Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Se7en: SaabSeven Ny bygge 20xx
<<   1, 2
9811 besök totalt
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004

Bevakning på
Ska bli kul att följa med på resan

mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Motorbyte

har bytt motorkoncept. Blir en rover 8a i stället med tillhörande manuell/automat. så om någon vet nått om dessa motorer/lådor, så som komp, utväxling bra ställe att köpa renoveringssaker ifrån så säg till.

//Mathias

Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Har varit i garaget hela dagen idag. Börjar äntligen hända lite. Har punktsvetsade det mesta av chassit idag, bara bakvagnen och framvagnen kvar i princip. sen ska ju i och för sig allt helsvetsas.

Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Va i garaget idag och fick lite gjort. börjat snickra ihop bakvagnen, det är nu de svåra börjar med allt mätande. börjat fundera på omja ska ha turbo eller inte. är inne på att antingen ha en SAAB 2.0 LTT på 154hk eller en SAAB 2.3 utan turbo på 150hk. det är ju häfftigare med sugmotor men vet inte än. Förslag?

detta är ju världens bästa uppfinning. Om han som kom på magnetvinkeln inte fick nobelpriset så borde ingen ha det...

Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Börjat skissa lite på hur jag ska göra bakvagnen. blir dubbla A-armar och delad axel. diffen blir från ford sierra. någon som vet vart man kan köpa bra/billiga coilovers? behöver både till fram och bak, görna sånna man kan ställa hårdheten på.

utan triangulering

med triangulering.

kom gärna med tips.

//Mathias

Fagersta
Här sen Aug 2010

Ser skitkul ut! Keep up!
Min åsikt om motorer: Vad är egentligen häftigare med sugmotorer?
Gå på turbomaskinen och botanisera själv i Saabs utmärkta styrsystem. Utan andra modifikationer (3tums avgas blir det väl hursomhelst?) än att montera laddtrycksventilen från en fulltryckare, får du ut ca 230hp, 400Nm om du ledsnar på att bli frånåkt på bana...

M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010

Saab utan trubo - ostmacka utan ost.

Ska du ha 150 hk sugis finns det många mycket roligare motorer en saabs tröge 2.3a.

Personligen tycker jag dock snabba bilar är häftigare än slöa, oavsett om det suger eller trycker!

Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
det väger mellan 2,3 sugmotor elelr 2,0 LTT. fördelen med turbo är effekten o att det är lätt att skaffa mer. men en väl trimmad sugmotor låter as gött. men lutar mer åt turbon.

Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Dags för uppdatering igen, efter att ha "stått stilla" på grund av att gasen till svetsen har varit slut. Har kommit en bit på vägen nu med bakvagnen. Börjat förstärka allt. ska försöka beställa rör till länkarmarna, rör till störtbågen, mer fyrkantsprofil och andra delar till chassit.

ska bli ett X i den översta rutan med samt den rutan som är bakåt. hoppas det duger åt SFRo

för övrigt har ja bestämt mig för att ha saab motor, Opel låda, ford sierra diff. nån som har tips på bakspindlar? helst med 4x108.

Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Hej!

va i garaget idag igen o började helsvetsa chassit. satte även dit lite tvärstag här och där. tyvärr så tog ja inga bilder. men ska dig lördag-söndag igen så får ta lite bilder då.

//Mathias

Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Dags för en efterlängtad update. Har hunnit med en hel del sen sist. Tänkte även ta med lite "gamla" bilder. Börjar faktisk bli lite små sugen på att ha en MC motor men chassit blir nog för tungt. Har snart petat i ytterliggare 12 meter fyrkantsprofil i chassit. Nån som har nån aning om vad ett orginal chassi väger till en lotus seven ungefär? Har fortsatt med att helsvetsa allt vilket är riktigt tråkigt... men det måste göras. Vi har även hunnit lacka jockes golf

Vänt på chassit för att kunna helsvetsa undertill, tur att det fortfarande inte är så tungt

Nu när jockes golf står i garaget bredvid så fick jag helt plötsligt mycket mer plats Så ställde chassit mitt i garaget så man får mer plats runt om.

Kanske börjar bli överdrivet med alla tvärstag? Men åker hellre i en "tung" men lite säkrare bil än en lättare men mer osäker. Man vill ju kunna krocka utan att få motorn i knät

Här har vi ett gäng "gamla" bilder som ja inte lagt ut.

Lite trängre när golfen var inne:P

Detta var innan när jag mätte ut bakvagnen

Ser lite"naken" ut om man jämför med nu

Bakvagnen börjar ta form

Man måste ju kolla hur den skulle se ut med däck Kanske ska skita i karossen? :P

Tycker ändå däcken ser ganska breda ut. Det är ändå "bara" 205

Göteborg
Här sen Jul 2004

Har för mig mitt se7en-bygge 1987 hamnade på ca 55 kg för komplett ram med aluplåt på. Men det var länge sedan och minnet inte knivskarpt så det kan varit ngt kg hit och dit.

Westfield hade ju både "tunga" std-ramar och "lätta" race-ramar. Men vet inte deras vikter.

Men min ram gick fint att hantera själv i alla fall och lyfta ner från biltakräcket vid transport.

original Lotus Se7en ramar, speciellt Series II var nog mkt lättare än så, färre rör och mkt bärande alu.

Du får väl räkna med lite mer vikt med 100 % fyrkantrör och lite mer strävor.

Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Re:

D5 skrev:
Har för mig mitt se7en-bygge 1987 hamnade på ca 55 kg för komplett ram med aluplåt på. Men det var länge sedan och minnet inte knivskarpt så det kan varit ngt kg hit och dit.

Westfield hade ju både "tunga" std-ramar och "lätta" race-ramar. Men vet inte deras vikter.

Men min ram gick fint att hantera själv i alla fall och lyfta ner från biltakräcket vid transport.

original Lotus Se7en ramar, speciellt Series II var nog mkt lättare än så, färre rör och mkt bärande alu.

Du får väl räkna med lite mer vikt med 100 % fyrkantrör och lite mer strävor.

ok min e nog tyngre än 55 kg just nu jag lyfter den men det är inget ja vill springa omkring med:P men ska åka ner till gamla jobbet när jag är klar och väga den:)

Göteborg
Här sen Jul 2004

För att pigga upp dig kan jag nämna att en tidig Lotus VI (Six) som var föregångare till Se7en vägde 55 lbs = 25 kg)!!! Chapman själv med ramen här. Mest luft!!! Det var aluplåten som stod för resten.

Lotus Six var en verkligt lätt bil.

Även Caterham Se7en har mkt lätt ram. Här en bil från 90-talet.

Då jag nämnde min ramvikt kpl 55 kg med plåt tror jag vi låg ett skapligt antal kilo över Caterhams d:o. (Men hade en kraftigare inbyggd störtbåge inkluderad). Och min uppfattning är att ett se7en-bygge bör alltid vara så lätt som möjligt. Aerodynamiken är ju erkänt urusel så det är den låga totalvikten och den fina balansen som gör bilen.

Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Re:

D5 skrev:
För att pigga upp dig kan jag nämna att en tidig Lotus VI (Six) som var föregångare till Se7en vägde 55 lbs = 25 kg)!!! Chapman själv med ramen här. Mest luft!!! Det var aluplåten som stod för resten.

Messerschmidtmode

Det där är en elevenram.

/Messerschmidtmode

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004

Jo, vid en närmre titt så stämmer nog det! Tack för hökögat
Men som komplement kan jag ange ramvikter:
- Lotus VI (Six) 55 lbs,
- Eleven (Series 1) 56 lbs.
Källa Dennis E ortenburger "The Lotus Eleven"
Ramverken var konstruktionsmässigt relativt lika varandra. Det lär ha skapats till och med "hybrider"av bilarna på sina håll av företagssamma. Den extremt strömlinjeformade Eleven-alu-karossen kan jag föreställa mig var rätt känslig, vid rejäla skador blev det väl billigare klä om den till något som liknade Six.

Men som sagt Chapman höll alltid vikten nere. Bl a Seven Serie II har jag för mig förenklades med prioritet pris/ tid rammässigt med lägre vikt (och mindre styvhet?) som följd.
Men detaljer om detta överlämnar jag till Lotus-experterna....

Kan inte låta bli skicka med en Messerschmitt-bild från en sportvagnsträff (med reservation för stavningen... ) Även den en "bil" för "Low Flying" thumbs up

Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
vet inte om ja ska skratta elelr gråta men min väger betydligt mer än 25 kg:P

Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Dags för update igen då:) Var i garaget i söndags och fixade lite. Har gjort klart kardantunneln. Började jätte bra, tills jag kom på att jag följde ritningen som är till en engelsk bil = högerstyrd :banghead: Men kom på det innan det var för sent som tur va :)Känner faktiskt att det börjar likna en bil nu. "Bara" bakänden kvar nu och lite i fram. Men behöver skaffa fram mer matrial. Eller får man blanda fyrkantsprofil och rör? Börjat fundera på stötdämpare me, någon som testat med MC dämpare på? Antar att dom är ganska hårda men min seven blir ganska tung så de kanske går. Eller vad tror ni? Har börjat fundera på att göra egna stolar me, för att det blir ganska tajt mellan väggen och kardantunneln. Någon som gjort dom stolarna som är i boken? Det blir mycket frågor :P

//Mathias

Jönköping
Här sen Maj 2010

Trådstartare
Dags att skriva lite igen:) har inte hunnit göra så mycket på grund av examen osv men lite har det blivit gjort.

har snart gjort klart bakänden, satt dit rören i bak. så snart är det dags att köpa rör till länkarmar, bakdiff motor och låda. Vet att jag är velig men börjar bli sugen på att ha sugmotor istället för turbo motor :P men et blir fortfarande saab i så fall.

Se7en: SaabSeven Ny bygge 20xx
<<   1, 2
9811 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande