|
lillebroor
Skogen utanför Borås
Här sen Aug 2004
Inlägg: 462

28 Mar 2011 20:32
Bevakning på
Ska bli kul att följa med på resan
_________________ Peter Lundman
BMW 318i -83
|
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51
Trådstartare

05 Apr 2011 21:41
Motorbyte
har bytt motorkoncept. Blir en rover 8a i stället med tillhörande manuell/automat. så om någon vet nått om dessa motorer/lådor, så som komp, utväxling bra ställe att köpa renoveringssaker ifrån så säg till.
//Mathias
_________________ Mathias Magnusson
|
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51
Trådstartare

10 Apr 2011 00:31
_________________ Mathias Magnusson
|
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51
Trådstartare

18 Apr 2011 02:19
_________________ Mathias Magnusson
|
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51
Trådstartare

20 Apr 2011 15:17
Börjat skissa lite på hur jag ska göra bakvagnen. blir dubbla A-armar och delad axel. diffen blir från ford sierra. någon som vet vart man kan köpa bra/billiga coilovers? behöver både till fram och bak, görna sånna man kan ställa hårdheten på.
utan triangulering
med triangulering.
kom gärna med tips.
//Mathias
_________________ Mathias Magnusson
|
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010
Inlägg: 358

20 Apr 2011 19:29
Ser skitkul ut! Keep up!
Min åsikt om motorer: Vad är egentligen häftigare med sugmotorer?
Gå på turbomaskinen och botanisera själv i Saabs utmärkta styrsystem. Utan andra modifikationer (3tums avgas blir det väl hursomhelst?) än att montera laddtrycksventilen från en fulltryckare, får du ut ca 230hp, 400Nm om du ledsnar på att bli frånåkt på bana...
_________________ Samuel Hyving
Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT
|
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384

20 Apr 2011 21:26
Saab utan trubo - ostmacka utan ost.
Ska du ha 150 hk sugis finns det många mycket roligare motorer en saabs tröge 2.3a.
Personligen tycker jag dock snabba bilar är häftigare än slöa, oavsett om det suger eller trycker!
_________________ Mattias Broberg
|
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51
Trådstartare

20 Apr 2011 21:32
det väger mellan 2,3 sugmotor elelr 2,0 LTT. fördelen med turbo är effekten o att det är lätt att skaffa mer. men en väl trimmad sugmotor låter as gött. men lutar mer åt turbon.
_________________ Mathias Magnusson
|
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51
Trådstartare

03 Maj 2011 20:08
_________________ Mathias Magnusson
|
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51
Trådstartare

05 Maj 2011 21:55
Hej!
va i garaget idag igen o började helsvetsa chassit. satte även dit lite tvärstag här och där. tyvärr så tog ja inga bilder. men ska dig lördag-söndag igen så får ta lite bilder då.
//Mathias
_________________ Mathias Magnusson
|
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51
Trådstartare

15 Maj 2011 11:10
_________________ Mathias Magnusson
|
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224

15 Maj 2011 21:11
 Har för mig mitt se7en-bygge 1987 hamnade på ca 55 kg för komplett ram med aluplåt på.  Men det var länge sedan och minnet inte knivskarpt så det kan varit ngt kg hit och dit.
Westfield hade ju både "tunga" std-ramar och "lätta" race-ramar. Men vet inte deras vikter.
Men min ram gick fint att hantera själv i alla fall och lyfta ner från biltakräcket vid transport.
original Lotus Se7en ramar, speciellt Series II var nog mkt lättare än så, färre rör och mkt bärande alu.
Du får väl räkna med lite mer vikt med 100 % fyrkantrör och lite mer strävor.
_________________ Jan-Erling Rydquist
|
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51
Trådstartare
_________________ Mathias Magnusson
|
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224

19 Maj 2011 07:51
 För att pigga upp dig kan jag nämna att en tidig Lotus VI (Six) som var föregångare till Se7en vägde 55 lbs = 25 kg)!!! Chapman själv med ramen här. Mest luft!!! Det var aluplåten som stod för resten.
Lotus Six var en verkligt lätt bil.
Även Caterham Se7en har mkt lätt ram. Här en bil från 90-talet.
Då jag nämnde min ramvikt kpl 55 kg med plåt tror jag vi låg ett skapligt antal kilo över Caterhams d:o. (Men hade en kraftigare inbyggd störtbåge inkluderad). Och min uppfattning är att ett se7en-bygge bör alltid vara så lätt som möjligt. Aerodynamiken är ju erkänt urusel så det är den låga totalvikten och den fina balansen som gör bilen.
_________________ Jan-Erling Rydquist
|
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2202
_________________ Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
|
D5
Göteborg
Här sen Jul 2004
Inlägg: 224

19 Maj 2011 09:33
 Jo, vid en närmre titt så stämmer nog det! Tack för hökögat
Men som komplement kan jag ange ramvikter:
- Lotus VI (Six) 55 lbs,
- Eleven (Series 1) 56 lbs.
Källa Dennis E ortenburger "The Lotus Eleven"
Ramverken var konstruktionsmässigt relativt lika varandra. Det lär ha skapats till och med "hybrider"av bilarna på sina håll av företagssamma. Den extremt strömlinjeformade Eleven-alu-karossen kan jag föreställa mig var rätt känslig, vid rejäla skador blev det väl billigare klä om den till något som liknade Six.
Men som sagt Chapman höll alltid vikten nere. Bl a Seven Serie II har jag för mig förenklades med prioritet pris/ tid rammässigt med lägre vikt (och mindre styvhet?) som följd.
Men detaljer om detta överlämnar jag till Lotus-experterna....
Kan inte låta bli skicka med en Messerschmitt-bild från en sportvagnsträff (med reservation för stavningen...  ) Även den en "bil" för "Low Flying"
_________________ Jan-Erling Rydquist
|
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51
Trådstartare

21 Maj 2011 16:47
vet inte om ja ska skratta elelr gråta men min väger betydligt mer än 25 kg:P
_________________ Mathias Magnusson
|
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51
Trådstartare

23 Maj 2011 19:49
_________________ Mathias Magnusson
|
mange87
Jönköping
Här sen Maj 2010
Inlägg: 51
Trådstartare

06 Jun 2011 09:18
_________________ Mathias Magnusson
|
|