Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (25546 totalt) |
Hmm...jag hade länge planerat att bygga in en Johnson eller Evinrude utombordare (tvåtakts-V6:a) i en SAAB 96:a...dom är kompakta, låter skönt (som en V12:a) och 2-takt passar i en sådan bil. Sen brukar dom ha en bit över 200hk också
![]() Så sälj Subarumotorn och håll utkik efter en båtmotor! P.S. Det går bra med en 2t V8:a också: http://www.youtube.com/watch?v=lRKeu http://www.youtube.com/watch?v=y11aY _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Man varvar en Mazda-wankel till sådär 8000-8500 rpm som mest. Om man har balanserat den vill säga. Original rödmarkering är på 7000 varv har jag för mig. Byter man till lättade rotorer och preppar lite mer går det att varva mer.
Min motor, som är streetportad, drar faktiskt väldigt fint ändå från botten. Från 3000-3500 ungefär börjar den skotta på rejält. Man får ett ganska långt register! Gillar beepbeeps förslag om tvåtakts V6 också ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
Re:
ta bort en nolla från priset så har du min prisklass ![]() nu till en annan fråga; jag har funderat på en sak, nämnligen att montera en fördelare med brytarspetsar på subaruboxern.. nu känner jag mig som en fullständig idiot men hur fan fungerar det om motorn inte har 90/180° mellan tändlägena? för både V4'an och boxern har väl odd-fire? jag var precis ute och kikade i fördelaren på V4'an men allt såg normalt ut där, symmetriskt och fint.. det måste vara något jag har missat.. det kan väl inte bara vara så enkelt att montera en fördelare som snurrar med halva vevaxelns varvtal och se glad ut ![]() anledningen till att jag vill ha brytarspetsar (och förgasare) är för att jag inte litar på elektronisk motorutrustning.. blir man stående är det kört.. med det gamla systemet är det bara att skruva lite och sen går motorn igen ![]() dessutom känns det fel att smacka i massa onödig elektronik i en bil från 76.. edit: har googlat lite och det verkar som att åtminstone WRX-motorerna är even-fire.. tändföljd: 1-3-2-4 front 2 1 4 3 följdaktligen tänder alltså båda högercylindrarna först och sedan båda vänstercylindrarna.. borde väl vara samma på en gammal Legacy-motor då hoppas jag.. ska man då turbokonvertera borde det väl vara bättre att bygga "180-graders headers" så att turbon/turbosarna får jämnare pulser men då går man väl miste om boxerljudet.. _________________ //Johan Karlsson |
||
Re:
nepp.. har redan gjort upp en deal med subarumotorn så det får bli den till en början iaf.. _________________ //Johan Karlsson |
||
då var motorn hämtad (ca. 135hk/186Nm).. lite att reda ut i kabelhärvan
![]() ![]() inga mätare kommer ju funka sen så har skissat lite på nya mätare helt bestående av lysdioder.. ![]() bör jag höja värdena på vatten- och oljetempmätarna? var ska gul- och rödmarkeringarna börja på dom? bör dom blåa värdena ändras oxå? observera hastighetsmätaren som går åt rätt håll.. hatar runda hastighetsmätare.. _________________ //Johan Karlsson |
||
jadu, har egentligen inte kunskapen till det men det är inte så svårt egentligen om man bara kan lite om elektronik..
jag får plugga på lite, se hur andra har gjort, ställa frågor på elektronikforumet osv. så ska det nog lösa sig.. lambdamätare (smalband) har jag byggt massor av så dom klarar jag av men sen får vi se.. en sak är säker iaf.. det kommer gå åt en jävla massa LM3914-kretsar (det är dom som driver lysdioderna, 10st vardera).. _________________ //Johan Karlsson |
||
7219 har jag nog ett par liggande - men om man är lat och/eller vill slänga ihop något kvickt, och har någon sorts dator med USB i systemet så finns en halvfärdig lösning. Man kan styra intensiteten per LED, vilket är användbart för att balansera intensiteten mellan olika sorters LEDs, anpassa intensiteten efter ljusförhållanden mm.
om jag minns rätt så har 7219 motsvarande funktioner - minus MCU och USB, så klart. (Kan t o m vara den kretsen kortet är byggt på. Mitt kort sitter väl inbyggt i bilen nu, så jag kan inte kolla utan vidare.) För en rutinerad elektronikingenjör vet jag iofs inte om det sparar någon tid att tala om. Många kablar blir det, och så ska eländet programmeras oavsett vilket. Men, de här grejorna är smidiga om man bara vill koppla upp något och testa lite idéer, och är ju välbyggda nog att funka i diverse miljöer om det skulle vara så. _________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||
Re:
jag hoppas på att kunna använda bärarmar och bromsar osv. från E34.. hela bakaxeln passar naturligtvis inte.. är motor och låda i vägen för denna typ av bärarmar får jag hitta på något annat.. _________________ //Johan Karlsson |
||
Re:
lådan som satt på motorn var avsedd för 4WD.. men det ska finnas FWD-lådor oxå som skulle sitta som en smäck.. ska försöka få tag på en sådan.. betalade 2500kr för motorn och hela härvan och allting.. en komplett V4-motor väger 120kg.. ska bli kul att lägga denna motor på badrumsvågen efter man har rensat bort ac-kompressor och sån skit.. _________________ //Johan Karlsson |
||
angående 4wd lådor så bygger man om dom till 2wd med en adapterhylsa finns att köpa
hos http://www.subarugears.com/index_fil det är en dubbel splinsad hylsa som ihopkopplar den bakre drivaxeln med lådan .. anledningen är att när man använder 4wd lådan i en vw så kan man korta av den och få en kraftig och bra kort låda.. dom har även kronhjul och pinjong för att kunna byta riktning och använda lådan med en bakmonterad motor.tex i bubblan. ca 14 k..suck.. men i ditt fall om lådan fortfarade finns så är det ju en bolton övning och om du svetsar ihop axeln så är det klart sen beskrivs i bilder ovan.. _________________ Michael Thulesius |
||
lådan finns nog kvar om han jag köpte motorn av har hunnit sälja den.. kanske skulle köpt den oxå då
![]() jag får kontakta honom igen och se vad vi kan komma fram till.. tack för länken, mycket intressant! _________________ //Johan Karlsson |
||
nu har jag bokat lådan + elektronikboxen till den, drivaxlarna, startmotor, framnav osv..
alltså dom grejjerna som satt ihop med motorn från början.. får med lite lätt skålade stolar från nån ascona gt på köpet oxå ![]() i löningshelgen smäller det som vanligt.. tack vare Michael Th ![]() jag hade helt kört fast i huvudet med audiväxellåda men detta blir nog mycket bättre och enklare.. ![]() _________________ //Johan Karlsson |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (25546 totalt) |