 RS. Jag har också kört en hel del 997 GT3 RS mk2 på Ringen. 450 hk alltså. Men det kanske anses som "begränsad" effekt, vad vet jag.

I och med att det var du som tog upp ovan resonemang angående Atos så menar alltså du att det är svårare att ratta en Pagani Zonda R på Ringen än en Hyundai Atos med, låt oss säga, 710 hk?

Men svara gärna på min fråga ovan. I och med att GT2 RS är den snabbaste bilen på Ringen (och även den med (nästan) mest effekt), innebär det då att den är den mest svårkörda bilen?


Vilka tider har du kört på ringen i 996GT3Rs och 997GT3 RS mk2 kontra din CSL?

/Pete


Som sagt hur mycket fortare har du kört 996GTRS och 997GT3RS Mk2 än din CSL på N-ring??
Du borde ju i teorin kört avsevärt mycket fortare med 997:an!
Mer effekt enklare att köra fort osv!?



/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare

OFFkeFF skrev:
Att hålla hög fart in i svängar är väl inga problem? Iaf inte när man kommer med bilar som väger 1.5 ton...
...


Det vanligaste felen är väl att vi hobbyister ofta ofta kör för långsamt in i snabba böjar och för fort in i långsamma böjar Been there, done that. Ehhh... doing that



OFFkeFF skrev:
...
Addera 30-40km/h vmin i apex plus ett räcke på yttern så blir kurvan väldigt mycket mer spännande



_________________
Magnus Thomé
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Haha. Vill hävda det omvända. 996GT3 RS körde jag så långsamt så man t o m kan vara snabbare i en Swift. Alltså går det fortare med mindre effekt

997 GT3 RS mk2 lånebil, så tog inga tider. Men det är en fantastisk bil som i min värld verkligen är lättkörd.

Sådär, nu har jag svarat. Vad tror du, är en Diablo GT väsentligt mer lättkörd en än GT2 RS då den dels har mindre effekt, dels är långsammare? Nej, såklart jag inte tror att du tror det.

Vill bara säga att "lättkördhet" och effekt oftast hänger ihop, dvs om en bil har jättemycket effekt måste man kontra med lättkördhet för att effekten ska kunna hanteras. Därför är det väldigt svårt att säga att alla bilar med mycket effekt är betydligt mer svårkörda än de med mindre. Som mitt exempel med Atos med 710 hk kontra Zonda R med 730 hk. Zondan är nog betydligt mer lättkörd. Allt hänger ihop helt enkelt .
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41688

Forumägare
Forumägare

Äh.... jag tror det finns både lättkörda och svårkörda bilar i alla effektklasser. Dessutom är svår- och lätt-kört absolut inte en endimensionell skala. Tankeexperiment: Två bilar ska köras i en tajt slalombana. Den ena är skitsvår att ta ut 100% ur medans den andra är busenkel att nå extremt nära max i banan. Ta sen exakt just de två bilarna till Ringen. Rollerna kan lätt bli omkastade.... svårkörd kan bli lättkörd och lättkörd kan bli svårkörd. Bara för att visa en enda av väldigt många dimensioner i frågeställningen.





PS:
Sätt på ett par dåligt kommunicerande skitdäck med inkonsekvent beteende på vilken bil som helst så blir det ju svårkört

_________________
Magnus Thomé
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



PeterF skrev:
Haha. Vill hävda det omvända. 996GT3 RS körde jag så långsamt så man t o m kan vara snabbare i en Swift. Alltså går det fortare med mindre effekt

997 GT3 RS mk2 lånebil, så tog inga tider. Men det är en fantastisk bil som i min värld verkligen är lättkörd.

Sådär, nu har jag svarat. Vad tror du, är en Diablo GT väsentligt mer lättkörd en än GT2 RS då den dels har mindre effekt, dels är långsammare? Nej, såklart jag inte tror att du tror det.

Vill bara säga att "lättkördhet" och effekt oftast hänger ihop, dvs om en bil har jättemycket effekt måste man kontra med lättkördhet för att effekten ska kunna hanteras. Därför är det väldigt svårt att säga att alla bilar med mycket effekt är betydligt mer svårkörda än de med mindre. Som mitt exempel med Atos med 710 hk kontra Zonda R med 730 hk. Zondan är nog betydligt mer lättkörd. Allt hänger ihop helt enkelt .


Håller inte med alls

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769



PeterF skrev:
Haha. Vill hävda det omvända. 996GT3 RS körde jag så långsamt så man t o m kan vara snabbare i en Swift. Alltså går det fortare med mindre effekt

997 GT3 RS mk2 lånebil, så tog inga tider. Men det är en fantastisk bil som i min värld verkligen är lättkörd.

Sådär, nu har jag svarat. Vad tror du, är en Diablo GT väsentligt mer lättkörd en än GT2 RS då den dels har mindre effekt, dels är långsammare? Nej, såklart jag inte tror att du tror det.

Vill bara säga att "lättkördhet" och effekt oftast hänger ihop, dvs om en bil har jättemycket effekt måste man kontra med lättkördhet för att effekten ska kunna hanteras. Därför är det väldigt svårt att säga att alla bilar med mycket effekt är betydligt mer svårkörda än de med mindre. Som mitt exempel med Atos med 710 hk kontra Zonda R med 730 hk. Zondan är nog betydligt mer lättkörd. Allt hänger ihop helt enkelt .


Hmm märkligt.. Det borde ju självklart gå fortare med mer effekt, lättare bil enligt tidigare resonemang?? Särskilt i en 996GTrs som är knivskarp som ett rakblad jämfört med mitt turbolaggande monster?

Att komma inom 5% av potentialen är nog lättare med en Diablo GT då skulle man behöva köra ca 8,05BTG. I en GT2RS Behöver du köra 7,17BTG.. Vi får se när det händer men jag tror ingen svensk kommer köra 7.17BTG i brådrasket med GT2RS:n.. Jag vet dock ingen som smiskat på ringen med en Diablo så där har jag inga tider..

Du ligger ca 3,7% efter Horst i din CSL Tror du att du skulle ligga lika mycket efter GT2RS Mao
7,11.2BTG??(Porschens tid kanske är full varv och då skall väl ytterligare 7 s dras ifrån, alltså 7,04BTG..)
Tror du att du skulle klara det??

(ovan omräknat 23 sek från Sport auto varv)

Jag vet inte men tycker du att dom har kontrat med bra väghållning jämfört med effekt i Diablon jämfört din CSL?? om så vore fallet borde ju Diablon vara lättare att köra än en CSL enligt ditt resonemang?? I min ögon säger du emot dig själv i ditt inlägg. Ena sekunden menar du att mycket effekt oftast kombineras med fin fin karaktär och enkelhet att köra.. I nästa sekund drar du upp en Diablo som exempel.. Den har ju skitmycket effekt jämfört med 90% av alla sportbilar och är i allmänhet ansedd som väldigt svårkörd?!



/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Körteknik med mycket eller lite pulver (utsplittat)
<<   1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (14462 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande