| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Nytt för 2011: Absorberingsmatta för gatbilar i depån
|
<< 1, 2, 3 >> 10183 besök totalt |
|
Se där, konstruktiva och kreativa förslag
Flertalet brukar ju också fokusera på att köra på banan än att skruva i depån så det är inte ju inte uttalat att en presenning eller absorberingamatta är nödvändig för alla - bara om man tänker skruva. BMWSC har dessutom absorberingsmatta till salu på plats om det kliar i fingrarna eller skruvandet blir ett tvång. Själv kommer jag att ha en liten absorberingmatta i bilen utifallatt. Den kan ju också användas som rumpvärmare på kall asfalt
_________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Kanske en märklig fråga, men det är utan försök till ironi!
När du säger minsta användande utav verktyg, gäller det då även om jag tex vill justera cambervinklar på mina coilovers och använder mig utav en insexnyckel?
_________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||||
|
Ingen märklig fråga alls.
Själv ställde jag frågan om det även inkluderade hjulbyte bara för att spetsa till det lite. Svaret blev använd tumregeln att det gäller så fort du har något verktyg i handen. Din fråga är än mer tillspetsad, men tumregeln är den samma. Ådisarna rapporterar att det enligt Sturup-banägare kan bli utdelat böter på 1000 Kr, inget jag visste, men det visar att vissa tar det på allvar. Då kan någon hundring för en absorberingsmatta/potentiell rumpvärmare kännas billigt om man nu planerar att skruva. Det finns ju redan en hög med kreativa lösningar också i tråden att ta del av. _________________ BMW MC-klubben |
||||
|
Re:
Får korrigera mig själv lite, böterna gällde nerskräpning. Ingen matta var lika med avisning från området.Läste lite för snabbt, solly. Men krav på matta kvarstår likväl och det är oavsett om du mekar eller ej, för Sturup iaf.
Presenning http://biltema.se/sv/Fritid/Tradgard
1,60 x 1,85 14,90 kr
Duger denna? _________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
Svarar mig själv med en bild jag hitta
http://www.motorsportkanalen.se/nyhe Under Semesterracet i Vimmerby delar Svenska Bilsportförbundet ut en absorberingsmatta. Försedd med texten "Bilsport - En Grön Idrott" ska den lyfta miljömedvetenheten ytterligare. Samtliga finalister i den pågående folkracefestivalen Semesterracet i Vimmerby kommer att få varsin absorberingsmatta. Den delas ut i samband med prisutdelningen. - Vi delar ut absorberingsmattor på ett antal tävlingar i sommar för att lyfta bilsportens miljömedvetenhet både internt och externt, säger förbundsdirektör Thomas Jansson. Mattan mäter 40 x 50 centimeter och är tillverkad av polypropylenfiber, vilket ger en oöverträffad absorptionsförmåga. Mattan är också stilstark och kan användas både förebyggande och i akuta situationer med oljespill.
_________________ Magnus Thomé
|
||||
|
Re:
okej, dumma regler förpestar hobbyn ytterligare lite till. Jag förstår att detta inte är klubbens fel och kommer såklart rätta mig efter reglerna. Till frågan. Kan man ta vilken absorberingsmatta som helst, eller finns det krav på den också? Jag har nämligen möjlighet att plocka på jobbet och en matta avsedd för industri borde väl duga?
|
||||
|
Re:
Lättviktpresseningar brukar inte vara ok. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Jo, så sant. Missade detta:
|
||||
|
Re:
Den stora familjebilen har jag sålt. Nu kör jag ju en liten leicht sportbil
|
||||
|
Re:
Ska inte köra slut på något däck nånsin mer
(Direzza i för mjuk gummiblandning och en ettrig förare i kvarnkurvan på Kinnekulle)
|
||||
|
Re:
Ne det kan inte var så trevligt att köra hem på, och det var precis den bilden jag syftade på som ju är min, eller ja brorsans för att vara exakt
och för att återgå till ämnet så finns det ju många som säljer rejäla presenningar för en liten peng, Jula hade någon som var kraftigare än Biltemas för ungefär samma peng, den hette dock lättvikts men var både tätare och tjockare än Biltemas som inte var lättvikts. _________________ Viktor Starkman |
||||
|
Re:
Biltema har PVC-presenningar (650g /m2) som funkar bra. 2,5m * 3,0m 349:- 3,8m * 5,0m 769:- _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Det kanske inte gillas av SBF men skulle inte klubben kunna bistå med en officiell hjulbytarpresenning för dom som enbart vill göra det. Lägg ut en korrekt presenning/absorbmatta eller vad det nu skall vara på ett lämpligt ställe och hänvisa folk utan egen utrustning dit. Iallafall under årets säsong för att få folk på det klara om vad som gäller istället för att någon skall riskera böter eller annat trist
Sen kan jag tycka att det vore en god idé att klubben erbjuder försäljning av korrekt utrustning på plats till sina medlemmar och det till ett reducerat pris,allt för att främja miljötänket och ligga långt framme. Personligen hjular jag inte när jag hör om detta kravet men visst, vi skall vara rädda om miljön och jag gillar att BMWSC som vanligt ligger långt framme i säkerhets/miljö tänket.
Nu tänker jag gnälla lite
Undrar varför många är så negativa till att följa de enka regler som finns. Kan ju inte vara så svårt att ha med en presenning för att skydda annans egendom mot eget kladd
Kostnaden är ju obefintlig i jämnförelse mot av allt annat inom denna hobby kostar. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||
|
Re:
Dom har jag ju sett också, julas var ju visst bara 180g/m2 , klart man ska ha en tung rejäl rackare som dels ligger kvar och håller tätt om skruttis får för sig att kissa på sig
_________________ Viktor Starkman |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Nytt för 2011: Absorberingsmatta för gatbilar i depån
|
<< 1, 2, 3 >> 10183 besök totalt |