| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Krav för banträffar i Sverige ?
|
<< 1, 2 6074 besök totalt |
|
Re:
Jupps. Som sagt noga utrett av BMWSC om man är nyfiken. Någon som orkar korrläsa mitt inlägg i ämnet här http://www.garaget.org/forum/viewtop _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Både ja och nej... Men har arrangören tex ordnat med en personförsäkring som anses normal typ den som ingår i licenserna och blivit vedertagen nivå och att arrangemanget inte uppenbart är farligt så har inte jag hört att en arrangör åkt dit på något.
Men säg tex. på skrotbilsracet på Mantorp där man kör utan säkerhet i bilarna och litar på trafikförsäkringen och någon blir invalid resten av livet, då är frågan vad som händer med arrangören om försäkringsbolaget kräver pengar av denne. Ingen vet för det har inte hänt än. De tydliggör att det är en uthållighetstävling. Sedan har vi det där med motortävligsförsäkring om 3e man blir skadad, tar trafikförsäkringen det? Antagligen betalar den men sen kan försäkringsbolaget kräva pengar av arrangören och hur det går vet man inte. Träffade på några killar som hyrde ut minimoto och de hade klarat sig då försäkringsbolag ringt och frågat och de hänvisade till det papper åkaren skrivit på att de åkte på egen risk och det även stog på pappret att det kunde vara farligt. Troligtvis fick inte den skadade ut något på sin olycksfallförsäkring heller. Finns en annan otäck olycka som hände för ett antal år sedan på en gokartbana, en pappa med sina söner åkte dit en kväll och skulle prova något och fick låna nyckel av klubben. Gokarten gick inte igång och de rullade tillbaka den till depån. De hade en skateboard under som lyfte upp bakhjulen från banan så den gick att rulla, i karten satt lillebror och styrde. Gokarten ramlade av och gick på något vis igång och drog iväg genom depån och under ett hus så illa att föraren dog. Då detta skedde på SBF godkännda bana och med licensierad förare osv. Och inte på deras träningstid med banvakt som hade koll så ansågs det vara faderns fel som inte följde sportens regler. Han fick fängelse förutom att han förlorade sin son.. Exakt juridisk gång osv. vet jag inte. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Re:
(min understyrking i texten ovan) _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Det jag skrev ovan har ju inte med motortävlingsförsäkringen att göra förutom en liten del. Körning på egen risk är ju mellan deltagaren och arrangören så arranskören inte blir ansvarig om deltagaren skadas.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Egentligen är allt redan skrivet, väldigt bra beskrivet dessutom, här:
http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Jag håller på att arrangera eventet MinStoraRaceDag och funderar just nu på hur vi ska lösa detta med försäkring?
Så vad ska jag göra? Känns fel att licensiera alla förare för en dag! _________________ Mvh/Dick Gilled Radical SR8 AMG GT R |
||||||
|
Re:
SMA kanske kan vara intresserade att delsponsra? och även utan spons så kostar det ju bara en hundring per ekipage för deltagarförsäkringsdelen... PS: om du vill ha en gratis banner här på Rejsa där du söker sponsorer och/eller bidrag till MinStoraRaceDag så säg bara till. (Varje banner visas flera hundra tusen ggr per månad.) _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Ring Fredrik och hör, han kan nog ordna det, annars har de flesta stora försäkringsbolag en eventförsäkring som kanske kan fungera beroende på vad du ska göra. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Som ny i gamet tycker jag det är väldigt bra att detta diskuteras frisk här på rejsa, så man inte bara får höra ifrån förståsigpåare och "så har det alltid vart"-folk.
Undrar om ni kan förtydliga om man gör skillnad lagligen på en trackday på tex Mantorp och en konbaneträff? (Kanske en 5:e del av konbaneträffarna jag var på förra året krävde licens, vissa inte ens hjälm) |
||||||
|
Re:
En viktigt nyckel är "inhängnat tävlingsområde" så kör du konbana på en parkering så blir saker lite annorlunda. Här behöver jag hjälp av andra för beskrivning vad som gäller till 100%. För konbana är det tidtagning och tävling till skillnad mot på banträffen. Så det är lite gungor o karuseller kring förutsättningarna. Men som sagt, behöver hjälp att beskriva vad som gäller exakt om man kör konbana på tid på en parkeringsplats, flygfält eller på racerbanans område. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
jag kan hjälpa till..... Och om det handlar om prova på i stora mängder av folk med begränsad körtid osv.... så kan jag fixa en klump-eventförsäkring som får det bli lagligt och försäkrat. ring eller maila mig så kan jag hjälpa till om du ger mig lite mera detaljer.... fredrik@skoghag.com eller 0708 800 695 |
||||||
|
Re:
oftast är det ingen skillnad.... eftersom lagen tolkar det som inhägnat område eftersom man spärrar av körområdet för obehöriga...... även om inga fysiska staket finns.... så hindrar ni folk från att beträda tävliingsområdet. |
||||||
|
Re:
Motortävlingsförsäkring är lag och måste finnas. Polistillstånd och FAPen måste följas detta för att inte 3e man ska råka illa ut och gäller i båda fallen som de flesta tolkar det. Trackday på bana utan tävling man mot man eller tidtagning är en gråzon men diskuteras tider och loggar efteråt och det hänt en olycka ligger man nog risigt till som arrangör. Kanske klarar man sig om det står tydligt att det inte är tillåtet osv. så kanske man klarar sig vid olycka med 3e man lika så om alla fått skrivit på det och att man kör på egen risk och att det kan vara farligt osv. men det finns knappast någon försäkring som täcker den som kört av eller bilarna vad jag förstått. Sedan är det lite upp till arrangören vad som gäller mellan deltagarna, funktionärerna och givetvis arrangören men har man gått igenom kraven med SBF eller SMA hur det ska fungera och följer det då är arrangören, funktionärer och tävlande försäkrade och man har en nivå som nog ingen kan diskutera. Det är inte olagligt att köra vilken sorts race som helst om man har motortävlingsförsäkring, polistillstånd och följer FAP frågan är bara när någon gör sig illa eller någon vill ha pengar av den andre av någon anledning då kan det bli någon som kommer i kläm. Vad som gäller bilen vet jag inte men den vanliga bilförsäkringen kan knappas gälla vad jag vet i något av fallen utom specialfallen på bana där ett avtal gäller. Som jag för ståttdet hela. Kan ju ha fel. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Re:
Hur stora krav man ställer på avspärrning för att det ska betraktas som inhängnat tävlingsområde är en av de sakerna som det resoneras mycket kring i domslutet jag länkat till tidigare. Som sagt, jag tycker det är väldigt intressant att läsa hur man från domstolens sida resonerar kring den och andra frågor och var man hamnar i sitt beslut. Och varför. Intressant IMHo https://lagen.nu/dom/rh/2009:95 _________________ Magnus Thomé
|
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Krav för banträffar i Sverige ?
|
<< 1, 2 6074 besök totalt |

