Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Gissa vad som hänt och varför!
<<   1, 2
7879 besök totalt
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007

Re:

lite kul att få se vad du pratade om.

oavsett vart det spåret hade suttit hade det varit hål i huvudet. Eller, hade det suttit så långt ner att spindeln hade klämt om dämparen på båda sidor om spåret hade det väl inte varit så farligt, men då hade det ju ändå inte fungerat som monteringsanvisning.

Tillverkaren borde ju ha varnat för att det kunde bli problem, om de nu kan anses ha kompetensen att bedöma vilka dämpare i sortimentet som passar på olika bilmodeller. Men det är ju tveksamt när de tillåter sig att ha ett sånt spår...

monteringsanvisning... thumbs down

Kristoffersson Engineering
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om spåret hamnar en bit över monteringen är ju bättre än om spåret sitter som en riv-av-här-rand precis kant i kant med monteringens kant? Eller inte...

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Finns ett antal grejor jag undrar.
1. Deminsioner på röret som gått av?
2. Dimensioner på std rören i stål, det är väll stål std?

Elastisetistsmodulen i Al är ca 1/3 mot stål så styvheten måste ökas på ett AL-ben.
Sen är utmattingen betydligt sämmre på AL än stål så den nomenella spänningen måste sättas lägre.

Uppsala
Här sen Maj 2006

Trådstartare
Re:

fuling skrev:
1. Deminsioner på röret som gått av?

Jag har inte de exakta måtten - de har LTU tagit fram med bättre mätapparatur - men mina egna grova mätningar säger ytterdiameter: 49 mm, Godstjocklek: 3 mm, Spårdjup: 0,5 mm, Material: 7075 aluminium

Resultaten av beräkningar baserade på de exakta mätningarna finns i tidigare inlägg Vi har även väldigt fina bilder som gör det möjligt att förutsäga förloppet då dämparna brustit!

fuling skrev:
2. Dimensioner på std rören i stål, det är väll stål std?

Vad jag förstått från Intrax hemsida är stödämparben ("housing") i 7075 aluminium standard i denna "high end" stötdämpare.

http://www.intraxracing.nl skrev:
The 1K2 is a real "high-end" shock absorber for demanding street- and competition use. The 1K2 is build using the finest materials. The housing is made from 7075 aluminum. This guarantees low weight, maximum strength and optimum cooling.

Källa: Intrax 1k2

Tornado har Intrax 1k2 dämpare med stålben på sin e46, så detta går att specialbeställa även om det inte står beskrivet på hemsidan. Dimensionerna på röret i denna dämpare vet jag ej, men du kan säkert kolla med Tornado eller Intrax! Fördelen med stålbenet är ju att den inte går av på samma sätt:

Tornado Intrax e46 stål

Själva dämparen som sitter i röret är dock i stål och denna har inte gått av.

<<   1, 2
7879 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande