Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 96 -76, GT-projekt med mittmonterad boxermotor..
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (25546 totalt)
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003

Hmm...jag hade länge planerat att bygga in en Johnson eller Evinrude utombordare (tvåtakts-V6:a) i en SAAB 96:a...dom är kompakta, låter skönt (som en V12:a) och 2-takt passar i en sådan bil. Sen brukar dom ha en bit över 200hk också Det borde gå fint att para med en Audi transaxel och men slipper hålla på med el/insprutning osv. då allt sitter på motorn. Kylning måste lösas separat dock.

Så sälj Subarumotorn och håll utkik efter en båtmotor!

P.S. Det går bra med en 2t V8:a också:

http://www.youtube.com/watch?v=lRKeuHyI0lw
http://www.youtube.com/watch?v=y11aYD99Btc

Kungälv
Här sen Feb 2003

Man varvar en Mazda-wankel till sådär 8000-8500 rpm som mest. Om man har balanserat den vill säga. Original rödmarkering är på 7000 varv har jag för mig. Byter man till lättade rotorer och preppar lite mer går det att varva mer.
Min motor, som är streetportad, drar faktiskt väldigt fint ändå från botten. Från 3000-3500 ungefär börjar den skotta på rejält. Man får ett ganska långt register!

Gillar beepbeeps förslag om tvåtakts V6 också

Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
tvåtakts V6'or lät inte dumt men dom ligger tyvärr LÅÅÅÅÅNGT utanför min budget..

Uppsala
Här sen Feb 2003

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

beepbeep skrev:
http://www.blocket.se/sodermanland/Evinrude_225_Ficht__99_Reservdelsmotor_29085094.htm?ca=10&w=3

ta bort en nolla från priset så har du min prisklass

nu till en annan fråga;
jag har funderat på en sak, nämnligen att montera en fördelare med brytarspetsar på subaruboxern..
nu känner jag mig som en fullständig idiot men hur fan fungerar det om motorn inte har 90/180° mellan tändlägena?
för både V4'an och boxern har väl odd-fire?
jag var precis ute och kikade i fördelaren på V4'an men allt såg normalt ut där, symmetriskt och fint..
det måste vara något jag har missat.. det kan väl inte bara vara så enkelt att montera en fördelare som snurrar med halva vevaxelns varvtal och se glad ut

anledningen till att jag vill ha brytarspetsar (och förgasare) är för att jag inte litar på elektronisk motorutrustning..
blir man stående är det kört.. med det gamla systemet är det bara att skruva lite och sen går motorn igen
dessutom känns det fel att smacka i massa onödig elektronik i en bil från 76..

edit: har googlat lite och det verkar som att åtminstone WRX-motorerna är even-fire..
tändföljd: 1-3-2-4

front
2 1
4 3

följdaktligen tänder alltså båda högercylindrarna först och sedan båda vänstercylindrarna..
borde väl vara samma på en gammal Legacy-motor då hoppas jag..
ska man då turbokonvertera borde det väl vara bättre att bygga "180-graders headers" så att turbon/turbosarna får jämnare pulser men då går man väl miste om boxerljudet..

Ulricehamn
Här sen Aug 2006

Har ägt två av dessa pärlor.

Satsa på orginalmotorn borrad och strokad till två liter. Mycket effekt och mindre jobb med en del av orginalkänslan kvar.

Tommy

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

tommyhjortasen skrev:
Har ägt två av dessa pärlor.

Satsa på orginalmotorn borrad och strokad till två liter. Mycket effekt och mindre jobb med en del av orginalkänslan kvar.

Tommy

nepp.. har redan gjort upp en deal med subarumotorn så det får bli den till en början iaf..

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
då var motorn hämtad (ca. 135hk/186Nm).. lite att reda ut i kabelhärvan härvan är till hela bilen så mycket kan klippas bort..

inga mätare kommer ju funka sen så har skissat lite på nya mätare helt bestående av lysdioder..

bör jag höja värdena på vatten- och oljetempmätarna? var ska gul- och rödmarkeringarna börja på dom?
bör dom blåa värdena ändras oxå?
observera hastighetsmätaren som går åt rätt håll.. hatar runda hastighetsmätare..

Halmstad
Här sen Maj 2010

jävlar vilket mätarhus kan nog bli fränt. men mer intresant är o veta hur du löser funktionen av det

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
jadu, har egentligen inte kunskapen till det men det är inte så svårt egentligen om man bara kan lite om elektronik..
jag får plugga på lite, se hur andra har gjort, ställa frågor på elektronikforumet osv. så ska det nog lösa sig..
lambdamätare (smalband) har jag byggt massor av så dom klarar jag av men sen får vi se..

en sak är säker iaf.. det kommer gå åt en jävla massa LM3914-kretsar (det är dom som driver lysdioderna, 10st vardera)..

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
lite bättre motorbilder.. motorn väger gissningvis nånstans under 100kg.. helt i alu och låg tyngdpunkt

Göteborg
Här sen Apr 2005

Ett projekt helt efter min smak - gamal bil, boxer, mittmotor thumbs up

Vad blir det för bakvagn ? Där passar väl inte E34, eller ?

Här sen Nov 2004

Tips angående Lysdioderna är att satsa på Maxim7219 drivkretsar, du kan driva 64st per krets och seriekoppla upp till 8st sen en microcontroller typ arduino som sköter signalbehandlingen.

Varberg
Här sen Maj 2005

7219 har jag nog ett par liggande - men om man är lat och/eller vill slänga ihop något kvickt, och har någon sorts dator med USB i systemet så finns en halvfärdig lösning. Man kan styra intensiteten per LED, vilket är användbart för att balansera intensiteten mellan olika sorters LEDs, anpassa intensiteten efter ljusförhållanden mm.

om jag minns rätt så har 7219 motsvarande funktioner - minus MCU och USB, så klart. (Kan t o m vara den kretsen kortet är byggt på. Mitt kort sitter väl inbyggt i bilen nu, så jag kan inte kolla utan vidare.)

För en rutinerad elektronikingenjör vet jag iofs inte om det sparar någon tid att tala om. Många kablar blir det, och så ska eländet programmeras oavsett vilket. Men, de här grejorna är smidiga om man bara vill koppla upp något och testa lite idéer, och är ju välbyggda nog att funka i diverse miljöer om det skulle vara så.

Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

oje skrev:
Ett projekt helt efter min smak - gamal bil, boxer, mittmotor thumbs up

Vad blir det för bakvagn ? Där passar väl inte E34, eller ?

jag hoppas på att kunna använda bärarmar och bromsar osv. från E34.. hela bakaxeln passar naturligtvis inte..
är motor och låda i vägen för denna typ av bärarmar får jag hitta på något annat..

kallinge
Här sen Jul 2005

Varför använder du inte subba lådan??
annars kul projekt..
vad var priset på maskinen??

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
Re:

Michael Th skrev:
Varför använder du inte subba lådan??
annars kul projekt..
vad var priset på maskinen??

lådan som satt på motorn var avsedd för 4WD.. men det ska finnas FWD-lådor oxå som skulle sitta som en smäck.. ska försöka få tag på en sådan..
betalade 2500kr för motorn och hela härvan och allting..

en komplett V4-motor väger 120kg.. ska bli kul att lägga denna motor på badrumsvågen efter man har rensat bort ac-kompressor och sån skit..

kallinge
Här sen Jul 2005

angående 4wd lådor så bygger man om dom till 2wd med en adapterhylsa finns att köpa
hos http://www.subarugears.com/index_files/Page497.htm "The cost for a 2WD locking spool 'Subaspool' is $200 AUD including shipping worldwide. ..suck igen men dom skriver man kan svetsa axlarna istället..kanske inte så bra men billigare..
det är en dubbel splinsad hylsa som ihopkopplar den bakre drivaxeln med lådan .. anledningen är att när man använder 4wd lådan i en vw så kan man korta av den och få en kraftig och bra kort låda.. dom har även kronhjul och pinjong för att kunna byta riktning och använda lådan med en bakmonterad motor.tex i bubblan. ca 14 k..suck..

men i ditt fall om lådan fortfarade finns så är det ju en bolton övning och om du svetsar ihop axeln så är det klart sen beskrivs i bilder ovan..

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
lådan finns nog kvar om han jag köpte motorn av har hunnit sälja den.. kanske skulle köpt den oxå då
jag får kontakta honom igen och se vad vi kan komma fram till..

tack för länken, mycket intressant!

Vänersborg
Här sen Maj 2003

Trådstartare
nu har jag bokat lådan + elektronikboxen till den, drivaxlarna, startmotor, framnav osv..
alltså dom grejjerna som satt ihop med motorn från början.. får med lite lätt skålade stolar från nån ascona gt på köpet oxå
i löningshelgen smäller det som vanligt..

tack vare Michael Th
jag hade helt kört fast i huvudet med audiväxellåda men detta blir nog mycket bättre och enklare.. thumbs up

kallinge
Här sen Jul 2005

bara mata in bilder så blir vi oxå glada!!

Saab 96 -76, GT-projekt med mittmonterad boxermotor..
<<   1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (25546 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande