| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Gissa vad som hänt och varför!
|
<< 1, 2 7879 besök totalt |
|
Re:
lite kul att få se vad du pratade om. oavsett vart det spåret hade suttit hade det varit hål i huvudet. Eller, hade det suttit så långt ner att spindeln hade klämt om dämparen på båda sidor om spåret hade det väl inte varit så farligt, men då hade det ju ändå inte fungerat som monteringsanvisning. Tillverkaren borde ju ha varnat för att det kunde bli problem, om de nu kan anses ha kompetensen att bedöma vilka dämpare i sortimentet som passar på olika bilmodeller. Men det är ju tveksamt när de tillåter sig att ha ett sånt spår... monteringsanvisning... _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
|
Finns ett antal grejor jag undrar.
1. Deminsioner på röret som gått av? 2. Dimensioner på std rören i stål, det är väll stål std? Elastisetistsmodulen i Al är ca 1/3 mot stål så styvheten måste ökas på ett AL-ben. Sen är utmattingen betydligt sämmre på AL än stål så den nomenella spänningen måste sättas lägre. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re:
Jag har inte de exakta måtten - de har LTU tagit fram med bättre mätapparatur - men mina egna grova mätningar säger ytterdiameter: 49 mm, Godstjocklek: 3 mm, Spårdjup: 0,5 mm, Material: 7075 aluminium Resultaten av beräkningar baserade på de exakta mätningarna finns i tidigare inlägg Vi har även väldigt fina bilder som gör det möjligt att förutsäga förloppet då dämparna brustit!
Vad jag förstått från Intrax hemsida är stödämparben ("housing") i 7075 aluminium standard i denna "high end" stötdämpare.
Källa: Intrax 1k2 Tornado har Intrax 1k2 dämpare med stålben på sin e46, så detta går att specialbeställa även om det inte står beskrivet på hemsidan. Dimensionerna på röret i denna dämpare vet jag ej, men du kan säkert kolla med Tornado eller Intrax! Fördelen med stålbenet är ju att den inte går av på samma sätt: Tornado Intrax e46 stål Själva dämparen som sitter i röret är dock i stål och denna har inte gått av. _________________
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Gissa vad som hänt och varför!
|
<< 1, 2 7879 besök totalt |